Jump to content

Verschil

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste Allemaal,

Er bestaat volgens mij verschil tussen links en Rechts ook bij Stereo.

Kabel ! moet de linker draad net zo lang als de rechter draad tussen versterker en luidsprekers.

De snelheid waarmee electronen reizen zijn bijna 300.000 km /sec dat is wel een rotgang !

Indien het verschil hoorbaar is , waarom is het verschil dan niet hoorbaar tussen het linker en rechter kanaal bij een Cdspeler want beide kanalen worden afwisselend gegenereerd.

Indien geen verschil hoorbaar is , waar maken we ons dan druk over ?

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Allemaal,

Er bestaat volgens mij verschil tussen links en Rechts ook bij Stereo.

Kabel ! moet de linker draad net zo lang als de rechter draad tussen versterker en luidsprekers.

De snelheid waarmee electronen reizen zijn bijna 300.000 km /sec  dat is wel een rotgang !

Indien het verschil hoorbaar is , waarom is het verschil dan niet hoorbaar tussen het linker en rechter kanaal bij een Cdspeler want beide kanalen  worden afwisselend gegenereerd.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik denk dat je iets te veel sambal bij je babi pangpang genuttigd hebt.

Wapper ze!

Bovendien zijn het elektronen ipv electronen en ze gaan met 299792458 m/s. In vacuum, in gewoon lucht is het ongeveer 90000 m/s minder.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Bij draaitafels is L/R helemaal een zooitje in de tijd gezien en dat klinkt ook mooi (volgens Henk) :rolleyes:

Waarom dan deze vraag als het om 'snelle' cdspelers gaat :huh:

Andr

Haudio heeft "iets" tegen digitaal. Veelal in het linker kanaal meer de hoge en middentonen en in het rechterkanaal de lage tonen.

Robin

Dat ga je toch zeker niet menen? 1 april is al geweest.

Groet,

Jacco

Haudio heeft "iets" tegen digitaal. Veelal in het linker kanaal meer de hoge en middentonen en in het rechterkanaal de lage tonen.

Robin

Groet,

Jacco

Voor de verandering ben ik het eens helemaal met je eens !

:D

Bovendien zijn het elektronen ipv electronen en ze gaan met 299792458 m/s. In vacuum, in gewoon lucht is het ongeveer 90000 m/s minder.

:(:( Er is een verschil tussen signaalpropagatie en electronensnelheid. (denk aan geluidssnelheid en snelheid van luchtmoleculen).

:(:( Er is een verschil tussen signaalpropagatie en electronensnelheid. (denk aan geluidssnelheid en snelheid van luchtmoleculen).

Leg maar uit, dan heeft deze draad toch nog iets zinnigs.

Groet,

Jacco

Leg maar uit, dan heeft deze draad toch nog iets zinnigs.

Groet,

Jacco

De snelheid van electronen is een voor audiotoepassingen totaal irrelevante snelheid. Deze snelheid komt voort uit de mobiele electronendichtheid in het materiaal en het totaal aan electronen dat een bepaald 'grenspunt' in bijv. een kabel per seconde moet passeren. Dat laatste is een uitdrukking voor electrisch vermogen. Stel ik heb weinig ladingsdichtheid (bijv. een slechte geleider als een potlood, waar weinig mobiele electronen per volume eenheid aanwezig zijn) dan moeten die electronen SNELLER door het potlood bewegen, om zo 'een gelijk aantal electronen' het 'grenspunt' te kunnen laten passeren. Deze hogere snelheid betekent bij gelijkblijvende mobiliteit (griekse letter "mu" bij halfgeleiders) een hoger benodigd electrisch veld (meer kracht om ze weg te duwen) en dus een hogere spanning. Daarom moet over een grotere weerstand R (met minder beschikbare electronen) een grotere SPANNING staan om HETZELFDE vermogen te dissiperen. Mooi voorbeeld is het lasapparaat. Daar is een 'heel dik metaal met zeer lage weerstand'. Dus hier zijn, per volumeeenheid gigantisch veel mobiele electronen. Dan is er dus ook, voor een bepaalde hoeveelheid vermogen, veel minder ladingsverplaatsingSNELHEID (in m/s) nodig om hetzelfde vermogen te bereiken. Daarom doet een lasapperaat het al bij 10V o.i.d.

De snelheid waarmee een electrisch SIGNAAL zich mee voortplant komt voort uit het feit dat de ladingsconcentratie per volume-eenheid zeer constant en uniform is in een metaal. Zodra een electron opschuift, duwt hij het volgende electron ook verder, die het volgende electron weer verderduwt enz. Deze longitudinale propagatiesnelheid (ik weet de formules even niet) kan wel de lichtsnelheid halen.

Wat is je punt?

Wat is je punt?

Niets bijzonders, maar ik heb het vaker hear gezien dat deze snelheden door elkaar worden gehaald. Ik dacht, ik schrijf het een keertje op.

[...]

(ik weet de formules even niet)

[...]

Daar had ik toch eigenlijk een beetje op gehoopt ;) , dat je ze wel zou weten. Dan worden we weer wat wijzer.

Groet,

Jacco

[...]

(ik weet de formules even niet)

[...]

Daar had ik toch eigenlijk een beetje op gehoopt ;)

Groet,

Jacco

:( Het was EM-veldtheorie. Mijn propeadeuse, een eeuwigheid terug. En niet mijn afstudeerrichting, dus het fijne weet ik er niet meer precies van.. :( Het is ongetwijfeld op internet ergens te vinden. Maar nogmaals het is voor audio totaal irrelevant.

Om even praktisch te blijven: Die propagatiesnelheid van een signaal door een kabel ligt ongeveer tussen de 0,6 en 0,9 maal de lichtsnelheid en praktisch reken je met een vertraging van 5 ns/m draad (als gemiddelde).

Als je die 5 ns/m zou vertalen naar acoustische weglengte kom je bij 5 m spiekerkabel op je 340 x 5 x 5e-9 = 0,0085 mm. Dat is de afstand die je je linker speaker naar voren zou moeten verplaatsen om te compenseren voor de vertraging als je linker speakerkabel 5 meter langer is dan je rechter speakerkabel.

Indien het verschil hoorbaar is , waarom is het verschil dan niet hoorbaar tussen het linker en rechter kanaal bij een Cdspeler want beide kanalen worden afwisselend gegenereerd.

L en R komt weliswaar na elkaar binnen bij een DAC maar worden wel tegelijkertijd naar analoog geconverteerd op de flank van de woordclock bij moderne DAC chips. Er is dan aan de uitgang van de DAC geen tijdsverschil tussen L en R.

;)

Robin

Groet,

Jacco

voor klassieke muziek gaat dit veelal wel op ja!

robin

(...)

(...)

Ook deze komt in aanmerking voor plaatsing op een tegeltje op de plee :D:D:D

Met opgewekte groet,

Robin

Groet,

Jacco

voor klassieke muziek gaat dit veelal wel op ja!

robin

Heeft dat niet met de opstelling van het orkest te maken?

Groet,

Jacco