Guest tubejack Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 De UL40S2 bevat omschrijvingen voor het afregelen met en zonder instrumenten. Ik heb de versterker op het oor afgeregeld en dat was erg eenvoudig. Elk kanaal bevat 2 potmeters. Een voor de ruststroom en een voor het signaal op de stuurroosters. Tenslotte is er ook nog een balans potmeter.Ik zal in de toekomst zeker andere buizen proberen, maar ik kan pas vergelijken als ik een referentie heb. Deze versterker leent zich m.i. goed om een beetje mee te experimenteren. Er zijn diverse modificaties beschreven door Menno van der Veen. Josd Het was mijn rentree in de buizenwereld. Voor het geld koop je m.i. geen betere versterker. Het aardige is ook, dat je weet hoe hij in elkaar zit, dus het is eenvoudig om hem te servicen. KT88 maakt deze versterker m.i. af. Aanrader is de JJ KT-88 = topkwaliteit voor een schappelijke prijs. En als stuurbuis zou ik de JJ E88CC eens proberen (kost geen drol) En een setje EL34 als spare is natuurlijk nooit weg. Veel muziekplezier, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 5 april 2006 Author Report Share Posted 5 april 2006 Ik heb Kef 203 luidsprekers. 8 ohm 89db. Zijn dit juiste specs voor een buizenversterker? NB. Wat leuk dat sommige forumleden zo serieus en toch zo grappig reageren! Tip: ga maar lekker buiten spelen, daar is het koud. 89 dB is best okee, geen luxe, maar het kan wel. Sjonge, even warmen bij mijn buizenversterker hoor, het is inderdaad koud Maar wat verwacht jij van een warm klinkende versterker? En waarom wil je dat zo graag? Nog even een vraagje. De PrimaLuna P1 heeft een aansluiting voor 4 ohm luidsprekers en Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Nog even een vraagje. De PrimaLuna P1 heeft een aansluiting voor 4 ohm luidsprekers en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Een cirquitje om 4 ohm aan te sluiten op 8 ohm????? Er zit gewoon een extra tap op de uitgangstrafo zodat je voor beide imedanties een optimale instelling, de gemiddelde impedanties is meestal rond de 5 a 6 ohm als de fabrikant 8 ohm opgeeft. De versterker zal het beste presteren als de luidsprekers op de 4 Ohm uitgang zijn aangesloten. Dit levert een betere lineariteit op en een gunstigere dempingsfactor maar iets minder vermogen hoewel dat vaak verwaarloosbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Een cirquitje om 4 ohm aan te sluiten op 8 ohm????? Weet het niet anders uit te leggen, maar ik heb diverse oplossingen bij verschillende versterkers gezien waarbij er voor de 4 Ohm aansluting wat extra component(en) tussen zit zodat de versterker 8 Ohm "ziet". Dus daarom heb ik 't maar "een circuitje" genoemd Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 (....)Er zit gewoon een extra tap op de uitgangstrafo (....) Klopt als er uitgangstrafo's zijn. Maar hoe zit dat dan bij OTL-versterkers? Die hebben nimmer uitgangstrafo's maar soms wel 4 Ohm aansluitingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 (....)Er zit gewoon een extra tap op de uitgangstrafo (....) Klopt als er uitgangstrafo's zijn. Maar hoe zit dat dan bij OTL-versterkers? Die hebben nimmer uitgangstrafo's maar soms wel 4 Ohm aansluitingen! Die hebben dan ook maar een enkele uitgang waaran je, binnen het redelijke, alles kunt hangen. Grote OTL's hebben geen aanpassingsproblemen met lage impedanties (bij lage frequenties en al helemaal niet bij hoge). Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 21 april 2006 Author Report Share Posted 21 april 2006 Vandaag tegen een PrimaLuna P1 aangelopen.Gekocht voor Eur. 500,00. 2 jaar oud. Jullie horen nog. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties tot zover! Groeten, Appie2 Ik heb de PL nu een aantal weken staan. Het valt me eigenlijk niet mee. Ik mis gewoon veel hoog. Is dit standaard of niet? Ik heb nieuwe buizen geplaatst. Wordt het hoog na inspelen misschien beter? Zou het kunnen dat de luidsprekers (4-weg) toch niet echt geschikt zijn voor een buizenversterker? NB: Ik heb de buizenversterker aangesloten op de middel en hogetonen units. Voor de laagste tonen zorgt een andere versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Hoog zou gewoon goed moeten zijn, tenzij je speakers een heel laag rendement hebben (< 86 dB). Inspelen van buizen k Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 21 april 2006 Author Report Share Posted 21 april 2006 Hoog zou gewoon goed moeten zijn, tenzij je speakers een heel laag rendement hebben (< 86 dB). Inspelen van buizen k Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Ik heb ze nu op de 4ohm uitgangen aangesloten. Is het misschien beter om ze op de 8ohm uitgangen aan te sluiten? Absoluut! Dat kan het probleem wel eens zijn! Rendement speakers lijkt mij goed, 89 dB gaat over het algemeen prima met buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie2 Posted 21 april 2006 Author Report Share Posted 21 april 2006 Ik heb ze nu op de 4ohm uitgangen aangesloten. Is het misschien beter om ze op de 8ohm uitgangen aan te sluiten? Absoluut! Dat kan het probleem wel eens zijn! Rendement speakers lijkt mij goed, 89 dB gaat over het algemeen prima met buizen. Ga ik proberen! Je hoort nog. Bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Ga ik proberen! Je hoort nog. Bedankt! Ik ben benieuwd, keep me posted! Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyoman Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Ik zou voor de jadis orchestra gaan die zonder toon regeling echt een super geluid warm en klinkt heel echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts