appie2 Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ik ben op zoek naar een buizenversterker. Liefst een met een zo warm mogelijke klank. Ik heb ongeveer Eur. 2.500,00 te bestede. Liever geef ik minder uit. Zelf heb ik totaal nog geen ervaring met buizenversterkers. Alleen een luisterervaring met een exemplaar van Eur. 5.000,00. Wat adviseren jullie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Croft, Graaf, Unison, KR Enterprise, Jadis vallen allemaal wel in het budget. De vraag is of je een versterker m Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Prima luna prologue three (vv) en Four (ev met el-34 buis) Five (ev met KT-88 buis) Six (mono ev met EL-34) Seven (mono ev met KT-88) webpage met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Liefst een met een zo warm mogelijke klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Mijn Croft versterkers worden erg warm maar daar hoor je niks van Van "warm geluid" is echter geen sprake. Hoewel: warm klinkt 'ie wel beter dan wanneer ik 'm net aanzet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ja, maar waarom wil iemand een zo warm mogelijk geluid? Een equalizer kan dan handiger zijn... Buizenversterkers klinken niet per definitie warm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ja, maar waarom wil iemand een zo warm mogelijk geluid? Kan hij de cv een paar graden lager zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ja, maar waarom wil iemand een zo warm mogelijk geluid? Kan hij de cv een paar graden lager zetten? Misschien toch even een paar luidsprekers kopen die geschikt zijn voor buizen versterkers. Als het rendement van je huidige speakers bijv. 80 db is heb je niets aan een buizenversterker. Dus met andere woorden de vraag warm klinkende buizenversterker is wel erg vaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 22 maart 2006 Author Report Share Posted 22 maart 2006 Ik heb Kef 203 luidsprekers. 8 ohm 89db. Zijn dit juiste specs voor een buizenversterker? NB. Wat leuk dat sommige forumleden zo serieus en toch zo grappig reageren! Tip: ga maar lekker buiten spelen, daar is het koud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ik heb Kef 203 luidsprekers. 8 ohm 89db. Zijn dit juiste specs voor een buizenversterker? NB. Wat leuk dat sommige forumleden zo serieus en toch zo grappig reageren! Tip: ga maar lekker buiten spelen, daar is het koud. 89 dB is best okee, geen luxe, maar het kan wel. Sjonge, even warmen bij mijn buizenversterker hoor, het is inderdaad koud Maar wat verwacht jij van een warm klinkende versterker? En waarom wil je dat zo graag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Ik zou hier eens naar gaan luisteren http://www.audio-cube.nl/sunaudio.htm Hoewel bij die Kefs wellicht beter een 30 watter PP passen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Liefst een met een zo warm mogelijke klank. Warm is voor mij nog steeds extra laag, lijkt me meer een karakteristiek van een luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiokees Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Misschien verstandig om naar een hybride versterker te gaan kijken ?? Pathos Logos ? als je een mooie versterker wil met de kracht om je speakers aan te sturen (en onder controle te houden!) en een heel mooie stem weergave door z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Ieder heeft zijn eigen associaties bij "warm". Op een Aleph klinkt muziek vaak mooier (meer emotioneel, meer betrokken, met meer nuances) dan op een standaard AB versterker (of zelfs een andere klasse A versterker. Je zou dat ook "warm" kunnen noemen. Alephs worden wel vergeleken met buizenvertserkers, maar bieden meer vemogen. Zolang de speakers niet een te moeilijke belasting vormen is het laag ook wel goed. Trouwens ook een goed tip, koop een tweedehands Aleph3 (en knap hem een beetje op). Of een niewe Aleph J (hoewel ik niet weet of die hier wel te koop is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Ieder heeft zijn eigen associaties bij "warm". Dan geeft dat alleen maar aan dat we soms hele zinloze discussies voeren of tips geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Ik zou hier eens naar gaan luisteren http://www.audio-cube.nl/sunaudio.htm Hoewel bij die Kefs wellicht beter een 30 watter PP passen? Dat ding geeft 8 Watt, lijkt me niet echt luxe voor de topicstarter. Bovendien heb ik mijn twijfels: een 300B met alleen een 6SN7 ervoor Maar ik kan me vergissen Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Dat ding geeft 8 Watt, lijkt me niet echt luxe voor de topicstarter. Bovendien heb ik mijn twijfels: een 300B met alleen een 6SN7 ervoor Maar ik kan me vergissen Die 8 Watt gaat volgens mij wel met zijn speakers, heb echter ook mijn twijfels over de buisbezetting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Wat adviseren jullie? Hallo Appie, Als je kunt solderen, een UL40S2 bouwpakket van Amplimo met KT-88 buizen. Leuk om te doen, super prijs/kwaliteit verhouding, je houdt geld over. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josd Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Toevallig heb ik gisteren een UL40S2 buizenversterker van Amplimo afgebouwd. Bestellen en betalen was eenvoudigen binnen 3 dagen had ik het pakket in huis. Het bouwpakket is compleet en de beschrijving is duidelijk. Het afbouwen was een fluitje van een cent. De eerste keer inschakelen was natuurlijk erg spannend, maar alles ging goed en ik was blij verbaasd over het geluid dat deze versterker produceert (nog even alleen op een paar oude Dual luidsprekers geprobeerd). En dan heb ik de standaard uitvoering met EL34 buizen. Ik neem aan dat de KT88 buizen voor de echte audiofiel wellicht nog meer luisterplezier bieden. Ik wens je veel sterkte bij het maken van jouw keuze. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 @Jos: Veel plezier met je nieuwe versterker! Uit eigen ervaring weet ik dat verschillende buizen anders kunnen klinken; probeer gewoon eens wat uit zou ik zeggen. Hoe is het bij dat pakket met afregelen en doormeten? Is dat goed beschreven? Ik kan namelijk best zo'n versterker netjes bouwen maar meettechnisch ben ik (nog) niet zo handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 23 maart 2006 Author Report Share Posted 23 maart 2006 Vandaag tegen een PrimaLuna P1 aangelopen. Gekocht voor Eur. 500,00. 2 jaar oud. Jullie horen nog. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties tot zover! Groeten, Appie2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Als het de ProLogue 1 is, dan is dat geen verkeerde keuze (als ik op de recensie van The Absolute Sound af moet gaan. In ieder geval veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Dat ziet er goed uit, Appie En nog een leuke prijs ook. Dat wordt genieten, ik word bijna een beetje jaloers Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Dat ding geeft 8 Watt, lijkt me niet echt luxe voor de topicstarter. Bovendien heb ik mijn twijfels: een 300B met alleen een 6SN7 ervoor Maar ik kan me vergissen Die 8 Watt gaat volgens mij wel met zijn speakers, heb echter ook mijn twijfels over de buisbezetting. Ik krijg binnenkort de Sun Audio SV-2A3 (3.5w), dat wordt smullen!!! Ik zou ook gewoon Sun Audio willen aanraden maar of dat bij de TS gaat klinken hangt erg af van de rest van zijn apparatuur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josd Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 @Appie Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. @CableTalk De UL40S2 bevat omschrijvingen voor het afregelen met en zonder instrumenten. Ik heb de versterker op het oor afgeregeld en dat was erg eenvoudig. Elk kanaal bevat 2 potmeters. Een voor de ruststroom en een voor het signaal op de stuurroosters. Tenslotte is er ook nog een balans potmeter. Ik zal in de toekomst zeker andere buizen proberen, maar ik kan pas vergelijken als ik een referentie heb. Deze versterker leent zich m.i. goed om een beetje mee te experimenteren. Er zijn diverse modificaties beschreven door Menno van der Veen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts