uwe Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 hallo ik heb geen geaarde contact dozen in mijn woonkamer alwaar mijn set staat te spelen , zou dit schade aan mijn set kunnen veroorzaken,en hoe zit het nu met de rest stromen ? alle app hebben immers een geaarde stekker . een geaarde groep aan leggen ?? wie kan het mij uit leggen. . . . . . . . . . . . . . . . groetjes uwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Ik heb ook geen geaarde stopcontacten in de kamer. Volgens mij kan dit geen kwaad en klankmatig heb ik ook niets te klagen. Door gebruik te maken van een polariteitsmeter kun je de apparaten zodanig aansluiten dat de reststromen het kleinst zijn. Dit geeft klankmatig wel verschillen: verkeerd "polen" heeft bij mij alltijd het effect dat m'n rechteroor verstopt lijkt (heel irritant). Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 19 maart 2006 Author Report Share Posted 19 maart 2006 ja "polen" heb ik algedaan maar vroeg me af of het zin heeft om toch een geaarde groep aan te leggen om dat je dan volgens mij, geen rest stromen meer hebt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Hoi Uwe, Als je alle apparatuur in een verdeeldoos steekt met aarde dan worden daar de reststromen vereffend. Daar hoef je dan geen randaarde speciaal voor aan te leggen. Dan kun je nog wel een probleem met CATV aansluiting krijgen maar daarvoor zijn speciale isolatortussenstukjes te te krijgen mocht dat een probleem zijn. In principe moet apparatuur met een randaardestekker wel op een randaarde stopcontact aangesloten worden maar dat is dan om veiligheidsredenen. Overigens hoef je niet een compleet nieuwe geaarde goep aan te leggen als je randaarde wil. Een losse blanke 4 mm2 aarddraad vanuit de meterkast naar je woonkamer is dan voldoende. Die hoeft niet geisoleerd te zijn en mag je zo tegen de plint bv spijkeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Ik weet het niet. Lijkt me niet zo verstandig om zelf in de meterkast aan de gang te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Hoi Gruiter, Voor een aarddraad hoef je niet in de goepenkast te zijn. Die sluit je aan op het klemblok wat meestal tegen de achterwand van de meterkast geschroefd zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Hoi Gruiter, Voor een aarddraad hoef je niet in de goepenkast te zijn. Die sluit je aan op het klemblok was meestal tegen de achterwand van de meterkast geschroefd zit. Of gewoon op 'n geaard stopcontact.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 19 maart 2006 Author Report Share Posted 19 maart 2006 ok dus trek een aarde draad naar de woonkamer maak een geaard stopcontact, stekker blok er in klaar . . . . . en een filter tussen coax tv . . . . . is "polen'' dan nog nodig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Polen kan altijd zinvol zijn. Het ene apparaat "profiteert" hier misschien meer van dan het andere apparaat, maar het kost niets (behalve een beetje tijd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 ok dus trek een aarde draad naar de woonkamer maak een geaard stopcontact,stekker blok er in klaar . . . . . en een filter tussen coax tv . . . . . is "polen'' dan nog nodig ? Idd en een filter tussen TV/radio en coax is alleen nodig als dat brom veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 19 maart 2006 Author Report Share Posted 19 maart 2006 ok dus trek een aarde draad naar de woonkamer maak een geaard stopcontact,stekker blok er in klaar . . . . . en een filter tussen coax tv . . . . . is "polen'' dan nog nodig ? Idd en een filter tussen TV/radio en coax is alleen nodig als dat brom veroorzaakt. ok dan bedankt voor het advies groetjes uwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Aansluiten op een geaard stopcontact is altijd verstandig, zeker als er een netfilter in een aparaat is verwerkt, in dat geval komt de behuizing op de halve netspanning te hangen zonder geaarde aansluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Kan aarden niet gewoon via een CV die in de buurt staat? Ik had laatst ook gelezen dat iemand een ijzeren pin direct achter zijn set in de grond had geslagen.... moet je natuurlijk niet in een flat wonen... Ik ben ook bezig met stroom, en wil mijn Belkin stekkerdoos gaan vervangen voor een betaalbare andere stroomoplossing. Heeft ieman een idee voor plm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Simpelste en betrouwbaarste blijft gewoon zelf een aardraad vanuit de meterkast trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Bij mij zit er geen in de meterkast; wel in het toilet, vastgeschroefd aan de waterleiding aldaar. Dus bij mij loopt de aardedraad van de plee naar de woonkamer-> set Was wel een verbetering. Nou nog gaan polen Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Dat heb ik dus recentelijk gedaan. Resultaat: klankmatig geen enkel verschil! Dat kan ook niet anders volgens mij, afgezien van eventueel verdwijnen van brom, vooral als je de kast aanraakt. Dat had ik dus bij mijn voorversterker, die overigens volgens Croft ook op randaarde moet worden aangesloten. Zeker bij apparaten die geen aangesloten randaarde hebben, maakt het dus niet uit of je wel of geen randaarde-stopcontact gebruikt. Is het apparaat wel geaard, dan zou ik alleen al voor de veiligheid wel randaarde gebruiken. Polen: ik heb tot nu toe alles netjes "op fase" staan, d.w.z. van elk apparaat is de fasedraad aangesloten op de fase van het stopcontact. Dit is niet hetzelfde als "polen". Hoe kan ik dat "polen" doen? Met een eenvoudige multimeter moet dat kunnen maar ik weet niet hoe. Alvast dank voor de tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Simpelste en betrouwbaarste blijft gewoon zelf een aardraad vanuit de meterkast trekken. heb gisteren ondekt dat er een aarde draad op een leiding zit , pal achter mijn set dus wordt het verhaal nu wel erg eenvoudig . wat betreft de net filters moet je erg diep in je buidel graaien wil het effect hebben is mij verteld bij ruad hifi amsterdam ze spraken daar over bedragen van +- 1000 euri Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Mijn huis is nog geen 10 jaar oud en ik heb niet overal stopcontacten met randaarde. Dit komt doordat volgens het bouwbesluit tot een paar jaar geleden alleen voor "natte" ruimten (keuken, badkamer/douche etc) en "vochtige" ruimten (schuur, garage) randaarde verplicht was. Woon- en slaapkamers hoefden niet van stopcontacten met randaarde voorzien te zijn. Een jaar of drie geleden is het bouwbesluit echter veranderd en sindsdien moeten bij nieuwbouw alle stopcontacten voorzien zijn van randaarde. Het heeft dus niet te maken met hoe oud het huis is. Dit geldt ook bij vernieuwing van de electrische installatie, heb ik mij laten vertellen. In ieder geval hoort in de centraaldoos van elke ruimte een aardedraad te zitten. Daarvandaan kun je naar de stopcontacten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Dat heb ik dus recentelijk gedaan. Resultaat: klankmatig geen enkel verschil! Dat kan ook niet anders volgens mij, afgezien van eventueel verdwijnen van brom, vooral als je de kast aanraakt. Dat had ik dus bij mijn voorversterker, die overigens volgens Croft ook op randaarde moet worden aangesloten. Zeker bij apparaten die geen aangesloten randaarde hebben, maakt het dus niet uit of je wel of geen randaarde-stopcontact gebruikt. Is het apparaat wel geaard, dan zou ik alleen al voor de veiligheid wel randaarde gebruiken. Polen: ik heb tot nu toe alles netjes "op fase" staan, d.w.z. van elk apparaat is de fasedraad aangesloten op de fase van het stopcontact. Dit is niet hetzelfde als "polen". Hoe kan ik dat "polen" doen? Met een eenvoudige multimeter moet dat kunnen maar ik weet niet hoe. Alvast dank voor de tips! ok het is heel eenvoudig klik op google, toets( van den hul spaningstester) als het goed is krijg je dan een gebruiks aanwijzing te zien hier staat alles in Link to comment Share on other sites More sharing options...
uwe Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Zit er in de centraaldoos al een aardedraad? In dat geval is het vrij eenvoudig om van daar uit een extra aarde te trekken naar de betreffende wandcontactdoos. Dat heb ik dus recentelijk gedaan. Resultaat: klankmatig geen enkel verschil! Dat kan ook niet anders volgens mij, afgezien van eventueel verdwijnen van brom, vooral als je de kast aanraakt. Dat had ik dus bij mijn voorversterker, die overigens volgens Croft ook op randaarde moet worden aangesloten. Zeker bij apparaten die geen aangesloten randaarde hebben, maakt het dus niet uit of je wel of geen randaarde-stopcontact gebruikt. Is het apparaat wel geaard, dan zou ik alleen al voor de veiligheid wel randaarde gebruiken. Polen: ik heb tot nu toe alles netjes "op fase" staan, d.w.z. van elk apparaat is de fasedraad aangesloten op de fase van het stopcontact. Dit is niet hetzelfde als "polen". Hoe kan ik dat "polen" doen? Met een eenvoudige multimeter moet dat kunnen maar ik weet niet hoe. Alvast dank voor de tips! ok het is heel eenvoudig klik op google, toets( van den hul spaningstester) als het goed is krijg je dan een gebruiks aanwijzing te zien hier staat alles in spanningstester met dubbel n natuurlijk ha ha ha Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Dank voor je verwijzing maar bij Van den Hul staat niet beschreven hoe dat met een normale multimeter moet. Wie heeft daar de tips voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Bij mij zit er geen in de meterkast; wel in het toilet, vastgeschroefd aan de waterleiding aldaar. Dus bij mij loopt de aardedraad van de plee naar de woonkamer-> set Was wel een verbetering. Nou nog gaan polen Een aarde via de waterleiding is een ondeugdelijke situatie. Komt nog uit de tijd dat waterleidingen van lood waren. Tegenwoordig worden de waterleidingen in de straat maar ook in huis steeds meer vervangen voor kunststof, dit geeft natuurlijk geen deugdelijke aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Als er in de woonkamer geen randaarde stopcontacten aanwezig zijn lijkt mij dat de installatie zo oud dat er in de centraaldoos (als die er al is) geen aardraad zit. Bij mij zit er geen in de meterkast; wel in het toilet, vastgeschroefd aan de waterleiding aldaar. Dus bij mij loopt de aardedraad van de plee naar de woonkamer-> set Was wel een verbetering. Nou nog gaan polen Een aarde via de waterleiding is een ondeugdelijke situatie. Komt nog uit de tijd dat waterleidingen van lood waren. Tegenwoordig worden de waterleidingen in de straat maar ook in huis steeds meer vervangen voor kunststof, dit geeft natuurlijk geen deugdelijke aarde. Klopt, dat geeft helemaal geen aarde. Bij de vervanging van de waterleiding in de straat destijds werd bij mij er gelijk een aardpen geslagen. Die aardpen werd toen met 6 mm2 weer aan de "huis"waterleiding geknoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts