ravon Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Geachte "wijzen"..... maken jullie het m.b.t. de luisterervaring allemaal niet veel te moeilijk. Zo wordt b.v. duidelijk geadviseerd om de microfoon rechtop te plaatsen voor 'n meting. Wat is er gebeurd... de microfoon recht op de speakers gericht. Hiermee heb ik gezien dat er 3 a 4 db verschil in het hoog optrad. Is die 4 db teveel hoog niet niet de oorzaak van het vermoeiende geluid?? In het laag deed de UC veel goed. In het midden ontstonden de problemen. Zo vond ik het vreemd dat het hoog-midden rond de 2500 Hz behoorlijk werd versterkt. Tijdens de meting die ik heb gezien liepen er mensen rond de microfoon. Was dat bij de eerste meting ook het geval? In mijn beleving waren de problemen vooral laagproblemen. Kringen in mijn koffie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 De uitslag van de Behringer-dag was dat in alle ruimtes waar het ding werd ingezet, er sprake was van een verbetering. Wat is nu de Behringer UltraCurve voor de audiofiel? Een handig en niet duur apparaat waar zeker resultaten mee te behalen zijn en eigenlijk niet al te veel mitsen en maren aan zitten als je hem op bescheiden schaal inzet; geen tover-, wel een hulpmiddel. Inzetbaarheid: ruim voldoende gescoord; prijs/kwaliteit: zeer goed prachtig en overzichtelijk te bedienen vanaf de PC biedt het apparaat ook nog extra gebruiksmogelijkheden. Leidt de inzet van de UC tot kwaliteitsverlies?: meningen enigszins verdeeld maar overwegend positief Is de UC het laatste woord in de correctie van kamerakoestiek? : alleen als het in de luisterruimte al aardig voor elkaar is; correcties tot een minimum beperken anders eerst de ruimte zelf aanpakken. Is het werkelijk een zo moeilijk te bedienen geval? Dat valt wel mee, oefening baart kunst, de meeste deelnemers hadden het ding al voor een groot deel onder de knie; het meten en ruisen dient met verstand en meerdere malen te gebeuren. Kortom: de UC is in heel veel gevallen een heel aardige aanschaf. Of zit ik er nou naast? Neen, Kraus. Je zit goed. Alleen jammer dat de UC alleen de absolute waarde neemt van hetgeen hij meet en dat is alleen bruikbaar als de uit te voeren correctie klein is. Maar voor dat geld mag je niet verwachten dat je op de eerste rang zit, nietwaar? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Ik moet nog steeds een afspraak maken met Erik om eens te kijken hoe het bij mij thuis uitpakt (even ervan uitgaande dat hij hier zin in heeft en er tijd voor wil vrijmaken). Ik heb een mooi recht verloop op de luisterplek van laag tot hoog, zonder enige equalizing, en vind het reuze interessant om te kijken of de UC ook in dat geval meer verbetert dan verslechtert. @Jacco: volgens mij staat het antwoord op je vraag al in de link die ik gaf. Maar ik zal vanavond laat nog eens verder voor je kijken. Misschien dat een ander verhaal het kwartje beter kan laten vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 april 2006 Author Report Share Posted 4 april 2006 Ik moet nog steeds een afspraak maken met Erik om eens te kijken hoe het bij mij thuis uitpakt (even ervan uitgaande dat hij hier zin in heeft en er tijd voor wil vrijmaken). Ik heb een mooi recht verloop op de luisterplek van laag tot hoog, zonder enige equalizing, en vind het reuze interessant om te kijken of de UC ook in dat geval meer verbetert dan verslechtert. @Jacco: volgens mij staat het antwoord op je vraag al in de link die ik gaf. Maar ik zal vanavond laat nog eens verder voor je kijken. Misschien dat een ander verhaal het kwartje beter kan laten vallen. hoi jeroen, ik kom graag met mijn oude RTA meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Ik moet nog steeds een afspraak maken met Erik om eens te kijken hoe het bij mij thuis uitpakt (even ervan uitgaande dat hij hier zin in heeft en er tijd voor wil vrijmaken). Ik heb een mooi recht verloop op de luisterplek van laag tot hoog, zonder enige equalizing, en vind het reuze interessant om te kijken of de UC ook in dat geval meer verbetert dan verslechtert. @Jacco: volgens mij staat het antwoord op je vraag al in de link die ik gaf. Maar ik zal vanavond laat nog eens verder voor je kijken. Misschien dat een ander verhaal het kwartje beter kan laten vallen. hoi jeroen, ik kom graag met mijn oude RTA meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 Kun je googlen? "hilbert transform minimum phase" levert de volgende link op: http://sepwww.stanford.edu/sep/prof/pvi/sp...tml/node13.html Ok, dat is iets voor morgen. Dat googlen is iets wat steeds minder interessant wordt voor mij. Te veel commercie (alhoewel mijn site er ook steeds vaker op komt). Ik zal er eens over nadenken, lijkt me de moeite waard. Bedankt voor het veldwerk. Groet, Jacco Beste jeroen_d, Ben al wat wijzer, maar ik ben er nog niet. Een minimum fase systeem is een systeem zonder nulpunten in het rechterhalfvlak. De groupdelay -d phi /d w is bij dit type minimaal. Maar ik zie nog niet het verband tussen de amplituderespons en de faseresponse. Ik kan daar niets over vinden. Groet, Jacco Ik heb toch maar weer even gegoogeled, ik begrijp jouw probleem niet wat dat betreft. Ik heb geen last van commerciele sites, als je maar de juiste trefwoorden gebruikt. Wat dacht je van deze link, wellicht beantwoordt ie je vraag wat beter. http://www.atp.ruhr-uni-bochum.de/rt1/syscontrol/node34.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Nou, ik ben er uit. Eindelijk en ik wil iedereen die het wil weten daarmee blij maken. Allereerst de link die voor mij eindelijk helderheid gaf: hear dus. En dat was naar aanleiding van de link van jeroen_d. Het gaat dus om 2 dingen. Enerzijds de wet van Bode en anderzijds de Hilbert transformatie. Voor een amplituderespons A(w) bestaat er slechts 1 polen/nulpunten combinatie dat minimum fase is. De rest zijn niet-minimum fase systemen. Met de wet van Bode kan je dan de fase uitrekenen. Dat heeft dus niets met Hilbert te maken. Hilbert komt om de hoek kijken als je het reeele gedeelte van een frequentieresponsie hebt en het imaginaire daarbij zou willen uitrekenen, of andersom. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Klopt. Alleen als je met je meting niet in staat bent om zowel het re Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Ik zou de ruis waarmee de UC de RTA meting doet niet als iets constants zien, aangezien deze alle frequenties in willekeurige volgorde bevat Het automatisch corrigeren gebeurt op de kernfrequenties, maar als je daarna de peq aan de hand van een nauwkeuriger meting (met een pc en software) van extra 'correctiepunten' voorziet dan zal hij veel uitgebreider kunnen corrigeren. Helaas kan de meeste software niet 1 op 1 gegevens voor de peq in midi formaat generen, dus zal je alles handmatig moeten invoeren. Aangezien dit een eenmalige actie is, zou ik dit er wel voor over hebben Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Lijkt mij ook! En er wordt niet voor niets roze ruis gebruikt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Inderdaad. Een goede ruisbron bevat niet willekeurig frequenties, hij bevat ALLE frequenties binnen de toegepaste bandbreedte. En bij roze ruis zit er een 3dB/oct afval op, die klinkt dus veel warmer maar bevat ook ALLE frequenties binnen je meetbereik. Juist doordat ie alle frequenties bevat klinkt het als ruis en niet als tonen. En iets dat een halve seconde aanhoudt, 500 msec dus, is al als een continu signaal te zien omdat alle reflecties en galm dan allang aangestoten en gevormd zijn. En ik geloof dat er wel langer dan een halve seconde gemeten wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 Het ging mij er meer om hoe een RTA meter die ruis weer geeft, met name in het laag is veel beweging te zien, al is dat wel begrijpelijk. Bij nivometingen in gebouwen zie ik dat je net zo goed 0dB ruis als een 1Khz sinus kunt weergeven, een dBmeter geeft beide even sterk weer. Ik wil hier wel bij aantekenen dat in genoemde installaties breedbandige speakers worden gebruikt met een grote spreiding, laag kunnen deze speakers niet weergeven en hoog valt snel af. Voor spraak en achtergrondmuziek is dit allemaal geen probleem, het is zelfs prettig te noemen dat je geen last hebt van een 'dreunende' ruimte als gevolg van het laag Terug naar de ruis, toch zie ik daar geen patroon in. Zou je met een spectrum-analyzer bijv. een 1Khz sinus uit de ruis kunnen halen door heel smalbandig naar het signaal te kijken, of is de ruis niet uit 'oneindig veel' sinussen opgebouwd Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 [...]en het is niet meer minimum fase (door alle reflecties en galm), [...] Op de fiets er toch nog over nagedacht. Wat jij hier beweert, komt er op neer dat reflecties en/of galm nulpunten in het rechterhalfvlak (s-domein) genereert. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 [...]en het is niet meer minimum fase (door alle reflecties en galm), [...] Op de fiets er toch nog over nagedacht. Wat jij hier beweert, komt er op neer dat reflecties en/of galm nulpunten in het rechterhalfvlak (s-domein) genereert. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Groet, Jacco Tja, dan moet je even de formules induiken en uitschrijven hoe dat tijdvertraagde signaal eruitziet wat de fase betreft tov het oorspronkelijke signaal, het resultaat optellen bij het oorspronkelijke signaal (indirect + direct signaal) en daarmee de systeemrepons bepalen. Daaruit zijn dan weer de polen en nulpunten af te leiden. Ik heb er geen zin in, misschien jijzelf wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Ach, wat moet ik nog zeggen!?! O ja, m'n Lenco heeft het begeven (met dank aan Simon ) ... Vandaag kreeg ik te horen dat ik een nieuwe voedingsmodule krijg voor de Lenco. Deze krijg ik morgen. Omdat er nog garantie op het apparaat zit, had ik de defecte voeding nog niet gerepareerd. Omdat ik vandaag dus de bevestiging heb gekregen dat ik een nieuwe voeding krijg, heb ik de Lenco toch maar open gedraaid en de voeding ff nagemeten. Wat blijkt, 1 enkele elko opgeblazen (470 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Dat valt dan weer mee, maar wel erg lullig dat ie precies wist wanneer ie ermee moest kappen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Goed nieuws! En handig om zo'n voeding reserve te hebben! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 [...]en het is niet meer minimum fase (door alle reflecties en galm), [...] Op de fiets er toch nog over nagedacht. Wat jij hier beweert, komt er op neer dat reflecties en/of galm nulpunten in het rechterhalfvlak (s-domein) genereert. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Groet, Jacco Tja, dan moet je even de formules induiken en uitschrijven hoe dat tijdvertraagde signaal eruitziet wat de fase betreft tov het oorspronkelijke signaal, het resultaat optellen bij het oorspronkelijke signaal (indirect + direct signaal) en daarmee de systeemrepons bepalen. Daaruit zijn dan weer de polen en nulpunten af te leiden. Ik heb er geen zin in, misschien jijzelf wel. Is niet zo moeilijk. Nu ik het uitschrijven min of meer gedaan heb, zie ik dat een vertraging nulpunten genereert in het rechter s-vlak. Kort bewijs: Direct signaal = f(t) <-> F(s) Indirect signaal = convolutie(f(t-tau),h(t)) <-> H(s)e^(-s tau), waarbij H(s) de overdracht voorstelt. Gemeten signaal = f(t) + f(t-tau) <-> F(s){1+H(s)e^(-s tau)}, hierin valt direct op te merken dat de e-macht nulpunten in het rechter s-vlak zal genereren voor tau>0. Deze e-macht stelt de fasedraaiing voor en zorgt in ieder geval voor een niet-minimum fase systeem. Ik heb die standaard lijstjes niet bij de hand, maar een e-macht is te schrijven als een reeks en daar heb ik een analyse opgedaan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2006 Report Share Posted 8 april 2006 Beste Jacco, Wiskunde is er om de werkelijkheid te beschrijven: de werkelijkheid is er niet om de wiskunde te beschrijven. De vervuiling van de geluidsweergave als gevolg van resonanties van panelen, meubels, de afmetingen en de materialen van de luisterruimte, en de demping door stoffering en vloerbedekking, is met geen pen te beschrijven. Zelfs niet met een wiskundige pen. En beslist niet in het beperkte kader van nulpunten in het rechter s-vlak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 april 2006 Report Share Posted 8 april 2006 Beste Jacco, Wiskunde is er om de werkelijkheid te beschrijven: de werkelijkheid is er niet om de wiskunde te beschrijven. De vervuiling van de geluidsweergave als gevolg van resonanties van panelen, meubels, de afmetingen en de materialen van de luisterruimte, en de demping door stoffering en vloerbedekking, is met geen pen te beschrijven. Zelfs niet met een wiskundige pen. En beslist niet in het beperkte kader van nulpunten in het rechter s-vlak. Haha, geen wiskunde gestudeerd denk ik? Wiskunde is de werkelijkheid op basis van de gekozen axioma's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts