Jump to content

platenspeler ontkoppelen middels magneten

jeroenhog
 Share

Recommended Posts

Ik las zonet dat er op inkoopactie.net een actie gestart is om (sterke magneten) in te kopen. Zou het geen idee zijn om een platenspeler volledig te ontkoppelen van zijn ondergrond middels elkaar afstotende magneten? Zou dit kunnen gaan werken, of zorgen de magnetische velden dan weer voor verstoringen?

Mijn platenspeler, een oude thorens is niet al te zwaar en is eigenlijk een vierkante "doos". Ik zat er aan te denken om aan een houten bak te maken (stel je een omgedraaide stofkap voor). In de onderkant van deze bak zou je een flink aantal magneten kunnen lijmen, aan de onderkant van de platenspeler idem (omgedraaid). In de hoeken van de bak nog een aantal magneten lijmen en op de hoeken van de speler zelf uiteraard idem maar dan omgedraaid.

De speler zal dan vlgns mij gaan "zweven". Je zit dan idd nog met het probleem van de demping. Ik zal eens nadenken over "wervelstroomdemping" misschien wel een idee. Vraag ik me nog steeds af of die (grote) magnetische velden nog invloed hebben op b.v. het elemenet.

OT: Er zit zelfs een magneet bij (onze oosterburen noemen hem de TODESMAGNET) met een kracht van 83 Kg!!!! Kun je een platenspeler op een halve meter laten "zweven" ;)

Gr Jeroen

Tja zie ook geen voordeel in magnetische veren tov van gewone stalen spiraalveren. Magnetische veren (eigenlijk lagers) worden daar toegepast waar je de wrijving heel laag wilt hebben, bij motoren die meer dan 100 KRPM draaien bv.

Er is wel een fundamenteel verschil tussen magnetische veren en gewone veren. Bij een magnetische veer neemt de kracht in principe kwadratisch toe met de verplaatsing en bij een gewone veer is dat lineair.

Bij een massaveersyteem heeft dat tot gevolg dat de resonantiefrequentie niet scherp bepaald is en bij grote uitslagen zich uitspreidt over een groter gebied. Hierdoor heeft ziets wel een lagere Q-factor dan een massaveersysteem met een gewone veer.

;)

Tja zie ook geen voordel in magnetische veren tov van gewone stalen spiraalveren. Magnetische veren (eigenlijk lagers) worden daar toegepast waarje je de wrijving heel laag wilt hebben, bij motoren die meer dan 100 KRPM draaien bv.

Er is wel een fundamenteel verschil tussen magnetische veren en gewone veren. Bij een magnetische veer neemt de kracht in principe kwadratisch toe met de verplaatsing en bij een gewone veer is dat lineair.

Bij een massaveersyteem heeft dat tot gevolg dat de resonantiefrequentie niet scherp bepaald is en bij grote uitslagen zich uitspreidt over een groter gebied. Hierdoor heeft ziets wel een lagere Q-factor dan een massaveersysteem met een gewone veer.

;)

Zoiets ja. Je hebt dan niet

Ik heb gelezen op het diyaudio forum dat je met magneten prima een cdloopwerk kan ontkoppelen.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....10&pagenumber=2

Zeer indruk wekkend project trouwens!!!

Groetjes Simon

Dat is inderdaad een mooi project!

Misschien een beetje offtopic maar hij gebruikt het CD-PRO2M loopwerk, in het topic kan ik ook lezen dat iemand een cdm4 lezer gebruikt.

Hoe zit het met deze loopwerken, of welke zou op dit moment het beste zijn?

Groeten Paul

OT: Er zit zelfs een magneet bij (onze oosterburen noemen hem de TODESMAGNET) met een kracht van 83 Kg!!!!

Die heet zo omdat ie nogal agressief aan een stuk staal kan trekken en als je daar niet op bedacht bent loop je kans op lelijke verwondingen aan je vingers.

OT: Er zit zelfs een magneet bij (onze oosterburen noemen hem de TODESMAGNET) met een kracht van 83 Kg!!!!

Die heet zo omdat ie nogal agressief aan een stuk staal kan trekken en als je daar niet op bedacht bent loop je kans op lelijke verwondingen aan je vingers.

Wat nu als je zo'n magneet besteld via de post? Hebben ze een manier om hem zo in te pakken dat hij nergens meer aan "plakt" ? Anders dan heeft de postbode een probleem als hij te dicht bij b.v. het frame van zijn fiets komt dan hangt dat ding aan zijn fiets en dan er maar af zien te krijgen :D

Wat nu als je zo'n magneet besteld via de post? Hebben ze een manier om hem zo in te pakken dat hij nergens meer aan "plakt" ? Anders dan heeft de postbode een probleem als hij te dicht bij b.v. het frame van zijn fiets komt dan hangt dat ding aan zijn fiets en dan er maar af zien te krijgen :D

'n Postbode met een aluminium fiets..??

:lol::rolleyes::lol:

Polen kortsluiten met een plaatje staal. Dan lopen de veldlijnen netjes door het staal en heeft de postbode nergens last van.

Op zich zit er wel wat in, er is nu ook een duits merk dat het plateau laat "zweven". Ik dacht dat het acoustic solid of transrotor was, ik kwam het tegen in een duits blad, maar kan op internet niets terugvinden. Als ik er op kom, post ik het nog. Succes in ieder geval met bouwen, misschien kun je de magneten schuin richten om de boel op zijn plaats te houden?

Matthew

Op zich zit er wel wat in, er is nu ook een duits merk dat het plateau laat "zweven". Ik dacht dat het acoustic solid of transrotor was, ik kwam het tegen in een duits blad, maar kan op internet niets terugvinden. Als ik er op kom, post ik het nog. Succes in ieder geval met bouwen, misschien kun je de magneten schuin richten om de boel op zijn plaats te houden?

Matthew

Zit er toch sterk aan te denken om het niet te doen middels magneten maar gewoon de oorspronkelijke veren te gebruiken. Het moet wel gaan "werken" natuurlijk.

Dat duitse merk was transroter ( Transrotor pagina ). Het plateau loopt gewoon op een lager maar wordt aangedreven via een magnetische koppeling, het zweeft dus niet, maar het geeft aan dat je niet bang hoeft te zijn voor de magnetische velden (al is dat met een draaiplateau van 24kg niet zo heel gek natuurlijk ;) ).

Maar idd, het moet wel gaan werken :-)

succes nog

matthew

de TODESMAGNET) met een kracht van 83 Kg!!!!

Vreemde manier om de kracht van een magneet uit te drukken.

Roept alleen maar vragen op, zoals "Hoeveel woog Nikola Tesla?"

De Wikipedia zegt er niets over ...

Overigens: met magneten op de bodem en zijkanten van

die bak moet je extreem nauwkeurig tewerkgaan om iets

te bekomen dat stabiel is, t.t.z. dat niet direct vastloopt in een

bepaalde positie. Ik spreek van ervaring: als achtjarige probeerde

ik perpetua mobiles te bouwen met handenvol magneetjes ;-)

Ik spreek van ervaring: als achtjarige probeerde

En die mobile draait nog steeds neem ik aan ;)

Ik vraag me eigenlijk af of ik uberhaubt wel moet ontkoppelen ? Er zijn platenspelers met een verend subchassis, maar er zjin ook spelers (massa loopwerken) waar geen enkele vorm van vering in is te vinden. In mijn geval (een oude thorens) is er sprake van een verend subchassis, misschien is het wel handiger een niet verend en dus een op massa loopwerk gebaseerde modificatie door te voeren. Heeft iemand hier ideeen over?

Ik spreek van ervaring: als achtjarige probeerde

En die mobile draait nog steeds neem ik aan ;)

Ik vraag me eigenlijk af of ik uberhaubt wel moet ontkoppelen ? Er zijn platenspelers met een verend subchassis, maar er zjin ook spelers (massa loopwerken) waar geen enkele vorm van vering in is te vinden. In mijn geval (een oude thorens) is er sprake van een verend subchassis, misschien is het wel handiger een niet verend en dus een op massa loopwerk gebaseerde modificatie door te voeren. Heeft iemand hier ideeen over?

Ja,schroef die veren eens vast en ga even luisteren.

Hoor je direct waarom je dit met die Thorens nu juist niet moet doen.

Ja,schroef die veren eens vast en ga even luisteren.

Hoor je direct waarom je dit met die Thorens nu juist niet moet doen.

Ok, dus dat gaat niet werken, maar mag ik ook weten waarom niet? Andere merken werken immers zonder enige vorm van vering?

Die zijn n.l. ontworpen volgens een niet verend principe.

Er circuleren diverse Thorens verbouwingen Hear op het forum.Kijk eens rond.

Die zijn n.l. ontworpen volgens een niet verend principe.

Dat lijkt me duidelijk, maar wat zijn dan de verschillen in het ontwerp, afgezien van massa , koppeling en dood materiaal (soms acryl). zijn ze toch hetzelfde. Stel ik bouw een zware kast voor de thorens met veel massa en ik haal de veren eraf, dat zou toch gewoon moeten werken, ik kan geen argumenten bedenken waarom het niet zou werken.