Jump to content

thorens platter


maximonster
 Share

Recommended Posts

Inmiddels heb ik kurk kunnen bemachtigen en wil nu op diverse plaatsen kurk gaan aanbrengen ( heb zelfs genoeg voor een kurken matje !);

onder andere op de onderkant van de platter. Nu bevinden zich er naast het grote

middelste gat nog drie kleinere gaten, meer naar de rand toe.

Waar dienen deze voor en kan ik deze ook zomaar afdekken met het kurk ??

 

Advies plies

 

Groet max :)

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heb ik kurk kunnen bemachtigen en wil nu op diverse plaatsen kurk gaan aanbrengen ( heb zelfs genoeg voor een kurken matje !);

onder andere op de onderkant van de platter. Nu bevinden zich er naast het grote

middelste gat nog drie kleinere gaten, meer naar de rand toe.

Waar dienen deze voor en kan ik deze ook zomaar afdekken met het kurk ??

 

Advies plies

 

Groet max :)

:cool2: Om welke thorens gaat het?

 

Volgens mij is het een TD-320 of TD-321 of TD520 of TD521,want deze modellen hebben ook 3 van deze gaten in het plateau.

In deze modellen dienen ze niet om het plateau vast te zetten,want om de draaitafel te kunnen vervoeren moet je juist het plateau van deze bovengenoemde modellen eraf halen en dan tussen het subchassis en chassis met plastic klemmen vastzetten.

Soorry.ik heb het geweten als oud bezitter van 1 van de modellen hierboven genoemd,maar het wil me nu gewoon ff niet te binnen schieten.

Als ik het weer weet dan meld ik het je hier. :D;)

 

Draai je plateau eens om en kijk eens bij de buitenste rand (dus onderzijde) of daar een 3-tot 5-tal halve boorgaten zitten.Als dat zo is dan is je plateau uitgebalanceerd en behoeft er mijn inziens nog weinig getweakt te worden aan het plateau zelf.Vroeger toen Audioscript nog de importeur was van Thorens deden ze dit als exstra service,dit uitbalanceren.

 

Ik zou ieder geval die gaten NIET afdekken met kurk.

 

Verder vraag ik me af welk effect je wilt bereiken met het beplakken van je plateau?

 

Heb je al eens overwogen om niet voor een betere draaitafelmat te gaan dan de standaard rubberenmat.Daar valt nog genoeg winst te halen met het verwisselen van de mat.

 

Nogmaals als ik het weer weet over die gaten dan meld ik je het.

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

@audiofreak:

 

 

Inderdaad zijn daar 3 halve boorgaten maar ook drie grotere gaten ( door en door) met binnen die gaten weer een kleine uitsparing.

Het is niet om de platter vast te zetten tijdens vervoer eigenaar , mischien voor vervoer van fabriek naar dealers ??

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad zijn daar 3 halve boorgaten maar ook drie grotere gaten ( door en door) met binnen die gaten weer een kleine uitsparing.

Het is niet om de platter vast te zetten tijdens vervoer eigenaar , mischien voor vervoer van fabriek naar dealers ??

Ik heb een Thorens TD145 mkII en die heeft ook dergelijke gaten. Ik gebruik die gaten om het plateau goed op het binnenwiel te tillen als het er eens af geweest is, dat stuurt makkelijker dan aan de buitenrand vasthouden.

 

Waar het echt voor dient weet ik niet exact, maar als het plateau op de tafel ligt, dan kan ik wat (stel?)schroefjes zien als ik door die gaten kijk. Misschien verklaart dat de aanwezigheid?

 

Overigens: op zowat alle Thorens modellen die ik voorbij heb zien komen, heb ik deze bewuste gaten gezien.

Link to comment
Share on other sites

Nogmaals...

 

De plateaus worden eerst gegoten van een gloeiend hete vloeibare metaallegering. na het afkoelen is zo'n gietproduct onvoldoende strak, rond en recht.

 

Daarom gaat het op een draaibank.

 

Omdat de bovenkant van een thorenstafel niet bewerkt is, neem ik aan dat dit de zg. opspankant is. Door de tafel nu met drie bouten vast te schroeven kunnen ze het hele plateau in

Link to comment
Share on other sites

@audiofreak:

 

 

Inderdaad zijn daar 3 halve boorgaten maar ook drie grotere gaten ( door en door) met binnen die gaten weer een kleine uitsparing.

Het is niet om de platter vast te zetten tijdens vervoer eigenaar , mischien voor vervoer van fabriek naar dealers ??

De uitleg van Hans over die (door en door) gaten is mij nu ook weer helder geworden en die 3 halve boorgaten betekent dus dat je plateau in ieder geval is uitgebalanceerd.

Ik zag overigens dat je een TD 166 hebt.

Die plastic klemmen waar ik over sprak vergeet dat voor het gemak gelijk maar en kan je aardig van in de war raken(zoals ik dus). :D

Heeft nl geen betrekking op jouw typedraaitafel. ;)

Met groet,

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook reeds een tijdje aan het brainstormen over zulke tweaks: het chassis (waarin het aslager gemonteerd zit) aan de onderkant beplakken met kurk is vrij logisch: kurk is niet te zwaar en dempt toch wel goed. Het probleem waar ik wel wat tegenop zie is het terug stellen van de veren; als je een beetje tussen de regels leest, op sites en in de "Hifi World" van enige maanden terug, is het stellen van de veren, mits geen goede voorbereiding (markeren van beginpositie ed), een zenuwslopend werkje dat uuuren van je tijd kan vragen.

 

Zoals reeds gezegd: Thorens plateau's worden gebalanceerd in de fabriek; het opvullen van zo'n top-plateau kan vlgs mij die balans teniet doen; in Hifi World gebruikt men daar trouwens geen kurk voor, maar PU schuim, dat is nog lichter, vloeit goed uit en kan je makkelijk bewerken. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over de demp-capaciteiten van zo een laagje PU schuim. Trouwens in HiFi World zijn die gaten gewoon dicht "gegoten", en het gat bovenaan, waar de eigenzinnige "Thorens singeltjesadapter" nesteld zit, wordt dichtgekit met kneedbaar hout...

 

Persoonlijk heb ik een enorme verbetering verkregen door een "sorbogel mat" met de kleverige kant OP het plateau aan te brengen, de resolutie, dynamiek en plaatsing werd er beter van dan met de originele rubber mat, een "statmat" daarentegen klonk slechter (op een niet getweakte TD 125)

 

mvg RastaPhil :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Allemaal,

 

 

Ik heb eindelijk mn inlog gegevens weer opgesnord. Was een hele tijd terug. En voor hen die het weten willen; Ik woon tegenwoordig in Utrecht en niet meer in Beverwijk.

OK.....

 

De Thorens binnenplateaus beplakken met wat dan ook (licht of zwaar) raad ik af omdat dit grote effecten heeft op de balans van het plateau als geheel. Zelf heb ik wel regelmatig geexpirimenteerd met allerlei "vulsel"van het binnenplateau. De mooiste resultaten (en behoud van balans is daarbij een voorwaarde) kreeg ik door steenkorreltjes (voor weinig te koop bij de xenos) te gieten met een epoxy-hars. De gaten plak je gewoon af. het moet wel een zelfnivellerend goedje zijn en zorg dat het plateau waterpas staat. Er zijn uiteraard gevolgen voor het gewicht en de vering moet opnieuw afgesteld worden. let wel op dat het vullen van een kunststofbinnenplateau weliswaar ook goed mogelijk is maar de afstelproblemen voor de vering groter. Dit komt omdat Thorens in de modellen met kunststof binnenplateau lichtere veren gebruikt en die worden te ver ingedrukt als er teveel gewichtstoename is. het voordeel van dempen wordt dan teniet gedaan doordat de veer (in het slechtste geval) niet meer goed ontkoppeld. En dan span je het paard achter de wagen.

 

groet & suc6

 

Ronald van Eijk

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels een vergelijk gedaan tussen de originele mat en de zelfmaakkurkenmat.

origineel klinkt beter ; dwz een wat meer los geluid met meer dynamiek.

De kurken mat geeft een wat harder directer geluid wat in mijn geval geen verbetering brengt.

Het aanbrengen van het beetje kurk onder het subplateau op het subchassis

is een leuk werkje -_- maar hoorbaar, neen.

 

@ronaldve.. Het verzwaren/opvullen van het subplateau lijkt me geen verkeerde

tweak maar kan de motor dit wel goed aan ? Ik merk dat als ik bijvoorbeeld

de rubberen mat en de kurken mat samen opleg dat het al langer duurt voordat

de het juiste aantal toeren zijn bereikt !?

 

 

Max

Link to comment
Share on other sites

Hallo Max,

 

het opvullen van het binnenplateau kan minder kwaad. Onder de voorwaarde dat het voordeel van het dempen niet wordt teniet gedaan door een vermindering van de balans. Bij het binnenplateau heeft dat wat minder invloed. Bij een buitenplateau moet je rg oppassen want dan is de invloed op de balans van het plateau groter, Daarnaast kun je niet te veel materiaal kwijt ivm het voldoende vrijlopen van de aandrijving.

Hoe zwaarder het geheel wordt hoe harder een motor daar aan moet trekken. Belangrijk is wel dat de slipkoppeling van de motor goed functioneert. Deze functioneren niet altijd goed. Dit kun je controleren door het buitenplateau om te draaien en de speler te starten. je moet dan 1 a 2 seconden een gelijkmatig slippend geluid horen alvorens het geheel op snelheid is. En bij het slippen bedoel ik niet het slippen van de snaar maar de witte kunststof aandrijfpully over de viltjes. Als dit goed functioneert blijft je snaar ok langer goed. Het motortje is overigens sterk genoeg. Je kunt natuurlijk niet eindeloos het gewicht laten toenemen zonder dat het nadelen gaat opleveren voor vering, slipkoppeling, snaar en hoofdlager. Demp met mate zou ik zeggen ... ;)

 

groet & suc6,

 

Ronald

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ronald

 

 

Resultaat sliptest is ca 2 sec ( geslaagd !? )

 

Maar voordat ie goed en wel op toeren is bedraagt ca 4 sec;lijkt me nogal lang ofnietan ?

 

Wat is nu precies het doel van het opvullen van het binnenplateau.... verzwaring

en/of puur en alleen opvulling; en wat verandert er ( kan er veranderen ) aan

de algehele klank ??

 

groet max

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ronald

 

 

Resultaat sliptest is ca 2 sec ( geslaagd !? )

 

Maar voordat ie goed en wel op toeren is bedraagt ca 4 sec;lijkt me nogal lang ofnietan ?

 

Wat is nu precies het doel van het opvullen van het binnenplateau.... verzwaring

en/of puur en alleen opvulling; en wat verandert er ( kan er veranderen ) aan

de algehele klank ??

 

groet max

vgls mij het dempen (en wss verlagen?) van de resonantiefrequentie(s) van het metaal, en niet het verhogen van de massa.

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ronald

 

 

Resultaat sliptest is ca 2 sec ( geslaagd !? )

 

Maar voordat ie goed en wel op toeren is bedraagt ca 4 sec;lijkt me nogal lang ofnietan ?

 

Wat is nu precies het doel van het opvullen van het binnenplateau....  verzwaring

en/of  puur en alleen opvulling; en wat verandert er ( kan er veranderen ) aan

de algehele klank ??

 

groet max

vgls mij het dempen (en wss verlagen?) van de resonantiefrequentie(s) van het metaal, en niet het verhogen van de massa.

 

mvg RastaPhil

Je zult een wat zuiverder en duidelijkere weergave krijgen (verwacht ik), en -ja klopt, RastaPhil. Trouwens: wat betekent 'wss'?

Link to comment
Share on other sites

Ja ben ook erg benieuwd naar "die" wss, Phil !?

 

Mijn binnenplateau is van kunststof , ik neem aan dat hier niet zoveel aan te dempen is ??

 

Trouwens nog iets anders; ik heb ergens gelezen dat een wat slap snaartje

minder trilling van de motor over zou brengen dan een strak ( nieuw) snaartje ?

Waar of niet waar ?

 

( ben voorlopig nog niet uitgevraagd geloof ik ;) )

Link to comment
Share on other sites

Mijn binnenplateau is van kunststof , ik neem aan dat hier niet zoveel aan te dempen is ??

Klopt. Die kunstof is van zichzelf al erg resonantievrij en daar kun je weinig aan verbeteren. Wat ik wel met die kunstof binnenplateaus heb gemerkt is dat ze niet helemaal vlak kunnen zijn waardoor het buitenplateau wat op en neer kan slingeren. Dat kun je verhelpen met wat stukjes dun duurzaam plakband (Scotch tape) op de juiste plaats op het binnenplateu.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ja ben ook erg benieuwd naar "die" wss, Phil !?

 

Mijn binnenplateau is van kunststof , ik neem aan dat hier niet zoveel aan te dempen is ??

 

Trouwens nog iets anders; ik heb ergens gelezen dat een wat slap snaartje

minder trilling van de motor over zou brengen dan een strak ( nieuw) snaartje ?

Waar of niet waar ?

 

( ben voorlopig nog niet uitgevraagd geloof ik ;) )

Hai max,

 

Het verhogen van de massa is geen doel op zich. Een van de effecten is/kan zijn het dempen van de resonantie van het materiaal zelf en de frequentie van die resonantie. Daarnaast heeft een hogere massa als neveneffect een grotere traagheid waardoor de gelijkloop verbetert. anderen hebben al -terecht- aangegeven dat de speler daardoor meestal wat rustiger gaat klinken.

 

4 seconden voordat het ding op snelheid is lijkt me net een seconde te lang. maar goed; Ik heb daarbij geen exacte wetenschap bedreven en als het slippen 2 seconden kost dan zouden die andere twee seconden door andere oorzaken, zoals een wat slappe snaar, veroorzaakt moeten zijn. Allemaal niet zo vreselijk erg. persoonlijk heb ik geen problemen met een wat slappere snaar. zolang het maar een originele is en je het niet erg vindt als het starten wat langer duurt en geen 45 toeren draait. dat laatste is van belang; Als je overschakelt van 33 naar 45 toeren dan hebben zelfs redelijk verse snaren soms moeite met het goed op de pulley hijsen va de snaar. Dat is "bijna" een ontwerpfout van Thorens voor de 14X/16X serie. een snaar die dat probleem heeft kan echter nog jarenlang 33 toeren probleemloos trekken. Ook een slappe snaar drijft prima aan. Je vraag of een slappe snaar minder trillingen overbrengt kan met een voorzichtig ja worden beantwoord.

Dit is natuurlijk geen pleidooi van mij voor slappe snaren want een snaar moet (soms) ook andere dingen kunnen. Zoals het reeds eerder genoemde overschakelen naar een andere snelheid en hij moet er natuurlijk ook op blijven zitten als je start of van snelheid verandert nietwaar? Bij de klassieke Thorens 14X/16X serie gaat dat echter heel lag goed zolang de slipkoppeling zij werk maar doet. latere modellen zoals de 320 mk-III en 2001 hebben mooie motortjes maar geen slipkoppeling waardoor problemen met de snaar zich ook wat sneller openbaren.

 

groet & suc6!

 

Ronald ;)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties tot zover; ben weer wat wijzer geworden.

Ik denk dat ik het binnen- en buitenplateau maar ongemoeid laat.

Wellicht kan het het chassis waarop het motortje is bevestigd nog

wat gedempt worden met kurk o.i.d.

 

Wat ik nog node mis zijn een paar goede verstelbare voetjes; alles loopt

zo'n beetje scheef bij mij in huis :mad2: en dergelijke voetjes zijn dan onmisbaar.

 

Groetjes max

Link to comment
Share on other sites

Beste maximonster,

 

Wat een naam zeg !

Hoe kom je daar nou aan? :o

Dit terzijde overigens.

 

Ik reageer op je verstelbare voetjes en dat wat schots en scheef is in huis bij je.

 

Verstelbare voetjes is nix mis mee en eigenlijk een 'must to have' voor onder je Thorens.Het voordeel is ontkoppeling en dat je Thorens (echt) waterpas kan zetten.

Overigens is dat ook must (waterpas zetten) en geldt voor alle apparatuur !!!!!

Verder zou je kunnen overwegen om er een stevige plaat (marmer o.i.d) onder je voetjes te zetten en deze plaat ook te ontkoppelen met voetjes /kegels.

Resultaat nog betere definitie en strakkere soundstage.Ook je 3D beeld neemt toe.Verder is het grootste voordeel dat je geen koppeling meer hebt met de ondergrond.

En je zou je bodemplaat kunnen verzwaren met loodbitumen en je je houten kast vervangen voor een zwaardere uitvoering.(zie de div topics hierover.)Resultaat zoals bovengenoemd bij de ontkoppeling.

Je slappe snaar is niet zo erg,zolang de snaar maar nog horizontaal zit op je poelie.Zit deze snaar scheef en blijft scheef zitten tijdens het draaien,dan is deze echter aan vervanging toe.

Het (te lang) doorslippen kan wel en vind je het hinderlijk dan adviaseer ik je om de draaitafel gewoon altijd te laten draaien.

Een maatje van mij deed dat ook al jaren,nadat zijn snaar ook te ruim was geworden en hij geen zin had om een snaartje te kopen (vroegen toen 13 jr geleden 45,- hfl ervoor en waren toen ook moeilijk te verkrijgen in NL) en zo heeft hij jaren gespeeld en het ging goed.

Ja, geduld moest je hebben bij het verwisselen van de plaat voordat alles weer op de juiste snelheid had.

Met groet,

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Hi Ronald! Goed om weer van je te horen. De door jou onder handen genomen 701 doet nog steeds zijn werk en de Cab is nog steeds zeer blij met zijn Thorens. Ik sta wel op het punt om een stapje omhoog te gaan trouwens, maar dat is een ander verhaal... Tot spoedig eens. Tim.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ronald

 

 

Resultaat sliptest is ca 2 sec ( geslaagd !? )

 

Maar voordat ie goed en wel op toeren is bedraagt ca 4 sec;lijkt me nogal lang ofnietan ?

 

Wat is nu precies het doel van het opvullen van het binnenplateau....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...