dekkersj Posted 24 maart 2006 Report Share Posted 24 maart 2006 Beste Erik, Aangezien sommigen de woorden "drukbuiken" en "drukknopen" gebruiken waar normale mensen (zoals orgelbouwers en luidsprekerontwerpers) respectievelijk de woorden "knopen" en "buiken" gebruiken - dus precies de tegenovergestelde aanduidingen! - zal het onbegrip wel blijven aanhouden. Ik verwijs je naar Wikepedia: daar staat 't allemaal netjes in. Hear word je alleen maar in verwarring gebracht door arrogante betweters, die in de meeste gevallen op school beter hadden moeten opletten... In de engelstalige literatuur worden inderdaad de woorden "node" voor "knoop" en "antinode" voor "buik" gebruikt. Maar pas op: ook hier verwarren sommigen de aanduidingen voor druk en snelheid. Tenslotte: alle golven bestaan uit knopen en buiken. Zowel gewone lopende golven als de staande golven. Alleen verplaatsen de knopen en buiken van lopende golven zich door de ruimte, en bij staande golven staan ze stil. Staande golven worden door hun eigen weerkaatsing als 't ware op slot gezet, doordat de knopen en buiken van de reflectie op precies dezelfde plaatsen terechtkomen als de knopen en buiken van de oorspronkelijke golf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsgolf http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Staande_golf (met leuke opmerking voor Jeroen-D over de maximale drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 24 maart 2006 Report Share Posted 24 maart 2006 Beste Erik, Aangezien sommigen de woorden "drukbuiken" en "drukknopen" gebruiken waar normale mensen (zoals orgelbouwers en luidsprekerontwerpers) respectievelijk de woorden "knopen" en "buiken" gebruiken - dus precies de tegenovergestelde aanduidingen! - zal het onbegrip wel blijven aanhouden. Ik verwijs je naar Wikepedia: daar staat 't allemaal netjes in. Hear word je alleen maar in verwarring gebracht door arrogante betweters, die in de meeste gevallen op school beter hadden moeten opletten... In de engelstalige literatuur worden inderdaad de woorden "node" voor "knoop" en "antinode" voor "buik" gebruikt. Maar pas op: ook hier verwarren sommigen de aanduidingen voor druk en snelheid. Tenslotte: alle golven bestaan uit knopen en buiken. Zowel gewone lopende golven als de staande golven. Alleen verplaatsen de knopen en buiken van lopende golven zich door de ruimte, en bij staande golven staan ze stil. Staande golven worden door hun eigen weerkaatsing als 't ware op slot gezet, doordat de knopen en buiken van de reflectie op precies dezelfde plaatsen terechtkomen als de knopen en buiken van de oorspronkelijke golf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsgolf http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Staande_golf (met leuke opmerking voor Jeroen-D over de maximale drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 24 maart 2006 Report Share Posted 24 maart 2006 Denk ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 [...]Quootje van Spido: In knopen kan je met een drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 maart 2006 Author Report Share Posted 25 maart 2006 beste spido, jij zegt dat de knopen tegen de wanden zitten, maar aan de wanden heb je de meeste herrie, en een knoop heeft geen herrie, volgens mij draai jij knoop en buik constant om alhoewel ik zit net weer wat te lezen over orgelbouw (en orgelbouwers zijn mensen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Erik, accepteer maar dat we gewoon allemaal gelijk hebben, maar dat we het pas eens worden als we aanvaarden dat een snelheidsknoop een drukbuik is en dat een snelheidsbuik een drukknoop is. Dat laatste weigert spido te doen zodat jij lekker bezig blijft met stukjes citeren . Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Erik, accepteer maar dat we gewoon allemaal gelijk hebben, maar dat we het pas eens worden als we aanvaarden dat een snelheidsknoop een drukbuik is en dat een snelheidsbuik een drukknoop is. Dat laatste weigert spido te doen zodat jij lekker bezig blijft met stukjes citeren . Nee. Spido bedoelt met een buik een snelheidsbuik. Dat doet die orgelbouwer ook. De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. De hoogste druk heerst op de drukbuiken. Dat zijn de plekken waar snelheidsknopen liggen. Het is allemaal vrij eenvoudig en duidelijk uiteen gerafeld maar ik denk dat het formaat van Spido z'n ego hem ervan zal weerhouden om hear zijn fout toe te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. (...) Kl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. (...) Kl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Aan de andere kant: jij verwart pneumatische druk (millibaren) met geluiddruk (decibellen)... en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Juist waar in staande golven de grootste drukverschillen optreden - in de knopen, dus! - heerst stilte. Want de druk verandert er wel, maar de lucht staat er bijna stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Aan de andere kant: jij verwart pneumatische druk (millibaren) met geluiddruk (decibellen)... en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Het blijft vermakelijk met spido als het over buiken en knopen en dipolen gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 x(t) + d^2*x/dt^2 = 0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Juist waar in staande golven de grootste drukverschillen optreden - in de knopen, dus! - heerst stilte. Want de druk verandert er wel, maar de lucht staat er bijna stil. O ja nog even eentje: F=m*a Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 polytetrafluoretheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 dat maakt de uitwijking (= druk = waterniveau) sinusvormig: Ik snap echt niet waarom niet even in deze thread naar differentiaalrekening wordt gegrepen. Even voor Ravon F=m*a was naar aanleiding van Spido die blijbaar 'inziet' dat als een oor grote drukverschillen waarneemt, dat er dan toch 'blijkbaar' geenvari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 dat maakt de uitwijking (= druk = waterniveau) sinusvormig: Ik snap echt niet waarom niet even in deze thread naar differentiaalrekening wordt gegrepen. Ik heb hier en daar nog wel accentjes gezet Ga jij het nog even dunnetjes overdoen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Ga jij het nog even dunnetjes overdoen? Het was al een genot om te lezen..... Ik kan er bijna niet afblijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. Ik zou niet durven te stappen in een vliegtuig als dat waar was.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. Ik zou niet durven te stappen in een vliegtuig als dat waar was.... Dat zeg ik. Bernouilli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. (...) Kl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) De fout die Spido maakt is dat hij beweert dat op de plekken waar de luchtmoleculen het snelst bewegen (de snelheidsbuiken) de hoogste druk heerst. (...) Kl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Aan de andere kant: jij verwart pneumatische druk (millibaren) met geluiddruk (decibellen)... en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Wat erin knopen en buiken gebeurt hangt er helemaal vanaf of je in snelheid of druk denkt. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts