dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsintensiteit Maarre, als ik die integraal op ga lossen voor een staande golf: , dan komt er nul uit. waar gaat het mis? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsintensiteit Maarre, als ik die integraal op ga lossen voor een staande golf: , dan komt er nul uit. waar gaat het mis? Groet, Jacco Klopt het dat je de functie integreert over een hele periode (van 0 tot 2pi)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsintensiteit Maarre, als ik die integraal op ga lossen voor een staande golf: , dan komt er nul uit. waar gaat het mis? Groet, Jacco Klopt het dat je de functie integreert over een hele periode (van 0 tot 2pi)? Ja, ik pas de formule toe zoals ie gesteld is. Zonder na te denken of eea wel kan of niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 (...) jij zegt dat de knopen tegen de wanden zitten, maar aan de wanden heb je de meeste herrie(...) citaat:In een orgelpijp zijn er altijd om en om plaatsen waar de druk varieert (knopen) en plaatsen waar de lucht heen en weer stroomt (buiken). Bij de hoed kan alleen de luchtdruk vari? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 buik = plaats waar de grootste luchtbeweging optreedt, bij minimale drukveranderingknoop = plaats waar de geringste luchtbeweging plaatsvindt, bij maximale drukverandering Dit klopt, echter wat je knoop of buik noemt is niet relevant. Is het wellicht zo dat je buurman tegen de muur begint te rammen wanneer jij staande golven in je kamer hebt? In dat geval heb je inderdaad de meeste herrie aan de wand... Ik weet niet hoe jouw muren thuis werken, maar bij mij staan ze stil. Dat betekent dat op die plekken dus de geringste luchtbeweging plaatsvindt en per definitie bij staande golven dus maximale druk heerst (hier kan de lucht immers 'ophopen'), daarom hoor je bij de wand dus de meeste herrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 buik = plaats waar de grootste luchtbeweging optreedt, bij minimale drukveranderingknoop = plaats waar de geringste luchtbeweging plaatsvindt, bij maximale drukverandering Dit klopt, echter wat je knoop of buik noemt is niet relevant. Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 buik = plaats waar de grootste luchtbeweging optreedt, bij minimale drukveranderingknoop = plaats waar de geringste luchtbeweging plaatsvindt, bij maximale drukverandering Dit klopt, echter wat je knoop of buik noemt is niet relevant. Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik, Ravon blijft geluiddruk (decibellen... hoewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik, Ravon blijft geluiddruk (decibellen... hoewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 ik ben de gek, maar of de wijzen wel zo wijs zijn betwijfel ik, ps:mijn vrouw had laatst last van een depressie, vooral tijdens het klinken van mijn (orgel)muziek, het kwam zo, ze zat in een lagedruk gebied nu ik de boel heb gecorrigeerd met de UC is het over, ze zit niet meer in de knoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Erik, Het is "not done" om hier grapjes over te maken Jij vindt jezelf de gek, ik zou voor mezelf niet zo ver willen gaan, maar ondanks mijn leergierigheid ben ik na vijf dagen nog niets opgeschoten bij het vermeerderen van mijn kennis. De heren deskundigen zijn het geloof ik nog niet helemaal eens over de definities, en ook over de vraag of eenieder recht in de leer is, bestaat twijfel. Ook het als bewijs tonen van bladzijden uit diverse evangeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 [...]Ook het als bewijs tonen van bladzijden uit diverse evangeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 (...)Het is een kwestie of je begrijpt wat je leest... (...) Beste Jacco, Daarom waren de pagina's duidelijk niet voor mij bedoeld. Je stelt de vraag aan de verkeerde; ik had gehoopt door jullie exegese er iets van te kunnen begrijpen Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Erik, Het is "not done" om hier grapjes over te maken Jij vindt jezelf de gek, ik zou voor mezelf niet zo ver willen gaan, maar ondanks mijn leergierigheid ben ik na vijf dagen nog niets opgeschoten bij het vermeerderen van mijn kennis. De heren deskundigen zijn het geloof ik nog niet helemaal eens over de definities, en ook over de vraag of eenieder recht in de leer is, bestaat twijfel. Ook het als bewijs tonen van bladzijden uit diverse evangeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik, Ravon blijft geluiddruk (decibellen... hoewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 (...)Vreemd, zoals ik er naar kijk zijn alle mensen hear die beschikken over enige mate van natuurkundig inzicht het juist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 (...)Vreemd, zoals ik er naar kijk zijn alle mensen hear die beschikken over enige Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Geluidsdrukniveau is dimensieloos, de geluidsintensiteit heeft W/m^2. Met geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(rho*c) voor lopende golven en geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(4*rho*c) voor een staande golf, heeft de geluidsdruk de dimensie van W/m^2 * kg/m^3 * m/s = W*kg/(m^4*s). Met W = J/s en kg = J*s^2/m^2 krijgt de geluidsdruk de dimensie van J/m^3 ofwel N/m^2. Is die oprisping voor Dick bedoeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Geluidsdrukniveau is dimensieloos, de geluidsintensiteit heeft W/m^2. Met geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(rho*c) voor lopende golven en geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(4*rho*c) voor een staande golf, heeft de geluidsdruk de dimensie van W/m^2 * kg/m^3 * m/s = W*kg/(m^4*s). Met W = J/s en kg = J*s^2/m^2 krijgt de geluidsdruk de dimensie van J/m^3 ofwel N/m^2. Is die oprisping voor Dick bedoeld? Nee, niet direct. Meer voor Spido. Hij zegt dat jij foons en pneumatische druk verwart. In mijn stukje heb ik geluidsdruk de dimensie van N/m^2 gegeven. Pneumatische druk-achtig dus ipv foon die meer met intensieteit (W/m^2) te maken heeft. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 (..)Waar ben je de draad kwijtgeraakt, Dick? Wat weet je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Geluidsdrukniveau is dimensieloos, de geluidsintensiteit heeft W/m^2. Met geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(rho*c) voor lopende golven en geluidsintensiteit=effGeluidsdruk^2/(4*rho*c) voor een staande golf, heeft de geluidsdruk de dimensie van W/m^2 * kg/m^3 * m/s = W*kg/(m^4*s). Met W = J/s en kg = J*s^2/m^2 krijgt de geluidsdruk de dimensie van J/m^3 ofwel N/m^2. Is die oprisping voor Dick bedoeld? Nee, niet direct. Meer voor Spido. Hij zegt dat jij foons en pneumatische druk verwart. In mijn stukje heb ik geluidsdruk de dimensie van N/m^2 gegeven. Pneumatische druk-achtig dus ipv foon die meer met intensieteit (W/m^2) te maken heeft. Groet, Jacco Er is toch helemaal geen discussie over de eenheid van druk of geluidsdruk? Dat Spido geluidsdruk schrijft in "zwerfkeien per bunder" is niet mijn probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Er is toch helemaal geen discussie over de eenheid van druk of geluidsdruk? Dat Spido geluidsdruk schrijft in "zwerfkeien per bunder" is niet mijn probleem. Ik vond het apart dat hierop wordt ingezoomd (dimensies), het is helemaal de kern van het onbegrip niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Kruiend zaad enzo Golven, je ontkomt er niet aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Er is toch helemaal geen discussie over de eenheid van druk of geluidsdruk? Dat Spido geluidsdruk schrijft in "zwerfkeien per bunder" is niet mijn probleem. Ik vond het apart dat hierop wordt ingezoomd (dimensies), het is helemaal de kern van het onbegrip niet. Precies. Gesteggel over eenheden is het enige wat Spido in deze discussie rest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts