mart Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 vraagje, Als ik muziek vanaf mijn laptop wil luisteren sluit ik hem aan via de headphones uitgang van de laptop. Volgens mij moet dat beter kunnen. Hoe sluit ik het apparaat aan op een externe dac? via een usb uitgang? Mart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 Je moet een digitale uitgang hebben op je geluidskaart, en dat zal bij een laptop niet standaard zijn. Er zijn wel weer externe apparaten om e.e.a. te kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 USB is wel digitaal natuurlijk, maar een externe DAC wil een S/PDIF-signaal. Daar zal een USB-signaal niet aan voldoen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 http://www.stereo-link.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 maart 2006 Author Report Share Posted 30 maart 2006 http://www.stereo-link.com/ ziet er uit als wat blijkbaar nodig is. Dank Jan, weet je ook een Nederlandse leverancier, doe ik toch liever Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 USB is wel digitaal natuurlijk, maar een externe DAC wil een S/PDIF-signaal. Daar zal een USB-signaal niet aan voldoen... Op de vrijwel alle USB externe geluidskaarten zit ook een S/PDIF aansluiting en kun je daar weer je favoriete DAC op aan sluiten. Voor tussen de 25 eu (Terratec) en 100 eu (M-Audio) heb je zo'n doosje. Ook op veel PCI kaarten zit S/PDIF uit. Deze kost 59 eu: http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHPDIGITRACK Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 maart 2006 Report Share Posted 30 maart 2006 vraagje, Als ik muziek vanaf mijn laptop wil luisteren sluit ik hem aan via de headphones uitgang van de laptop. Volgens mij moet dat beter kunnen. Hoe sluit ik het apparaat aan op een externe dac? via een usb uitgang? Mart. Heb je al een draadloos netwerk? Dan kun je mooi dit dingetje gebruiken: Informatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Heb je al een draadloos netwerk? Ja, ik werk wel draadloos, soms, met de laptop beneden of op zolder, maar de verkooppraat van apple... Als ik niet alles draadloos heb lijkt het wel of ik een 'draadje los heb'. En overal muziek in elke kamer... vermoeiend hoor. Geldt ook voor ander digispul verkopers overigens. Net als die reclame voor TV digitaal of zo met wel 200 zenders!! welkom in de informatie maatschappij waarin niemand meer keuzes lijkt te kunnen maken. Als ik muziek via de laptop draai is het al aangetast in mp3 formaat, het is puur informatief luisteren. Muziek om aan te schaffen, muziek die ik nog bewaar op mp3 (tweede kans) en muziek die na een paar keer beluisteren van mijn harde schijf verdwijnt. De goedkoopste manier om die informatie nog wat op te frissen lijkt me de usb uitgang met bijvoorbeeld zo'n externe geluidskaart. Dan kan ik zelf de dac kiezen wat bij de stereo link weer niet kan want dan zit de dac er al in. wie in hifi-land weet welke externe kaart het best is voor mijn bedoelingen Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 het bestaat: high end usb dac! 'Silverstone EB01 usb dac' www.silverstonetek.com.products-eb01.htm concurrrent van stereo-link. ik heb nog geen prijs kunnen ontdekken. of toch maar een terratec en aansluiten op een hifi dac? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trumpet Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Ook wel een aardige: http://www.aqvox.de/products.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 het bestaat: high end usb dac! 'Silverstone EB01 usb dac' www.silverstonetek.com.products-eb01.htm concurrrent van stereo-link. ik heb nog geen prijs kunnen ontdekken. Mart Hij is maar $95,- ! Maar bedenk wel dat hij tot max 48KHz samples aan kan en dat hij alleen analoog stereo biedt. Een apparaat dat spdif uit kan sturen heeft meerwaarde, omdat je dan ook meerkanaals (dvd's) kan uitsturen als je een HT set hebt. Of deze dac 'highend' is durf ik niet te zeggen, iets zegt me dat zo'n kastje ook wat kost om te maken Hij is wel vergelijkbaar met de betere geluidskaarten zoals die van M-audio (extern) maar de laatste heeft veel meer aansluitingen en kost niet zoveel meer. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Heb je al een draadloos netwerk? Ja, ik werk wel draadloos, soms, met de laptop beneden of op zolder, maar de verkooppraat van apple... Als ik niet alles draadloos heb lijkt het wel of ik een 'draadje los heb'. En overal muziek in elke kamer... vermoeiend hoor. Geldt ook voor ander digispul verkopers overigens. Net als die reclame voor TV digitaal of zo met wel 200 zenders!! welkom in de informatie maatschappij waarin niemand meer keuzes lijkt te kunnen maken. Als ik muziek via de laptop draai is het al aangetast in mp3 formaat, het is puur informatief luisteren. Muziek om aan te schaffen, muziek die ik nog bewaar op mp3 (tweede kans) en muziek die na een paar keer beluisteren van mijn harde schijf verdwijnt. De goedkoopste manier om die informatie nog wat op te frissen lijkt me de usb uitgang met bijvoorbeeld zo'n externe geluidskaart. Dan kan ik zelf de dac kiezen wat bij de stereo link weer niet kan want dan zit de dac er al in. wie in hifi-land weet welke externe kaart het best is voor mijn bedoelingen Mart Wat doe je nou moeilijk over de verkooppraatjes van Apple? Dat Apple dingetje pakt alle 16 bit muziek, heeft een digitale uitgang die door Stereophile als heel behoorlijk wordt omschreven en je hoeft niet met draadjes door je huiskamer te slepen. "Considering that the AirPort Express's analog output is basically a freebie function added to a computer Wi-Fi hub, jitter aside, its measured performance is quite good. The beauty of this unassuming component, however, is its S/PDIF data output, which allows the AirPort Express to assume a respectable role in a true high-end audio system." Die Airport Express is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 april 2006 Report Share Posted 1 april 2006 De Apple Airport Express heeft wel als nadeel dat het alleen iTunes compatibele formaten speelt. Bestanden als Flac etc kun je dus niet afspelen. Ik ben zelf eigenlijk ook nog steeds op zoek naar iets dat functioneel identiek is aan de Airport Express, maar dan alle formaten speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 1 april 2006 Author Report Share Posted 1 april 2006 Er zijn dus nogal wat mogelijkheden. Ik wil gewoon m'n muziekbestanden op de harde schijf goed weergegeven hebben. dus niet via de headphones uitgang naar de versterker. Dus vraag ik me nu af hoe verhoudt zich de kwaliteit van bijvoorbeeld een phonic digitrack als dac tot gebruik van alleen de s/pdif uitgang en een losse hifi dac? Ik dacht dat ik de dac in mijn cd speler ook als losse dac kon gebruiken maar dat kan niet. (marantz cd 17 mkIII). Op marktplaats staat een musical fildelty dac voor 175,-. zou dat een beter beeld opleveren samen met een geluidskaart met s/pdif uitgang? Of zijn de analoge uitgangen van zo'n geluidskaart al goed? voor weinig geld heb je al een kaart met 24 bits en 96khz, Ik snap er niet veel van maar ik begreep hoe hoger hoe beter. en in een oudere hifi dac wordt vaak nog met 16 bits gewerkt. dus wat zal ik doen? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 1 april 2006 Report Share Posted 1 april 2006 Heb je al over de draadloze Squeezebox3 nagedacht? Je kunt al je muziekbestanden, internetradio en Pandora draadloos afspelen via je geluidsinstallatie. Alleen even wat software installeren op je PC of laptop en een heel klein, fraai vormgegeven display op je geluidsinstallatie aansluiten en klaar is kees. Hij bevalt mij prima. Kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
GroteBozeWolf Posted 2 april 2006 Report Share Posted 2 april 2006 Squeezebox 3 bedoelt de poster hierboven waarschijnlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Tuurlijk. Dank je. Tikfoutje inmiddels aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 4 april 2006 Author Report Share Posted 4 april 2006 Ik vond dit bij een recensie: Net als de vorige versie herkent de Squeezebox alleen mp3- en wav-bestanden. Linux-fans die Ogg Vorbis willen gebruiken, hebben een conversieprogramma nodig; RealAudio en Microsofts WMA worden niet ondersteund. toch wel jammer, veel is alleen via realaudio te beluisteren. En als ik zou besluiten om toch iets meer te willen omdat er nu eenmaal zoveel mogelijk is dan wil ik ook het onderste uit de kan. wel mooi systeem verder. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Heb je al over de draadloze Squeezebox3 nagedacht? Je kunt al je muziekbestanden, internetradio en Pandora draadloos afspelen via je geluidsinstallatie. Alleen even wat software installeren op je PC of laptop en een heel klein, fraai vormgegeven display op je geluidsinstallatie aansluiten en klaar is kees. Hij bevalt mij prima. Kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 april 2006 Author Report Share Posted 5 april 2006 Ik denk dat dat een oude recensie was; hij speelt wel degelijk WMA en Ogg Vorbis af. Maar vooral FLAC! Ik weet niet eens wat dat is. ik ben nog analoog in het digitale tijdperk: ik stop een cd ergens in en dan komt er muziek uit. Net als dat je vroeger een plaat op een platenspeler legde. en ik snap wel dat een cd niet op platenspeler thuis hoort, maar hoe dat allemaal digitaal werkt Ik wil gewoon muziek!!! Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Heb je al over de draadloze Squeezebox3 nagedacht? Je kunt al je muziekbestanden, internetradio en Pandora draadloos afspelen via je geluidsinstallatie. Alleen even wat software installeren op je PC of laptop en een heel klein, fraai vormgegeven display op je geluidsinstallatie aansluiten en klaar is kees. Hij bevalt mij prima. Kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Interessant ding, die Squeezebox! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Ik heb hem gewoon afgehaald bij de nederlandse importeur die in Den Bosch zit.Dat bedrijf heet inmiddels Macintoys, zie http://www.macintoys.nl/artikelen/audio/squeezebox3.php Hij was toen volop uit voorraad leverbaar en ik kwam er voor mijn werk toch langs. De prijs is nog steeds 309 euro voor een draadloze versie of 250 euro voor een met draadverbinding. Verhip, die zit bij mij bijna om de hoek! Grappig... Ik denk dat ik daar van het weekend eventjes langs wip. Bedankt voor de info over die Macintoys! (ik moet mezelf toch eens aanleren in Google af en toe ook op een gesponsorde link te klikken Met vriendelijke groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Interessant ding, die Squeezebox! Ja, hij is echt interessant. Op mijn computer kan ik op pandora.com een aantal favoriete groepen of solisten selecteren, je ziet dan op het display een extra hoofdmenu item onstaan "Pandora radio", waarbinnen je weer kunt kiezen tussen de door jezelf gedefinieerde voorkeurs-radio's. Zo ga ik morgenvroeg bv voor 3 dagen naar Dublin. Om een beetje in de stemming te komen heb ik op pandora een "Chieftains-radio"gedfinieerd. Via je geluidsinstallatie worden dan nummers van de Chieftains en verwante muziek afgespeeld. Nummers die je niet aanstaan kan je skippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts