Sebastiaan de vries Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Beste, Kent iemand hier mijn b&o? Is het nou ruk of niet? Groeten, Bas Mits goed afgesteld en een goed element komt een B&O toch wel dicht in de buurt van Linn ea. Beste, Wie zou dat kunnen en (uiteraard tegen betaling) eens voor me kunnen doen? Een goed element regelen en echt goed afregelen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Wie zou dat kunnen en (uiteraard tegen betaling) eens voor me kunnen doen? Een goed element regelen en echt goed afregelen. Nou Sebastiaan, dat is vragen naar de bekende weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Beste, Kent iemand hier mijn b&o? Is het nou ruk of niet? Groeten, Bas Mits goed afgesteld en een goed element komt een B&O toch wel dicht in de buurt van Linn ea. Beste, Wie zou dat kunnen en (uiteraard tegen betaling) eens voor me kunnen doen? Een goed element regelen en echt goed afregelen. Groeten, Bas In 1977 was die B&O speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Beste, Alles is een compromis , overal zijn er voor en nadelen. Een Tangentiele arm van bv B & O / Technics etc zijn net zo kort als de meeste Tangentiele armen , maar ook erg licht van gewicht, dus een erg lage eff. massa daarom kunnen er alleen maar hoog compliance MM elementen in . Je kunt er natuurlijk een MC inschroeven met een lage compliance maar dat is ver van een optimale combinatie. Omdat ze zo licht zijn kan er gemakkelijk hobbel zweving ontstaan dit is alleen op te lossen door de massa te verhogen , maar dit lijkt mij meer het paard achter de wagen spannen. Om het fenomeen hobbel zweving uit te leggen , denk aan een cross motor die snel over een heuvel rijdt en daarna een poosje zweeft. Ook een B & O 4000 heeft een Tangentiele arm die met servo's werkt en die de arm steeds bijstuurd zodra hij scheef komt te staan, dus ook weer op zeer veel punten fouthoek , ook al mede doordat de arm zo kort is , een hele korte arm zoals op een Revox heeft dus sneller een fouthoek dan een iets langere arm zoals een B & O maar beide hebben deze fout .......hoek. Een luchtgelagerde arm zoals een Air Tangent heeft dat niet een ook is de massa hoeger en in meer of mindere mate aan te passen. Maar opzich is het idee van Tangentieel natuurlijk perfect, alleen de uitvoering is dat niet altijd. Bovendien niet echt universeel wat betreft elementen. Wat ik trouwens niet begrijp , waarom geen arm die draait om 1 punt zoals een normale arm en daarmee ook de plaat snijden , dan zijn alle fouthoek problemen uit de wereld , alleen is er dan nog een norm nodig om te zorgen dat alle armen even lang zijn qua eff. lengte. Of zie ik iets over het hoofd, het laatste is dus een vraag . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Wat ik trouwens niet begrijp , waarom geen arm die draait om 1 punt zoals een normale arm en daarmee ook de plaat snijden , dan zijn alle fouthoek problemen uit de wereld , alleen is er dan nog een norm nodig om te zorgen dat alle armen even lang zijn qua eff. lengte. Of zie ik iets over het hoofd, het laatste is dus een vraag . MvG, Haudio Dat zou een goede oplossing zijn. ik denk dat het met de huidige technieken wel te maken is. Zo'n beitel moet natuurlijk niet gaan trillen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 april 2006 Report Share Posted 6 april 2006 Theoretisch is zo'n tangiale arm een prachtig systeem. Technisch wel erg gecompliceerd en duur. Een klassieke arm die tot in de perfectie is geconstrueerd is daarom een veel betere investering. Met die fouthoek zal die echt niet slechter klinken. Dat neemt niet weg dat ik zo'n B&O best graag erbij zou willen hebben. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 6 april 2006 Author Report Share Posted 6 april 2006 De Clearaudio Tangent waar ik het over had kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Wow, dat valt inderdaad best wel mee! Kan je hem ergens beluisteren? Ben best benieuwd hoe dat klinkt in een direct vergelijk met bijvoorbeeld een eenpuntsgelagerde arm van diezelfde prijsklasse! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 7 april 2006 Author Report Share Posted 7 april 2006 Wow, dat valt inderdaad best wel mee! Kan je hem ergens beluisteren? Ben best benieuwd hoe dat klinkt in een direct vergelijk met bijvoorbeeld een eenpuntsgelagerde arm van diezelfde prijsklasse! Ik ga hem beluisteren in de Technology Factory in Antwerpen, waar ik ook een dt en element koop in juni/juli, vakantiegeld weet je wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ik vind het leuk om je ervaring staks te horen Bedrock maar waar wil je die arm opzetten? Overigens demonstreerde Audio Analoque op de Doelen met een tangiale arm (van de cartridge man ?) op een Nottingham. Wim Kraanen miste wel die vanzelfsprekende zwier van het platenopzetten. Kijk daar ook even naar als je hem test. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kruizinga Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 ruk of niet? ... de dwarskracht op het naaldje? Veroorzaakt dat geen kleine trillingen die slechts op te lossen zijn met een wrijvingsloze, maar kostbare constructie? @ Sebastiaan: helemaal ruk? Ach, ik ben sowieso verbaasd dat je geen serieuze draaitafel hebt staan. B&O is zelfs de uitvinder van de tangentiale lineartracking toonarm! In die tijd deden ze nog wel eens leuke uitvindingen. Zo hebben ze ook HX Pro bedacht voor cassettedecks (waarvan ze de licentie aan Dolby hebben verkocht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 7 april 2006 Author Report Share Posted 7 april 2006 Ik vind het leuk om je ervaring staks te horen Bedrock maar waar wil je die arm opzetten? Overigens demonstreerde Audio Analoque op de Doelen met een tangiale arm (van de cartridge man ?) op een Nottingham. Wim Kraanen miste wel die vanzelfsprekende zwier van het platenopzetten. Kijk daar ook even naar als je hem test. Carl Het word een Clearaudio maar nog geen idee welke, gisteren Francis van FT gemailt met mijn budget en hij is momenteel offertes aan het uitwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ja, waarom je er zo weinig over hoort weet ik ook niet. Het is op zich vrij moeilijk go Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 B&O is zelfs de uitvinder van de tangentiale lineartracking toonarm! In die tijd deden ze nog wel eens leuke uitvindingen. Zo hebben ze ook HX Pro bedacht voor cassettedecks (waarvan ze de licentie aan Dolby hebben verkocht). Lachen! Heeft Philips dat later niet ook toegepast in haar platenspelers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Nagenoeg het enige voordeel van tangentiele armen is de lage effectieve massa. Ze hebben wel degelijk een fouthoek, en die is nog niet eens kleiner in de binnenste groeven dan die in de buitenste groeven, iets waar een goed ingestelde roterende arm wel voor zorgt. De vervorming door de fouthoek is muzikaal gezien een van de minst ernstige tekortkomingen van de uitvinding DT, zodat het mi niet veel nut heeft zoveel moeite overhoop te halen. Je kunt je inspanningen en budget beter besteden aan het perfectioneren van de normake roterende arm, die bijna elke tangentiaalarm al met zich meezeult. Het probleem met die wagentjes is vaak het geklapper van de lagertjes van de wieltjes. Om dat een keer goed te krijgen, moet je van goeie huize komen. Van het skating- verschijnsel hebben ze weinig last, die tangentiale armen. De antiskating kan dus ook niet fout worden ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 @ Jan, had je dat niet wat eerder kunnen schrijven??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ze hebben wel degelijk een fouthoek, en die is nog niet eens kleiner in de binnenste groeven dan die van een roterende arm. O, vertel eens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 @ Jan, had je dat niet wat eerder kunnen schrijven??? Klopt, maar ik was de pleiterik. Weg. Op reis. Met de noorderzon vertrokken. Verschool me voor alles en iedereen. Voor de geheime dienst, de belastingen, voor alles en iedreen eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 HIHIHIHIHIHI!!!!! Welkom terug, dan maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Nagenoeg het enige voordeel van tangentiele armen is de lage effectieve massa. Ze hebben wel degelijk een fouthoek, en die is nog niet eens kleiner in de binnenste groeven dan die in de buitenste groeven, iets waar een goed ingestelde roterende arm wel voor zorgt. De vervorming door de fouthoek is muzikaal gezien een van de minst ernstige tekortkomingen van de uitvinding DT, zodat het mi niet veel nut heeft zoveel moeite overhoop te halen. Je kunt je inspanningen en budget beter besteden aan het perfectioneren van de normake roterende arm, die bijna elke tangentiaalarm al met zich meezeult. Het probleem met die wagentjes is vaak het geklapper van de lagertjes van de wieltjes. Om dat een keer goed te krijgen, moet je van goeie huize komen. Van het skating- verschijnsel hebben ze weinig last, die tangentiale armen. De antiskating kan dus ook niet fout worden ingesteld. Ik heb me tekst dus veranderd. Ik beweer, dat een roterende arm ervoor zorgt, dat de zgn. gewogen fouthoek bij goeie instelling tot een zeer aanvaardbaar minimumwordt beperkt. Een tangentiale arm dankt zijn werking aan de aanwezigheid van een fouthoek. Hoe groot die fouthoek is, hangt van het ontwerp van de regeling en de signalering af. En daarover worden nagenoeg geen cijfers gepubliceerd. Een tangentiale arm heeft dus een zekere slecht gespecificeerde fouthoek. Je kunt dus net zo moeilijk stellen dat de radiale arm een grote fouthoek heeft, als dat je kunt zeggen dat een tangentiale er geeneentje heeft. Op een bepaalde radius kan een roterende een gewogen (belangrijker dan ongewogen) fouthoek hebben van nul, en op die radius kan een tangentiale juist zijn grootste absolute fouthoek hebben, iets wat bij een radius dicht bij het midden kan betekenen dat de gewogen variant juist aanzienlijk is bij die tangentiale arm. Het is voor mij moeilijk om hierover absolute vergelijkingen te maken, juist omdat bij tangentiale DT's weinig specs wijzen op de maximale fouthoek. Je kunt op een bepaalde radius misschien beter een roterende treffen. Als we het over gewogen fouthoek hebben. Maak je maar niet druk over de muzikale gevolgen van de gewogen fouthoek. Sinds 1942 of zoiets hebben de experts de gevolgen van de fouthoek voor de muzikale prestaties al zo gering weten te maken door slimme instelprocedures uit te vinden, dat tangentiaal bewegen wat dat betreft de moeite niet waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 HIHIHIHIHIHI!!!!! Welkom terug, dan maar! Weet je dat zeker? Heeft nog nooit iemand tegen me gezegd, evenzogoed: tenksjoe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ik heb daarzo (Verweggistan) wel tijd gehad theoretische artikelen te lezen. Erg leuke conclusies gevonden. Ik denk erover om een keer een topic te openen waar ik gewoon simpel probeer te omschrijven wat zo'n artikel inhoudt en dan de conclusies erbij te schrijven. Het gaat om een stapel van 12 cm, waar de helft of zo voor zoiets in aanmerking komt. Dus gewoon simpelweg omschrijven wat erin staat. En dan telkens eenander artikel nemen. Een column- achtig ding. Zoveel ideeen heeh!??... Moet ik 150 worden . of zoiets.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Nagenoeg het enige voordeel van tangentiele armen is de lage effectieve massa. Ze hebben wel degelijk een fouthoek, en die is nog niet eens kleiner in de binnenste groeven dan die in de buitenste groeven, iets waar een goed ingestelde roterende arm wel voor zorgt. De vervorming door de fouthoek is muzikaal gezien een van de minst ernstige tekortkomingen van de uitvinding DT, zodat het mi niet veel nut heeft zoveel moeite overhoop te halen. Je kunt je inspanningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Ik heb daarzo (Verweggistan) wel tijd gehad theoretische artikelen te lezen. Erg leuke conclusies gevonden. Ik denk erover om een keer een topic te openen waar ik gewoon simpel probeer te omschrijven wat zo'n artikel inhoudt en dan de conclusies erbij te schrijven. Het gaat om een stapel van 12 cm, waar de helft of zo voor zoiets in aanmerking komt. Dus gewoon simpelweg omschrijven wat erin staat. En dan telkens eenander artikel nemen. Een column- achtig ding. Zoveel ideeen heeh!??... Moet ik 150 worden . of zoiets.... Doen!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Nagenoeg het enige voordeel van tangentiele armen is de lage effectieve massa. Ze hebben wel degelijk een fouthoek, en die is nog niet eens kleiner in de binnenste groeven dan die in de buitenste groeven, iets waar een goed ingestelde roterende arm wel voor zorgt. De vervorming door de fouthoek is muzikaal gezien een van de minst ernstige tekortkomingen van de uitvinding DT, zodat het mi niet veel nut heeft zoveel moeite overhoop te halen. Je kunt je inspanningen en budget beter besteden aan het perfectioneren van de normake roterende arm, die bijna elke tangentiaalarm al met zich meezeult. Het probleem met die wagentjes is vaak het geklapper van de lagertjes van de wieltjes. Om dat een keer goed te krijgen, moet je van goeie huize komen. Van het skating- verschijnsel hebben ze weinig last, die tangentiale armen. De antiskating kan dus ook niet fout worden ingesteld. Ik heb me tekst dus veranderd. Ik beweer, dat een roterende arm ervoor zorgt, dat de fouthoek bij goeie instelling nadankt zijn werking aan de aanwezigheid van een fouthoek. Hoe groot die fouthoek is, hangt van het ontwerp af. En daarover worden geen cijfers gepubliceerd. Je kunt dus net zo moeilijk stellen dat de radiale arm een grote fouthoek heeft, als dat je kunt zeggen dat een tangentiale er geeneentje heeft. Op een bepaalde radius kan een roterende een gewogen (belangrijer dan ongewogen) fouthoek hebben van nul, en op die radius kan een tangentiale juist zijn grootste absolute fouthoek hebben, wat bij een radius dicht bij het midden kan betekenen dat de gewogen variant juist aanzienlijk is, bij die tangentiale. Het is voor mij moeilijk om hierover absolute vergelijkingen te maken, juist omdat bij tangentiale DT's weinig specs wijzen op de maximale fouthoek. Je kunt op een bepaalde radius misschien beter een roterende treffen. Als we het over gewogen fouthoek hebben. Maak je maar niet druk over de muzikale gevolgen van de gewogen fouthoek. Sinds 1942 of zoiets hebben de experts de gevolgen van de fouthoek voor de muzikale prestaties al zo gering weten te maken door slimme instelprocedures uit te vinden, dat tangentiaal bewegen wat dat betreft de moeite niet waard is. Ik snap hier zeer weinig van. Je verblijf in Verweggistan heeft je nederlands iig geen goed gedaan Bij nader inzien is bij het opstellen van de tekst iets verkeerd gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts