dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Er is toch helemaal geen discussie over de eenheid van druk of geluidsdruk? Dat Spido geluidsdruk schrijft in "zwerfkeien per bunder" is niet mijn probleem. Ik vond het apart dat hierop wordt ingezoomd (dimensies), het is helemaal de kern van het onbegrip niet. Nee, maar het schittert door afwezigheid (dimensies). Mij stoort het in ieder geval. @ravon: Ik wil helemaal niet een opruiende bandiet spelen, maar ik meen dat als er een aanklacht komt in de trant van decibellen versus pneumatische druk, dat er dan wel een misverstand in het spel is. Zo zie ik het in ieder geval. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Er is toch helemaal geen discussie over de eenheid van druk of geluidsdruk? Dat Spido geluidsdruk schrijft in "zwerfkeien per bunder" is niet mijn probleem. Ik vond het apart dat hierop wordt ingezoomd (dimensies), het is helemaal de kern van het onbegrip niet. Nee, maar het schittert door afwezigheid (dimensies). Mij stoort het in ieder geval. @ravon: Ik wil helemaal niet een opruiende bandiet spelen, maar ik meen dat als er een aanklacht komt in de trant van decibellen versus pneumatische druk, dat er dan wel een misverstand in het spel is. Zo zie ik het in ieder geval. Groet, Jacco Misschien doet ie dat wel met opzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Voor al diegenen die uitwijking, snelheid van de luchtmoleculen en de geluidsdruk van een staande golf in 1 plot willen zien: Voor de lopende golf, zie mijn ingescande wijsheid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 Erik, Het is "not done" om hier grapjes over te maken Jij vindt jezelf de gek, ik zou voor mezelf niet zo ver willen gaan, maar ondanks mijn leergierigheid ben ik na vijf dagen nog niets opgeschoten bij het vermeerderen van mijn kennis. De heren deskundigen zijn het geloof ik nog niet helemaal eens over de definities, en ook over de vraag of eenieder recht in de leer is, bestaat twijfel. Ook het als bewijs tonen van bladzijden uit diverse evangeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik. Zoals destijds in dat andere topic ook beschreven: bij de staand-golf-metingen die ik uitvoerde in de doorgang tussen twee gebouwen gaf de geluiddrukmeter (ook wel "decibelmeter" genoemd, omdat de schaal in dB A en dB C aangeeft (fout! fout! fout! Laat Ravon dit niet lezen...) ), vlak bij de muren vrijwel geen uitslag te zien, en in het midden een heleboel. Dat was dan bij de frequentie waarvan de golflengte precies 2 x de afstand tussen de tegenover elkaar staande gebouwen bedroeg. Om in te gaan op jouw zwembadvoorbeeld: daarin is de dikke vrouw een buik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Om in te gaan op jouw zwembadvoorbeeld: daarin is de dikke vrouw een buik! En zijn de golven noch staande noch lopende maar zwemmende Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Zoals destijds in dat andere topic ook beschreven: bij de staand-golf-metingen die ik uitvoerde in de doorgang tussen twee gebouwen gaf de geluiddrukmeter (ook wel "decibelmeter" genoemd, omdat de schaal in dB A en dB C aangeeft (fout! fout! fout! Laat Ravon dit niet lezen... ), vlak bij de muren vrijwel geen uitslag te zien, en in het midden een heleboel. Dat was dan bij de frequentie waarvan de golflengte precies 2 x de afstand tussen te tegenover elkaar staande gebouwen bedroeg. Mag ik weten waar je de luidspreker had neergezet? Heb je rekening gehouden met akoestische weerstand in de lucht? Hoe hard stond de speaker? Bij een staande golf moet je precies het tegenovergestelde meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Zoals destijds in dat andere topic ook beschreven: bij de staand-golf-metingen die ik uitvoerde in de doorgang tussen twee gebouwen gaf de geluiddrukmeter (ook wel "decibelmeter" genoemd, omdat de schaal in dB A en dB C aangeeft (fout! fout! fout! Laat Ravon dit niet lezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Ravon, Ik post alleen mijn eigen woorden, en plaatjes die ik van internetsites kan plukken. Omdat ik niet besta, heb ik ook geen eigen internetsite. (Ik moet erg voorzichtig zijn, want ik wil niet dat iemand ontdekt wie ik niet ben...) Met Fendt heb ik niets te maken. En dat staande-golvenpatronen gedurende het weergeven van muziek of andere ruis in de huiskamer veel chaotischer zijn dan die enkelvoudige staande golf die ik met een toongenerator tussen de gebouwtjes opwekte, heb ik Erik al uitgelegd. Maar deze Reinkultur maakte het wel mogelijk het fenomeen an-sich te onderzoeken. Beste S0000884, Je stelt mij toch niet verantwoordelijk voor jouw misvatting, hoop ik? Ik geef alleen maar aan wat ik heb gemeten. Bij meting van de dubbele frequentie ontstond een keurige knoop in het midden, en twee buiken op respectievelijk op 1/4 en 3/4 van de afstand. De plek waar de luidspreker stond, tussen de twee muren, maakte (tot mijn lichte teleurstelling) eigenlijk niets uit. Pas bij bijplaatsing van een tweede actieve luidspreker ontstonden leuke verstoringen van het staande-golf patroon. Ik gebruikte overigens een normale geluiddrukmeter, met een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Ravon, Ik post alleen mijn eigen woorden, en plaatjes die ik van internetsites kan plukken. Omdat ik niet besta, heb ik ook geen eigen internetsite. (Ik moet erg voorzichtig zijn, want ik wil niet dat iemand ontdekt wie ik niet ben...) Met Fendt heb ik niets te maken. En dat staande-golvenpatronen gedurende het weergeven van muziek of andere ruis in de huiskamer veel chaotischer zijn dan die enkelvoudige staande golf die ik met een toongenerator tussen de gebouwtjes opwekte, heb ik Erik al uitgelegd. Maar deze Reinkultur maakte het wel mogelijk het fenomeen an-sich te onderzoeken. Beste S0000884, Je stelt mij toch niet verantwoordelijk voor jouw misvatting, hoop ik? Ik geef alleen maar aan wat ik heb gemeten. Bij meting van de dubbele frequentie ontstond een keurige knoop in het midden, en twee buiken op respectievelijk op 1/4 en 3/4 van de afstand. De plek waar de luidspreker stond, tussen de twee muren, maakte (tot mijn lichte teleurstelling) eigenlijk niets uit. Pas bij bijplaatsing van een tweede actieve luidspreker ontstonden leuke verstoringen van het staande-golf patroon. Ik gebruikte overigens een normale geluiddrukmeter, met een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Je stelt mij toch niet verantwoordelijk voor jouw misvatting, hoop ik? Zeker niet. Ik vraag me alleen af hoe je aan die meetresultaten komt. Waar het het hardst waait (in het midden tussen de muren) vind bij een enkele staande golf per definitie de minste drukvariatie plaats. En dat laatste is het enige wat een microfoon zou moeten meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik. Zoals destijds in dat andere topic ook beschreven: bij de staand-golf-metingen die ik uitvoerde in de doorgang tussen twee gebouwen gaf de geluiddrukmeter (ook wel "decibelmeter" genoemd, omdat de schaal in dB A en dB C aangeeft (fout! fout! fout! Laat Ravon dit niet lezen...) ), vlak bij de muren vrijwel geen uitslag te zien, en in het midden een heleboel. Dat was dan bij de frequentie waarvan de golflengte precies 2 x de afstand tussen de tegenover elkaar staande gebouwen bedroeg. Om in te gaan op jouw zwembadvoorbeeld: daarin is de dikke vrouw een buik! Beste spido, Was jouw meetopstelling volgens: Ik snap alleen niet waarom je in het midden toch de meeste uitslag had. Of je moet een halve golflengte tussen jouw muren hebben gehad. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 even wat samenvatten weer, anders raak ik in de war. Een lopende golf is het zich voortplanten van een trilling in een medium. Een lopende transversale golf heeft als kenmerk dat de trillingsrichting van de deeltjes loodrecht op de voortbewegingsrichting van de golf staat. Je spreekt over bergen en dalen. Bij een longitudinale golf trillen de deeltjes evenwijdig aan de voortplantingsrichting. Je spreekt over verdichtingen en verdunningen. Geluid is longitudinaal. De golflengte is de afstand waarover de golf zich in een Trillingstijd beweegt. λ = vT Hierin: λ = golflengte Bij terugkaatsing van een lopende golf aan een vast uiteinde treedt een fasesprong van een half op. Bij een vrij uiteinde treedt geen fasesprong op. Lopende golf: Elk deeltje trilt harmonisch De T is voor alle deeltjes even groot De amplitudo is voor alle deeltjes even groot De deeltjes gaan na elkaar door de evenwichtstand en bereiken na elkaar de uiterste stand Hoe dichter een deeltje zich bij de kop van de golf bevindt, hoe kleiner zijn fase De vorm van de golf is een sinusoide. Staande golf: Elk deeltje trilt harmonisch, behalve de knopen De trillingstijd is voor alle deeltjes gelijk De amplitudo varieert van nul bij de knopen tot een maximum bij de buiken De deeltjes gaan gelijk door evenwicht en uiterste stand Deeltjes tussen twee knopen trillen in fase, aan weerskanten van een knoop is het faseverschil 1/2 De vorm van de golf is een sinusoide of een rechte lijn (bij evenwichtstand) Bij een dicht uiteinde ligt een knoop, bij een open een buik. (Bij longitudinale (geluids)golven) Als je bij een lopende transversale golf in een koord het uiteinde van het koord vastmaakt zullen de golfen bij dat uiteinde terugkaatsen. Er lopen in het koord dan transversale golfen. Onder bepaalde omstandigheden ontstaan er in het koord een staande transversale golf. Bij een staande transversale golf trilt het koord als geheel op-en-neer tussen twee uiterste standen. De amplitude is niet op ieder punt even groot. Punten waar de amplitude nul is noem je een knoop. Punten waar de amplitude maximaal is noem je een buik. In een orgelpijp zijn er altijd om en om plaatsen waar de druk varieert (knopen) en plaatsen waar de lucht heen en weer stroomt (buiken). Bij de hoed kan alleen de luchtdruk vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 snapt iemand het nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 snapt iemand het nog? Ja hoor, alles onder controle. , Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 snapt iemand het nog? Yep, alles staat hier op groen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2006 Author Report Share Posted 27 maart 2006 OK bij mij word het zachtjes aan ook duidelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik. (...) Dat was dan bij de frequentie waarvan de golflengte precies 2 x de afstand tussen de tegenover elkaar staande gebouwen bedroeg. (...) Beste spido, Was jouw meetopstelling volgens: Ik snap alleen niet waarom je in het midden toch de meeste uitslag had. Of je moet een halve golflengte tussen jouw muren hebben gehad. Groet, Jacco Beste Jacco, Ja, 1/2 golflengte dus. Ik schreef dit kennelijk niet juist op: sorry! Dat komt wel overeen met wat je in een benepen hollandse huiskamer aan staande golven kunt verwachten. Wanneer je zo'n patroontje als halve sinus tekent, krijg je het bekende springtouwtje. (Op en neer = positieve en negatieve amplitude.) Maar, zoals ik ook al aangaf: ik heb ook de staande golf over de volle lengte gemeten. Met een volle positieve en een volle negatieve periode. Een vol octaaf hoger, dus. Met twee buiken en drie knopen, waarvan twee weer tegen de muren. Jeroen_D komt hier zaterdag a.s. om plaats te nemen in een akoestische box. Dan kan hij vaststellen dat hij geen lage tonen (d.i. toonhoogte) kan horen in een luidsprekerkast: alleen maar drukverschillen. Althans... hij is uitgenodigd, en ik wacht nog steeds op zijn bevestiging. Misschien heb jij zin om Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Erik. (...) Dat was dan bij de frequentie waarvan de golflengte precies 2 x de afstand tussen de tegenover elkaar staande gebouwen bedroeg. (...) Beste spido, Was jouw meetopstelling volgens: Ik snap alleen niet waarom je in het midden toch de meeste uitslag had. Of je moet een halve golflengte tussen jouw muren hebben gehad. Groet, Jacco Beste Jacco, Ja, 1/2 golflengte dus. In een benepen hollands huiskamertje kun je ook niet veel m Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Jeroen_D komt hier zaterdag a.s. om plaats te nemen in een akoestische box. Dan kan hij vaststellen dat hij geen lage tonen (d.i. toonhoogte) kan horen in een luidsprekerkast: alleen maar drukverschillen. Althans... hij is uitgenodigd, en ik wacht nog steeds op zijn bevestiging. Ik vrees dat het experiment onnodig is, plaatsnemen in een hok gevuld met watten. Als ik mijn gesloten hoofdtelefoon opzet kan ik prima drukverschillen in toonhoogte waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Ten tweede snap ik nu waarom je in het midden de meeste druk kon meten, dankzij die 1/2 golflengte aanname. Met die 2 uitwijkingsbuiken en 3 uitwijkingsknopen zou je in het midden niets moeten meten. Komen we er toch nog uit. Nu het vermogen nog en ik ben helemaal tevreden. Groet, Jacco Hangt er vanaf hoe je meet. Bij een halve golflengte beweegt de lucht in het midden tussen de wanden alleen maar heen en weer (denk aan het bad met water) en zijn er geen drukverschillen. Drukknoop = voor je oren minimaal geluid. Als je de luidspreker tegen de wand zet spreek je deze staande golf maximaal aan. Je zult bij de luidspreker en bij de tegenoverliggende wand het meeste horen. Als je de luidspreker in het midden zet spreek je de staande golf minimaal aan. Dan zul je in het midden bij de luidspreker zelf het meeste horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Jeroen, Het zou waarschijnlijk het zuiverste resultaat opleveren wanneer je de staande golf heel kort na het afgeven van een pulstoon zou meten. Maar dat kon ik niet realiseren. Ik kon wel de staande golf met de geluiddrukmeter over de volle lengte nalopen, en dat dan nog bij diverse luidsprekerposities. En natuurlijk kon ik nagaan wat er gebeurde wanneer ik de afstand tussen de geluiddrukmeter en de luidspreker veranderde. (Vanaf een bepaald punt legde de directe output van de luidspreker meer gewicht in de schaal dan de invloed van de staande golf.) P.S. Jammer dat je niet komt, op 1 april... Ik had je graag laten zien dat de werkelijkheid van staande golven heel anders is dan jij en vele anderen het zich - kennelijk volstrekt vanuit de theorie - voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2006 Author Report Share Posted 18 oktober 2006 deze is leuk http://www.break.com/index/rubens_tube_expierment.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts