Jump to content

wat is dit ?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

De tekening die Erik er bij deed, vond ik terug op http://www.beveridge-audio.com/White_Paper.htm

De bijbehorende tekst luidt:

Description and specifications are given at the end of the article and photographs are included [2]. A patented electrostatic driver 6' tall produces, over the entire audio range, a very high quality plane wave front, which enters the 6' high patented Beveridge lens structure. This consists of vertical guiding walls as illustrated. The sound follows the path shown by the dotted lines and emerges in a 180 degree cylindrical sound front, covering the entire audio spectrum. The back wave is absorbed in the enclosure.

This loudspeaker has a radiation pattern that is invariant with frequency. The transient response of the system is unsurpassed.

De zin " The back wave is absorbed in the enclosure" geeft aan dat Erik het juist had gezien!

Ook voor mij is Beveridge overigens het bewijs dat electrostaten echt wel hifi-luidsprekers kunnen zijn.

Beste Bob,

" Als Eriks conclusie juist is, en ik destijds ook deze uitvoering heb beluisterd (hij lijkt er wel op), dan zou dat kunnen verklaren hoe het komt dat deze elektrostaten zo veel beter, duidelijker, helderder, vaster klonken dan die esl's en imitatie esl's die jij zo fantastisch vindt... "

Ik ken weinig speakers die helderder en beter klinken dan mijn ESL63. Maar je moet wel de goeie combinatie vinden.

groeten.

• 5 months later...

Beste allemaal, :blink:

Ben blij te horen dat sommigen van jullie in 1982 in het Novotel in Belgie de Bev's toen gehoord hebben. Dus hebben jullie ook nog de Goldmund tangentiele arm met de E.M.T.- van den Hul tip m.c. element + DP-80 Quartz Denon loopw. in Mitch-Cotter base en Mitch-C moving-coil trafo mk2 kunnen horen op de Bev's toen. En de favoriete demo nrs; jazz at the pawnshop,(Proprius label). Chuck-E's in love,R.L.Jones. Ik vond het ook prachtig klinken.Er was echter 1 ding wat ik en de rest niet wisten.(ook Roy Gevers,van Sound Systems Intl,Amstelveen, imp. toen van BEV en M- Cot.)En dat was dat de M- Cot. voorversterker die er toen op aangesl. was, in tegenfaze stond te werken! Beide dagen v/d shows.De blauwe v.v. hadden wij een week voor M-Cot zelf in Ned. arriv.al gekregen,maar zonder beschrv. of wat dan ook; Prototyp dus.En bij geen enkele knop was er een tekst of iets leesbaars.En 1 knop was een faze-draaier tussen l/r.kan.En deze stond verkeerd!En toch klonk ie nie slecht .Hierbij mijn verontschuldigingen aan jullie, als ex-tehn. v/d toenmalige sota studio-220!Dacht toen ook dat ik veel kon en wist !We zijn idd nooiiit te oud o.t.l. !Als dynamische tegenhanger hadden we de franse l.s. de perspectief-1 bi-wd .op twee sonotron evs.Klonk ook niet onaardig met die audax units.Prachtige woof.2 stuks in iedere kast. Betere laagopbouw in klank dan de Bev, sorry,but it's true !

In onze sota-studio was er groen hoogpolig tapijt tot a/d muren opgetrokken,en ook op de schot-wanden,(zeg ik het goed?)langs de wanden dus.

En je kon zittend of staand luisteren op de slechts 25 cm hoge podium naar de l.s.

Maar goed,deze topic is met Eric begonnen,so back to the drawing board !

En als ik mag vragen,heeft iemand misschien suggesties over hoe we Eric z'n woofer op een passieve manier een "natural roll-off "kunnen geven ?En z'n res.fr. nog lager ,acc. fact. in acht. genom.Rend. mag omlaag, zeker in comb. met electrst.EN NIET TEVEEL FASE-DRAAIING,ook al soms in het sub laag bijna niet te horen . Let's brainstorm!

Groetjes,Jerry.

En ook meer "rust"en punch over het hele werkgebied? Klinkt een beetje tegenstrijdig,maar dynamiek is dynamiek. :D

Beste s.o.t.a.-jerry,

En als ik mag vragen,heeft iemand misschien suggesties over hoe we Eric z'n woofer op een passieve manier een "natural roll-off "kunnen geven ?En z'n res.fr. nog lager ,acc. fact. in acht. genom.Rend. mag omlaag, zeker in comb. met electrst.EN NIET TEVEEL FASE-DRAAIING,ook al soms in het sub laag bijna niet te horen . Let's brainstorm!

Groetjes,Jerry.

En ook meer "rust"en punch over het hele werkgebied? Klinkt een beetje tegenstrijdig,maar dynamiek is dynamiek.

:D Beste Spido,

Leuke reaktie en tip. Ik heb nu alle 3 de recepten v. Erik vanaf begin goed proberen door te lezen,en zie idd veel comm. en reakt, ook over passief filteren.Maar allemaal standaard oplossingen.

Niks onorthodox dus,zowel mechanisch als electronisch.En geloof me,die zijn er,en ze werken ook nog!

Kijk, als Erik een bougiekabel gebruikt heeft om op dat moment een Doel te bereiken en het werkt,en beton als klankscherm,lach ik ook effe,maar het is verdomd idd het beste voor zijn doel.Van mij mochten die kasten 10x zoveel wegen.Maar ja.Neccessity is the mother of invention.En als Peter W. en alle anderen de oplossing voor Erik nog niet hebben, zullen we dus elkaar moeten helpen uit onze eigen ervaringen en bevindingen.

En ook alle middelen die we kunnen proberen zwel electronisch als mechanisch.

En ja, die hele donkere jongeman was idd Roy G.de toenmalige imp. van al dat moois.

Met vr. Gr,Jerry.