Jump to content

Behringers in Beijerland

Recommended Posts

Beste forumleden,

even een beknopt verslag,

Dat was me een dag zeg, vandaag,

vanochtend om tien uur met de Betonnixen richting Oud-Beijerland.

de boel uitgeladen en opgesteld,

en corrigeren maar.

was wel nodig ook want een piek van 9db tussen 50 en 80hz luistert niet lekker.

veel forumleden gezien,

dat is altijd het leukste van de dag,

gezellig kletsen in een gemoedelijke sfeer,

(in het echt zijn forumleden nl veel aardiger) ;)

wat ik ook heel leuk vond was de demo van Seoman,

echt geweldig om hele de UC vanachter de laptop te bedienen,

de set die bij Seoman in de ruimte stond klonk ook heel goed.

in het lokaal bij Bas was het ook genieten,

hier was een behoorlijke piek bij 80 de belangrijkste correctie,

door de UC op bypass te zetten kon je heel goed horen dat een goed uitgevoerde correctie een must is voor iedere muiziekliefhebber.

ps: jammer dat niemand mijn muziekprijsvraag goed had, :D

ik had een geweldige interlink als prijs maar helaas ik hou hem nu maar zelf ;)

Ik had ff wat moeite met de laptop bij Seoman, een ruissignaal kun je normaal stoppen door 'done' te kiezen in het RTA menu op de UC, maar als het programma van Seoman mee draait, dan start ie de ruis gewoon opnieuw :lol:

Ik moest een andere signaalbron kiezen om de ruis te stoppen, een 'done' knopje in de software kan geen kwaad :D

Stereo geluid via 4 kanalen is een leuk idee, maar met mijn DCD cd gebeurden er opeens vreemde dingen, we hoorden surround i.p.v. stereo, kennelijk vanwege het laag dat de monitors (die als achterkanaal functioneerden) niet zo goed konden weergeven.

Het mooiste effect bereik je met 4 dezelfde speakers denk ik.

Als het eenmaal goed ging met de muziek dan had je een erg goede plaatsing die je met 2 speakers niet kunt behalen.

Q-sound effekten hoor je veel beter dan bij stereo, volgens mij kwam dat mede door een 'wide' instelling in de UC :huh:

Het komt in de richting van de plaatsbepaling die meerkanaals audio (5.1) biedt.

Andr

De dag was in mijn beleving erg gezellig; de ontmoeting met een aantal prominente forummers was geanimeerd en er was een goede sfeer; wonderlijk hoe bekend je kunt zijn met mensen die je toch eigenlijk helemaal niet kent

Grappig h

Zo te zien geeft het uitruisen nogal uiteenlopende resultaten, toen ik voor het eerst bij Seoman ging luisteren viel me op dat het hoog 'tegen de speakers plakte'.

In de menu's bleek dat de 16Khz band erg hoog stond (+10,5dB), na opnieuw uitruisen werd dat +7dB en dat was veel aangenamer om te horen.

Dit leert mij dat alleen automatisch corrigeren niet voldoende is, je moet ook rekening houden met het gedrag en de positie van de speakers.

Seoman had de fronts recht staan en niet ingedraaid, mijn achteraf 'bassige' resultaat bereikte ik nadat Seoman de front speakers iets had ingedraaid.

De reden om dit te doen was mijn opmerking over het beeld dat niet erg duidelijk was, er zat een 'gat' tussen de speakers.

Het sterk verschillende meetresultaat is logisch, omdat het hoog bij indraaien beter naar de meetmicrofoon gericht is dan bij een niet ingedraaide positie.

Het laag was niet zo fijn voor de monitors vrees ik, ik had dit niet bijgeregeld omdat ik meer op de frontspeakers gefocussed was :ph34r:

Gelukkig is alles heel gebleven :rolleyes:

Andr

• Members
Aardig van de dag is naar mijn idee vooral geweest dat iedereen behoorlijk aan zijn trekken kon komen; men kon de dag invullen zoals men wilde, de sfeer was prima, elk heeft de gelegenheid gekregen om muziek naar eigen keuze te beluisteren en het is altijd weer leuk eens de tijd te nemen om de muziekkeuze van anderen te beluisteren. Misschien ga ik wel fan worden van Ramstein (?), muziek die ik nooit eerder heb gehoord maar mij toch bijzonder aansprak.

Beste Kraus,

Rammstein ??? Ik geloof mijn ogen niet, op de volgende sessie bij jou thuis het complete werk meenemen ? :P

Zo te zien is het dus een leerzame dag geweest, leuk. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar er komt altijd weer een volgende keer. De uitgebreide versie van het verslag lees ik morgen wel. Hoe kwamen de Kef's van Piet trouwens uit de verf? Bij hem thuis klonken ze beter als wat ik van Kef gewend was (McIntosh kwaal?)...

(ook maar even geknipt en geplakt)

Het was inderdaad een heel leuke dag!

Kraus bedankt voor het werderom beschikbaar stellen van een, voor dit soort evenementen, toch wel ideale lokatie. Misschien is de akoestiek niet top (maar zeker wel toereikend en beter dan bij sommigen thuis), de rest is perfect!

Ook dank aan alle 'apparatuur' sjouwers. Ik had zelf de Benchmark ook nog meegenomen, maar deze hebben we niet meer aangesloten. Ik denk dat alle aanwezigen ook wel kunnen beamen dat het geen enkele zin heeft de minimale verschillen tussen DAC's te gaan vergelijken als je hebt ervaren hoe gigantisch de verschillen met en zonder UC zijn. In alle drie de sets klonk het de de UC gewoon klasses beter. Wanneer de UC op bypass werd gezet dan waren er eigenlijk maar twee optie: of na binnen 1 minuut de UC weer aanzetten, of de zaal verlaten!

Voor mij is vandaag dan ook weer bevestigd dat als je eenmaal hebt ervaren hoe 'recht' kan klinken, je gewoon niet meer zonder roomcorrectie kunt!

Hier trouwens nog een link naar een pagina van Robert Greene (van TAS). Er staan een paar leuke links naar artikelen over roomcorrectie op. Ook Robert Greene geeft hierin aan dat er voor hem geen weg meer terug is als je eenmaal roomcorrectie hebt gehoord: http://www.regonaudio.com/default.html

Aardig van de dag is naar mijn idee vooral geweest dat iedereen behoorlijk aan zijn trekken kon komen; men kon de dag invullen zoals men wilde, de sfeer was prima, elk heeft de gelegenheid gekregen om muziek naar eigen keuze te beluisteren en het is altijd weer leuk eens de tijd te nemen om de muziekkeuze van anderen te beluisteren. Misschien ga ik wel fan worden van Ramstein (?), muziek die ik nooit eerder heb gehoord maar mij toch bijzonder aansprak.

Beste Kraus,

Rammstein ??? Ik geloof mijn ogen niet, op de volgende sessie bij jou thuis het complete werk meenemen ? :P

Zo te zien is het dus een leerzame dag geweest, leuk. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar er komt altijd weer een volgende keer. De uitgebreide versie van het verslag lees ik morgen wel. Hoe kwamen de Kef's van Piet trouwens uit de verf? Bij hem thuis klonken ze beter als wat ik van Kef gewend was (McIntosh kwaal?)...

(ook maar even geknipt en geplakt)

Het moet matchen...........toch .

De gehele set incl.de bekabeling,ja deze ook .

gr piet.

Ik heb ook ff geknipt en geplakt.

Ach, wat moet ik nog zeggen!?! O ja, m'n Lenco heeft het begeven (met dank aan Simon :P;) ) en ik heb eindelijk m'n UC mogen ontvangen. Morgen ga ik er waarschijnlijk ook even mee spelen als ik tijd heb. Wat het ding doet is al allemaal beschreven. Het enige dat mij opviel wat nog niet is opgemerk, is dat het toch allemaal "digitaal" klinkt. Als LP aanhanger (of misschien wel fetishist :blink::rolleyes: ) was het bij alle sets toch wel wat hard (niet luid) in het hoog. Verder niks dan lof over de sessies.

De kwis van Erik was een leuk idee, maar niet te doen voor een normaal sterfelijke. Alleen deel 3 van de vraag was redelijk makkelijk te beantwoorden.

Het andere orgelstukje dat ik heb gehoord was wel heel erg apart. Ik weet niet wat het was en zal me dat ook niet aanschaffen, maar ik weet wel dat je ongewenst bezoek er makkelijk mee naar huis kunt jagen. Ik ben niet vies van experimenteel. Ik had echter het idee dat de gast aan het orgel een beetje behoorlijk gefrustreerd en agressief was tijdens de opname :blink: .

Het stuk van Tool (stevige metal) daarna was een verademing (maar niet voor Erik geloof ik).

En zoals gewoonlijk ging het socializen ook weer prima. Ravon is in werkelijkheid minder "stellig' dan op het forum (waar zou dat toch aan liggen :rolleyes:;) ). Het verschil tussen de meetfreaks en de audiofielisten is minder groot dan hier vaak te lezen valt.

Ik heb iig weer genoten van deze bijeenkomst. Zo'n dag is echt een aanrader voor elke audioaanhanger. Om eerlijk te zijn heb je hier meer plezier dan op een VAD of Doelen dag

@Kraus

Laat die Chario's nu maar staan, want die doen het beter dan jij denkt B)

@Piet,

Het eten was prima :)

Leuke en interessante dag.

Aan de bediening en het ruisen met de UC heb ik bewust weinig aandacht besteed, ik wilde horen wat het effect van een UC is. Bediening komt wel als ik er eentje heb staan.

De betonnixen m

(Ff in t goede draadje plakken)

Het was zeker weer erg leuk. Helaas heb ik sinds gisteren een flinke keelpijn (lichte angina aanval die ik ieder jaar minstens 1 keer krijg). Heb dus voornamelijk geluisterd (en nauwelijks gekletst. Praten doet namelijk erg zeer).

Buiten kijf staat: dank voor de organisatie en inspanningen!

Mij viel op dat het positieve effect van UC erg groot is. Zeker bij een snelle vergelijking worden de eventuele nadelen (zo die er zijn) ondergesneeuwd. Ik vermoed echter dat er best nog wel wat verbeteringen mogelijk zijn (waarom geen 64 bits DSP?).

Het leuke blijft natuurlijk, het kost geen r**t, dus gewoon proberen en eventueel selectief gebruiken kan vrij pijnloos.

Toch vraag ik me we eens af hoeveel beter/slechter de concurrenten zijn (veelal uit de pro wereld en allemaal veeeeel duurder).

bv.

BSS omnidrive of minidrive

Lem DX-26

Deqx

Lake

Rane

Desch

TC EQ station

Inter Meq 2000

Klark teknik DN9340

In audioland zijn er Meridian, Lyngdorf en Copland (en bestaat Sigtech nog???)

btw check http://www.binkster.net/DSP_list.xls voor een lijstje.

(overigens zijn dit meestal speakermanagement systemen, ofwel ook xovers)

Ik denk dat dsp technologie nog veel impact gaat hebben op de audio wereld de komende jaren.

Btw leuk leesvoer http://www.regonaudio.com/default.html

Goedemorgen, ik had alleen van UC via dit forum gelezen, waarbij velen zeer enthousiast zijn over het de UC, En nu ik het apparaat gisteren zijn werk heb zien en horen doen., kan ik ze alleen maar gelijk geven. De UC gaat er komen.

@ Kraus

Nogmaals bedankt voor het organiseren.

En uiteraard aan iedereen die zijn versterkers, kabels etc hebben meegenomen.

Ik was gisteravond zo moe dat ik niet heb kunnen reageren... :rolleyes:

Ik heb me vooral bezig gehouden met het luisteren naar muziek. De techniek achter de UC is voor mij minder interesant omdat voor het me al snel duidelijk was dat er ook nadelen aan zitten.

In het begin waren er duidelijke problemen met de versterkers. De linker versterker schakelde telkens uit nadat de volumeregeling werd gebruikt. Achteraf bleek dit aan de Northstar van Andr

Het was weer eens een leerzame en leuke dag.

Seoman, mooi programma heb je gemaakt ik ga het binnenkort eens downloaden, het is toch wel een stuk handiger om gewoon op de luisterpositie te zitten en dan de aanpassingen direct te kunnen horen. Ennuh, probeer nog eens of het voor elkaar krijgt de PEQ ook via midi aan te spreken ;)

Erik, je Betonnixen :wub: Ze klonken voor mij echt super en dat terwijl ze zomaar zijn neergezet in een ruimte die akoestisch heel wat te wensen over laat. Er zijn maar weinig moment geweest dat ik thuis nog even snel het zelfde nummer op heb gezet en ik moest toegeven dat het toch echt wel beter kan dan bij mij thuis.

Bas, bedankt voor de uitleg over het voor en nadelen van het gebruik van de PEQ (GEQ), jou enthousiaste verhaal of de TACT heeft me toch wel lekker gemaakt, ik ga toch eens kijken wat TACT nu zoal te bieden heeft voor mij. Jammer dat je opeens weg was, ik wou je nog benaderen voor een mogelijke mod aan mijn EV, maar dat komt nog wel.

Ravon, bedankt voor de kabel, ik ga binnnenkort even 2 interlinkjes maken.

Kraus, bedankt voor het regelen van de locatie.

Alle anderen (en ook bovenstaanden), bedankt voor de inbreng van apparatuur, muziek en stof ter discussie.

Beste allen,

In de eerste plaats oprechte dank voor de organisatie (Kraus, bedankt, ondanks de vervelende persoonlijke omstandigheden) en iedereen die geheel belangeloos hun apparatuur ter beschikking hebben gesteld. Zonder problemen de risico's aanvaard van het vervoer van vaak kostbare apparatuur.

Dan mijn kijk op de dag. Des morgens in de auto gestapt en over de eilanden richting Oud-Beijerland. Omstreeks 11.30 aangekomen en een klein kwartiertje later werd eea officieel geopend. Daarna, Erik met 3 vragen (hoeveel variaties, welk herkenbaar stuk na variatie 19 en wanneer loopt zijn levensgezellin gillend de kamer uit?). Ik zou denk ik al bij het eerste weglopen, orgelmuziek is niet mijn ding... ;) Ik heb geen idee wat variaties zijn, dus ik heb me geconcentreerd op de muziek. Het viel mij op dat het in het begin vrij zacht stond en dat was voor mij nadelig: ik wilde iets terughoren van de 14 seconde nagalmtijd van de opnameruimte. Op het laatst van het stuk was het overigens luider.

Dat brengt mij tot een oordeel over de Betonnix. In de eerste plaats een speaker waar ik goed aan kan wennen, alhoewel ik er geen rust in hoorde. Of dat nu aan de ruimte ligt of aan de UC of waar dan ook, maakt mij even niets uit. Het is een moment opname en dit maak ik er van. Er vielen mij nog een aantal dingen op. Eerst de vervelende: veel mid (ben ik niet gewend of ik ben verkouden) en weinig laag, ook de detailering en vooral de diepte miste ik. Dan het mooie: een mooi sublaag. Goed voor orgels! Verder is de afwerking prachtig en ten slotte vond ik dat er wel muziek uitkwam. Ik zou de Betonnix dan ook graag eens in andere ruimten willen horen, ik ben er van overtuigd dat er veel goeds uit deze speaker kan komen.

Er werd Patricia Barber gespeeld op de Betonnixen. Mooi, ik kan niet anders zeggen en bovengenoemde nadelen deden zich daar ook voor. Veel benadrukt mid in de stem en de bekende ss-en die overigens niet storend waren. Wat me ook opviel was de mooie droge percussie en ik meende ook op enkele momenten een overload te bemerken. Rode led's op de UC gaven ook zoiets aan.

Om een vergelijk te kunnen maken van met en zonder UC, werd Blazeum (Portait of a groove) weer eens te voorschijn getoverd. Hier is onomstotelijk vast komen te staan dat in het laag zo'n ding goede dingen kan verrichten. Maar ik vond de basgitaar nog steeds moeilijk onderscheidbaar van de beat zelf. Daar tegenover stond dat de basklarinet wel weer goed hoorbaar was. Verdere aan/uit testen zijn niet door mij bijgewoond. Er was nog zoveel meer te beleven.

De tweede set, en tevens laatste (er waren 3 ruimten), die ik bezocht heb was die van seoman. De ruimte was veel kleiner en dat kan een voordeel zijn, het is in ieder geval anders. Wat direct opvalt is het vele hoog in vergelijk met de Betonnix. Iets te veel naar mijn smaak/idee, maar dit was wel weer de ideale plek om het Norah Jones verschil te demonstreren. Met toestemming van seoman (waarvoor dank!) heb ik mijn iRiver mogen aansluiten en met een optische verbinding het verschil kunnen laten horen. Voor diegenen die dit niet weten: de cd van Norah Jones (come away with me) is met te veel ss-en en een vervormde neusklank op de "plaat" gezet. Dit werd aangegeven door Hans en onderzocht en aangepakt door ravon door in het tijddomein te kijken of er wat loos was. En of! Die kunstwerkjes van ravon heb ik niet laten horen maar wel het verschil tussen de cd en de Front kanalen van de multichannel sacd. Dit was overtuigend anders.

Wat mij minstens zo interesseerde, waren de gesprekken op de gang. Dan leer je pas mensen kennen en het bleek dat iedereen gewoon aardig is en open staat voor elkaars ideeen. Een mooiere basis is er niet, zou ik zo zeggen.

Kortom, een geslaagde dag die het potentieel van de UC heeft laten zien. Zijn er ook 6-kanaals UC's?

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Ik weet niet of 'iedereen' de stroom van informatie nog moet laten bezinken, maar de uitleg van Bas wat speaker plaatsing betreft lijkt mij heel bruikbaar om zelf toe te passen ;)

Bas wil de reflecties die rond vrijstaande speakers ontstaan verminderen alvorens de ruimte voor het eerst uit te ruisen.

Daarom plaatst hij de speakers eerst tegen de achtermuur, wat een boost in het laag kan geven, maar je veroorzaakt veel minder reflecties tegen de muren.

Hierdoor heb je een relatief 'schoon' plaatje met meestal een bult in het laag, die je dan terug regelt.

Voordeel is dat de speakers geen overmatig grote correcties voor hun kiezen krijgen, met name bijv. +10dB bij 16Khz zoals ik heb zien gebeuren.

In zo'n geval komt de UC 10dB te kort en zal hij de speaker ook zoveel extra uitsturen in die frequentieband.

Ik ben niet lang genoeg bij Bas in de klas geweest om te zien of hij dit gegeven ook met metingen heeft laten zien en of hij dit zelf heeft toegepast om 'zijn' klaslokaal uit te ruisen.

Na de eerste meting plaats je de speakers terug op hun normale plek en kan je nogmaals bekijken hoe het plaatje er volgens de UC uit ziet.

De software van Seoman is een prachtig 'vergrootglas' voor het display als je bijv. de geq uitleest. Het realtime instellen van de schuiven per band is geweldig, want je kan met een laptop op je luisterplek precies volgen wat er gebeurt als je correcties uitvoert.

In mijn UC staan de instellingen nog van de correcties in de lerarenkamer, wellicht valt daar iets uit af te lezen wat de 'onrust' in het geluid betreft.

Deze onrust ervaar ik thuis niet, dus met de NS set via de UC in bypass en met correctie.

Ik ben heel benieuwd of de UC misschien HF uitstraalt naar zijn omgeving en dat kabels en/of versterkers dit oppikten.

Ook vraag ik me af of die lange serie netspanningsblokken (3 stuks!) achter elkaar wel zo goed waren voor het geluid :unsure:

Andr