Jump to content

Hersenactiviteit en geluid boven 20 kHz

ravon
 Share

Recommended Posts

er wordt over de wereld onvoorstelbaar veel medisch onderzoek gedaan , staat denk ik echt wel los van de introductie van een nieuw audiomedium , tenzij Philips en Sony dit onderzoek zouden hebben gesponsord , zou uit de marketingmolen helder geworden zijn, niet dus.

:huh:

Ik opper dit omdat ik de stereo-sacd aanhangers van het eerste uur nog wel eens spreek en we raken altijd in discussie of het allemaal wel nodig is. Ik vind van niet, zij natuurlijk wel. Hetgeen zij ook altijd erbij halen is dit bewuste artikel. Het Kyoto artikel heeft het al als bijnaam.

Ik vind het allemaal prachtig, maar mij doen die frequenties boven 20 kHz niets. Heb ik zelf getest. Sterker nog, boven 17 kHz is het voor mij afgelopen.

Groet,

Jacco

Interessant artikel over onderzoek naar de effecten van geluid boven 20 kHz op hersenactiviteit.

http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548

Zijn er ook meerdere publicaties bekend? Het heeft mij een hoog marketing gehalte, gezien de tijd dat het gepubliceerd is ten tijde van de lancering van sacd/dvd-a.

Groet,

Jacco

Deze is recenter en kost geld. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...bd5cb10e39090a8

Ik vind het allemaal prachtig, maar mij doen die frequenties boven 20 kHz niets. Heb ik zelf getest. Sterker nog, boven 17 kHz is het voor mij afgelopen.

Groet,

Jacco

Toch knap dat je ook het eigen brein weet te meten, kunnen nu al die enorme scanners de wereld uit ?

:D

er wordt over de wereld onvoorstelbaar veel medisch onderzoek gedaan , staat denk ik echt wel los van de introductie van een nieuw audiomedium , tenzij Philips en Sony dit onderzoek zouden hebben gesponsord , zou uit de marketingmolen helder geworden zijn, niet dus.

:huh:

Ik opper dit omdat ik de stereo-sacd aanhangers van het eerste uur nog wel eens spreek en we raken altijd in discussie of het allemaal wel nodig is. Ik vind van niet, zij natuurlijk wel. Hetgeen zij ook altijd erbij halen is dit bewuste artikel. Het Kyoto artikel heeft het al als bijnaam.

Groet,

Jacco

Je scepsis is begrijpelijk. Het is natuurlijk ook zo dat de ontwikkeling van methoden om "in een brein te kijken" ook van de laatste jaren is. Het kan dus toeval zijn dat het parallel loopt aan de introductie van SACD, SACD zou zelfs een voortvloeisel kunnen zijn van dergelijke onderzoeken.

De eerste vraag die ik me stelde na het lezen van het stuk was of die meetbare invloed ook bewust wordt ervaren. Als dat niet zo is hoor je niks maar je lichaam wordt w

Het is misschien wel eens interessant om je lichaam in een geisoleerde ton te plaatsen en dan alleen met het de oren (en het hoofd) te luisteren en daarna gewoon op een stoel. Op deze wijze kan je het verschil in waarneming met en zonder het lichaam in beeld brengen.

Carl

Het is misschien wel eens interessant om je lichaam in een geisoleerde ton te plaatsen en dan alleen met het de oren (en het hoofd) te luisteren en daarna gewoon op een stoel. Op deze wijze kan je het verschil in waarneming met en zonder het lichaam in beeld brengen.

Carl

Da's lastig, want misschien meet je dan het verschil tussen in een ton zitten en op een stoel. Die isolatie lijkt me trouwens ook onmogelijk te realisren.

Niet alleen boven de 20Hz maar ook daaronder heeft effect. Zo las ik een paar jaar geleden een Brits onderzoek dat je lichaam bepaalde endorfine stoffen produceert bij geluid onder de 20Hz waar je enigszins high van kan worden. Dat was duidelijk chemisch in het bloed terug te vinden. Helaas kan ik dat artikel niet op internet terug vinden.

Men verklaarde daarmee ook dat lage tonen van een orgel in de kerk voor een enigszins "zweverig" gevoel kan zorgen. Alhoewel de au de cologne en pepermuntjes dat misschein ook wel doen :D

;)

Men verklaarde daarmee ook dat lage tonen van een orgel in de kerk voor een enigszins "zweverig" gevoel kan zorgen.

;)

:o

heeft u gedronken mijnheer?

nee hoor, ik kom net uit de grote kerk in Maassluis. :lol:

Hij: Ik heb barstende koppijn.

Zij: Heb je weer teveel gezopen?

Hij: Nee, er was koffie, thee, water en hard core orgelmuziek. :P

Men verklaarde daarmee ook dat lage tonen van een orgel in de kerk voor een enigszins "zweverig" gevoel kan zorgen.

;)

:o

heeft u gedronken mijnheer?

nee hoor, ik kom net uit de grote kerk in Maassluis. :lol:

Hij: Ik heb barstende koppijn.

Zij: Heb je weer teveel gezopen?

Hij: Nee, er was koffie, thee, water en hard core orgelmuziek. :P

Nou, ravon, ik heb net die adagio van Saint-Saens van jou (track 02) op een cd-r gebrand en eens opgezet. Het werkt rustgevend, door het hele huis. Ik zit nu op zolder en ik bemerk dat orgel nog steeds. Onwaarschijnlijk diep gaat ie!

Groet,

Jacco

Ooit een artikel in Home Studio gelezen, interview met Martin Logan. Die haalde onderzoek aan, waaruit bleek dat ook ons netvlies (oog) gevoelig is voor geluid, met name lage tonen.

Mijn mening over >20kHz. Tweeters bijv. met een piek bij 24 kHz kunnen metalig klinken. Waarom? Speel eens een toon van 8kHz. De k3 hiervan wordt wel heel snel bereikt, en dat is hoorbaar. Het zijn de boventonen die het hem doen.