Jump to content

Ik bas, dus ik besta.

Jitze
 Share

Recommended Posts

Tsja een aloude discussie die maar blijft voortduren. Ik heb in mijn jongere jaren op bepaalde feesten dames zich zien "bevredigen" door alleen de lage tonon. van een paar opgestapelde woofers. Geeft toch een andere dimensie aan het woord geluidsgof!

Tsja, dat hangt ook van de geluidsman af. Bij David Gilmoure in de HMH was de bas heel decent. Maar ik deel de opvatting van deze man wel, de bas staat bij live-concerten heel vaak te hard.

Tsja, dat hangt ook van de geluidsman af. Bij David Gilmoure in de HMH was de bas heel decent. Maar ik deel de opvatting van deze man wel, de bas staat bij live-concerten heel vaak te hard.

Geluidstechnici en muzikanten zijn vaak hardhorend en stronteigenwijs.

nee hoor,

ze weten wat de 'jeugd van tegenwoordig' mooi vindt ;)

Geluidstechnici en muzikanten zijn vaak hardhorend en stronteigenwijs.

nee hoor,

ze weten wat de 'jeugd van tegenwoordig' mooi vindt ;)

Die is stronteigenwijs en vaak ook al hardhorend.

Vroeger was de referentie "natuurlijke" instrumenten. Een hele generatie is nu opgevoed met elektronica en heeft die referentie niet meer.

Ik val niet op bas en trouwens ook niet zo op elektronica.

Carl

In Hedon in Zwolle heb ik The Gathering een keer zien optreden. Erg veel bas, maar verder ook gewoon een mooi geluid! Het was dus niet dat je de gitaar of de zang niet meer kon horen of zo. En het stond ook nog eens net goed qua volume: niet te hard, niet te zacht.

Laatst zag ik The Gathering weer een, maar nu in de Metropool in Hengelo. Veel minder bas (op het iele af) maar wat een kutgeluid! Veel te hard, te veel hoog (is veeeeel irritanter dan te veel bas!), te weinig laag en betonnen klote akoestiek (maar er komt gelukkig een nieuwe Metropool B) )...

:lol: Hebben jullie al eens een echte sound system gehoord, Jamaikan style :D

Een sound zoals King Shiloh (Nederland) heeft een typische Jamaikaanse "Sound System", bestaande uit een muur van 15" woofers (minstens 12 per kant ;) ) met zware versterking (liefst evenveel Crown amps) en een paar topkasten (hi-mid).

De bedoeling is dat je broekspijpen flapperen (zelfs spandex :lol: ), je darmen rommelen en je de bas op je thorax voelt drukken... neveneffecten als spontaan schuimende blikjes :o echt waar zelf meegemaakt in UK! :) en/of van de tafel daverende glazen zijn schering en inslag!

Dit is dus niet bedoeld als hifi: Shiloh bvb hebben vooral veel bas en wat treble bij, de speakers worden in een kring (of twee muren, van elke sound

Als het geluid voor de rest goed is, mag ik bij een concert graag mijn broekspijpen laten wapperen B) Het fysiek ervaren van muziek (om de scherpslijpers voor te zijn: met andere lichaamsdelen dan je oren) vind ik wel prettig. Ik geniet af en toe ook wel eens van een live heimachine, dat is pas volume en lage tonen!! :)

Dat doet me ineens aan iets denken: op het Tegentonen-festival dit jaar deed Sunn O))) mee:

SUNN 0))) is a side project of Khanate/Burning Witch (Steve O' Malley) and Goatsnake (Greg Anderson) members. It was formed in memory of the cult drone-riff founders EARTH and honors the beautiful Ozma. The SUNN0))) mission is to create trance like soundscapes with the ultimate low end/bottom frequencies intended to massage the listeners intenstines into a act of defecation. SUNN 0))) have gathered 2x for live performances, at which they have succesfully made audience members instantly nauseous, or better yet run for the toilet in terror.

The powers that be contracted the heaviest low end destructors SUNN 0))) to create the most subharmonic drone recording ever put to tape. A test impossible for most mortals. Prepare your sound system!

Ik ben niet geweest, maar als ik nu een MP3 afspeel, lijkt het me wel heel erg tof.. En dat is dan op mijn laagvermogende set, op een flinke P.A. ... Dat doet me dan weer denken aan verhalen over optredens van The Swans, dat mensen voor de speakers stonden te kotsen vanwege het volume... :unsure:

Vorige week donderdag bezocht ik met lief een concert van het Combattimento Consort Amsterdam. Heerlijke muziek uit de barok en de vroege klassieke tijd.

Niks wapperende broekspijpen, slechts lichtjes opveren bij een geslaagde solo <_<

Toch iets beschaafder dan kotsen voor de b

Vorige week donderdag bezocht ik met lief een concert van het Combattimento Consort Amsterdam. Heerlijke muziek uit de barok en de vroege klassieke tijd.

Niks wapperende broekspijpen, slechts lichtjes opveren bij een geslaagde solo <_<

Toch iets beschaafder dan kotsen voor de b

die volumes die geproduceerd worden bij een goed concert of voorstelling zijn veelal ongelooflijk hard.

Verleden jaar was er een voorstelling van een aantal muzikanten met Bas van toor (bassie en adriaan) op de mondharmonika bij ons in vlaardingen. Wat een geluid ongelooflijk en het vervormde niet of nauwelijks. Wat een dynamiek en echtheid. Alles is te horen. Daar kan geen enkel huissyteem tegenop.

Robin