buizenbart Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Een tijdje geleden las ik hear dat onze Bas en Guido Tent bezig waren met een projekt om 'het maximale uit een cd-speler te halen', het ging daarbij geloof ik om een Teac VRDS. Later heb ik nog wel iets opgevangen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Een tijdje geleden las ik hear dat onze Bas en Guido Tent bezig waren met een projekt om 'het maximale uit een cd-speler te halen', het ging daarbij geloof ik om een Teac VRDS.Later heb ik nog wel iets opgevangen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Beste, We bouwen al een tijdje VRDS spelers om tot loopwerk. Dit doen we bij de VRDS-10, VRDS-20 en VRDS-25. We kunnen zover gaan als de klant maar wilt, maar het heeft alles te maken met Budget. Om te beginnen we strippen de speler eerst totaal!. Analoog en D/A board gaan eruit. Voeding ook. Wat we overhouden zijn de software en het loopwerk. Dan bouwen we een nieuwe digitale uitgangstage. Kan naar keus AES/EBU of S/PDIF. De nieuwe uitgangstrap is gereclockt (met tentlabs klok). We halen de gelijkricht voedingsschakeling van het servo board bij de VRDS-10 en VRDS-20. In het meest goede geval bouwen we een nieuwe voeding in externe kast. Met aparte voedingen voor de servo, de klok en digitale uitgangstrap. Optisch, kunnen we het oranje vervangen voor blauw. en de speler weer een frisse moderne look geven!. De klank, Oprecht een van de beste loopwerken voor welk geld dan ook te koop, na deze ingrepen. Het project waar Guido en ik mee bezig zijn is om te kijken of we een wordclock sync kunnen realizeren voor mensen met bijv. een dCS of APogee dac (niet de mini dac). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 maart 2006 Report Share Posted 31 maart 2006 Beste Buizenbart, We hebben trouwens 2 VRDS spelers in ons bezit die omgebouwd gaan worden als proef/demo model. Zodra klaar meld ik het hier meteen, en mag je hem thuis proberen zodat je kan vergelijken met je eigen. Voor de duidelijkheid we bouwen ze dus om als loopwerk! en als standalone cd speler zijn ze njet meer te gebruiken! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 april 2006 Report Share Posted 1 april 2006 Beste Buizenbart, We hebben trouwens 2 VRDS spelers in ons bezit die omgebouwd gaan worden als proef/demo model. Zodra klaar meld ik het hier meteen, en mag je hem thuis proberen zodat je kan vergelijken met je eigen. Voor de duidelijkheid we bouwen ze dus om als loopwerk! en als standalone cd speler zijn ze njet meer te gebruiken! Groeten, Bas Klinkt veelbelovend en ziet er goed uit. De moeite van overwegen waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 april 2006 Author Report Share Posted 1 april 2006 Beste Buizenbart, We hebben trouwens 2 VRDS spelers in ons bezit die omgebouwd gaan worden als proef/demo model. Zodra klaar meld ik het hier meteen, en mag je hem thuis proberen zodat je kan vergelijken met je eigen. Voor de duidelijkheid we bouwen ze dus om als loopwerk! en als standalone cd speler zijn ze njet meer te gebruiken! Groeten, Bas Oeh, ik denk dat ik dat graag wil proberen... Heb net de mijne nog even gemodificeerd Ik had al het hele analoge gedeelte losgekoppeld, maar nu moest hij open omdat hij begon over te slaan, stukken van meer dan een minuut, dat verschijnsel kende ik nog niet Dus de laser schoonmaken, en wat vooral nodig bleek te zijn: de glijstang schoonmaken en smeren. Als ik hem met de hand bewoog ging dat stroef, geen wonder dat ie zoveel oversloeg Als je dan toch al die moeite gedaan hebt om hem open te maken kan je er maar beter van profiteren: een experiment: zandzakjes. De ruimte onder beide printplaten (Het is een VRDS 20) volledig opgevuld met boterhamzakjes zand (drie zakjes om elkaar heen hoor, geen paniek ) en de bnnenste bovenplaat (het zijn er in totaal drie "built like a tank" hoezo? )maar je bent wel een half uur aan het openschroeven..) beplakt met loodbitumen. De speler weegt nu 2,2 kilo meer ) Nog niet echt rustig kunnen beoordelen, maar er zijn wel opvallende verschillen. Wat zo in eerste instantie opvalt is dat de bas duidelijker / gedefinieerder is, en ook de hoge tonen. Tijdens rondlopen in de kamer vielen de bekkens al op, en zittend helemaal: je kan beter de plaats van de bekkens bepalen, en ook de verschillen in klank / toonhoogte zijn duidelijker. Nou nog eens op mijn gemakje beluisteren. Ook mindere dingen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 april 2006 Author Report Share Posted 1 april 2006 Die bas, man!!! Een oktaaf winst is overdreven, maar de laagste regionen van de basdrum zijn wel een heel stuk duidelijker aanwezig... Zo heb ik mijn buroblad nog niet voelen meetrillen.. Smullen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 april 2006 Report Share Posted 1 april 2006 yes zand. net vanavond mijn Marantz SA11-S1 aangepast: 1 hout onder de trafo, en trafo met rubber o-ringen vastgezet 2 ook paar zakjes zand in de kast (tegen trafo, tegen loopwerk en op print eindtrap) leverde een heel goed resultaat op. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 april 2006 Author Report Share Posted 2 april 2006 yes zand. net vanavond mijn Marantz SA11-S1 aangepast: 1 hout onder de trafo, en trafo met rubber o-ringen vastgezet 2 ook paar zakjes zand in de kast (tegen trafo, tegen loopwerk en op print eindtrap) leverde een heel goed resultaat op. groet Oja, de trafo... En Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 april 2006 Report Share Posted 2 april 2006 als je dat allemaal gerealiseerd hebt kom ik luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 april 2006 Author Report Share Posted 2 april 2006 Wanneer, dat hangt dan van Bas af En ook wat hij ervoor rekent Vooralsnog ben ik dik tevreden nu, ik moet echt effe wennen aan 'het nieuwe geluid', ik had echt niet verwacht dat het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 2 april 2006 Report Share Posted 2 april 2006 Opzich mooi project, maar niks voor mij. De prijs zou ook wel erg hoog zijn, als er zoveel mogelijk is. Ik zelf heb maar drie eisen voor mijn VRDS-7. Andere interne DAC. Van de SuperDAC? (nog geen idee hoe en of het technisch mogelijk is) Trafo stiller maken door 'm vanonder te dempen. Lade herstellen, deze wil soms niet meewerken. (ook nog geen idee hoe) Had ooit wel in planning om er ook een standalone loopwerk van te laten maken, maar ben toch van het idee afgestapt. Een CD-speler met een goede interne DAC klinkt ook goed. Wel uiteraard met een goed loopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 april 2006 Author Report Share Posted 2 april 2006 Wel uiteraard met een goed loopwerk. Gooi er ook maar een paar zandzakken in, je zult echt verbaasd zijn! (Ik ben nog steeds aan het bijkomen... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 yes zand. net vanavond mijn Marantz SA11-S1 aangepast: 1 hout onder de trafo, en trafo met rubber o-ringen vastgezet 2 ook paar zakjes zand in de kast (tegen trafo, tegen loopwerk en op print eindtrap) leverde een heel goed resultaat op. groet Oja, de trafo... En Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 april 2006 Author Report Share Posted 3 april 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 nou is de CD-speler na mijn gehobby weer tot rust gekomen, en ik heb iets teruggekregen dat ik niet goed had sinds mijn (gemodificeerde en zwaar gedempte) SACD1000 dood ging: een goede hoogte-weergave. stemmen boven de luidsprekers en zo. er gaat nog meer zand in Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 yes zand. net vanavond mijn Marantz SA11-S1 aangepast: 1 hout onder de trafo, en trafo met rubber o-ringen vastgezet 2 ook paar zakjes zand in de kast (tegen trafo, tegen loopwerk en op print eindtrap) leverde een heel goed resultaat op. groet Ik zou dat ook wel willen proberen met mijn Marantz sa 8400. Maar begrijp niet wat je precies doet. Heb je misschien iets van foto's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 april 2006 Author Report Share Posted 3 april 2006 nou is de CD-speler na mijn gehobby weer tot rust gekomen, en ik heb iets teruggekregen dat ik niet goed had sinds mijn (gemodificeerde en zwaar gedempte) SACD1000 dood ging: een goede hoogte-weergave. stemmen boven de luidsprekers en zo. er gaat nog meer zand in Ja, hoogte erbij Als ik het zou moeten samenvatten: gewoon meer informatie, gedetailleerder, om het clich Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 Voor een rack zou ik toch eerder voor MDF gaan (heb ik ook gebruikt ), dat dempt wat beter -voor een platenspeler juist teveel. De platenspeler komt op een rack aan de muur, daaronder voor de overige spullen zo'n flex-ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 [...]Maar de volgende keer dat ie open gaat gooi ik nog wat zandzakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 strak plan ik heb ook al jaren een plaat steen erop liggen, met wat vilt ertussen (let op ventilatie). doe ik met alle apparatuur, goed te horen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 april 2006 Author Report Share Posted 3 april 2006 [...]Maar de volgende keer dat ie open gaat gooi ik nog wat zandzakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 jepe! ik heb helaas geen foto's gemaakt, maar een korte beschrijving van wat ik tot nog toe met de speler gedaan heb (los van de Van Medevoort mod): 1 op masterbase op een 3 cm dikke steenplaat die weer op gemalen en samengeperste stukje rubber in het rack ligt 2 plaat 2cm dik steen erbovenop (rust op viltrondjes die op steen geplakt zijn) 3 trafo eruit, 45x19 mm waaiboomhout latjes op plek trafo op de bodem gemaakt, en daar de trafo weer op geschroefd, maar dan trafo op rubber ringen, en ook rubberringen onder de koppen van de schroeven 4 diepvrieszakken gevuld met vogelzand tegen trafo aangezet (tussen wand en trafo), tegen loopwerk aan (let op dat je niks belemmert), en ook als test eentje op de print waar de eindtrap op zit. 5 AHP zekeringen (5x bij deze) 6 lekker met bitumen erop los (ook op de meeste condensatoren een stukje) dit gedoe brengt de speler naar een geheel ander niveau. of het is geweldige autosuggestie. ook goed Ik overweeg nog : - een DC-filter van LC Audio erin te bouwen (eerst in de eindversterker). never a dull moment - condensatoren in de eindtrap te vervangen door BG non-polair (ondanks de V Medevoort mods ter plaatse). net gehoord wat die dingen doen in een tuner. heerlijk. als je niet te ver weg woont kom je eens langs met het ding, doen we in no time deze dingen even. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 april 2006 Author Report Share Posted 3 april 2006 Mijn TEAC was al door De Jong Systems gemodificeerd, (ik had hem 2e hands gekocht) maar voor zover ik kon reconstrueren (ik had ze er een maitlje over gestuurd, maar nooit antwoord gekregen) was dat uitgangscondensatoren vervangen, een kwak stopverf op het kristal, nog wat stopverf her en der, koperfolie boven op een aantal condensatoren, en schuimrubber op een deel van de bovenplaat geplakt. Van die gemalen rubbertegels eronder ga ik ook nog eens proberen, eerst zo effe luisteren. Ik heb er ook aan gedacht om de trafo naar buiten te verhuizen, maar dat lijkt me vrij bewerkelijk. Ik zou ook de trafoprint op een elastische wijze kunnen monteren. Ik kan geen zandzakken tegen het loopwerk aanzetten, omdat dat geveerd staat. Met de Tent-klokken aan de slag. Maar als ik het goed heb moet er dan een in de speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 Nog een andere optie: bakjes maken waar je loodkorrels in olie in doet Ooit eens zo'n website gezien waarbij ze pc's ondergedompeld in een aquarium met slaolie lieten lopen. Optimale stilte en demping. Misschien een idee voor de cd-speler; wel het loopwerk boven de olie laten uitsteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts