Jump to content

Vraag aan de experts

HifiEddy
 Share

Recommended Posts

Dat is toch precies wat ik bedoel: hoe eenvoudiger de draaitafel, des te minder je er aan gaat sleutelen.

Die dure draaitafels/loopwerken blijken in de praktijk vaak maar het begin.

De prijs van mijn Fat Bob is denk ik wel vervier- of vijfvoudigd

Het zal toch eerder aan het type persoon liggen dat zoiets koopt hoor. Je gaat niet tweaken vanwege zo'n draaitafel, maar je bent niet iemand die gelijk tevreden zal zijn met een apparaat.

Ja ik moet bekennen dat ik heel blij was om zo'n toestel bij een handelaar te vinden voor zulk een lage prijs! Het was ook al enkele jaren geleden, ik heb de indruk dat de prijzen stijgen ;)

Zo weet ik een platenzaak waar je regelmatig 166's en zo voor 50 euro kan kopen, meestal met wat werk aan; een TD160enz met SME vind ik zeker wel 200 euro waard, m

Het probleem is dat er vrijwel geen mooie sacd's zijn (je bent een hele Piet als je 20-30 SACD's weet te verzamelen die je echt zou willen hebben) terwijl je makkelijk 10.000 LP's in de kast kan hebben staan; wat is er nu duurder als je de prijs afweegt tegen de te draaien muziek?

Nou, Kraus, nu kan ik natuurlijk niet in jouw smaak "kijken", maar ik heb nu een kleine 50 sacd's waarvan ik het merendeel echt niet zou willen missen (de meeste zijn ook het beste wat ik ooit gehoord heb). Alles bij elkaar heb ik anderhalve meter lp's die ik ook niet zou willen missen, maar toch slechter klinken. Overigens heb ik een kleine 1000 cd's.

Het is een kwestie van smaak en leeftijd, denk ik. Natuurlijk zijn er elpees die nooit op cd of sacd uit zullen komen en die handicap ken je zelf ook wel, denk ik. Ik heb die lp's ook, niet veel, maar toch.

Zoveel geld uitgeven aan een medium dat wellicht beter gebruikt kan worden, ligt mij niet. Ik vind het zonde van mijn geld, laat ik het zo zeggen.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Mooi verhaal Kraus, dat meen ik. Ik herken veel, maar dan met andere media.

Mijn eerste single was van REM, Losing my religion. Mijn eerste cd was van Stef Bos, Is dit nu later. Met het overlijden van mijn vader op jonge leeftijd heb ik grote emotionele waarde aan die cd van Stef Bos. Een van mijn eerste lp's was Bat out of Hell van Meat Loaf en met het laatste nummer van die lp, For crying out loud, heb ik ook heel veel. Dat zijn gevoelens die niet te beschrijven zijn.

Ik kan nu nog steeds ademloos luisteren naar oude lp's van Led Zeppelin, Canned Heat of nog ouder. Maar ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik naar een multichannel sacd luister van het requiem van Mozart (Mackeras), de 4 jaargetijden door Janine Jansen of mijn favoriet: het 1ste viool concert (op 26) van Max Bruch olv Markus Stenz.

Ik kan mij wel iets voorstellen bij het draaitafelgevoel, zeker omdat ik de treffende kracht ken die dat medium op mij kan uitoefenen. Dat wekt waardering, zeker.

Groet,

Jacco

Er is meer dat ons bindt dan dat ons scheidt;dat gaat voor eenieder van ons op dit mooie forum op. Tot zaterdag.

Ik begeef mij in Morpheus' armen naar de donkere tuinen van Hypnos.

Ja, Kraus, tot zaterdag. Ik vind het leuk met je te discussieren. Ik luister de plaat nog even af van The Velvet Underground & Nico en ga dan de nachtelijke stilte opzoeken.

Groet,

Jacco

Maar de praktijk van een elementje afstellen, de boel eens lekker waterpas zetten, het massieve plateau dat draait, het tere draadje dat je op een element schuift, de arm die je lichtjes beweegt naar de plaat, het omgooien van de armlift en het schakelen van de dipswitches op de phonopre, het monteren van weer eens een ander armpje, de vochtige kwast die langs het naaldje schuurt, de verlammende angst gemakkelijk iets kapot te kunnen maken ;) , dat heb je nog niet ten volle ervaren.

Daarnaast heb ik wel niet die 10.000 maar toch wel die 5.000 LP's, in de loop der jaren met grote variatie aan blijheid en teleurstelling verzameld, gekocht en er tussen geschoven, vergeten en herontdekt, gekrast maar geliefd, beladen met herinneringen of vergeten. Wie of wat zou ik zijn zonder draaitafel?

4. Ik weet bijvoorbeeld nog als de dag van gister hoe het singletje van de Beatles uitkwam met Penny Lane en Strawberry Fields, hoe dat de eerste keer klonk op het slaapkamertje van een schoolvriendje, hoe lekker je kon vrijen terwijl op de draaitafel de mysterieuze teksten van Bob Dylan klonken en hoe Jimmy Jones Handy Man de parkiet in de achterkamer tot leven wekte enz enz. Dat gooi ik toch niet meer weg?

Slechts 2 dingen zijn leuker!

De sensatie die platen te horen met een kwaliteit die ik vroeger niet had durven dromen! Onbetaalbaar. Maar met (SA)CD lukt dat niet, dan is het weg, geen magie, geen vierde dimensie, geen kick. Die hoes, dat ritselen als de plaat uit de binnenhoes glijdt, de aai met de borstel, dat ene spetje daar op dat moment, de poezie van de plaatruis. Teveel, bijna teveel.

Geld, wat is dat eigenlijk? Ongedifferienteerde beschikkingsmacht, vormloos, levenloos, verachtelijk dood, iets wat zou kunnen zijn maar niets is. Een prooi die willoos wacht op de belastingdienst. Vlug, geef uit voor het te laat is.

Dit vind ik fant

Mooi verhaal Kraus, dat meen ik. Ik herken veel, maar dan met andere media.

Mijn eerste single was van REM, Losing my religion. Mijn eerste cd was van Stef Bos, Is dit nu later. Met het overlijden van mijn vader op jonge leeftijd heb ik grote emotionele waarde aan die cd van Stef Bos. Een van mijn eerste lp's was Bat out of Hell van Meat Loaf en met het laatste nummer van die lp, For crying out loud, heb ik ook heel veel. Dat zijn gevoelens die niet te beschrijven zijn.

Ik kan nu nog steeds ademloos luisteren naar oude lp's van Led Zeppelin, Canned Heat of nog ouder. Maar ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik naar een multichannel sacd luister van het requiem van Mozart (Mackeras), de 4 jaargetijden door Janine Jansen of mijn favoriet: het 1ste viool concert (op 26) van Max Bruch olv Markus Stenz.

Ik kan mij wel iets voorstellen bij het draaitafelgevoel, zeker omdat ik de treffende kracht ken die dat medium op mij kan uitoefenen. Dat wekt waardering, zeker.

Groet,

Jacco

Dit is ook heel mooi, nu kan ik het zeker niet laten mijn ervaringen neer te pletten..

Mijn eerste muzikale liefde was Doe Maar ( :rolleyes: ), dan spreken we over de tijd dat ik mijn El Cheapo-mono cassetterecordertje van Philips ( :rolleyes: ) voor de speaker van de TV van mijn ouders zette om ze bij Toppop op te nemen (een audiofiel van negen jaar oud :lol: ) moeders praatte er nietsvermoedend doorheen..

Toen ik twaalf was mocht ik LP's lenen bij de bibliotheek. Een jarenlange liefdesrelatie, later met CD's (Die kostten twee gulden :angry: een LP

4. Ik weet bijvoorbeeld nog als de dag van gister hoe het singletje van de Beatles uitkwam met Penny Lane en Strawberry Fields, hoe dat de eerste keer klonk op het slaapkamertje van een schoolvriendje, hoe lekker je kon vrijen terwijl op de draaitafel de mysterieuze teksten van Bob Dylan klonken en hoe Jimmy Jones Handy Man de parkiet in de achterkamer tot leven wekte enz enz. Dat gooi ik toch niet meer weg?

Slechts 2 dingen zijn leuker!

De sensatie die platen te horen met een kwaliteit die ik vroeger niet had durven dromen! Onbetaalbaar. Maar met (SA)CD lukt dat niet, dan is het weg, geen magie, geen vierde dimensie, geen kick. Die hoes, dat ritselen als de plaat uit de binnenhoes glijdt, de aai met de borstel, dat ene spetje daar op dat moment, de poezie van de plaatruis. Teveel, bijna teveel.

Geld, wat is dat eigenlijk? Ongedifferienteerde beschikkingsmacht, vormloos, levenloos, verachtelijk dood, iets wat zou kunnen zijn maar niets is. Een prooi die willoos wacht op de belastingdienst. Vlug, geef uit voor het te laat is.

Beste Kraus,

Als rasechte analoogfreak is wat je beschrijft zoooooooooooooo herkenbaar en plezierig om te lezen en werkt zo aanstekelig dat ik nu best ff een lp-tje zou willen draaien,maar helaas de draaitafel staat in service.

Maar het blijft leuk om te lezen,zelfs na 10 keer. :D;)

Met groet,

:cool2: