Jump to content

Impedantie en kabels

Ltrz Frnk
 Share

Recommended Posts

Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben.

Ik ben niet zo ervaren in buizen maar begrijp ik hieruit dat ik mijn Gm niet mag verhogen door meerdere buizen "parrallel" te zetten (uitgangsstromen optellen)?

Dat mag wel. Maar dat gaat je een hoop power kosten. De gm van een tor is 40*Ic, bij 10 mA Ic wordt dat dus 0.4 A/V. Een goede eindbuis heeft 4.5 mA/V. Dat scheelt nogal.

Groet,

Jacco

Uiteraard kost het power. Maar dat is niet de issue. Belangrijk is dat je, als je je kwaad maakt, een prima buizenbak kunt maken. Conceptueel maakt het dan dus niets uit of je een buis of een tor gebruikt. Een buizenversterker is alleen veel duurder (en dat is exact wat er op breem.nl staat, en hetgeen jij zegt waar hij de plank misslaat). Kijk hier en je ziet wat ik bedoel.

Ware het niet dat buizen het verschrikkelijk slecht doen in volgers omdat ze een beperkte gm hebben.

Ik ben niet zo ervaren in buizen maar begrijp ik hieruit dat ik mijn Gm niet mag verhogen door meerdere buizen "parrallel" te zetten (uitgangsstromen optellen)?

Dat mag wel. Maar dat gaat je een hoop power kosten. De gm van een tor is 40*Ic, bij 10 mA Ic wordt dat dus 0.4 A/V. Een goede eindbuis heeft 4.5 mA/V. Dat scheelt nogal.

Groet,

Jacco

Uiteraard kost het power. Maar dat is niet de issue. Belangrijk is dat je, als je je kwaad maakt, een prima buizenbak kunt maken. Conceptueel maakt het dan dus niets uit of je een buis of een tor gebruikt. Een buizenversterker is alleen veel duurder (en dat is exact wat er op breem.nl staat, en hetgeen jij zegt waar hij de plank misslaat). Kijk hier en je ziet wat ik bedoel.

Ja, als je je kwaad maakt. In theorie heb je gelijk. Ik sta liever met beide benen op de grond en vandaar mijn uitspraken. Ik zie een eindversterker zo: ingangstrap(je) annex spanningsversterker - eventueel nog een spanningsversterker - complementaire eindtrap. Ik zou niet weten waar ik die lusversterking vandaan moet halen om het verschil weg te nemen tussen een buis en een tor.

Trouwens, een heftige versterker die Jadis. Nog even over het verschil in spanningsbuffer triode vs tor. In beide gevallen is het zo dat Av = gm*Rl/(1+gm*Rl), waarbij de mu van de triode veel groter dan 1 is gesteld. Ofwel het product gm*Rl moet veel groter zijn dan 1. Voor een belasting van 4 Ohm, komt gm = 10/4 = 2.5, ofwel een Icmin = 62.5 mA. Bij een triode met een gm = 4.5 mA moet je er dus 556 parallel schakelen...

Groet,

Jacco

Power triodes hebben zeker geen mu >> 1. Dus lever je lineariteit in. Gelukkig is er feedback.

Alleen heb je geen power triodes nodig, de ECC88 heeft al iets van 23mS. TdP had zijn huiswerk wdb wel gedaan.

Ik heb er zelf een eindbak mee gebouwd. De Svetlana SV572-10 heeft een mu van 10, 572-30 van 30 en er is zelfs een 572-160.

De E88CC die ik heb gebruikt, heeft een gm = 5 mA/V tot 13 mA/V (va = 150 V). Ik weet niet welke jij hebt...

Groet,

Jacco