ravon Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Interessant artikel over onderzoek naar de effecten van geluid boven 20 kHz op hersenactiviteit. http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Maar dat is er toch juist niet? Als alleen het hoog wordt gepresenteerd, dan gebeurt er niets. Alleen als hoog en laag samen worden gepresenteerd, dan is er verschil. Oftewel, de hoge tonen hebben invloed op de lage tonen lijkt mij zo, wat ik wel logisch vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Maar dat is er toch juist niet? Als alleen het hoog wordt gepresenteerd, dan gebeurt er niets. Alleen als hoog en laag samen worden gepresenteerd, dan is er verschil. Oftewel, de hoge tonen hebben invloed op de lage tonen lijkt mij zo, wat ik wel logisch vind. Volgens dit onderzoek zijn er verschillen tussen de hersenactiviteit bij hoog (>20 kHz) en laag (<20 kHz) s Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Was Ad Visser hier niet al 20 jaar geleden mee bezig? Ik heb het donker bruine vermoeden dat de LP hier z'n charme vandaan haalt. Het gekras van de naald in de groef en het onbegrensde signaal. Doet meer met ons dan onze oren zouden moeten kunnen horen. Misschienj een leuk experiment voor de LP freaks. Zet de platenspeler eens in een andere ruimte en begrens z'n signaal tot 21Khz. Kijken of 't dan nog zo bijzonder is. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Volgens dit onderzoek zijn er verschillen tussen de hersenactiviteit bij hoog (>20 kHz) en laag (<20 kHz) s Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Volgens dit onderzoek zijn er verschillen tussen de hersenactiviteit bij hoog (>20 kHz) en laag (<20 kHz) s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Volgens dit onderzoek zijn er verschillen tussen de hersenactiviteit bij hoog (>20 kHz) en laag (<20 kHz) s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Om het overzichtelijk te houden gaan we er meestal vanuit dat we met onze oren horen, dit is echter een simplificatie die volstrekt onjuist is, we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 Om het overzichtelijk te houden gaan we er meestal vanuit dat we met onze oren horen, dit is echter een simplificatie die volstrekt onjuist is, we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Om het overzichtelijk te houden gaan we er meestal vanuit dat we met onze oren horen, dit is echter een simplificatie die volstrekt onjuist is, we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Goed bericht voor mensen met gehoorbeschadigingen? Ja, ook daar wordt onderzoek naar gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Ik zou ervoor willen pleiten om eerst eens vast te stellen of en bij wie er zo ja, welke hersenactiviteiten meetbaar zijn Voordat de flauwe reacties losbarsten, ik bedoel dit serieus. Kijk, meneer ravon is techneut, meneer ( ) Jansen is alfa. In het brein van ravon vinden dus andere activiteiten plaats dan in mijn bescheiden bovenkamer. Kalk een wiskundige formule op papier en toon die ons. De techneut gaat proberen de zaak op te lossen, ik probeer vast te stellen welk lettertype en corps er zijn gebruikt, want ik zie geen "recept", en derhalve zijn er geen aanzetten tot activiteiten om de inhoud te ontrafelen. Vorig jaar heb ik me naar aanleiding van het malheur met het hersentumor bij mijn lief, een beetje verdiept in de "hersenmaterie". Verbazingwekkend hoeveel er niet bekend is over de werking van hersenen. Invloeden zullen altijd individueel bepaald blijven, ook geluidsinvloeden. Ik ken mensen die je gierend gek kunt maken door met een krijtje op een schoolbord te krassen of met je nagel over een muur te gaan. Mij doet het niets Ik word kriegel van een marimba, om maar eens iets te noemen Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 ik probeer vast te stellen welk lettertype en corps er zijn gebruikt, want ik zie geen "recept", en derhalve zijn er geen aanzetten tot activiteiten om de inhoud te ontrafelen. Dat vind ik ook een technische inslag. Je kijkt met een (ander) aangeleerd recept naar die formule. Het begrip "techneut" wordt vaak gebruikt door mensen die zichzelf als het tegenovergestelde van een "techneut" zien. Je kunt je afvragen of dat terecht is. Zo vind ik iedereen met een beroep wat uitgaat van enige vorm van "systeemdenken" een techneut. Eerst leren en snappen hoe iets werkt en er dan mee aan de slag gaan. Daarvoor hoef je niet per se autist te zijn, het helpt als je je goed kunt concentreren. Sociaal geografen, economen, taal- en letterkundigen, bedrijfskundigen, ingenieurs, artsen, architecten en psychologen: Het zijn voor mij allemaal techneuten. Ook artistieke beroepen zitten barstensvol regeltjes en systeempjes. Zelfs de kunstenaar die een nieuw concept bedenkt en alle oude concepten verwerpt is in zekere zin een techneut. Was Leonardo da Vinci een ingenieur of een kunstenaar? De vraag is in hoeverre techneuten creatief kunnen zijn. Daar heb ik lang mee geworsteld toen ik pretenties had om industrieel ontwerper te worden en toen ik mijn meubelontwerpen op een meubelvakbeurs door hooghartige zwartgeklede creatieven beoordeeld zag worden. PS: Is die malheur voor jouw lief enigszins goed afgelopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 ... we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 ... we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 (...)PS: Is die malheur voor jouw lief enigszins goed afgelopen? Alleszins Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 ik probeer vast te stellen welk lettertype en corps er zijn gebruikt, want ik zie geen "recept", en derhalve zijn er geen aanzetten tot activiteiten om de inhoud te ontrafelen. Was Leonardo da Vinci een ingenieur of een kunstenaar? Beide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 (...)beoordeeld zag worden. Beoordeeld is begrijp ik uitgelopen op "veroordeeld" Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 ... we luisteren met ons brein, waarvan de oren slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 .. probeer nu eens niet te simplificeren, Door er Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 (...)PS: Is die malheur voor jouw lief enigszins goed afgelopen? Alleszins Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 31 maart 2006 Author Report Share Posted 31 maart 2006 (...)beoordeeld zag worden. Beoordeeld is begrijp ik uitgelopen op "veroordeeld" Met opgewekte groet, Ja. Denk nou niet dat zo'n veroordeling veel zegt over de kwaliteit of het uiteindelijke succes, van de winnaar van die ontwerpwedstrijd heb ik nooit meer iets vernomen Ik kreeg nog wel een aantal telefoontjes van mensen die mijn ontwerp wilden kopen maar die schrokken van de prijs. Verder is het sleuren en zien dat je in winkels komt te staan. Het leuke van dat ontwerpen is dat ik nu een paar unica in huis heb staan, een paar zijn niet verder gekomen dan schetsen op papier en de meesten zitten nog in mijn hoofd. Ik heb er geen haast mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 .. probeer nu eens niet te simplificeren, Door er Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Interessant artikel over onderzoek naar de effecten van geluid boven 20 kHz op hersenactiviteit. http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548 Zijn er ook meerdere publicaties bekend? Het heeft mij een hoog marketing gehalte, gezien de tijd dat het gepubliceerd is ten tijde van de lancering van sacd/dvd-a. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 er wordt over de wereld onvoorstelbaar veel medisch onderzoek gedaan , staat denk ik echt wel los van de introductie van een nieuw audiomedium , tenzij Philips en Sony dit onderzoek zouden hebben gesponsord , zou uit de marketingmolen helder geworden zijn, niet dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts