ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Wat erin knopen en buiken gebeurt hangt er helemaal vanaf of je in snelheid of druk denkt. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Welke afspraak bedoel je? Middelbareschoolnatuurkunde Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Welke afspraak bedoel je? Middelbareschoolnatuurkunde Ja, daar leer je Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Deze thread bestaat veel uit 'achteraf' beredeneren. Dat levert bij mensen die het niet snappen eindeloze discussies en woordspelletjes op. Als we nu eens vanaf het begin redeneren en het er in rammen: 1. In een afgesloten ruimte A (1 dimensionaal, links en rechts begrensd met grenzen M en N) bevinden zich een aantal lucht moleculen. Dat aantal is constant. 2. We defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Googelen op "snelheidsbuik" levert 1 hit op en wel een vraag van een scholier: Hallo, Ik heb morgen een natuurkunde proefwerk en ik heb daarvoor van de leraar een vel gehad met wat we zeker voor het proefwerk moeten beheersen. Zo juist heb ik dus eerst het hele boek doorgenomen en daarna leek het me verstandig om ook nog een dat vel dus goed door te nemen. In het boek gaat het dit keer over geluidstrillingen en daar zijn o.a. knopen en buiken ter sprake gekomen. Maar nu is het probleem dat mijn leraar op dat formulier over wat ik moet beheersen opeens 2 nieuwe begrippen introduceert. De vraag is als volgt: Waarom snelheidsbuik = drukknoop Waarom snelheidsknoop = drukbuik Ik heb dus geen idee wat hij bedoeld met de termen snelheids en druk. Zou iemand me dit uit kunnen leggen? Bedankt! Ben jij die bewuste leraar Ravon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
music man Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Misschien wel die leraar die de wijsheid in pacht heeft... Althans dat denkt hij... Musicman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 ................................................................ --> Als er een staande golf aanwezig is in een ruimte die sinusvormig is, moet de snelheid van de luchtmoleculen maximaal zijn daar waar de drukverandering minimaal is. We horen met onze oren slechts de drukverandering. Een plek waar de druk CONSTANT is (zoals in B ) levert dus STILTE op. Dat mag je een knoop of buik noemen, dat maakt allemaal niet uit dat is woordspel. Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Drukknopen zitten aan spijkerbroeken en of de druk daar al dan niet constant is is denk weer een andere discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 ................................................................ --> Als er een staande golf aanwezig is in een ruimte die sinusvormig is, moet de snelheid van de luchtmoleculen maximaal zijn daar waar de drukverandering minimaal is. We horen met onze oren slechts de drukverandering. Een plek waar de druk CONSTANT is (zoals in B ) levert dus STILTE op. Dat mag je een knoop of buik noemen, dat maakt allemaal niet uit dat is woordspel. Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Drukknopen zitten aan spijkerbroeken en of de druk daar al dan niet constant is is denk weer een andere discussie Waarom zou de druk in een akoestische (druk)knoop vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Misschien wel die leraar die de wijsheid in pacht heeft... Althans dat denkt hij... Musicman Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe inzichten. Vertel jij maar hoe het volgens jou in elkaar zit, Music Man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 ................................................................ --> Als er een staande golf aanwezig is in een ruimte die sinusvormig is, moet de snelheid van de luchtmoleculen maximaal zijn daar waar de drukverandering minimaal is. We horen met onze oren slechts de drukverandering. Een plek waar de druk CONSTANT is (zoals in B ) levert dus STILTE op. Dat mag je een knoop of buik noemen, dat maakt allemaal niet uit dat is woordspel. Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Drukknopen zitten aan spijkerbroeken en of de druk daar al dan niet constant is is denk weer een andere discussie Waarom zou de druk in een akoestische (druk)knoop vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 ................................................................ --> Als er een staande golf aanwezig is in een ruimte die sinusvormig is, moet de snelheid van de luchtmoleculen maximaal zijn daar waar de drukverandering minimaal is. We horen met onze oren slechts de drukverandering. Een plek waar de druk CONSTANT is (zoals in B ) levert dus STILTE op. Dat mag je een knoop of buik noemen, dat maakt allemaal niet uit dat is woordspel. Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Drukknopen zitten aan spijkerbroeken en of de druk daar al dan niet constant is is denk weer een andere discussie Waarom zou de druk in een akoestische (druk)knoop vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 ................................................................ --> Als er een staande golf aanwezig is in een ruimte die sinusvormig is, moet de snelheid van de luchtmoleculen maximaal zijn daar waar de drukverandering minimaal is. We horen met onze oren slechts de drukverandering. Een plek waar de druk CONSTANT is (zoals in B ) levert dus STILTE op. Dat mag je een knoop of buik noemen, dat maakt allemaal niet uit dat is woordspel. Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Drukknopen zitten aan spijkerbroeken en of de druk daar al dan niet constant is is denk weer een andere discussie Waarom zou de druk in een akoestische (druk)knoop vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Ik probeerde nu juist duidelijk te maken dat het mij helemaal niet gaat om woorden als knopen en buiken. Er zijn bij staande golven twee extremen: punten waar de druk constant is (waar de drukverandering dus nul is en waar jij dus niets hoort); op die plekken is de snelheid van de luchtmoleculen maximaal. De andere extreme plek is waar de drukverandering maximaal is (de RMS druk is dan maximaal en hier horen we de meeste herrie) en hier is de snelheid van de luchtmoleculen nul. Noem maar knoop en buik wat je een knoop of buik wilt noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Ware het niet dat in een knoop de druk NIET constant is maar sinusvormig op en neer gaat. Ik probeerde nu juist duidelijk te maken dat het mij helemaal niet gaat om woorden als knopen en buiken. Er zijn bij staande golven twee extremen: punten waar de druk constant is (waar de drukverandering dus nul is en waar jij dus niets hoort); op die plekken is de snelheid van de luchtmoleculen maximaal. De andere extreme plek is waar de drukverandering maximaal is (de RMS druk is dan maximaal en hier horen we de meeste herrie) en hier is de snelheid van de luchtmoleculen nul. Noem maar knoop en buik wat je een knoop of buik wilt noemen. Ik vrees dat deze verhernieuwde uitleg voor dovemansoren is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Omdat we het over een staande geluidsgolf hebben. Zou de snelheid van de luchtmoleculen constant zijn dan zou dat betekenen dat de lucht ergens de kamer uit moet stromen (en van de andere kant de kamer weer in moet stromen). Heb je wel iets begrepen van wat ik net opschreef? Ik zei toch duidelijk dat de snelheid een functie is van de tijd, maar dat die snelheid altijd het hoogst is op een bepaald punt (de amplitude van die snelheids-sinus is dan op dat punt maximaal). Tuurlijk is de snelheid van luchtmoleculen nergens constant (behalve op de plek waar de drukverandering maximaal is, daar is de snelheid 0). Wbt druk: De druk bij de muur kan niet constant hoger zijn dan in het midden van de kamer. Dat vereffent zich dan toch snel weer. de RMS (ROOT MEAN SQUARE druk, anders gezegd de MODULUS van de druk (even geen wortel 2 gezeur aub), DE AMPLITUDE VAN DE DRUKVERANDERING t.o.v. de tijd) is maximaal in mijn voorbeeld aan de randen van A, ofwel aan de muur in de kamer. Dit onderscheid is toch niet moeilijk? Ik doe GEEN uitspraken over de druk zelf, wel over drukVERANDERING. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Ik vrees dat deze verhernieuwde uitleg voor dovemansoren is. Ik heb helaas geen schoolbord hear. En op basis van mijn ervaring kan ik wel zeggen dat lesgeven met schoolbord v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Als je denkt dat je het weet hoef je niks meer te lezen. Welk vermogen? Idee voor een nieuwe draad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Als je denkt dat je het weet hoef je niks meer te lezen. Welk vermogen? Idee voor een nieuwe draad? Nou gewoon vermogen. Iets dat uiteindelijk in warmte wordt omgezet. Natuurlijk staat er in die ingescande wijsheid de uitkomsten daarvan. Iets met p^2/(rho*c) en nog wat smaken. Ik kwam in De Ingenieur een artikel tegen dat volgens wat "bandieten" het resultaat van druk en snelheid gelijk is aan het akoestisch vermogen. Ik twijfel daar een beetje aan. Het leek me leuk nu we we de uitwijking, snelheid en drukvergelijkingen hebben, een uitspraak over vermogen te kunnen doen. Of energie, dat is vermogen*tijdseenheid. Het lijkt me zinvol dat in deze draad uit te rafelen. Wie kan er nu iets met druk of -verschil? Daar blijft mijn bier niet koud van, van vermogen wel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Als je denkt dat je het weet hoef je niks meer te lezen. Welk vermogen? Idee voor een nieuwe draad? Nou gewoon vermogen. Iets dat uiteindelijk in warmte wordt omgezet. Natuurlijk staat er in die ingescande wijsheid de uitkomsten daarvan. Iets met p^2/(rho*c) en nog wat smaken. Ik kwam in De Ingenieur een artikel tegen dat volgens wat "bandieten" het resultaat van druk en snelheid gelijk is aan het akoestisch vermogen. Ik twijfel daar een beetje aan. Het leek me leuk nu we we de uitwijking, snelheid en drukvergelijkingen hebben, een uitspraak over vermogen te kunnen doen. Of energie, dat is vermogen*tijdseenheid. Het lijkt me zinvol dat in deze draad uit te rafelen. Wie kan er nu iets met druk of -verschil? Daar blijft mijn bier niet koud van, van vermogen wel. Groet, Jacco Welk nummer van "De Ingenieur" was dat? De wet van Ohm is van toepassing. Als je de geluidsdruk en de akoestische impedantie weet kun je volgens mij het akoestisch vermogen uitrekenen. Ik herinner me zoiets ergens op wikipedia te hebben gezien. Even zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Als je denkt dat je het weet hoef je niks meer te lezen. Welk vermogen? Idee voor een nieuwe draad? Nou gewoon vermogen. Iets dat uiteindelijk in warmte wordt omgezet. Natuurlijk staat er in die ingescande wijsheid de uitkomsten daarvan. Iets met p^2/(rho*c) en nog wat smaken. Ik kwam in De Ingenieur een artikel tegen dat volgens wat "bandieten" het resultaat van druk en snelheid gelijk is aan het akoestisch vermogen. Ik twijfel daar een beetje aan. Het leek me leuk nu we we de uitwijking, snelheid en drukvergelijkingen hebben, een uitspraak over vermogen te kunnen doen. Of energie, dat is vermogen*tijdseenheid. Het lijkt me zinvol dat in deze draad uit te rafelen. Wie kan er nu iets met druk of -verschil? Daar blijft mijn bier niet koud van, van vermogen wel. Groet, Jacco Welk nummer van "De Ingenieur" was dat? Dat moet ik uit mijn achterhoofd vissen, ik denk het voorgaande nummer. Het ging over een camera die geluidsgolven zichtbaar maakte. Het verhaal maakte een analogie met de elektrotechniek en het akoestisch vermogen was dan het product van akoestische stroom (waarschijnlijk snelheid) en spanning (waarschijnlijk druk). Door een slimme truuk kon die akoest. stroom gemeten worden (verschilmeting in temperatuur, waarschijnlijk in een brug van Wheatstone) en samen met een microfoon voor de druk, kon het vermogen zichtbaar gemaakt worden. Klonk allemaal heel aannemelijk, totdat ik het directe product ging bekijken. Daar rammelt iets. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 Nou zeg, Ik dacht dat alle onduidelijkheid zou zijn verdwenen na mijn igescande wijsheid. Daar staat alles in namelijk. In een poging deze draad weer interessant te maken, hoe zit het met het vermogen? Eenheid J/s graag. Ik heb al zitten spelen met autocorrelatiefuncties en druk*snelheid (=Nm/s als eenheid), maar het zit er naast, algebraisch niet veel. Weet iemand raad? Groet, Jacco Als je denkt dat je het weet hoef je niks meer te lezen. Welk vermogen? Idee voor een nieuwe draad? Nou gewoon vermogen. Iets dat uiteindelijk in warmte wordt omgezet. Natuurlijk staat er in die ingescande wijsheid de uitkomsten daarvan. Iets met p^2/(rho*c) en nog wat smaken. Ik kwam in De Ingenieur een artikel tegen dat volgens wat "bandieten" het resultaat van druk en snelheid gelijk is aan het akoestisch vermogen. Ik twijfel daar een beetje aan. Het leek me leuk nu we we de uitwijking, snelheid en drukvergelijkingen hebben, een uitspraak over vermogen te kunnen doen. Of energie, dat is vermogen*tijdseenheid. Het lijkt me zinvol dat in deze draad uit te rafelen. Wie kan er nu iets met druk of -verschil? Daar blijft mijn bier niet koud van, van vermogen wel. Groet, Jacco Welk nummer van "De Ingenieur" was dat? Dat moet ik uit mijn achterhoofd vissen, ik denk het voorgaande nummer. Het ging over een camera die geluidsgolven zichtbaar maakte. Het verhaal maakte een analogie met de elektrotechniek en het akoestisch vermogen was dan het product van akoestische stroom (waarschijnlijk snelheid) en spanning (waarschijnlijk druk). Door een slimme truuk kon die akoest. stroom gemeten worden (verschilmeting in temperatuur, waarschijnlijk in een brug van Wheatstone) en samen met een microfoon voor de druk, kon het vermogen zichtbaar gemaakt worden. Klonk allemaal heel aannemelijk, totdat ik het directe product ging bekijken. Daar rammelt iets. Groet, Jacco Dat heb ik gelezen. Even zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 GELUIDBRONNEN FOTOGRAFEREN MET AKOESTISCHE CAMERA Zoals je met een infrarood camera warmtebronnen of Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsintensiteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts