Jump to content

wat is dit ?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ik heb nog eens leggen denken vannacht .

over dit systeem .

de esl zit in een gesloten behuizing .

voor de esl zit de lens .

de lens is er volgens mij voor , om te zorgen voor een mooie (150 graden) spreiding van het geluid , dus geen bundeling van hogere frequenties zoals bij een conventionele esl.

maar zou de lens ook niet iets te maken hebben met het druk evenwicht , voor en achter de esl ?

ik bedoel , de esl zit in een behuizing .

en ik heb wel eens gelezen dat er dan te veel drukopbouw plaatsvind achter het membraan .

als ik de lens zo eens bekijk , is dit een vernouwing , een soort venturi , net als bij een carburateur van een auto.

dit zorgt volgens mij weer voor een druk opbouw aan de voorkant van de esl .

helemaal snappen doe ik het nog niet .

ook hoe hij het naar achteren gestraalde geluid behandeld .

er lijkt een vilten doek of zo achter te zitten .

maar hoe zou de kast bekleed zijn ?

en de vorm ?? confused.gif

Geplaatst door erik klijnsmit:

is dat die van die ton ??

met een hoepeltje erom ?

:rolleyes:

Nou... neu! Jij bedoelt Jan Huygen, zeker?

't Is meer die Christiaan Huygens, van het slingeruurwerk en van de lichtgolftheorie.

Niet verwarren met zijn broer Constantijn: die schreef gedichies in ouderwetse stijl.

Het beginsel van Huyges aangaande de lichtbeweging (en afgeleid hiervan ook de geluidsbeweging - ook al treedt hier meer merkbare inwendige wrijving op: fricties, turbulenties en vertragingen) komt er op neer dat bij voortplanting van licht (geluid) een nieuw golfpunt kan worden verkregen door verschillende punten, die door de licht(geluid)beweging worden getroffen, te beschouwen als nieuwe centra van verstoring, van deze punten uit elementaire golffronten te beschrijven en erna de omhullende te bepalen van al deze golffronten. Deze omhullende is een nieuw golffront.

Huygens was een groot wiskundige en natuurkundige. Zijn werk was voorzien van veel meetkundige uitwerkingen.

Hij schreef meestal in het latijn, maar zijn lichttheorie is beschreven in "Trait?

Laten we het niet moeilijker maken dan nodig is...

De meeste venturi's die we in de praktijk tegenkomen, zijn onderdelen van vernevelaars, zoals het bekende blaas-fixeerspuitje (voor houtskooltekeningen) of een damp-apparaatje (voor mensen met astma), of het voorbeeld van Erik uit de autowereld.

Er wordt via een buisje over de bovenzijde van een tweede buisje geblazen, waardoor ter plekke onderdruk onstaat en vloeistof in het tweede buisje opstijgt en zich vermengt met de blaaslucht.

Klopt toch, h

De golfvorm is, denk ik, een aardige grafische uitbeelding van de werkelijkheid, maar het gaat eigenlijk om verdikking en verdunningvan de lucht.

De steilheid van de getekende golfflanken is natuurlijk afhankelijk van de schrijfsnelheid (traagheid) van de pen en de transportsnelheid van het meetpapier!

Ik denk dat een pulsvorm met heel steile flanken eigenlijk meer recht zou doen aan de werkelijkheid.

Beste Erik,

De akoestische lenzen aan de achterzijde van de kast laten zowel geluid naar buiten als naar binnen toe door!

Overigens kun je bij de Beveridge (net als bij alle andere vliesspiekers) vlak bij het membraan enorme basprestaties meten!

Want ze w

Dan verminder je het aandeel dat de achterzijde van het membraan (in tegenfase) levert, m.n. de reflecties daarvan tegen de achterwand.

Het geluid zal minder wazig worden en de plaatsing zal verbeteren.

Voor de weergave van de laagste frequenties maakt het geen verschil.

jullie snappen het allebei niet volgens mij .

spido:   De akoestische lenzen aan de achterzijde van de kast laten zowel geluid naar buiten als naar binnen toe door!

de lenzen zitten aan de voorzijde van de kast .

het membraan zit achter de lens .

achter het mebraan zit de kast .

hier kun je het beter zien .:

Some_R22.gif

deze esl heeft dus geen last van akoestische kortsluiting .

de lens is volgens mij bedoeld om een mooie spreiding(150graden) van het geluid te krijgen , net als bij een conusweergever , en niet zoals bij een gewone esl een bundeling van mid/hoog .

Beste Erik,

Als die tekening klopt, heb je helemaal gelijk! Dan is er inderdaad een afscherming van de achterzijde, en dus geen akoestische kortsluiting.

Ik had op basis van allerlei andere tekeningen de slotsom getrokken dat deze esl een dipool was, waarvan de achterzijde voorzien was van akoestische lenzen.

Geplaatst door Bob James:

Beste Erik,

Als die tekening klopt, heb je helemaal gelijk! Dan is er inderdaad een afscherming van de achterzijde, en dus geen akoestische kortsluiting.

Ik had op basis van allerlei andere tekeningen de slotsom getrokken dat deze esl een dipool was, waarvan de achterzijde voorzien was van akoestische lenzen.

Bob, waar blijf je nou met je Beveridge kennis? Je hebt toch nog met 'Bev' geknikkerd?

Waarom weer zo giftig, Ron?

Ik heb de Beveridges met heel veel plezier beluisterd, in 1982.

Maar ik heb ze nooit van binnen kunnen bekijken.

Overigens heeft Beveridge diverse uitvoeringen gemaakt.

Als Eriks conclusie juist is, en ik destijds ook deze uitvoering heb beluisterd (hij lijkt er wel op), dan zou dat kunnen verklaren hoe het komt dat deze elektrostaten zo veel beter, duidelijker, helderder, vaster klonken dan die esl's en imitatie esl's die jij zo fantastisch vindt...