Hans Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Beste forummers, Nu de digitale televisie aan een kleine opmars is begonnen, ontstaat de vraag of de aanwezigheid van zo'n digitale decoder plus antenne in de kamer waar de audio-set staat, invloed kunnen hebben op het geluid van de laatste. Zelf heb ik er absoluut geen idee van, maar wie weet is er iemand op het forum die hier iets verstandigs over kan zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2006 Members Report Share Posted 29 maart 2006 Een dergelijke vraag heeft hier onlangs ook gestaan, maar dan over draadloze telefonie. Dit zal denk ik dezelfde antwoorden opleveren... Mijn ervaring hiermee is, dat toen ik nog in de markt was voor een versterker set van een bekend amerikaans merk, het onmogelijk bleek om hiernaar te luisteren als de buren SBS 6 op hadden staan. Dus invloed kan het wel degelijk hebben. Een vergelijkbaar geintje had ik met een van mijn phono-trappen, daar stoorde mijn Siemens Giga-set enorm op. Voor dat je er dus achter bent wat het probleem nu eigenlijk is, kun je soms maanden aan het zoeken zijn... Wat mij echter wel opviel, deze problemen heb ik alleen maar gehad met amerikaanse produkten. Misschien heeft dit iets te maken met de omvorming van 110 V. naar 230 V. ? Misschien een voorbarige conclusie maar in mijn geval lijkt het daar wel op. Met de nodige chinese, japanse, en europese produkten geen enkel probleem gehad. Of er nog anderen zijn met vergelijkbare problemen, geen idee, we zullen het hier wel lezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Beste Hans, Die decoder met antenne zal geen kwaad kunnen, de antenne straalt immers niet. Het enige dat zou kunnen is het tv signaal zelf invloed heeft. Maar dat heeft het ook als je die decoder niet hebt. Je merkt het verschil dus niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Wat mij echter wel opviel, deze problemen heb ik alleen maar gehad met amerikaanse produkten. Misschien heeft dit iets te maken met de omvorming van 110 V. naar 230 V. ? In een Amerikaans produkt voor de Europese markt zit een andere transformator (andere overzetverhoudingen), maar verder is er toch niks anders? Lijkt me niet dat het verschijnsel dat jij omschreef aan de transformator ligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Heeft digitale tv invloed op de audio-set? Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Als ik muziek luister, dan staat de tv over het algemeen uit, dus wat maakt het dan uit of het zou kunnen storen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Als ik muziek luister, dan staat de tv over het algemeen uit, dus wat maakt het dan uit of het zou kunnen storen. vergeet het digi-kabel kastje dan niet uit te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Als ik muziek luister, dan staat de tv over het algemeen uit, dus wat maakt het dan uit of het zou kunnen storen. vergeet het digi-kabel kastje dan niet uit te zetten. Nee hoor, zuinig met energie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Heeft digitale tv invloed op de audio-set? Ja. Is dat zo? Zoals Jacco al zei, straalt een digi-tv-antenne niks uit, maar vangt ie alleen signaal op. Zoals een analoge antenne dat ook doet. Waarom zou zo'n antenne dan storen? Dat digitale signaal zit ook wel 'in de lucht' zonder dat je een digi-antenne hebt staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Hallo allemaal volgens mijn bescheiden mening zal er hf (uit de processor ,dac etc) op het lichtnet terecht komen net als bij een pc,cd,dvd speler etc. tevens kan de hf straling van digitale tv voor storing zorgen bij gevoelige apparatuur net als bij gsm,dect telefoon etc. kortom begin eerst is met een ferrietring(net als bij een pc monitorsnoer) en een mooi zelfgetwist netsnoer en afgeschermde interlinks om de invloed zo klein mogelijk te houden. p.s. leuk testje om de invloed van gsm duidelijk te maken: ga bij je pc zitten en zet je pc luidsprekers aan zet het volume op een normale stand en laat je door iemand opbellen naar je gsm tien tegen een dat je pc luidsprekers eerder laten weten dat je gebeld word dan dat je gsm afgaat. m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 volgens mijn bescheiden mening zal er hf (uit de processor ,dac etc) op het lichtnet terecht komen net als bij een pc,cd,dvd speler etc.tevens kan de hf straling van digitale tv voor storing zorgen bij gevoelige apparatuur net als bij gsm,dect telefoon etc. kortom begin eerst is met een ferrietring(net als bij een pc monitorsnoer) en een mooi zelfgetwist netsnoer Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 volgens mijn bescheiden mening zal er hf (uit de processor ,dac etc) op het lichtnet terecht komen net als bij een pc,cd,dvd speler etc.tevens kan de hf straling van digitale tv voor storing zorgen bij gevoelige apparatuur net als bij gsm,dect telefoon etc. kortom begin eerst is met een ferrietring(net als bij een pc monitorsnoer) en een mooi zelfgetwist netsnoer en afgeschermde interlinks om de invloed zo klein mogelijk te houden. Er zal best HF op het net zitten, maar is de gemiddelde voedingstrafo dan zo breedbandig dat ie HF doorlaat? En dan nog, er zitten niet voor niets buffer-elco's achter de trafo (en gelijkrichter)... p.s. leuk testje om de invloed van gsm duidelijk te maken: ga bij je pc zitten en zet je pc luidsprekers aan zet het volume op een normale stand en laat je door iemand opbellen naar je gsm tien tegen een dat je pc luidsprekers eerder laten weten dat je gebeld word dan dat je gsm afgaat. Ja, dat verschijnsel kent iedereen wel denk ik. Ik hoor het echter nooit op m'n gewone set (ik heb geen computerspeakertset). En dan nog, het gebeurt alleen als je gebeld wordt. Dan kun je sowieso al geen muziek luisteren (je 'moet' immers de telefoon opnemen) en het geeft aan dat het signaal een stuk sterker is als je daadwerkelijk gebeld wordt, t.o.v. van een telefoon in 'idle mode'. En bovendien zendt een telefoon zelf ook. Zo'n tv-antenne niet... Ja, bij GSM is het zendvermogen 2 W en dat is best veel. Vlak voordat je GSM afgaat, heeft ie onderhandeld met het basisstation, waarschijnlijk op full power. Dat hoor je wel, maar dat basisstation hoor je niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Ik heb de digitale TV bewust niet op de audiogroep aangesloten. Heb het dus niet kunnen ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Ontvangers hebben oscillators en deze stralen door de behuizing in de ruimte. Ook de antenne en voedingskabel zullen afhankelijk van het ontwerp en opbouw van de ontvanger meer of minder stralen. Het ontwerp en opbouw van de apparatuur die in het stralingsveld van deze ontvanger staan zal bepalen of we meer of minder last hebben van deze straling. M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Ontvangers hebben oscillators en deze stralen door de behuizing in de ruimte.Ook de antenne en voedingskabel zullen afhankelijk van het ontwerp en opbouw van de ontvanger meer of minder stralen. Het ontwerp en opbouw van de apparatuur die in het stralingsveld van deze ontvanger staan zal bepalen of we meer of minder last hebben van deze straling. M.v.g. De voedingskabel zal niet stralen en de antenne minimaal. De veldsterkte van de reguliere zenders is hoger dan hetgeen de oscillator van een tuner uitzendt. ik heb daar in het verleden ooit een "piratenzender" mee gebouwd: de antenne ingang van een tuner en dan versterkers erachter. De gewenste frequentie zat er 10.7 MHz naast en het signaal was erg zwak. Zo zwak dat ik er eigenlijk niets fatsoenlijks mee kon. Maar het lijkt me moeilijk voor je om steeds alle tuners uit te zetten in je omgeving als je naar cd luistert. Ook een tuner zou altijd aan moeten blijven, volgens audiofielen dan, maar dan heb je die vervelende straling...Audio zit vol compromissen... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Ik denk dat de kabel aansluiting anzich de meeste ellende veroorzaakt! Het al dan niet digitaal tv/tuner aan of uit maakt weinig meer uit. Je hangt aan je set het meest vervuilde signaal wat er maar bestaat en dat is de coax van upc/essent/ea. Ik heb vandaag nog meerdere keren optaters gehad van de de kabel omdat ik mijn set aan het afkoppelen was. Die signaal verloedering overstemt iedere instraling van een tuner of tv! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Ik heb pas een satelliet schotel geplaatst met bijbehorende zooi, ik merk geen verschil in geluidskwaliteit bij het draaien van CD of LP. Wel gaat het mis als de DVD speler op de audioset wordt aangesloten, dan wordt het geluidsbeeld kleiner. Om dit probleem te verhelpen heb ik de sat receiver met een TOSlink verbonden met de CD speler en de DVDspeler met een AT&T kabel. Door de optische verbinding met de video gerelateerde apparatuur is er een gelvanische scheiding tussen deze apparaten. Zowel de sat receiver als de DVD speler maken nu gebruik van de DAC van de CD speler zonder nadelige invloeden, aardvereffeningsstromen zijn vaak de grootste bron van ellende. Met amerikaanse produkten hebben we wel vaker problemen, hun hebben andere ideeen over aarding enzo. Zoek dit vooral in de netaansluiting met de beijbehorende ontstoorcondensatortjes, maak hier maar stoorcondensatortjes van..... Bij de AudioAero (uit Frankrijk) zaten deze ondingen er ook in en veroorzaakte een hoorbare brom, na het verwijderen van de C'tjes was de brom ook weg en een hoorbaar groter geluidsbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyoman Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Sinds ik digitale TV heb klinkt mijn audio set juist veel beter. Daar ik nu een platte LCD tegen de muur heb. Kon het oude bakbeest uit het midden van de kamer weg daardoor kon mijn systeem mooi geplaatst worden en de speakers ook bijna perfect voor mijn zitpositie. Dus ik ben hier met die digitale tv erg op voorruit gegaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts