dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Nou, die Breem zit er ook wel eens naast. Ik kan mij nog herinneren dat hij stelt dat er geen verschil in geluid is tussen buizen en transistoren. Behalve als je ze laat vallen... Alle achtelijke versterkerontwerpen daargelaten geldt dat buizen alleen anders klinken dan torren als je ze stuk gooit. EDIT: daaronder versta ik ontwerpen die expres veel vervormen om zo de 'buizenklank' ten gehore te brengen. Dat heeft niets met hifi te maken maar met persoonlijke smaak (waar niets mis mee is). Nou, dat is dan uitgesproken dom. Of slordig geformuleerd. Maak maar eens een simpele emittervolger en een kathodevolger. Dat verschil hoor je best. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Nou, die Breem zit er ook wel eens naast. Ik kan mij nog herinneren dat hij stelt dat er geen verschil in geluid is tussen buizen en transistoren. Behalve als je ze laat vallen... Alle achtelijke versterkerontwerpen daargelaten geldt dat buizen alleen anders klinken dan torren als je ze stuk gooit. EDIT: daaronder versta ik ontwerpen die expres veel vervormen om zo de 'buizenklank' ten gehore te brengen. Dat heeft niets met hifi te maken maar met persoonlijke smaak (waar niets mis mee is). Nou, dat is dan uitgesproken dom. Of slordig geformuleerd. Maak maar eens een simpele emittervolger en een kathodevolger. Dat verschil hoor je best. Ja en ik ben de koningin. Een emittervolger is geen versterker. Wie slechts een kathode dan wel emittervolger als versterker maakt (zonder bias stabilisatie, terugkoppeling enz.) doet precies wat ik versta onder een achtelijk ontwerp. Een supersmalbandige versterker (audioband) koppel je terug net zo veel als nodig is om je overdracht lineair te krijgen. Je kunt toch gestoorde voltage gains maken (zelfs met 70 jaar oude shit) en je hebt daar maar 30 dB van nodig. Dat een niet-gecompenseerde kathode volger anders meet dan een emitter volger zegt niets over een totaal versterkerontwerp. Tenzij je (zoals ik al zei) expres niet wilt compenseren voor vervorming van een buis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Nou, die Breem zit er ook wel eens naast. Ik kan mij nog herinneren dat hij stelt dat er geen verschil in geluid is tussen buizen en transistoren. Behalve als je ze laat vallen... Alle achtelijke versterkerontwerpen daargelaten geldt dat buizen alleen anders klinken dan torren als je ze stuk gooit. EDIT: daaronder versta ik ontwerpen die expres veel vervormen om zo de 'buizenklank' ten gehore te brengen. Dat heeft niets met hifi te maken maar met persoonlijke smaak (waar niets mis mee is). Nou, dat is dan uitgesproken dom. Of slordig geformuleerd. Maak maar eens een simpele emittervolger en een kathodevolger. Dat verschil hoor je best. Ja en ik ben de koningin. Een emittervolger is geen versterker. Wie slechts een kathode dan wel emittervolger als versterker maakt (zonder bias stabilisatie, terugkoppeling enz.) doet precies wat ik versta onder een achtelijk ontwerp. Een supersmalbandige versterker (audioband) koppel je terug net zo veel als nodig is om je overdracht lineair te krijgen. Je kunt toch gestoorde voltage gains maken (zelfs met 70 jaar oude shit) en je hebt daar maar 30 dB van nodig. Dat een niet-gecompenseerde kathode volger anders meet dan een emitter volger zegt niets over een totaal versterkerontwerp. Tenzij je (zoals ik al zei) expres niet wilt compenseren voor vervorming van een buis. Hmm, het is wel duidelijk dat je een complexe versterker nog nooit van dichtbij hebt gezien. Een emittervolger heeft een Gmax van beta/4, dus het is wel een versterker. En hij wordt bovendien veel gebruikt. Nog even en alle versterkers klinken eender. Wat natuurlijk onzin is. Met tegenkoppeling zou je in een systeem zonder looptijd alle niet-lineaire effecten weg kunnen krijgen. 2 nadelen: er bestaan geen systemen zonder looptijd en een hele hoge lusversterking veroorzaakt weer andere problemen. Maar droom rustig verder. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ik dacht dat er maar 2 soorten versterkers waren; goede en slechte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Een emittervolger heeft een Gmax van beta/4, dus het is wel een versterker. GCS uo/ug = gm*Re*(1+Hfe) / (1 + gm*Re*(1+Hfe)) gaat naar 1 voor hoge waarden voor gm en Re. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Een emittervolger heeft een Gmax van beta/4, dus het is wel een versterker. GCS uo/ug = gm*Re*(1+Hfe) / (1 + gm*Re*(1+Hfe)) gaat naar 1 voor hoge waarden voor gm en Re. Ja, dat weet ik ook wel. Maar ik had het ook helemaal niet over spanningsversterking. Ik spaar gain-definities (en lettertypen) en spanningsversterking is er slechts 1 van. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Dan loop je te trollen, want je weet dat s0000884 een spanningsgain bedoelt. Zou anders een redelijke transistorverspilling zijn. Bovendien is de feedback een spanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Dan loop je te trollen, want je weet dat s0000884 een spanningsgain bedoelt. Zou anders een redelijke transistorverspilling zijn. Bovendien is de feedback een spanning. Ik heb geleerd dat je nooit ergens zomaar vanuit mag gaan en dat doe ik ook niet. Niks geen trollen. Wie zegt trouwens dat ik geinteresseerd ben in de spanning? Als ik een transimpedantieversterker maak, wil ik de stroom-in, spanning-uit relatie weten. Ik reageerde alleen op de uitspraak: een emittervolger is geen versterker. Hier wordt waarschijnlijk bedoeld: een emittervolger heeft geen spanningsversterking. Slordig. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Dan loop je te trollen, want je weet dat s0000884 een spanningsgain bedoelt. Zou anders een redelijke transistorverspilling zijn. Bovendien is de feedback een spanning. Ik heb geleerd dat je nooit ergens zomaar vanuit mag gaan en dat doe ik ook niet. Niks geen trollen. Wie zegt trouwens dat ik geinteresseerd ben in de spanning? Als ik een transimpedantieversterker maak, wil ik de stroom-in, spanning-uit relatie weten. Je hebt denk ik totaal mijn uitgangspunt niet begrepen. Een tor / buis / kop thee of wat ook in een versterker gebruik je uiteraard als een transconductantie. Dat deze per saldo met een Ruit (zijn eigen desnoods) ook versterkt is ongetwijfeld waar. Ik heb het echter met dat woord over het eindproduct in de winkel. In een denon zit niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Als ik een transimpedantieversterker maak, wil ik de stroom-in, spanning-uit relatie weten. Als ik een buffer maak, wil ik slechts dat de spanningsgain 1 is, ongeacht de stroom die geleverd moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Als ik een transimpedantieversterker maak, wil ik de stroom-in, spanning-uit relatie weten. Tja daar hadden we het helemaal niet over. De beginstelling was: het maakt niet uit of je buizen of torren gebruikt om een audiobak mee te maken (als je een goed ontwerp hebt en minimale vervorming wilt). Dat heeft niets met transconductantie te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 In een denon zit niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 In een denon zit niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Yep, de meeste eindbakken zijn complementaire emitter/source volgers. (da's toch el-bas...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Yep, de meeste eindbakken zijn complementaire emitter/source volgers. (da's toch el-bas...) Dat is uiteraard geen nieuws voor mij, maar zo vanzelfsprekend dat ik er vanuitging dat Jacco dat ook door had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Als ik een buffer maak, wil ik slechts dat de spanningsgain 1 is, ongeacht de stroom die geleverd moet worden. En dat kan met hele dikke feedback tegelijk prachtig gepaard gaan met een sterke afname van je THD. Je herkent je buis niet meer terug. Lang leve de nullor Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Als ik een transimpedantieversterker maak, wil ik de stroom-in, spanning-uit relatie weten. Als ik een buffer maak, wil ik slechts dat de spanningsgain 1 is, ongeacht de stroom die geleverd moet worden. Tja, dat noem jij dan weer een buffer. Slordig. Trouwens, je hebt ook nog de onbelaste spanningsversterking. Gek genoeg bedoelen de meeste analoge ontwerpers deze grootheid als ze het over "gain" hebben, of zelfs spanningsversterking. In mijn dagelijks RF werk kom ik deze dingen tegen, vooral bij nieuwe medewerkers en studenten. Ook de boeken waaruit ze wijsheid halen is vaak vrij slordig door niet precies te omschrijven wat ze bedoelen, of door niet consistent te zijn. En dat onder het mom van: ze zullen wel begrijpen wat er bedoeld wordt. Ik kies altijd de verkeerde... Wellicht aardig: enkele gain definities enzo. Het gedeelte over stabiliteit is fout. Moet ik nog aanpassen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 En dat kan met hele dikke feedback tegelijk prachtig gepaard gaan met een sterke afname van je THD. Je herkent je buis niet meer terug. Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben plus een ingebouwde Ra en beperkte heater-to-cathode spanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ja natuurlijk noem ik een spanningsversterker met een gain van 1 een buffer. Hoe definieer jij een buffer? Slordig zijn is 1 ding, spijkers op laag water zoeken een ander. En die bal wil je niet gekaatst hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Als ik een buffer maak, wil ik slechts dat de spanningsgain 1 is, ongeacht de stroom die geleverd moet worden. En dat kan met hele dikke feedback tegelijk prachtig gepaard gaan met een sterke afname van je THD. Je herkent je buis niet meer terug. Lang leve de nullor Ik heb nog nooit een echte nullor gezien. Wel heeft er eentje hier op de afdeling er een proberen te maken voor RF. Niet al te beste performance, helaas. BTW, heb jij al eens een complexe versterker zelf proberen te maken? Je gaat er zomaar vanuit dat je genoeg open lus versterking kan maken om een buis als transistor te laten klinken. Nee wat zeg ik, genoeg lusversterking om elke versterker hetzelfde te laten klinken. De praktijk is echt anders. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben. Ik ben niet zo ervaren in buizen maar begrijp ik hieruit dat ik mijn Gm niet mag verhogen door meerdere buizen "parrallel" te zetten (uitgangsstromen optellen)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ja natuurlijk noem ik een spanningsversterker met een gain van 1 een buffer. Hoe definieer jij een buffer? Slordig zijn is 1 ding, spijkers op laag water zoeken een ander. En die bal wil je niet gekaatst hebben. Een spanningsbuffer zou ik ook een Av=1 willen geven. Een stroombuffer ziet er volgens mij heel anders uit. Allebei zijn het buffers. Een vermogensbuffer heb ik nog niet gezien. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Wel heeft er eentje hier op de afdeling er een proberen te maken voor RF. Er is een groot verschil tussen RF en een bandje van drie keer niks (20k), met een benodigde versterking van drie keer niks (30 maal). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben. Ik ben niet zo ervaren in buizen maar begrijp ik hieruit dat ik mijn Gm niet mag verhogen door meerdere buizen "parrallel" te zetten (uitgangsstromen optellen)? Dat mag wel. Maar dat gaat je een hoop power kosten. De gm van een tor is 40*Ic, bij 10 mA Ic wordt dat dus 0.4 A/V. Een goede eindbuis heeft 4.5 mA/V. Dat scheelt nogal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben. Ik ben niet zo ervaren in buizen maar begrijp ik hieruit dat ik mijn Gm niet mag verhogen door meerdere buizen "parrallel" te zetten (uitgangsstromen optellen)? W/L scaling he 't is wat lastig omdat het geen redelijke transconductors zijn, dus krijg je last van parallele spanningsbronnen. Matching is ook niet je van het. Maar het komt voor; Tim de Paravicini (spelling unchecked) heeft een eindtrap met een stuk of 20 ecc88's per kanaal gemaakt. Volgers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts