s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 OPLICHTERIJ dat raakt kant nog wal. Dat ben ik met je eens. Als je nu nog een voodootech koopt na alles wat er op diverse fora is gezegd en getest wordt je niet opgelicht maar krijg je precies wat je toekomt. Ik vind het naar de blanke ziel toe oplichterij. De maagdelijke audiobeginner die gewoon wil weten hoe ie het meeste geluid uit een budget haalt. Die doelgroep verdient het niet in zo'n wereldje van placebo terecht te komen. Een beginner gaat niet altijd naar een forum. Wel bijna altijd naar een hifi-zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Ik heb mijn twijfels bij de bedoelingen van de tweakende audiofiel. Dat is geen muziekliefhebber, dat is een apparatuur fetisjist. Die voelt zich verhevener als er allerlei esoterische muk aan zijn set veranderd is zodat het niet lijkt op een normaal iets. Tel daar een totaal gebrek aan kennis over de three-legged-fuses aan de binnenkant bij op en je ziet waarom er gepunnikt wordt met kabeltjes, zalfjes, magneten en itzer. Valt me nog mee dat nog niemand heeft gemerkt dat je set eigenlijk alleen echt goed klinkt als de maan in het eerste kwartier staat en de ascendant van Jupiter rijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Nu snap ik het je vergelijkt een ijskast met een hifiapp. wel een aardig vergelijk zeg?Dit zegt mij voldoende. Als jij overduidelijk niets van techniek weet, hoe kun jij dan stellen dat een ijskast niet met hifi te vergelijken is? Weet je uberhaupt wel hoe een voeding van een versterker eruit ziet? Waarom we wisselstroom uit de stopcontacten halen? Hier moet ik Willems toch wel gelijk in geven. Mijn biertje wordt er niet lekkerder van als het in mijn versterker zet (ongeacht hoe de stekker in het stopkontakt steek). Daarentegen ben ik wel benieuwd of bier beter gaat smaken als ik het demagnetiseer want CD's gaan ook beter klinken als je ze in de koelkast stopt (in het vriesvak dan). Is weliswaar een ander topic maar toch .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 er zijn er nog meer maar die hou ik liever voor mijn eigen. Werkt toch niet volgens de meeste geleerden HEAR. Als dat je instelling is, wat doe je dan op een forum? Maarreh, die dure tweaks, daar zit hear nou geen mens op te wachten Beste Kraus Ik ben nu Hear bijna een half jaar alles aan het volgen en jij weet net zo goed als ik dat de meeste topics tijd verdrijf zijn zo zie ik dat tenminste? Jammer genoeg . Het is toch van de zotte als je iets uit ervaring zegt dat dan half hifiland over je heen valt? Als dat ding niet werkt vertel ik zoiets niet want ik ben te serieus met ons aller hobby bezig. Ik heb aan diverse mensen iets verteldt over een diy netsnoer dat ik ontworpen heb. Reactie oooh wat geweldig ga ik ook maken . Zegge en schrijven een reactie van iemand die het ook gemaakt heeft met lovende kritiek. Je ziet toch de reactie over de polaritatie. Het wordt al vergeleken met een stofzuiger waar zijn we dan mee bezig? MvrG Frenske Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Luisterervaringen hoor ik graag, niet de kijkervaringen die de meeste mensen eraan vast knopen. Luisteren = alleen maar luisteren. Blind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Nu snap ik het je vergelijkt een ijskast met een hifiapp. wel een aardig vergelijk zeg?Dit zegt mij voldoende. Als jij overduidelijk niets van techniek weet, hoe kun jij dan stellen dat een ijskast niet met hifi te vergelijken is? Weet je uberhaupt wel hoe een voeding van een versterker eruit ziet? Waarom we wisselstroom uit de stopcontacten halen? Nu moet je wel gaan oppassen he baasje je gaat nu toch iets te ver. Ik dacht dat wij het over een Furutech hadden? En wat die techniek aangaat ik ben mijn hele loopbaan nergens anders mee bezig geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 ik heb geprobeerd om op dit topic niet te reageren, maar ik kan het niet laten!! ik wil slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Dat iedereen het doet is een van de slechtste redenen die je kunt noemen. Ik ben heel benieuwd of je met je ogen dicht kunt horen wat de netpolariteit is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 En wat die techniek aangaat ik ben mijn hele loopbaan nergens anders mee bezig geweest. Dan wil je vast wel even Erik's vraag beantwoorden techniek als loopbaan, wie doet dat nou... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Voor zover ik weet, staat de gang van zaken heel netjes beschreven op www.audiopaul.nl Ja wat op die site staat is de grootste kolder. Zo'n gore onzin dat ik niet eens woorden vuil wil maken aan het te weerleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 En wat die techniek aangaat ik ben mijn hele loopbaan nergens anders mee bezig geweest. Dan wil je vast wel even Erik's vraag beantwoorden techniek als loopbaan, wie doet dat nou... Ik heb er geen zin meer in Daaaaaaaaaaaaaaaaaag. Ga op het terras zitten. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Het is een zeer oude en algemeen toegepaste wijsheid in audioland. Is het de bedoeling dat ik hierom moet gaan lachen ofzo? Waarom proberen sommigen hier mij of anderen te overtuigen dat 1 + 1 gelijk is aan 5? Waarom wil je niet gewoon aannemen dat uit die som 2 komt???? NOG een keer. Als je niet weet wat er met die spanning gebeurt in de versterker zodra ie er binnenkomt (wat is de overdracht van een voeding, koppelfactor van een trafo, strooiveldbeheersing, afvlakking als functie van belasting, voltage regulator enzovoort) heb je totaal niets te melden op dit vlak tenzij je keihard met meetresultaten aantoont dat er een betere (met minder ruis behepte dan wel stabielere) DC uitgangsspanning aan de uitgang van de voeding staat als ik de stekker op een bepaalde manier in mijn stopcontact stop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Nul ligt dichter bij aarde dan fase. Capaciteiten in de trafo en voeding zorgen dat als je de kast niet aardt er een andere dc spanning naar aarde staat in een richting dan in de andere. Tot zover de theorie. Die kun je nalopen en nameten. De hoorbaarheid ervan heb ik nog nooit objectief aangetoond gezien. Weer een voorbeeld van een tweak die meetbaar is en dus zogenaamd ook hoorbaar is. Eigenlijk kunnen we dus gewoon veel te goed meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Voor zover ik weet, staat de gang van zaken heel netjes beschreven op www.audiopaul.nl Ja wat op die site staat is de grootste kolder. Zo'n gore onzin dat ik niet eens woorden vuil wil maken aan het te weerleggen. Ik ben vogens mijzelf een heel ruimdenkend mens maar af en toe betrap ik mij bij jou wel eens op de gedachte dat het mij liever ware wanneer je je zendingsdrift in een andere uithoek van het heelal ging uitleven. Kijk daar gaat ie weer. Ik zeg toch ook niet dat audiopaul.nl op zwart moet? Ik zeg alleen wel dat het gewoon kolder is wat daar staat. Ieder heeft het recht om onzin te verkondigen. Alleen dan wanneer er commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Het is een zeer oude en algemeen toegepaste wijsheid in audioland. Is het de bedoeling dat ik hierom moet gaan lachen ofzo? Waarom proberen sommigen hier mij of anderen te overtuigen dat 1 + 1 gelijk is aan 5? Waarom wil je niet gewoon aannemen dat uit die som 2 komt???? Jammer dat je zo doordramt, Het gedraai met netstekkers is soms wel degelijk hoorbaar EN meetbaar in de vorm van lekstroom. Bij het ene apparaat wel en bij het andere apparaat niet. Nu ben ik wel van mening dat bij een apparaat waarbij het merkbaar is, de ontwerper heeft zitten slapen of uit kostenbesparing enz .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Nul ligt dichter bij aarde dan fase. Capaciteiten in de trafo en voeding zorgen dat als je de kast niet aardt er een andere dc spanning naar aarde staat in een richting dan in de andere. Hoe slecht moet je je voeding ontwerpen / layouten zodanig dat dit op de uitgang van de voeding zichtbaar is? Volgens mij is daar een speciaal talent voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Daar mag je pas een mening over hebben als je ook eens daadwerkelijk iets gebouwd hebt. dat bestond uit meer dan relais Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Nu ben ik wel van mening dat bij een apparaat waarbij het merkbaar is, de ontwerper heeft zitten slapen of uit kostenbesparing enz .... Dat zei je precies 1 seconde nadat ik dit ook gepost heb en dat is dan ook het zwaartepunt van wat ik zeg. Maar dan nog lekstromen..... Orde van grootte? Overdrachtsafhankelijkheid van versterker relevantie Laat staan blinde luistertests. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 relais De reden voor een relais was het ontbreken van lekstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Overdrachtsafhankelijkheid van versterker relevantie Laat staan blinde luistertests. Gewoon meer of minder achtergondstoring, dan wel brom Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Overdrachtsafhankelijkheid van versterker relevantie Laat staan blinde luistertests. Gewoon meer of minder achtergondstoring, dan wel brom Lekstroom (op een toch-niet-al-te-hoge-50Hz+harmonischen) is 1 ding. De impedantie die deze stroom ziet in de achterliggende afvlakking is iets anders (nog afgezien van allerlei stabilizers en regulators). Een berekening waarbij deze brom significant op de uitgang van de versterker boven de thermische ruis uitkomt, is het minste wat je kunt verwachten (hoe groot is de lekstroom?) Op audiopaul.nl (waar ook zo mooi beschreven staat hoe een platenspeler het dik wint van een CD speler) word niet gekwantificeerd (en daar is in dit geval alle reden toe). Gewoon doen dat stekkertje prutsen. Das audiofiele wijsheid. En het werkt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 6 mei 2006 Author Report Share Posted 6 mei 2006 Lekstroom (op een toch-niet-al-te-hoge-50Hz+harmonischen) is 1 ding. De impedantie die deze stroom ziet in de achterliggende afvlakking is iets anders (nog afgezien van allerlei stabilizers en regulators). Een berekening waarbij deze brom significant op de uitgang van de versterker boven de thermische ruis uitkomt, is het minste wat je kunt verwachten (hoe groot is de lekstroom?) Op audiopaul.nl (waar ook zo mooi beschreven staat hoe een platenspeler het dik wint van een CD speler) word niet gekwantificeerd (en daar is in dit geval alle reden toe). Gewoon doen dat stekkertje prutsen. Das audiofiele wijsheid. En het werkt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Hansko: geniet jij wel eens van muziek of ben je de hele dag aan het tweaken? Verder nog drogredeneringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 S0000884: geniet je wel eens van naar muziek luisteren? Of ben je alleen maar aan het meten? Ik geniet juist heel veel van muziek. De manier waarop muzikanten omgaan met toonsoortkeuzes, tempi, fraseringen enz als ze een nieuw motief bedenken (de mogelijkheden zijn eindeloos) fascineert enorm. Waar ik niet van geniet is: "schone hoogweergave", "gecontroleerd, droog laag", "mooi sprankelend midden" enz. Dat heeft voor mij niets met muziek van doen. Ik zie audioapparatuur vandaag de dag (hoe anders dan vroeger) als een vervelend ruimte/tijd/geld innemend middel om van muziek te kunnen genieten. Als luidsprekers/akoestiek goed zijn heb je 98% binnen, 1,9998% komt van de versterker en 0.0002 % van de rest. Op die rest wordt veel te vaak ingezoomd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Overdrachtsafhankelijkheid van versterker relevantie Laat staan blinde luistertests. Gewoon meer of minder achtergondstoring, dan wel brom Lekstroom (op een toch-niet-al-te-hoge-50Hz+harmonischen) is 1 ding. De impedantie die deze stroom ziet in de achterliggende afvlakking is iets anders (nog afgezien van allerlei stabilizers en regulators). Een berekening waarbij deze brom significant op de uitgang van de versterker boven de thermische ruis uitkomt, is het minste wat je kunt verwachten (hoe groot is de lekstroom?) Op audiopaul.nl (waar ook zo mooi beschreven staat hoe een platenspeler het dik wint van een CD speler) word niet gekwantificeerd (en daar is in dit geval alle reden toe). Gewoon doen dat stekkertje prutsen. Das audiofiele wijsheid. En het werkt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts