Jump to content

Behringers in Beijerland

Recommended Posts

Kortom, een geslaagde dag die het potentieel van de UC heeft laten zien. Zijn er ook 6-kanaals UC's?

Groet,

Jacco

Mag het ook 8 zijn

http://www.rane.com/rpm88.html

Je hebt alleen niet zoveel aan je bestaande interlinks

Graag! Ik heb een 7.1 versterker. Ziet er cool uit. Enne, wat betreft die interlinks, daar zit ik niet zo mee ;) .

Groet,

Jacco

Mijn vraag is eigenlijk, als je bereid bent iets meer uit te geven dan 300 euro (voor beter buildkwaliteit en wellicht betere performance), welk apparaat is dan het interessantst.

3000 euro en meer is wat pittig, maar iets van orde 1000 euro moet toch ook kunnen (in mijn geval gewoon 2 kanaals)?

Ik was gisteravond zo moe dat ik niet heb kunnen reageren... :rolleyes:

In het algemeen vond ik dat ondanks dat alle sets recht waren gemaakt door de UC's viel mij het enorme klank verschil op zelfs op de hotspots was het onmogelijk enige overeenkomsten te beluisteren. Op alle sets was er een duidelijk herkenbaar karakter te horen. Recht is dus duidelijk iets anders dan natuurlijk.

Ik vond het een van de leukste audiodagen die ik mee mocht maken. Temeer om dat er bewezen werd dat recht lang niet altijd natuurlijk betekend. Helaas... ik heb het niet anders ervaren.

Hans,

Jouw post is me uit het hart gegrepen. Ik ben dan wel niet bij jullie zo te lezen uiterst gezellige dag geweest, maar heb wel het effect van de UC met en zonder EQ bij Erik thuis gehoord.

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat een UC de som van direct (on-axis) en indirect geluid vlak maakt. Hoe meer er gecorrigeerd moet worden voor reflecties, hoe meer je de oorspronkelijke weergave van de luidspreker aantast.

Dat betekent dat het geluid dat het eerst arriveert op de luisterplek, het begin van de tonen, niet meer optimaal nauwkeurig de opname weergeeft. Er zijn bewust amplitude en fasefouten gecre

• Members
Tonaal klopt er van die ruimte zo weinig dat de UC er heel goede dingen doet. Van de andere kant heb ik hier dus wel een prachtige hoofdpijn opgelopen.

He, dat is grappig (niet de hoofdpijn natuurlijk), dat fenomeen heb ik hier ooit eens eerder aangehaald. Bij het diverse malen beluisteren van een Wadia cd-speler diende zich bij mij altijd binnen no time een fikse koppijn aan.

Dat werd hier natuurlijk weg-gelachen, maar nu dient zich eenzelfde soort situatie aan.

Misschien moet Hans dit nu nog 3 maal beluisteren om het ''wetenschappelijk'' vast te stellen ?

Het was voor mij in ieder geval een reden om analoog als belangrijkste bron aan te houden...

Beste,

Ten eerste iedereen bij deze heel erg bedankt voor de gedane moeite. Ik heb zelf te weinig gezien en gehoord op deze dag, en Seoman sorry! Ik had graag nog met je bijgekletst en je mooie software gezien, maar ik werd overdonderd met vragen... :D en kon mezelf steeds niet los trekken :D

@Erik,

Eindelijk je Betronixxen in het echt gezien en gehoord. Echt groot respect voor wat je daar gebouwd hebt! Vooral de mid-hoog kasten super gewoon!!. Ik heb weinig DIY speakers gehoord die al op zo'n hoog klankmatig nivo kwamen. Je hebt de oren en het kan een super systeem worden!. Echter ik denk dat je toch nog met de Fitlering moet experimenteren. Ik denk dat het mid-hoog (maar vooral het mid) nog beter kan als je toch met filtering experimenteerd. Ik denk zelfs dat je actief zou moeten gaan met bijv. een DCX2496. Ik denk dat je op die wijze een super systeem maakt, en het laag nog strakker en massiever. Op een gegeven moment draaide je een waanzinnig zeer imponerend orgelstuk van die Kruidvat cd! Ik wil dat ook!!! :D kun je me alsjeblieft de titel nog mailen, dan ga ik hem meteen bestellen ;) Thanx

@Piet van Soest.

Geweldig dat je je set mee hebt willen nemen. Ik weet niets van je acoustiek thuis, maar misschien heeft de Uc jou overtuigd. Zoja PM me maar en ik help je graag op weg!.

@Kraus,

Jij natuurlijk bijdeze ook heel erg bedankt! Heel jammer dat ik je mooie Chario's niet meer heb gehoord, en ook Jammer dat ik de Krell niet meer heb meegemaakt. Ik overtuig je graag met Bryston, en als je zin en tijd hebt kom ik eens met mijn 7BSST's langs! Oja en sorry voor het wissen van je presets :(

@Hans,

De eerste Uc uitruising in de docentenkamer die iel en fel klonk laat perfect horen waarom je dus geen "rechte" doelcurve moet maken. Mijn advies is laat vanaf 1Khz. het gebied geleidelijk afvallen totdat je bij 20Khz. op een -2dB punt uitkomt. Zo heb ik het ook bij de Kef's gedaan in mijn kamer, en dat klonk zeer aangenaam. Je zei dat de correctie's voor de Kef's iet zo groot waren, nou je verist je! die was extreem tot een mndering van bijna 13dB. op 80Hz. Had heb op bijpass gezet en je had geschrokken!

Verder geweldig dat Array weer van de party was. Ik ben nog steeds zeer geintereseerd in de pre-amp, maar dan zou ik ze min of meer half af geassembleerd willen, zodat ik van twee pre-amps twee gebalanceerde mono's zou kunnen maken. Is zoiets mogelijk?

Dat was het tot zover. Zeer geslaagde dag, want ik denk dat niemand slecht of lelijk vond wat de Uc deed in deze ruimtes ;)

Groeten,

Bas

Tonaal klopt er van die ruimte zo weinig dat de UC er heel goede dingen doet. Van de andere kant heb ik hier dus wel een prachtige hoofdpijn opgelopen.

He, dat is grappig (niet de hoofdpijn natuurlijk), dat fenomeen heb ik hier ooit eens eerder aangehaald. Bij het diverse malen beluisteren van een Wadia cd-speler diende zich bij mij altijd binnen no time een fikse koppijn aan.

Dat werd hier natuurlijk weg-gelachen, maar nu dient zich eenzelfde soort situatie aan.

Misschien moet Hans dit nu nog 3 maal beluisteren om het ''wetenschappelijk'' vast te stellen ?

Het was voor mij in ieder geval een reden om analoog als belangrijkste bron aan te houden...

Ook ik zal dit fonomeen niet weglachen.

Ik ken mensen die bijvoorbeeld niet tegen electrostaten kunnen en zelfs in de hal, bij het uitdoen van de jas, letterlijk voelen of er zo'n type luidspreker in het betreffende huis aan staat.

Ik betwijfel echter of je dat als voor- of nadeel moet zien.

Dus als er mensen hypergevoelig zijn voor digitale of electrostatische processen...

ik zal het niet ontkennen of belachelijk maken.

Zelf heb ik daar in ieder geval geen bewuste hinder van.

Ik zou in je zoektocht ook eens naar een "kleine" Pass X (X150 of X250) gaan luisteren, hebben wellicht niet helemaal de controle van een Krell of Bryston, maar kunnen ongelovelijk mooi klinken (mits de speakers zich niet te erg misdragen). Helaas alleen 2e hands betaalbaar voor velen (en dan nog)

Ik zou in je zoektocht ook eens naar een "kleine" Pass X (X150 of X250) gaan luisteren, hebben wellicht niet helemaal de controle van een Krell of Bryston, maar kunnen ongelovelijk mooi klinken (mits de speakers zich niet te erg misdragen). Helaas alleen 2e hands betaalbaar voor velen (en dan nog)

Beste Duck,

Even helemaal offtopic (sorry) maar werkt de k2 al? en oja hoe bevalt het? :D

Groeten,

Bas

Ik had 2 xlr > rca verloopjes van Kraus naar de lerarenkamer meegenomen, heb je ze nog gevonden en na afloop meegenomen Kraus :unsure:

Verder stoei ik nog met de TMreq software, hier is een goede meetmicrofoon voor nodig en die van Behringer is prima denk ik.

Alleen aansluiten op m'n pc wordt lastig <_<

Andr

Beste Duck,

Even helemaal offtopic (sorry) maar werkt de k2 al? en oja hoe bevalt het? :D

Groeten,

Bas

Ach ik ben de off topic kampioen :unsure:

Anyway, heb een maand geleden bij Audio XL de parts besteld. Die hebben het doorverwezen naar hun Belgische vestiging en die heeft ze in de US besteld. Nog niets gehoord verder. Was net van plan om deze week eens te polsen of er al wat binnen is.

Wil nu toch wel eens de volle glorie van mijn bas speakers horen :)

Moet overigens ook nog even mijn Marchand Xover uitrusten met XLR pluggen (die heb ik al binnen, maar ze moeten er nog in.

Deze is niet van mij, maar tis wel t zelfde type

xm443.jpg

Bedenk me opeens dat ik die verloopplugjes van Andre beter in mijn zak had kunnen steken :D

Ik heb meer het idee dat door fase verschuivingen een onrustig beeld ontstaat.

:)

Ik denk daar inmiddels ook wel aan, want de toegepaste methode is niet volgens Bas' eigen boekje :huh:

Op de plaats waar de microfoon stond meet je nl. zowel direct geluid van de speakers als gereflecteerd geluid uit de ruimte.

De resultantes hiervan zijn ge-EQ'ed en dit betekent een onjuist plaatje bij gebruik van ruis.

Omdat de Behringer microfoon rondom gevoelig is vangt hij gegarandeerd ook reflecties op die niet in fase zijn met het directe geluid.

Maar goed, erg veel tijd was er niet en Bas legde de nadruk op z'n eigen lokaal.

De correctie die Erik naderhand aan de hand van z'n eigen RTA-meter uitvoerde is nog steeds vrij grof.

Een screenshot met de software van Seoman zorgt helaas dat de dec in stereo link mode komt te staan en dan zie je links en rechts hetzelfde.

Opvallend is de boost van 9dB bij 30Hz (rechts) en wat minder bij het middengebied.

decleft.jpg

decright.jpg

Andr

In de docentenruimte was de UC eigenlijk de enige oplossing om tot een redelijk geluid te komen. Tonaal klopt er van die ruimte zo weinig dat de UC er heel goede dingen doet. Van de andere kant heb ik hier dus wel een prachtige hoofdpijn opgelopen. Ik kan moeilijk aangeven hoe dit komt, maar ik denk doordat het geheel wat onnatuurlijks kreeg. Ik heb de indruk dat mijn hersenen te veel moeite moeten doen om e.e.a. weer tot muziek gecorrigeerd te krijgen. Of het nou fase problemen zijn of de smalle bandbreedte van de correctie parten speelt. Ik weet het niet. Ook hoorde ik ruimte informatie en plaatsing veel minder dan wat ik thuis hoor. Nou is dat in zo'n grote ruimte niet verwonderlijk, maar ik vond het wel heel erg plat klinken.

Ik zat in de docentenkamer aanvankelijk achterin aan de raamkant. Het stuk met de 54 variaties van Erik en het spul wat daar vlak na kwam met als dieptepunt de killer CD van Sodejuu bezorgden mij een vaag gevoel op mijn trommelvliezen wat ik nog nooit eerder op zo'n manier heb gehad. Het leek nog het meest op het effect wat je hebt als je met de auto een berg oprijdt. Statisch drukverschil tussen binnen en buiten. Erg onprettig, ik ben toen maar een tijdje met koffie de gang op gegaan om later in de buurt van de sweetspot te gaan zitten. Daar vond ik het prima vertoeven.

De 21 meter lange docentenkamer heeft een eerste resonantie bij ongeveer 8 Hz.

Nu heb ik weleens gastlessen op een middelbare school gegeven waarbij de meerderheid van de leerlingen het beslist niet prettig vond om blootgesteld te worden aan de laagfrequente tonen uit mijn zeer bescheiden subwoofertje waarmee ik doelbewust een staande golf opwekte die ook onder de 10 Hz lag. Ze vonden het experiment prachtig maar enkelen klaagden na een tijdje over misselijkheid en duizeligheid en ikzelf had het na een hele dag laagfrequent geluid ook wel gehad. En dat was met een laagvermogen setje, niet te vergelijken met de power uit de set die zaterdag stond te spelen.

Ik vraag me af wat die UC in combinatie met de Behringer meetmicrofoon en de betonnixen onder de 20 Hz presteert, ik vermoed dat hij niet kan voorkomen dat de ruimte bij 8 Hz resoneert en ik vermoed dat daar een groot deel van het probleem zit.

Volgens mijn 2 foto's werd de UC ook in het lage frequentiebereik gebruikt, terwijl hij daar niet goed presteert.

Daarom regelt hij standaard niet onder de 100Hz, maar je kan dit wel overrulen.

Elders lees ik dat de feedback-destroyer van de UC ook goede diensten kan bewijzen, alleen zou je dan met een ander apparaat metingen moeten verrichten.

TMreq is zo'n programma dat op een pc draait, met de meetresultaten van TMreq zie je welke frequenties in een ruimte worden aangestoten en die kun je met de fbd van de UC dempen.

De fbd is veel verfijnder dan de geq en gaat tot 1/60 octaaf.

Probleem is alleen dat de Behringer microfoon fantoomvoeding nodig heeft en die levert de UC hem.

Een pc kan dit echter niet en dus heb je een goed microfoonversterkertje nodig met bijv. een uitgang op lijnnivo.

Het is geen probleem om de geq tegelijk met de fbd te gebruiken.

Eventueel kun je ook een goedkope microfoon op de pc gebruiken, want TMreq calibreert de microfoon en de geluidskaart toch.

Andr

Dat 20Hz niet gecorrigeerd is bij de UC lijkt me logisch, ten eerste gaan de speakers niet zo laag en de UC is niet geschikt voor uitruisen van lage frequenties.

Daarom vind ik het vreemd dat toch onder de 100Hz aanpassingen zijn gedaan, of Erik moet dit handmatig aan de hand van zijn eigen RTA meter hebben gedaan, wat overigens het verschil tussen links en recht weer niet verklaart .... :rolleyes:

Andr