Jump to content

3d audio

Medrah
 Share

Recommended Posts

Producers en DJ's opgelet: we staan aan de vooravond van een grote verandering in de wereld van audio. Zoals innovaties vaak uit onverwachte hoek komen, is ook deze audio revolutie afkomstig uit een andere tak van sport: gaming.

Door Rogier van Kralingen

We bevinden ons op het snijvlak van games en muziekproductie met de komst van de Creative Soundblaster X-Fi serie en hun 3D technologie. Creative is van origine producent van geluidskaarten voor gaming maar heeft nu patent op een, in potentie, revolutionaire technologie. Zes maanden geleden was ik getuige van hun eerste presentatie. Toen was het nog stil. We zaten met een handjevol journalisten wat slaperig te wachten in een klein donker discotheekje op weer een nieuwe geluidskaart.

Twee uur later pompte de adrenaline door mijn bloed. En net als toen zit ik bij hun tweede presentatie weer met dezelfde vraag: hoe leg ik dit uit?

We kijken en luisteren naar een sc

(...)

Het is als met de kunstschilders in de Renaissance toen ze het perspectief introduceerden: audio gaat 3D.

Hoewel ik geen gamer (meer) ben, kijk ik toch nog steeds met belangstelling naar de ontwikkelingen op dit gebied. En dan meer vanuit bewondering wat er mogelijk is, dan met de mij ontbrekende technische blik.

Maar, ondanks de meeslepende verteltrant van heer Van Kralingen, hij gaat aan het eind van het verhaal de mist in :unsure:

De vergelijking met de renaissanceschilder gaat namelijk mank. Hier werd dan wel de illusie van een driedimensionaal beeld gecre

Hoewel ik geen gamer (meer) ben, kijk ik toch nog steeds met belangstelling naar de ontwikkelingen op dit gebied. En dan meer vanuit bewondering wat er mogelijk is, dan met de mij ontbrekende technische blik.

Ik vind dit ook wel intressant om te volgen. En helemaal intressant is te zien wat hedendaagse kunstenaars met die nieuwe technieken doen. De techniek lijkt steeds meer een onbegrensd instrument.

Het blijft leuk om te merken dat de gamers zorgdragen voor de ontwikkeling van beeld en geluid.

Alle pc ontwikkelingen worden versneld door de realiteits wens van de gamers.

De grafische kaarten hebben meer rekenkracht dan de pc zelf.

De soundcards van creative overstijgen idd iedere audio fabrikant.

hulde aan de gamefreaks!!!!!

Jammer dat ze die soundblasters niet wat serieuzer afwerken.

Een breakout box met tulp pluggen is nog steeds teveel gevraagt voor hun.

Jammer want ik zou meteen naar de winkel rennen voor zo'n x-fi kaart.

Zeker nu creative asio is gaan ondersteunen.

Groetjes Simon

Producers en DJ's opgelet: we staan aan de vooravond van een grote verandering in de wereld van audio. Zoals innovaties vaak uit onverwachte hoek komen, is ook deze audio revolutie afkomstig uit een andere tak van sport: gaming.

Door Rogier van Kralingen

We bevinden ons op het snijvlak van games en muziekproductie met de komst van de Creative Soundblaster X-Fi serie en hun 3D technologie. Creative is van origine producent van geluidskaarten voor gaming maar heeft nu patent op een, in potentie, revolutionaire technologie. Zes maanden geleden was ik getuige van hun eerste presentatie. Toen was het nog stil. We zaten met een handjevol journalisten wat slaperig te wachten in een klein donker discotheekje op weer een nieuwe geluidskaart.

Twee uur later pompte de adrenaline door mijn bloed. En net als toen zit ik bij hun tweede presentatie weer met dezelfde vraag: hoe leg ik dit uit?

We kijken en luisteren naar een sc

Geen idee...

Maar bedankt voor je reactie!

Ik vraag het maar omdat ik zelf journalist ben...

Ik heb het hele surround verhaal nooit begrepen. Mijn 'hersens' (aanhalingstekens ter relativering van de inhoud ervan) worden niet gefopt zolang het beeld nog plat is. Surround / 3D geluid bij een 2D plaatje is voor mij altijd nog een verspilling van geld aan luidsprekers en receivers geweest.. Film op mijn stereo speakers met voldoende laag is een uitstekende ervaring..