Jump to content

Voor anker gaan bij The Ark.

Erjee
 Share

Recommended Posts

Nadat we elkaar al een tijd geleden op dit forum ontmoet hadden en over en weer posts, PMs en emails hadden uitgewisseld, vond ik het eens tijd worden voor een persoonlijke ontmoeting. De Behringers die afgelopen zaterdag in Beijerland aanwezig waren kunnen beamen dat een persoonlijk gesprek veeeeel meer biedt dan email of een forum ooit zal kunnen bieden. B)

Na een autorit van een paar uur (en slechts 2 maal verkeerd gereden te zijn :rolleyes: ), werd ik verwelkomd door The Ark en diens vrouw en kinders.

The Ark heeft zijn audio spullen in de gezellig en kindervriendelijk ingerichte woonkamer staan. Speciaal voor het bezoek werd de vloer zelfs ontdaan van een tapijt van speelgoed. :lol:;)

Als bron dienen een Sony tuner, een Dual platenspeler met Linn K9 element en een Denon cd-speler (type ben ik vergeten). Speciaal dit model werd gekozen, boven enkele beter klinkende alternatieven, omdat deze speler pitch control heeft. En dat vond The Ark wel erg gemakkelijk voor het op gitaar begeleiden van muziekjes!

De zelfbouw luidsprekers (met ECHT hout gefineerd!!!) met Focal silk dome tweeter en Focal kevlar bass/mid driver staan een klein beetje in de verdrukking tussen diverse meubelstukken. Maar voor serieus luisteren worden ze gewoon een stuk naar voren geschoven. De opstelling is misschien niet ideaal volgens audiofiele maatstaven.

Dit is wel veel socialer voor vrouw en kinderen, want zo zit pa niet altijd in z

Hartelijk dank voor je recensie Erjee.

Even pro forma een paar kleine aanvullingen. De Denon cd-speler is een DCD-1015, ik ben getrapt in de Alpha-processor reclame:), maar na lang tweaken met opamps en vele condensatoren toch een beter geluid, en na C37 een audiofiel geluid, en na PWB-tweaking een waarlijk muzikaal genot.

De speakers zijn van het Franse merk Davis. Type M4. Onderdelen gekocht bij Remo in Den Haag. Van alle speakers die ze daar hebben, had deze verreweg het beste stereobeeld. Het is een tweeweg met een simpel filter (6dB, resp 18dB).

Het hoogste hoog dat Erjee miste, zit er van nature niet in, ook de ongetweakte tweeter heeft praktisch geen output boven de 16 kHz, i.t.t. mijn vorige (Focal) zelfbouwproject. Zelf gemeten. Speakers blijven compromissen! Ik mis ook output onder de 32Hz.

De speakers zijn totaal ontdaan van dempingsmateriaal.

Alle apparatuur is van binnen uitgebreid getweakt. (Nog) geen aparte netsnoeren o.i.d. Speakerkabel is van Monster, interlink vdHul.

In ieder geval klinkt het nu zodanig dat wat er ook gespeeld wordt, op ieder willekeurig volume, dat het lekker en muzikaal klinkt. Ja ook verzamel-cd's, mp3 en kinderliedjes. Slechte opnames irriteren nooit, simpelweg omdat er altijd nog wel wat goeds in te ontdekken is en de aandacht naar de muziek gaat, niet naar de opname.

Ai, das waar; het zijn David-chassis.

Skuzzi!

Inderdaad was de muziek er echt helemaal!

Opmerkelijk, omdat het volume meestal bescheiden tot zelfs laag was.

Ik heb wel eens sets gehoord die het alleen goed deden op volumes dat een gesprek niet meer goed mogelijk was. :huh:

En, zoals zaterdag weer bleek met die cd van George Michael;

je BLIJFT ontdekken!

;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ai, das waar; het zijn David-chassis.

Skuzzi!

Bijna :D Het zijn Davis units. Niet erg bekend, wat prijzig maar idd erg goed.

De speakers in zijn geheel zijn zo te lezen van "Ark" ;)

Erg leuk gescheven verhaal Erjee. En nu weten we ook een beetje meer dan alleen PB-promotie wie/wat achter Ark zit.

;)

Het zijn Davis units. Niet erg bekend, wat prijzig maar idd erg goed.

Het valt wel mee met de prijs: voor eenheden, filters (met Chateauroux-C's!), en hout was ik pak hem beet 800 guldens kwijt. Tegenwoordig kost het bij Remo 342 hele euro. Is dat duur? Alles is relatief. Hier de witte uitvoering:

http://www.remo.nl/m4.htm

Ik heb zogezegd kersenhoutfineer, en dat nog eens met kersenhoutlak gelakt.

Voorkant zwart, dat vond ik mooier.

Beste Ark,

Is natuurlijk relatief en zeker niet duur i.vgl.m. met commercieel kant en klare speakers. Met prijzig bedoel ik dan i.vgl.m. andere goede units zoals van bv van Audax. Maar ze zijn hun prijs w.m.b. zeker waard.

Paul Jenner heeft ook Davis in zijn Rogers TML's zitten en voor de basunit heb ik geen betere speaker gehoord in die TML's.

;)

Ik vond de Dalys bijvoorbeeld veel beter klinken. Bij die Rogers had ik het gevoel dat ik naar 4 units in een kast zat te luisteren. Let wel... het is mijn mening. Misschien spreekt het jou wel aan... Gaan luisteren dus. In een veel goedkoper segment vind ik de Alcone Laplace goed klinken. Ik heb zelf de Fourier met een Dynaudio tweeter maar achteraf was ik beter af geweest met de Laplace. Bij www.lautsprechershop.de staat ook nog wel het een en ander...

• Members
En, zoals zaterdag weer bleek met die cd van George Michael;

je BLIJFT ontdekken!

;)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Older ? Dat was voor mij ook een verassing, alles wat daarvoor en daarna kwam helaas weer niet. Enorm S-serig opgenomen (op vinyl dan, cd heb ik niet), maar bij een luidspreker met een wat ingetogener hoog (zoals die van mij) bijzonder fraai. Het kereltje laat op dit album horen dat hij echt wel kan zingen, en er staan gewoon een paar hele lekkere nummers op.

En het gaat een partij laag...

We gebruikten weliswaar een verzamelaar van George maar het beschreven nummer (Fast Love) komt inderdaad van zijn plaat "Older"

:)

"Fast love" heeft zo'n regenachtige spetter op de achtergrond die een voormalig collega liet geloven dat de cd stuk was.

Zijn midi setje met bijpakboxen had niet zo'n hoge resolutie.

:rolleyes:

En inderdaad; dat laag dat gaat lekker diep. Niet alleen de synth bass, maar ook de geplukte bas.

Lekker!

:cool2:

Dat sisserige sss-achtige van george Michael blijkt expres opgenomen DIGITALE nagalm. Dat moet je dus los kunnen horen van de oorspronkelijk uitgesproken (gezongen) s-klanken.

Klopt, dat van de sssss-klanken op cd's van George Michael. Heel opvallend en prominent aanwezig. Mooi vind ik het niet. Maar ja, da's een kleinigheidje, de meeste van zijn (vroegere) muziek vind ik wel te pruimen.