Jump to content

geluidsgolven (hoe zit het precies)

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik heb je prima gelezen: Je neemt de tijdsafgeleide van een plaatsrelatie.

Jij ging met een a/d converter d/a converters beoordelen die beter presteren dan de a/d weet je nog. De rest van de wereld gebruikt peperdure AP's en R&S'en maar jij wist het beter.

Nou, dan begrijp ik je probleem niet. Die eerste functie is de plaatsrelatie van het molecuul en die stel ik een sinus. De snelheid is dan de afgeleide naar de tijd, ofwel een cosinus. Helder. Niks geen rookgordijn en alles sinus cosinus. De druk is, volgens mijn natuurkundeboek, p = v*rho*c. Dus de druk is ook cosinusvormig als de plaatsrelatie van het molecuul sinusvormig is. Nog steeds helder, zou ik zo zeggen. Zo staat het er.

Over de cd recorder, ik probeer iets te meten dat ver binnen het dynamisch bereik van 90 dB ligt. Daar heb ik geen dure apparatuur voor nodig. Zeker niet bij relatieve metingen. Trouwens, je maakt een heel domme fout qua aanname: je gaat er vanuit dat de d/a's die ik wil meten beter zijn dan mijn a/d. Dat is nog niet gezegd. Waarvan akte.

Groet,

Jacco

Ik dacht dat jij zo'n wiskunde freak was :blink:

De sinusrelatie is naar de plaats. Op een bepaalde plaats is de uitwijking u(x) = A. Dan is de tijdfunctie A sin t. Afgeleide: -A cos t. Magnitude nog steeds A, want nog steeds op plaats x.

Zoals Ravon zegt: denk nou even na. Maakt de fase van een tijdsignaal uit waar de knopen en buiken zich in de ruimte bevinden?

"Zo staat het in mijn boek" is overigens de slechtste verklaring ooit. Dat heeft al menig godsdienstoorlog bewezen.

Veel succes met het vinden van een cd-speler die nog te stom is om 90 dB te halen. Dat doet mijn telefoon zelfs.

Ik dacht dat jij zo'n wiskunde freak was :blink:

De sinusrelatie is naar de plaats. Op een bepaalde plaats is de uitwijking u(x) = A. Dan is de tijdfunctie A sin t. Afgeleide: -A cos t. Magnitude nog steeds A, want nog steeds op plaats x.

Zoals Ravon zegt: denk nou even na. Maakt de fase van een tijdsignaal uit waar de knopen en buiken zich in de ruimte bevinden?

"Zo staat het in mijn boek" is overigens de slechtste verklaring ooit. Dat heeft al menig godsdienstoorlog bewezen.

Veel succes met het vinden van een cd-speler die nog te stom is om 90 dB te halen. Dat doet mijn telefoon zelfs.

Ben ik nou gek aan het worden of hoe zit het nou?

Even los van mijn boek (Natuurkunde voor het Technisch Hoger Onderwijs, Ir. B. van Buuren en m.m.v. Ir. J.A. de Jong) staat er ook in de door mij eerder aangehaalde pdf dat "Sinusvormige beweging van moleculen in een samendrukbaar medium." een sinusfunctie is (=y(t)). En ook dat de snelheid van de moleculen dy(t)/dt is. Die snelheid is bepalend voor de druk.

Waar maak ik een denkfout?

Jacco

Ik denk dat ik niet eens les van je wil hebben.

Maar ik begrijp de verwarring al, denk ik. Dat ik daar zelf mee aan moet komen...

Het schijnt dat ons gehoor reageert op drukverschillen. De meeste herrie bij het meeste drukverschil als functie van tijd. Het grappige is dat als ik het heb over maximale druk, het drukverschil daar minimaal is. Dus daar waar de druk maximaal is, hoor je niets. En vice versa.

Ziezo. Dat is verklaard.

Groet,

Jacco

Nu nog even het perpetuum mobile. Nog een hoofdstukje algemeen gangbare natuurkunde waar vast in jouw hoofd ook niets van klopt.

Wat bedoel je? Je hebt verschillende typen perpetuum mobiles. En ben je niet blij dat eea opgehelderd is?

Groet,

Jacco

Opgehelderd? Je hebt dezelfde fout nu twee keer gemaakt waardoor het antwoord klopt met je verwachting. Zodra je bij je verwachting bent, bekritiseer je je redenatie niet meer. En dat is de derde fout.

Ik denk dat je je maar moet beperken tot eerstejaars.

Hetgeen ik opgeschreven heb, heb ik uit een gerenommeerd natuurkundeboek. Ik heb daar verder niet bij stilgestaan totdat enkele lieden tegengas begonnen te geven. Er was dus een definitieverschil. Nu begrijp ik ook waar dat verschil vandaan komt. Een microfoon meet helemaal niet de druk maar meer een drukvariatie. Dat begrijp ik weer uit de inductiewet en de wet van Farady etc: weinig verandering = weinig geinduceerde spanning. Dus bij maximale druk is er weinig (of geen) geinduceerde spanning door de meetmicrofoonspoel. Simpeler kan ik het echt niet vertellen.

Groet,

Jacco

En waar heb je de hoogste drukvariatie?

Waar je de hoogste druk hebt.

Misschien heeft jouw gerenommeerde boek ook de wetten van Maxwell? Los ze eens op voor een vaste x of een vaste t. Want je schijnt de orthogonaliteit daarin niet te willen of kunnen zien.

Nee, natuurlijk niet! De hoogste druk heb je op de toppen van een sinusvormige functie, de grootste variate bij de nuldoorgangen! Kleuterschoolwiskunde.

Groet,

Jacco

Nee, natuurlijk niet! De hoogste druk heb je op de toppen van een sinusvormige functie, de grootste variate bij de nuldoorgangen! Kleuterschoolwiskunde.

Groet,

Jacco

Toch zie ik in die plaatjes van Erik de grootste variatie bij de toppen en GEEN variatie bij de nuldoorgangen hoor...

Voor de laatste keer: waarom neem je de afgeleide naar de plaats en interpreteer je die als de afgeleide naar de tijd!

Ho ho, ik heb de plaatsfunctie als functie van tijd gedifferentieerd naar de tijd. Iedereen weet dat als je de plaatsfunctie naar de tijd differentieerd, je de snelheidsfunctie krijgt en als je deze laatste differentieerd naar de tijd, je de versnellingsfunctie krijgt.

Om de discussie verder helder te houden: een meetmicrofoon geeft de maximale uitgangsspanning als de druk door een nulpunt heen gaat. Ofwel, spanning uit een meetmicrofoon (waarbij ik er vanuit ga dat het een spoel is in een permanent magnetisch veld) is maximaal als de druk minimaal is en andersom. Ben ik nu de enige die dit begrijpt?

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Toch zie ik in die plaatjes van Erik de grootste variatie bij de toppen en GEEN variatie bij de nuldoorgangen hoor...

Variatie van de plaatsfunctie. Hij laat de snelheidsfunctie niet zien.

Groet,

Jacco

De plaatsfunctie als functie van de tijd!?

We hebben het over staande golven.

Die kun je ook als functie van de tijd schrijven. No problem. De essentie verandert niet, ook niet bij verschillende golven met andere frequenties.

Groet,

Jacco

Misschien heeft jouw gerenommeerde boek ook de wetten van Maxwell? Los ze eens op voor een vaste x of een vaste t. Want je schijnt de orthogonaliteit daarin niet te willen of kunnen zien.

Hohooo. Nu ga jij de fout in joh. Grote drukverschillen geven momentaan hoge druk maar ook lage druk. Niet een permanente hoge statische druk.

Zou je dit bewijs even willen uitschrijven. Ik wil het graag even wat collega's voorleggen. Van het cd recorder verhaal bestierven ze het van het lachen, en dit is 10x beter dan dat...

Dat zegt een hoop over die collega's. Ik heb met mijn cd recorder een passband ripple kunnen vaststellen van 0.2 dB bij mijn cd speler. Ik snap niet dat die collega's daar over kunnen lachen. Mijns inziens zegt dat ze vrij weinig weten van wat er echt belangrijk is. Of dat ze hondslui zijn en dat ze die variaties niet belangrijk vinden. Dan zijn ze pas echt dom en geen referentie waard. Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat je je ophoudt met "verkeerde" lui die maar wat lopen te brallen.

Welk bewijs zou je uitgeschreven willen hebben. Ik zou zeggen kom eens langs of ik scan het voor je in. Zeg het maar.

Groet,

Jacco

Mijn collega's weten het een en ander van a/d en d/a conversie, maar hoe weet jij dat die 0.2 van de d/a komt en niet van de a/d?

Ik wil geen scan van je boek, ik wil graag in jouw woorden je uitleg (of beter: fantasie) over je waar-zit-de-herrie theorie.

Dat weet ik pas als ik een relatieve meting heb gedaan. Dat heb ik slechts 1 maal gedaan en daar is een miniem verschil te vinden. Maar die 0.2 dB op zich is al een resultaat op zich. Of die nu van de d/a of van a/d afkomt. Laat hem van de a/d komen, dan zou ik bij verschillende d/a's hetzelfde moeten meten. Nu, dat wil ik verifieren. Thats all.

Ik heb geen fantasie wat betreft de waar-zit-de-herrie. Ik weet vanuit de natuurkunde dat de plaatsfunctie bestaat en ik stel haar sinusvormig. Dan weet ik ook dat de snelheidsfunctie de eerste afgeleide is, ofwel cosinusvormig. De drukfunctie is dan ook cosinusvormig en daar waar de spanningsafgifte van de meetmicrofoon maximaal is, is ook de plaatsfunctie maximaal (en de drukfunctie minimaal). Eventueel met een minteken. De spanning uit de meetmicrofoon moet dus sinusvormig zijn.

Groet,

Jacco