Jump to content

Behringers in Beijerland

Recommended Posts

Een simpel mengpaneeltje (50-100 euro klasse) heeft meestal 2 prima mic ingangen met fantoom voeding.

Overigens voor rta metingen lijkt dit me wel wat

http://www.trueaudio.com/rta_abt1.htm

Nadeel van de FBD van Ber. is overigens: geen digitale I/O

Hmm, de fbd regelt toch ook de peq, het gaat erom dat je eenmalig vast stelt

waar de problemen zitten en dat je dit corrigeert.

Het zou idd niet geweldig zijn als de fbd analoog in en uit nodig heeft :huh:

Ik zal eens kijken naar mengpaneeltjes met fantoomvoeding.

Andr

Helaas heb ik zelf niet langdurig zonder UC ertussen geluisterd (dac direct op loopwerk), want dan had ik kunnen bevestigen dat de onrust van de UC kwam.

Misschien vingen mijn simpele netsnoeren wel HF op :ph34r:

De vorige keer speelden we met 2 afgeschermde xtc netsnoeren.

Andr

Mijn fototoestel liet het afweten en deed alsof de (volle) batterijen leeg waren ....

Eenmaal thuis alles nogmaals gecheckt en nog steeds geen leven, tot ik de CF kaart eruit haalde :o

Toen ik de CF kaart weer terug in het toestel stopte werkt hij opeens wel goed <_<

Dat had ik in Oud Beijerland ook nog wel ff kunnen proberen :mad2::ph34r:

Andr

Beste Ravon,

De reden waarom we 20Hz. weer in het midden zette is omdat de middentoners van de Betronixxen ongefilterd zijn en dus fullrange meelopen. Erik begon beetje te zweten toen de Uc bij 20Hz. met zo'n 8 dB. boost begon te corrigeren.. :D

Het is een design keus van Erik voor die speaker. Zou het zelf (denk ik) anders willen als het mijn speakers waren.

Groeten,

Bas

De ruimte heeft twee resonanties onder de 20 Hz. Je zou kunnen verwachten dat het signaal in dat gebied verzwakt moet worden en zeker niet versterkt.

Ik zou ook gaan zweten als ik zou zien dat een UC die resonanties wil corrigeren door het signaal 8 dB te versterken. Da's slecht voor de portemonnee.

Overigens zie ik het verband met ontwerpkeuzes niet.

Als een middentoner 20Hz bij +8dB voor z'n kiezen krijgt (bijv. een orgelopname) dan gaat ie na een tijdje echt wel roken :huh:

Aan de UC kun je niet direct zien hoe breedbandig een centrefrequentie is, 16Hz (realistische orgeltoon) zou ie misschien ook nog +8dB willen boosten :blink:

Een ander filter zou de middentoner vroegtijdig laten afvallen en dan kan zo'n gebooste lage frequentie geen kwaad ;)

Overigens vond ik een topic op Avsforum dat dieper in gaat op TrueRTA software.

Daar staat ook een antwoord op mijn vraag betreffende het gebruik van mijn Behringer microfoon op een pc of laptop :)

Voor het gratis SpectraRTA geldt dit natuurlijk ook.

Andr

Beste Ravon,

De reden waarom we 20Hz. weer in het midden zette is omdat de middentoners van de Betronixxen ongefilterd zijn en dus fullrange meelopen. Erik begon beetje te zweten toen de Uc bij 20Hz. met zo'n 8 dB. boost begon te corrigeren.. :D

Het is een design keus van Erik voor die speaker. Zou het zelf (denk ik) anders willen als het mijn speakers waren.

Groeten,

Bas

De ruimte heeft twee resonanties onder de 20 Hz. Je zou kunnen verwachten dat het signaal in dat gebied verzwakt moet worden en zeker niet versterkt.

Ik zou ook gaan zweten als ik zou zien dat een UC die resonanties wil corrigeren door het signaal 8 dB te versterken. Da's slecht voor de portemonnee.

Beste Ravon,

Volgens de Uc meting viele de betronixxen in die ruimte iets af onder de 30Hz. waarbij de Uc de frequentie's eronder wilde boosten om toch recht op de 0 dB. lijn te komen. Het verband met de ontwerpkeuze is dus, dat als de Uc daar gaat boosten, de middentoner ook die boost krijgt.

Onder de 20Hz. kan de Uc niets meer corrigeren daar het maar een 31 bands euqualizer is. Je zou wel een de PEQ een lowcut filter kunnen plaatsen die bijv. alles onder de 25Hz. afkapt met een stijlheid van 6 of 12 dB. per octaaf.

Groeten,

Bas

Beste Ravon,

Groeten,

Bas

Beste Ravon,

Volgens de Uc meting viele de betronixxen in die ruimte iets af onder de 30Hz. waarbij de Uc de frequentie's eronder wilde boosten om toch recht op de 0 dB. lijn te komen. Het verband met de ontwerpkeuze is dus, dat als de Uc daar gaat boosten, de middentoner ook die boost krijgt.

Onder de 20Hz. kan de Uc niets meer corrigeren daar het maar een 31 bands euqualizer is. Je zou wel een de PEQ een lowcut filter kunnen plaatsen die bijv. alles onder de 25Hz. afkapt met een stijlheid van 6 of 12 dB. per octaaf.

Groeten,

Bas

Vergeet die UC nou even.

Je hebt een ruimte die resoneert bij 8, 16 en 25 Hz.

Daar ga je een luidspreker inzetten die afvalt bij pakweg 35 Hz.

Die luidspreker is prima in staat om de resonanties bij 25, 16 en zelfs 8 Hz aan te stoten. Als je dat niet begrijpt of niet wilt aannemen zou ik dat zonder veel moeite kunnen demonstreren.

Pak nu die UC er even bij.

Die luidspreker is prima in staat om de resonanties bij 25, 16 en zelfs 8 Hz aan te stoten. Want dat begrijp je, dat heb je van mij aangenomen of ik heb het je gedemonstreerd.

Dan weet je dus dat die luidspreker die resonanties van 25, 16 en 8 hz gaat aanstoten en dat dat ongewenste effecten kan opleveren.

Dan krijgt die band rond 20 Hz dus geen boost, ook geen 0 dB maar -20 dB of zoveel verzwakking als de UC toelaat.

Ik vind het leuk dat je dit nu achteraf zit te beredeneren Ravon, maar waarom kwam je daar ter plekke niet mee?

Dan hadden we de 20Hz 15dB kunnen dempen en hadden we wellicht minder last gehad van het laag, als dat al het geval was.

Het ligt iets meer voor de hand dat de wind die op de ramen stond een rol speelde.

Jij zat een tijd aan de raamzijde, dus 1+1 is 2 lijkt mij :rolleyes:

Andr

Hmm, hoe kan dat dan? Lamaar nu lukt het opeens wel :mad2:

geq.jpg

De screendumps lukken nog steeds niet :(

Ik denk dat ik een andere pc ga proberen, maar dan heb ik een gamepoort met 2 midikabels nodig.

Andr

(...) Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat een UC de som van direct (on-axis) en indirect geluid vlak maakt. Hoe meer er gecorrigeerd moet worden voor reflecties, hoe meer je de oorspronkelijke weergave van de luidspreker aantast. (...)

Werd de Ultracurve eigenlijk toegepast als spectrum analyzer / equalizer?

Zo ja, wat is dan de kwaliteitswinst ten opzichte van conventionele equipment?

(Er is door sommigen beweerd dat wijziging van de fasecoherentie niet hoorbaar is, of niet hoorbaar kan zijn. DSP (Ultracurve) heeft m.i. als enige voordeel boven normale equalizing dat het de faseverhoudingen niet aantast... of zie ik dat verkeerd?)

Als de Ultracurve (jullie hebben het toch over Behringer Ultracurve PRODEC PBQ2496, h

Beste Ravon,

Groeten,

Bas

Beste Ravon,

Groeten,

Bas

Vergeet die UC nou even.

Die luidspreker is prima in staat om de resonanties bij 25, 16 en zelfs 8 Hz aan te stoten. Als je dat niet begrijpt of niet wilt aannemen zou ik dat zonder veel moeite kunnen demonstreren.

Pak nu die UC er even bij.

Die luidspreker is prima in staat om de resonanties bij 25, 16 en zelfs 8 Hz aan te stoten. Want dat begrijp je, dat heb je van mij aangenomen of ik heb het je gedemonstreerd.

Dan weet je dus dat die luidspreker die resonanties van 25, 16 en 8 hz gaat aanstoten en dat dat ongewenste effecten kan opleveren.

Dan krijgt die band rond 20 Hz dus geen boost, ook geen 0 dB maar -20 dB of zoveel verzwakking als de UC toelaat.

Beste Ravon,

Ik snap je punt wel, maar... A de meetmicrofoon stond niet op de plaats waar jij zat. Het kan dus zo zijn dat op het punt waar wij gemeten hebben de druk verschillen heel anders zijn. Any way op die plek hadden we dus een afval vanaf 30Hz. Dat daaronder juist zeer grote pieken zijn neem ik gerust van je aan, maar dat kunnen we met deze RTA dus niet meten. De enige oplossing zou dan een low cuttof filter vanaf 20Hz. of subsonic filter zijn.

Groeten,

Bas