dekkersj Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Beste allen, Ooit heb ik van een kennis een meter of 10 industriele kabel gekregen (oude Pechiney installatie). Het gaat om een CAT5 twistkabel en ziet er zo uit: en opengewerkt: Wat opvalt is een dubbele afscherming, een aluminiumfolie en een vlechtwerk van losse draadjes. Heeft iemand deze kabel als (digitale) interlink in gebruik? En wat betekent de 155 MHz die op de kabel vermeld is? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Lijkt hierop: http://www.telteks.com.tr/eng/cat5_c_stp.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Volgens mij is het een profibuskabel. Die worden in de industrie gebruikts als netwerkbekabeling tussen machinecomponenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Volgens mij is het een profibuskabel. Die worden in de industrie gebruikts als netwerkbekabeling tussen machinecomponenten. Het is een datakabel die kan worden gebruikt in profibus netwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Ik heb ruim een jaar gedraaid met een Siemens profibus kabel. Een coaxiale. Heb 'm gebruikt tussen cdspeler/dac en versterker. Klonk erg ingetogen. Rustig dus. Best prettig luisteren hoor. Het verschil was des te groter toen er een Prefer, en nog wat later een MIT, tussenkwam. Alsof er een waas wegtrok voor de speakers. Kennelijk filteren dit soort kabels niet alleen HF maar ook behoorlijk wat "LF". Ik heb nog wat liggen. Dus als je wat wilt onderzoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Een coaxiale. Dat lijkt me sterk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Volgens mij is het een profibuskabel. Die worden in de industrie gebruikts als netwerkbekabeling tussen machinecomponenten. Het is een datakabel die kan worden gebruikt in profibus netwerken. Omdat hij paars is, is hij bedoeld als profibuskabel. Deze zijn n.l. altijd paars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Volgens mij is het een profibuskabel. Die worden in de industrie gebruikts als netwerkbekabeling tussen machinecomponenten. Het is een datakabel die kan worden gebruikt in profibus netwerken. Omdat hij paars is, is hij bedoeld als profibuskabel. Deze zijn n.l. altiojd paars. Ok, das duidelijk. Maar wat betekent die 155 MHz die op de mantel staat? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Misschien heb je hier iets aan... Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Volgens mij is het een profibuskabel. Die worden in de industrie gebruikts als netwerkbekabeling tussen machinecomponenten. Het is een datakabel die kan worden gebruikt in profibus netwerken. Omdat hij paars is, is hij bedoeld als profibuskabel. Deze zijn n.l. altijd paars. Toch merkwaardig. Volgens mijn informatie heeft Profibus gewoonlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Hallo, Die paarse kleur doet op het eerste zicht aan profibus denken, maar een profibus bestaat toch normaal altijd uit een groene en een rode draad. ( 1 paar dus). De blauwe profibus wordt welleens gebruikt voor intrinsiek veilige kringen (Eexi) in explosiegevaarlijke omgeving. (Kabel is identiek, maar de blauwe kleur duidt in dat geval aan dat ie opgenomen is in een dergelijke kring.) Volgens mij is bovenstaande echt geen profibus. t'is in ieder geval een netwerkkabel (ethernet) (zoals ook utp, ftp, etc), vermoedelijk staat er nog wel ergens cat of categorie 5, 6 of 7 op. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 maart 2006 Author Report Share Posted 21 maart 2006 Hallo, Die paarse kleur doet op het eerste zicht aan profibus denken, maar een profibus bestaat toch normaal altijd uit een groene en een rode draad. ( 1 paar dus). De blauwe profibus wordt welleens gebruikt voor intrinsiek veilige kringen (Eexi) in explosiegevaarlijke omgeving. (Kabel is identiek, maar de blauwe kleur duidt in dat geval aan dat ie opgenomen is in een dergelijke kring.) Volgens mij is bovenstaande echt geen profibus. t'is in ieder geval een netwerkkabel (ethernet) (zoals ook utp, ftp, etc), vermoedelijk staat er nog wel ergens cat of categorie 5, 6 of 7 op. Geert Ja, category 5 155 MHz. Ik zal deze kabel van de week eens meten. Ben momenteel bezig met een eindversterker in elkaar te brassen op simulatieniveau. Eens kijken of ik ringing in een simulatie kan krijgen: bron - evil-capacitor (=interlink) - eindbak met transistoren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts