Jump to content

VPI Draaitafel

Audio liefhebber
 Share

Recommended Posts

Hang die arm eens aan de scoop. ;)

Weetje eindelijk waar het over gaat. :D

Beste Scatman,

Helemaal correct, bijna elke dag doen we dat , de verschillen zijn erg groot en ook hoorbaar.

Dus duidelijk te zien en te horen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

• Members

Wat leven we toch in een heerlijk onbevooroordeeld land...

Dus nu is VPI ineens een waardeloos merk? Vreemd, ik draai er toch al 7 jaar zonder een greintje spijt mee. De problemen van de laatste tijd zijn gisteren door Jan Coenen zelf opgelost, er zat een poelie met iets te grote diameter in (waarschijnlijk die van een Scout), en ik ben weer zo blij als een kind...

Waarom VPI? Er zijn talloze andere merken die je voor dat geld een veel beter - afgesteld - apparaat bieden!!!

Wat een gevleugelde uitspraak, en op welke ervaringen is dit gebaseerd? Spreekt hier de ervaring, of alweer een vooroordeel...

Laten we dit topic nu gewoon eens netjes houden, en de starter een antwoord op het gevraagde proberen te geven...

Dus, beste Audio Liefhebber, enkele dealers zijn zo uit mijn hoofd zijn Rhapsody, Sense of Music, en de Jong en Warnaars. Op de site van Multitrade staan er volgens mij nog wel een paar. Hier moeten in ieder geval enkele modellen te beluisteren zijn, en in combinatie met een Grado..., even bellen of dit een optie is.

Geen idee naar welk model de intresse uitgaat, maar die van mij kun je ook gerust komen beluisteren.

Laat je in ieder geval niet gek maken door al dat geblabla hier, dat de vraag naar VPI naar boven komt is vast niet vanwege een plotselinge ingeving, dus enig huiswerk zal hier wel aan vooraf zijn gegaan.

Neem desnoods gewoon contact op met Jan Coenen zelf, hij is echt niet te beroerd om je op weg te helpen, en hij blijkt ondanks andere berichten een zeer capabel en gastvrij persoon.

Ik ben niet zo van het meten , het gaat meer om het luisteren.

Ik denk dat de verschillen tussen draaitafels heel wat groter zijn, dan wel of geen anti scating.

De een wil in een mercedes rijden de ander in een porsch . :D

Smaken verschillen.

Zo, dat was een onbedoelde knuppel in het hoenderhok!!!

Vergeef mij mijn evt. schofferingen, maar ik doelde idd meer op de negatieve berichtgeving van de afgelopen tijden! Ik zou zelf toch wel twee of drie keer nadenken als ik zoveel geld - want veel geld is het! - uit zou willen geven aan een speler, waarvan je wat vaker negatieve berichten hoort! Ik zou in ieder geval gaan luisteren en z

Het ligt er maar net aan hoever je terug gaat met je door de berichten te laten leiden. Toen de VPI Scout een jaar of drie geleden uitkwam, werd hij in verschillende tijdschriften besproken als de beste draaitafel die er voor die prijs te krijgen was.

Verder sluit ik me helemaal aan bij marc b. Het totaal van loopwerk, arm en element bepaalt de klank, en dan kan een geheel waar theoretisch iets discutabel aan is, best eens beter klinken dan iets dat aan alle regels voldoet.

Ik zou zelf toch wel twee of drie keer nadenken als ik zoveel geld - want veel geld is het! - uit zou willen geven aan een speler, waarvan je wat vaker negatieve berichten hoort!

En zo'n Bluenote kost zeker niets?

Volgens mij valt het best wel mee met die negatieve berichten waar jij op doelt. Ze komen uit een bepaalde hoek en laten dit niet nog een keer oprakelen, dat is met name pijnlijk in die betreffende hoek.

Tevreden VPI gebruikers zijn in grote getale aanwezig, en die zijn toch ook niet allemaal gek?

Het ligt er maar net aan hoever je terug gaat met je door de berichten te laten leiden. Toen de VPI Scout een jaar of drie geleden uitkwam, werd hij in verschillende tijdschriften besproken als de beste draaitafel die er voor die prijs te krijgen was.

Verder sluit ik me helemaal aan bij marc b. Het totaal van loopwerk, arm en element bepaalt de klank, en dan kan een geheel waar theoretisch iets discutabel aan is, best eens beter klinken dan iets dat aan alle regels voldoet.

Met deugdeliujke antiskating klinkt het alleen nog beter, en je vinyl gaat langer mee... Dat is het enige. Kniesoren heeh??.... Wat maakt het allemaal uit, kosmisch gezien....

Met deugdeliujke antiskating klinkt het alleen nog beter, en je vinyl gaat langer mee... Dat is het enige. Kniesoren heeh??.... Wat maakt het allemaal uit, kosmisch gezien....

Ik neem aan dat je uitgebreid en langdurig met een VPI arm hebt getest om tot het oordeel "ondeugdelijk" te komen.

Dat waag ik te betwijfelen, de spanning neemt mijns inziens toe naar het midden van de plaat.

Ik denk dat de spanning afneemt naar het midden van de plaat.

Daar moet in vergelijking tot de buitenrand van de LL veel minder afstand worden afgelegd per omwenteling.

-Kleinere aftastsnelheid: kleinere spanning.

-Grotere aftastsnelheid: grotete spanning.

In feite spelen dus de nummers op de buitenkant van de plaat harder dan die op de binnenkant.

;)

Ik neem aan dat je uitgebreid en langdurig met een VPI arm hebt getest om tot het oordeel "ondeugdelijk" te komen.

Nee, dat niet, maar ik vinfd het voor geen enkele draaitafel een deugdelijke optie.

En je kunt toch niet net zoiets als Bose volhouden? :

ondanks de vooroorlogse tweetertechnologie kan Bose een speaker toch nog optimaal laten klinken... Hier is het niet anders: als je dat nog verbetert, wordt zelfs een VPI- DT beter dan hij al was. Waarom geldt dat wel voor Bose eb niet voor VPI?

Echt, met een goeie tweetertechnologie zou Bose NOG beter zijn dan het al is. Met een deugdelijke AS zou een VPI nog beter zijn dan het al is.

Okee, luisteren is belangrijker dan meten. Maar waarom beweer ik continu, dat de moderne tweetertechnologieen gemiddeld beter klinken dan vooroorlogse tweeter-technologie waarbij breedband- luidsprekers als tweetr worden worden ingezet? omdat het een waarheid als een koe is!

VPI staat wat dat betreft dus zeker niet boven de wetten van de elektro- akoestiek...

Misschien pleit het voor VPI, dat het zo goed klinkt, ondanks deze handicap. Maar daarom wordt het wel degelijk beter met een betere AS!

Dus als het een Clearaudio, een Technics, een Amazon , een Dual, een Thorens was , zou ik hetzelfde volhouden. Maakt niks uit. De arm van de Dual 721 vind ik qua bouw ook niet zo goed als anderen hem vinden. Ik heb er dan ook mijn argumenten voor.

Harry Weisfeld, ontwerper van de Vpi draaitafels is tot de konlusie gekomen dat de JMW armen op deze manier het beste klinken. Alle andere, meer conventionele manieren om de dwarskracht te verzorgen klonken minder goed.

Robert

Ps Ik zie net dat Kraus hierboven HW reeds geciteerd heeft, waarin deze hetzelfde beweert.

Ik heb er dan ook mijn argumenten voor.

En jij 'beschuldigt' een ander van dogma's...

Heuuueuhh?

Waar heb ik dat woord gebruikt? Niks voor mij.

In ieder geval lijkt het me onwaarschijnlijk dat een DT beter klinkt als je niet goed afrekent met de dwarskracht. Op grond daarvan betwijfel ik zijn bevindingen. Het is ool maar een mens. Maar voordat je veel geld spendeert aan een in mijn ogen zo twijfelachtige conclusie, dan zou je je eerst ede algemeen gangbare kennis op dit gebied maar eens naslaan.

Zo uniek is mijn standpunt nou ook weer niet.

Ik heb mijn mening gegeven.

Michael Fremer vond dat echt onzin. Ook iemand als Haudio die toch veel nameet raadt geen AS af.

Carl

Desondanks klinken die VPI draaitafels met JMW arm fantastisch. ;)

Vermits en en ander goed is afgeregeld en dat nu was op de Doelenmanifestatie beslist niet het geval, het n.l. was niet om aan te horen. :angry:

Daar was maar wat mee aan geklungeld.

Michael Fremer vond dat echt onzin. Ook iemand als Haudio die toch veel nameet raadt geen AS af.

Carl

Desondanks klinken die VPI draaitafels met JMW arm fantastisch. ;)

Precies en daar gaat het toch om. De meettechneuten en theoretici kunnen nog zoveel op en aanmerkingen hebben op het ontbreken van een conventioneel anti skate mechanisme, maar het gaat uiteindelijk om de klank. En die is idd buitengewoon goed.

Robert

Nee, dat niet,

Dat dacht ik al.

:)

Ik neem aan dat je dit hebt getest?:

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=HW-JMW9AS

....

Waarom zou ik.

Ik heb meerdere malen een VPI HRX met JMW 12.6 beluisterd.

Met getwiste draadjes.

Niks mis mee, ze mogen morgen zo'n combo bij me neer zetten.

Wat goed is laat je ongemoeid.