Jump to content

Zoek de verschillen...!!

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik vond dat de Hegel CD speler op de Doelenshow verdacht veel op mijn Consonance leek.

Zie de foto op in deze test.

Consonance CD120

en op deze

http://www.6moons.com/audioreviews/hegel2/hegel.html

confused.gif

Naar later bekend is geworden blijkt deze speler in eerste instantie inderdaad ontworpen te zijn door Hegel. Gebouwd wordt hij bij Consonance.

Ik heb deze thread met grote verbazing gelezen. Het is echt op zijn plek met wat feitelijke informatie.

Eerst waarom ik dat kan/wil.
Ik ken Bent Holter, de oprichter en nu technisch drijfveer in Hegel. Ik heb hem leren kennen voordat Hegel commercieel bezig waren.
Hij alleen was toen het bedrijf. We werkten een tijd samen en ik heb hem leren kennen als een zeer aangenaam, integer en capabel persoon.
Ik heb nu contact met hem gehad om verificatie te krijgen van het een en ander, waarvan ik al een deel wist.

Hegel ontwerpt alles in Noorwegen. Productie van sommige modulen Noorwegen/sommige in China. Chassis en samenstelling in China.
Testen in China met Audio Precision apparatur van Hegel, die identiek is met wat Hegel zelf gebruikt in Noorwegen.

De elektronica in de eerste versie van Consonance CD120 ( en andere CD spelers van Opera/Consonance) is ontworpen door Bent Holter. Latere niet.
Opera/Consonance is toegestaan om sommige van Hegel geconstrueerde PCB's (voor power, processor en servo) te gebruiken in hun CD-spelers.
Het kan dus Hegel staan op PCB's  in Opera/Consonance spelers. Niet anders om. Latere versies van b.v. DAC's mogen ze niet gebruiken.

De CDP2A die nu verkocht wordt (Mk2) is niet hetzelfde dat toen in productie was. Er was tevens ook een aantal kleine verbeteringen voordat die MK2 werd.

De patent heeft niets met CD spelers te maken, maar met de versterkers.  patent nummer 6275104, google maar.

Een paar jaar geleden heeft en topic zoals deze gelopen op een Noorse forum, en na een opheldering van Bent/Hegel is de discussie weg.
De enige discussie die over is, is discussie over de producten zelf. Zoals het hoort.

smile.gif Edited by Hans van Liempd

Ik vind het wel durven.... Meer dan twee keer zo duur....

:huh:

Och, in audioland kijk ik daar niet meer van op...

Groet,

Jacco

't lijken wel schoenverkopers... :rolleyes:

Van de andere kant... Marantz en Philips deden met de SACD1000 en SA 12 hetzelfde.

:blink:

Bij Korsun en Red Rose loopt de factor nog veel verder op (iets van 8x over de kop of zo). Waarbij Red Rose blijft volhouden dat er andere componenten worden gebruikt en dat er op hun specificaties wordt geproduceerd. Zoiets zou ook hier het geval kunnen zijn.

Maar dat er tegenwoordig serieus audiofiel spul uit China komt is bij de meeste ge

Ik zeg toch niets raars als ik zeg dat nieuwe apparatuur veelal minder klinkt dan oude en tig keer zo duur is.

Dat vind ik - persoonlijk gesproken dus - eigenlijk alleen kloppen voor draaitafels.

Met (SA)CD-spelers en versterkers heb ik die indruk niet, eerlijk gezegd. In die hoek is er naar mijn idee best veel moois dat zeker net zo goed is als (of soms zelfs beter is dan) duurdere apparatuur uit het verleden.

Zou kunnen als je je afvraagt of die bedrijven soms denken dat we hartstikke gek zijn. Indirect zou dit een antwoord kunnen zijn. Weet niet of ze het goedkeuren bij begrijpend lezen. :huh:

Ik begrijp in elk geval helemaal niks van jouw laatste zinnen. Wel van jouw voorlaatste bijdrage over het veelal beter klinken van oude apparatuur. Raar vind ik die opmerking niet, maar ik ben het er niet mee eens. Vind ik veel te zwart-wit gesteld.

Het is kennelijk een goede speler, hij wordt nagemaakt.

Groet,

Jacco

Na gemaakt? :huh: Ik denk dat ze gewoon uit de zelfde fabriek komen en dat de iets andere kleur elco`s met opzet gedaan is om te kunnen zeggen dat het apparaat anders is, je moet echt wel een behoorlijke technische kennis hebben om hier niet in te trappen.

In China is heel veel apparatuur te koop in allerlei kwaliteiten en prijsklasses, en als je maar genoeg afneemt van zo`n fabriek dan zetten ze met plezier de naam van jouw bedrijf er op.

Is dit een negatieve ontwikkeling? Nee voor bedrijven in europa is dit heel interessant, je hebt geen peperdure ontwikkelingskosten en ook de produktie kost een fractie van wat het hier kost.

Of je dan een kwaliteits apparaat laat maken of rotzooi ligt aan je zelf, wil je extreem goedkoop laten maken dan krijg je apparaten die kwa kwaliteit vrij matig zijn mag het wat meer kosten dan kan je in China heel erg goede producten laten produceren en nog steeds goedkoper als de betere apparaten die op europese grond worden gebouwd.

Mooi voorbeeld? VINCENT :rolleyes:

Groet Marcel

• 4 months later...
Mooi voorbeeld? VINCENT :rolleyes:

Groet Marcel

Aaai, PRECIES het verkeerde voorbeeld. Wereldkampioen relabeling van iets wat in China gemaakt wordt: Vincent.

Vincent is een labeltje wat een slimme Duitser op apparaten laat plakken wat uit de ShengYa fabriek rolt. Vincent lijkt goedkoop, totdat je ziet dat het orginele, identieke apparaat toch een opslag in prijs heeft gekregen varierend van 100% tot 300%. Vincent heeft het relabelen uitgevonden, alleen wist niemand het destijds. Wie dacht 'goedkoop' een apparaat gekocht te hebben wordt erg verdrietig als ze zien wat hetzelfde apparaat kost als er geen Vincent op staat maar ShengYa. In India en omgeving, waar meneer Vincent niet de rechten heeft, wordt ShengYa weer verkocht onder de naam Ninetech, alleen neemt men daar genoegen met heel wat minder marges en is het nog steeds aanzienlijk goedkoper dan Vincent

Beste,

Een ander voorbeeld !

Een werknemer die in een fabriek in China werkt om daar ter plekke Kef luidsprekers te maken verdient 100 dollar per maand.

Daar staat dus op Kef, die in China wordt gemaakt.

De prijs hier is een beetje heel veel hoger dan dat het daar gemaakt wordt.

Is dat fout ?

Nee dat denk ik niet want dat is gewoon slim.

Want ik ben niet in staat om 100.000 luidsprekers af te nemen en te verkopen en zij wel.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

PS aan een bekende Chinees gevraagd , waarom maken ze in China zoveel troep wat betreft audio apparatuur ?

Hij zegt , omdat ze in Europa niet genoeg betalen voor kwaliteit, want ''wij'' kunnen het wel !

Vincent heeft het relabelen uitgevonden, alleen wist niemand het destijds.

Lijkt mij niet. Het inkopen als OEM product en er een eigen label op plakken is al heel oud en komt in de EU en de VS evengoed regelmatg voor. Heel veel merken als Yoko bv zijn gewoon handelsnamen, de producten zelf worden her en der ingekocht (Japan, Taiwan, Hong Kong, China etc. Soms is dat een minder product maar ook vaak is dat ook een uitstekend product.

Zelf verkopen wij "eigen" producten die in de VS geproduceerd worden en in de VS onder een heel andere naam op de markt zijn en omgekeerd leveren wij producten die we wel zelf maken aan berdrijven in de VS die ze daar onder eigen naam op de markt zetten. En zelfs met leveranciers in Duitsland zijn er dergelijke overeenkomsten. Niet alleen het label is anders ook de hele layout van het front kan anders zijn, intern is het echter precxies hetzelfde apparaat.

En in China wordt wel degelijk op een vervelende manier nagemaakt. Bekend voorbeeld zijn de audio powertransistoren van Toshiba, Sanken, Motorola etc. Die Chinese copie

Lijkt mij niet. Het inkopen als OEM product en er een eigen label op plakken is al heel oud en komt in de EU en de VS evengoed regelmatg voor. Heel veel merken als Yoko bv zijn gewoon handelsnamen, de producten zelf worden her en der ingekocht (Japan, Taiwan, Hong Kong, China etc. Soms is dat een minder product maar ook vaak is dat ook een uitstekend product.

Toch zijn er nuance verschillen. Het betreft bij Vincent om produkten die uit de ShengYa fabriek rollen en ook onder ShengYa verkocht worden. Je kan dus hetzelfde produkt kopen voor zeg 600 euro met de naam ShengYa, of je koopt het voor 1800 euro onder de naam Vincent.