Blade Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Beste forumleden, Ik ga mijn scheidingsfilter upgraden en nu heb ik de volgende vraag. Kan iemand mij vertellen of een spoel richtingsgevoelig is, en daarmee bedoel ik als ik deze in het filterschema plaats en dan gezien in de richting van de aansluitterminal naar de speakerunit, komt een spoel daar dan tussen beginnende met de binnenste ader aan de terminal zijde en de buitenste ader aan de unit zijde of is het juist andersom. Of misschien is dit wel helemaal niet aan de orde, als het in beide speakers maar gelijk is? Ik weet het niet en wellicht dat er iemand op dit forum is die hierin wel opheldering kan bieden. Ik hoor graag van jullie. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Spoelen zijn net weerstanden: niet richtingsgevoelig dus Voor de rest lijken ze niet zo veel op weerstanden trouwens Ff serieus: Een spoel is in feite niets meer of minder dan een lange draad die opgewonden is. Vaak met een kern (in allerlei mooie vormen en materialen). Dus hoe je 'm aansluit is niet belangrijk. Net als bij een weestand dus. Of een condensator (behalve elco's)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Misschien zou dit een aardige theorie zijn waarom spoelen wel richtingsgevoelig zouden zijn: De buitente wikkelingen van een spoel pikken eventuele storingen uit de lucht op, de binnenste wikkelingen zijn daartegen min of meer beschermd. Het is zaak deze storingen via de kortste weg af te voeren naar de massa, om de invloed op de weergave te minimaliseren. Voor een spoel parallel aan een tweeter betekend dat de buitenste wikkeling aan de zijde van de - wordt aangesloten, de binnenste wikkeling aan de +. Voor een seriespoel wordt de buitenste wikkeling aan de luidspreker verbonden, omdat je de eventueel opgepikte storing niet naar de versterker wil sturen omdat het daar het terugkoppeling zou kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 8 april 2006 Report Share Posted 8 april 2006 Hoi Het is inderdaad een beetje een voodoo onderwerp, ik heb er nog nooit een meting van gezien of een a-b luistertest. Maar onder andere in de Sonics luidsprekers van Joachim Gerhard en de High end luidspreker filters van Thel audio wordt gebruik gemaakt van ster aarding. Thel is voor zover ik weet de enige die daarnaast ook let op de buitenkant en de binnenkant van de spoel om voor een betere afscherming te zorgen. Ik bouw mijn filters zelf ook ster geaard en met de juiste kant van de spoel naar de min georienteerd. Ik hoop er over een tijdje luistertesten mee te gaan doen. Voorlopig valt het allemaal onder het kopje baat het niet dan schaadt het niet. Een filter zo opbouwen kost geen cent meer. De verschillen zullen vast minimaal zijn, maar je weet in ieder geval zeker dat je er alles aan hebt gedaan om je filter goed op te bouwen. Groeten Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 april 2006 Report Share Posted 8 april 2006 Spoelen zijn niet richtingsgevoelig. Als dat wel zo zou zijn zou er een gelijkrichter in moeten zitten en bovendien is het signaal wat er door gaat wisselstroom. Wat wel zo is is dat twee spoelen in elkaars buurt elkaar kunnen beinvloeden door magnetische koppeling. Die koppeling is afhankelijk van de orientatie van de spoelen onderling en in filters kan het dan wel uitmaken of je ze wel of niet omdraait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 Hoi Blade, Op het zelfbouwaudioforum is in een topic hierover ook een vraag gesteld en beantwoord. Klik hier maar op en het staat op pagina 12 helemaal onderaan ((forumlid Richard). Overigens een leuke topic om te lezen,vooral als jezelf bezig bent met upgraden van je speakers enz. link Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 april 2006 Report Share Posted 9 april 2006 (forumlid Richard). Dat is dezelfde Richard als hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 9 april 2006 Author Report Share Posted 9 april 2006 Hoi Blade, Op het zelfbouwaudioforum is in een topic hierover ook een vraag gesteld en beantwoord. Klik hier maar op en het staat op pagina 12 helemaal onderaan ((forumlid Richard). Overigens een leuke topic om te lezen,vooral als jezelf bezig bent met upgraden van je speakers enz. link Met groet, Beste Audiofreak (wat wij eigenlijk allemaal een beetje zijn), Bedankt voor de tip m.b.t. de link over de richting van de spoel en natuurlijk hierbij ook de dank aan Richard die dit geschreven heeft. Ik vond op deze pagina nog iets opmerkelijks van Geenius, namelijk de plaatsing van spoelen t.o.v. elkaar binnen het filter. Op mijn plaatje komen 3 spoelen vrij dicht op elkaar te zitten en dat betekend dat ik dus nu spoelen haaks op elkaar moet plaatsen waarvan enkele liggend en enkele staand gemonteerd gaan worden. By the way Audiofreak, op de beurs bij Engels hadden wij het er nog over om het filter eventueel extern te plaatsen, welnu ik ben net zolang aan het klooien geweest dat ik nu een schema voor elkaar heb waarmee ik het filter op een plaat laminaat van 17 x 20 cm kan monteren en ook nog in de kast kan krijgen. Voor die geinporems die nog een discussie willen starten over de kwaliteit van het laminaat, hier enige aanwijzingen. - Lverancier - Ikea - Type - Tundra - Kleur - Rustiek eiken - Klankeigenschap - Scandinavisch HighEnd met een vleugje MDF Groeten en dank, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 april 2006 Report Share Posted 10 april 2006 (edited) Hoi Blade, Op het zelfbouwaudioforum is in een topic hierover ook een vraag gesteld en beantwoord. Klik hier maar op en het staat op pagina 12 helemaal onderaan ((forumlid Richard). Overigens een leuke topic om te lezen,vooral als jezelf bezig bent met upgraden van je speakers enz. link Met groet, Beste Audiofreak (wat wij eigenlijk allemaal een beetje zijn), Bedankt voor de tip m.b.t. de link over de richting van de spoel en natuurlijk hierbij ook de dank aan Richard die dit geschreven heeft. Ik vond op deze pagina nog iets opmerkelijks van Geenius, namelijk de plaatsing van spoelen t.o.v. elkaar binnen het filter. Op mijn plaatje komen 3 spoelen vrij dicht op elkaar te zitten en dat betekend dat ik dus nu spoelen haaks op elkaar moet plaatsen waarvan enkele liggend en enkele staand gemonteerd gaan worden. By the way Audiofreak, op de beurs bij Engels hadden wij het er nog over om het filter eventueel extern te plaatsen, welnu ik ben net zolang aan het klooien geweest dat ik nu een schema voor elkaar heb waarmee ik het filter op een plaat laminaat van 17 x 20 cm kan monteren en ook nog in de kast kan krijgen. Voor die geinporems die nog een discussie willen starten over de kwaliteit van het laminaat, hier enige aanwijzingen. - Lverancier - Ikea - Type - Tundra - Kleur - Rustiek eiken - Klankeigenschap - Scandinavisch HighEnd met een vleugje MDF Groeten en dank, Marcel Hoi Blade, Dit plaatje bedoelde je waarschijnlijk. Idd hebben we het op de show bij Engels over je crossovers gehad en daar vertelde jij weer dat je zo met loodbitumen aan de slag was geweest en de geluidswinst die je daarbij behaalde. Je vertelde dat je ook iets met loodbitumen had gedaan op je magneten en de basket van de units zelf (speakerdriver cq unit). Nou ben ik totaal kwijt waarvoor je dat had gedaan en wat je ermee hebt bereikt. Misschien zou je me dat nog een keer willen vertellen? Verder ben ik ook weer verder aan het gaan met mijn crossovers en heb voor 2 weken terug besloten om de interne bekabeling te gaan vervangen voor Twisted Pair Ascent (bulp) kabel,zodat alles is bekabeld met Twisted Pair Design. En op het hoog ga ik toch de MKP+ van Audyn of de Mcap supreme van Mundorf zetten i.p.v. de Audyn MKP 's die er nu inzitten. Daarna zijn de kasten aan de beurt,maar dat zal wel ff duren,want die wil ik samen met een vriend opnieuw bouwen.Deze vriend is nu bezig om de werkplaats te verhuizen naar Frankrijk en eenmaal de werkplaats klaar,dan gaan we beginnen eraan. Het liefst wil ik de boxen gaan bouwen van echt hout of een combi ervan,zoals je weleens leest multiplex in combi met MDF en/of beton. Corian schijnt ook hele goede akoestische eigenschappen te hebben.Corian wordt gebruikt als aanrechtbladen en div speakerbouwers gebruiken het (Reference 3A Classic).Daar zijn we nog niet helemaal uit. Laats heb ik wel op advies geexperimenteerd met bracing in de huidige box,maar dat heeft niet het gewenste resultaat gegeven en vandaar dat ik nu echt ga voor nieuw te bouwen boxen. Met groet, Edited 10 april 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 10 april 2006 Author Report Share Posted 10 april 2006 Je vertelde dat je ook iets met loodbitumen had gedaan op je magneten en de basket van de units zelf (speakerdriver cq unit).Nou ben ik totaal kwijt waarvoor je dat had gedaan en wat je ermee hebt bereikt. Misschien zou je me dat nog een keer willen vertellen? Beste Audiofreak, Met het beplakken van de binnenkant van de kast met 6mm dik Vibraflex type AM1926 van de firma Merford "de akoestiek winkel" te Gorinchem heb ik ook meteen de korf van de woofers beplakt. Dus twee keer tweaken in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts