Jump to content

Kopi

WanFie
 Share

Recommended Posts

Bij audio weet ik niet hoe het zit, want ik volg het niet zo (en ik kan het al helemaal moeilijk vergelijken met het Japan van de jaren 60/70; heb dat nooit bewust meegemaakt namelijk ;) ). Maar als ik kijk naar de auto's die uit China komen, dan vraag ik me af of 'de kennis en het creatieve gevoel' bij de Chinezen wel zo hoog is. Goedkoop scoren komt dat eerder bij me op. Met al die namaak BMW's, VW's en Mercedessen (vooral Duitse merken volgens mij). En niet te vergeten: Landwind! Die 'gedowngrade' Opel Frontera, wat eigenlijk ook gewoon een Japanner is: een Isuzu...

En nu weer terug naar audio, voordat ik weer eens commentaar krijg... :rolleyes:

Volgens mij heeft dat met afschermen van de markt te maken. Je kunt een wereldwijd patent op iets hebben, in China geldt die dan niet. Met telecomstandaarden gaat het net zo daar, ze willen het zelf doen. Philips heeft dat indertijd met zijn gloeilampen ook gedaan. Eerst kopieren, verbeteren en tegelijkertijd de internationale patenten en afspraken negeren. Als het product goed genoeg ga je weer meedoen en krijg je op je lazer. Maar omdat je product ondertussen zo goed is, kun je dat hebben en/of koop je de concurrentie gewoon op.

Groet,

Jacco

Wel zie ik in veel apparaten hoogwaardige westerse componenten gebruikt worden. Zouden ze hun eigen producten niet vertrouwen, of is dat de volgende stap.

Ik denk dat ze dat vooral doen om de westerse consument te verleiden: onbekend maakt immers onbemind.

Een grote schare audiofielen (en ook veel recensenten) vindt apparatuur nu eenmaal pas interessant als er componenten gebruikt zijn met klinkende naam en hoog aanzien. Marketingtechnisch slimne zet denk ik: "oohs" en "aahs" te scoren bij het openen van het machien

Misschien zijn ze wel in staat nog hoogwaardiger componenten te bouwen? :unsure:

Dat valt echter voor deze leek niet 1-2-3 vast te stellen :huh:

Niet alle Westerse componenten in Chinees spul zijn ook daadwerkelijk van Westerse komaf (en daarbij reken ik ook b.v. bekende Toshiba en Sanken transistoren tot Westerse componenten).

Veel van die gebruikte componenten zijn "counterfeit", oftewel goedkope Chinese kopieen die bij lange na niet de specs halen van het orgineel. En vaak zit er niet eens een kopie van de orginele chip in het jasje maar een heel andere transistor die ergens in de buurt komt.

Op Diyaudio.com lopen regelmatig draadjes over goedkoop aangeboden clonen, ook in het Westen, van bekende transistoren die gewoon niet goed zijn en met name dan hoe te herkennen EN te vermijden.

Lees en huiver:

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p2.htm

;)

Ik mag hopen dat mijn Consonance niet van die nepspullen in zich heeft.

Dat zou jij toch wel gehoord hebben? :rolleyes:

Wanneer dergelijke componenten er wel in zitten, dan heeft de klank er niet onder geleden.

Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk gebruiken die Chinezen die nepspullen niet. De maken ze alleen voor de zwarte/grijze markt .....

En wat maakt het ook uit, al zit er een zak tuinaarde in je versterker als ie maar klinkt.

:rolleyes:

Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk gebruiken die Chinezen die nepsullen niet. De maken ze alleen voor de zwarte/grijze markt .....

:rolleyes:

Wanneer ik een groeiende high-end firma zou bezitten, zou ik er nog niet over denken om spullen van twijfelachtige kwalieit te gebruiken.

Maar ja .... ik ben geen Chinees.

:)

[...]

, alleen de handel is niet eerlijk. Je ziet nu al dat velen het z'n/haar baan kost. Philips (en ook andere fabrikanten) sluiten de fabrieken in Europa, soms gaan ze naar Oost Europa, maar steeds meer naar Azi

Eerlijke handel is een tegenstelling. Handel is niet eerlijk, maar spijkerhard en oneerlijk.

Je slaat de plank volledig mis, Jacco.

Waar Richard op doelt (en m.i. gelijk in heeft) is dat de Aziaten hun markt sterk afschermen voor buitenlandse producten middels torenhoge importheffingen. Ondertussen bestormen ze onze markt met goedkope (namaak)producten. Daarbij is die lage prijs vervolgens mede mogelijk gemaakt door stevige exportsubsidies.

Dat is bijvoorbeeld ook de oorzaak dat Europese en Amerikaanse auto's in Japan slechts beperkt verkrijgbaar en daar (relatief) schoftig duur zijn.

In China verkoop je als westerse fabrikant al helemaal geen auto's, tenzij je samen met een lokale (staats)onderneming een joint-venture opzet waarbij je een flinke zak geld moet meenemen om vervolgens met een minderheidsaandeel genoegen te moeten nemen.

Zie ook de recente berichtgeving inzake de huidige dump van goedkope Chinese schoenen en textiel op de Europese markt.

Eerlijke handel is een tegenstelling. Handel is niet eerlijk, maar spijkerhard en oneerlijk.

Je slaat de plank volledig mis, Jacco.

Waar Richard op doelt (en m.i. gelijk in heeft) is dat de Aziaten hun markt sterk afschermen voor buitenlandse producten middels torenhoge importheffingen. Ondertussen bestormen ze onze markt met goedkope (namaak)producten. Daarbij is die lage prijs vervolgens mede mogelijk gemaakt door stevige exportsubsidies.

Dat is bijvoorbeeld ook de oorzaak dat Europese en Amerikaanse auto's in Japan slechts beperkt verkrijgbaar en daar (relatief) schoftig duur zijn.

In China verkoop je als westerse fabrikant al helemaal geen auto's, tenzij je samen met een lokale (staats)onderneming een joint-venture opzet waarbij je een flinke zak geld moet meenemen om vervolgens met een minderheidsaandeel genoegen te moeten nemen.

Zie ook de recente berichtgeving inzake de huidige dump van goedkope Chinese schoenen en textiel op de Europese markt.

Dan heb ik het toch prima gezien. Handel is spijkerhard. We zouden hier de markt ook moeten beschermen. Trouwens, die VS doen dat ook met staal. Als ze er zelf te weinig aan verdienen, komt er importheffing. Marktwerking is leuk, maar wel iedereen moet zich aan spelregels houden. En als het lucratiever blijkt om de markt af te schermen, moet je dat doen. Dat is bizznizz...

Groet,

Jacco

Handel is spijkerhard.

Dat ben ik met eens, maar je sloeg de plank hiermee mis:

Eerlijke handel is een tegenstelling. Handel is niet eerlijk (...)

Gelukkig heb je je goed hersteld:

Marktwerking is leuk, maar wel iedereen moet zich aan spelregels houden.

Dat is wat ik ook uiteindelijk wilde zeggen

;)