Jump to content

Anouk zingt enorm vals

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Zoals al gezegd:

dit gaat weer ontaarden in een zinloze discussie...

Ik hoop niet dat het misverstand ontstaan is dat ik vind dat 'ingewikkeldere muziek' betere muziek is. Ik wilde slechts illustreren dat juist omdat ik dit niet vind, en omdat ik denk dat niemand hear dat vindt, je ook niet een stelling kunt aannemen als: anouk zingt vals DUS ze is een slechte artiest. Daarom haalde ik dit erbij. ALS je namelijk anouk daarop beoordeelt, kun je alle pop wel in de prullenbak doen. Er valt namelijk over iedere artiest wel iets te zeggen.

Kijk nog eens naar mijn linkje van mijn vorige post.

Ja, en?

Ik kan 't niet spelen, maar is dat een criterium? Ik kan het ook niet componeren, maar dat is netzomin een criterium.

Joe Jackson schijnt een klassieke muziekopleiding te hebben gehad, is daarom zijn popmuziek van "hogere" kwaliteit dan Lennons of "minder" dan Rachmaninov?

Bestaan er winnaars in de strijd om de beste muziek of zo?

Is wat voor het geld van een rijke op bestelling werd geschreven hoogwaardiger dan hetgeen voor een menigte wordt geschreven?

Zoals al gezegd:

dit gaat weer ontaarden in een zinloze discussie...

Er bestaat een zelfbenoemde elite die muziek gestudeerd heeft en die ons het idee wil geven dat belachelijke combinaties van tonen en geluid ook muziek is.

Ik had ooit een buurvrouw die net was afgestudeerd aan het conservatorium. Ze had een prachtvleugel staan en die werd natuurlijk leuk gebruikt, gelukkig speelde ze veel klassiek en niet te veel experimenteel spul. Ze keek erg neer op synthesizermuziek maar: "Als ik een vogel wil horen laat ik mijn vleugel tsjilpen". Dat soort onzin. Ze keek vreselijk neer op Wibi Soerjadi.

Mijn pianodocente kwam ook van het conservatorium. Zij speelde zelf het allerliefst Liszt op haar eigen vleugel. Waanzinnig mooi, ik heb uren naar haar geluisterd. Ik wilde naast noten lezen en klassiek spelen ook blues en jazz spelen en leren improviseren. Dat laatste kon ze mij niet leren. Ik had achteraf gezien misschien beter les kunnen krijgen van Herman Brood.

Ik kijk en luister vaak naar Nieuwe Geluiden van de VPRO. Best leuk maar het moet voor mij niet te gek worden. Afgelopen zondag heb ik hem uitgezet. Het was ondraaglijk. De expressie van de gestudeerde muzikanten was imposanter dan het geluid wat werd voortgebracht. Ik zal wel te dom zijn om dat te begrijpen.

Of is die zelfbenoemde elite in haar dadendrang en creatieve ambitie het contact met de werkelijkheid volledig kwijtgeraakt?

Kwaliteits Kunstenaars die een nieuw concept bedenken waarmee je naar de wereld kunt kijken hoeven niet per se goed te zijn, hoe complex en doordacht hun baksels ook mogen zijn. Het prettige van abstracte Kunst is dat een abstract schilderij meestal geen lawaai maakt. Moderne Kwaliteitsmuziek (die vaak zo abstract is als het werk van Mondriaan) is voor mij geluidsoverlast.

Doe mij maar Wibi. Of Anouk.

Het is slechts mijn mening.

:huh: Je hebt het over 'grenzen overschrijden' maar tegelijkertijd is het je smaak. Wat moet ik hier nu weer mee? :confused:

Zeg het ons!

Ik zou zelf niet zo goed weten hoe je popartiesten w

Of heeft hij ze zo goed opgevoed dat ze alleen naar orgelmuziek willen luisteren?

:o Beperking is juist een DOODZONDE in een goede opvoeding <_<

vind ik ook Ome Henk!! :D

al die vaders die hun kinderen all

Guest Hubertinus

@ dekkersj,

je moet me een ding beloven? Dat je je, toekomstige, kinderen niet elke dag meet op alles wat er maar te meten valt.

:P

Hubertinus

@ dekkersj,

je moet me een ding beloven? Dat je je, toekomstige, kinderen niet elke dag meet op alles wat er maar te meten valt.

:P

Hubertinus

Om eerlijk te zijn, een Winnie de Poeh lengtemeter hebben we al. Maar verder zal ik mij koest houden... :lol:

Groet,

Jacco

Echter ging het mij even om het feit dat Pjotr zei dat die muziek ingewikkeld was.

Ik vind alles best Snulnulnul........ maar wil je niet mijn tekst manipuleren a.u.b. want dat heb ik niet geschreven.

:wacko: Ik ben inderdaad niet wakker vandaag. Je schreef

De muziek van de Beatles ligt weliswaar makkelijk in het gehoor maar het zit beslist niet makkelijk of simpel in elkaar.

Ik had niet moeten schrijven ''ingewikkeld'', maar ''niet makkelijk of simpel'', ik bedoel er echter hetzelfde mee.

Beste,

Muziek hoeft niet complex te zijn om geniaal te zijn.

Complexiteit hoeft niet geniaal te zijn.

Een goede melodie en een goede muzikant herken je uit duizenden.

Foute nootjes of valze zang vind ik ook niet erg.

Er telt maar eens ding. Is het muzikaal.. Kan de uitvoerende artiest (of componist) mij beroeren.

Omdat ik zelf harmonieleer, algemenemuziekleer etc. heb gestudeerd luister ik misschien anders, maar nog steeds zijn (ook) juist de simplee dingen in muziek die me kunnen raken.

En jeb heb zangeressen die met zoveel overtuiging, timing en soul kunnen zingen dat ik er kippenvel van Krijg.

Terug naar Anouk... IK blijf het regelrechte bagger vinden. Het raakt me totaal niet. Dat mensen heft geen timing, zingt gehaast ligt niet lekker in de muziek, en ik vind het stemgeluid een verschrikking. De compositie's vind ik eveneens bagger en totaal niets zeggend.

Ik Gun haar haar sucses van harte, maar ik zie het dan als een zakelijk product i.p.v. muziek.

Ik vind zoiezo dat de commerciele pop muziek een absoluut dieptepunt heeft bereikt. Waar is de tijd van motown bijv. Die gasten wisten wat componeren was. Konden geniale dingen in arrangementen doen en het toch makkelijk laten klinken. Daarbij veelal topartiesten die wisten wat muziek inhoudt.

Je hebt dus mensen die muziek in het bloed hebben. Er mee wakker worden en ermee gaan slapen. Die mensen die ik voor het gemak als "muzikaal" bestempel gaan uitzichzelf hard studeren of in ieder geval veel speler. Kennis opdoen over muziek. Die mensen spreken over het algemeen dezelfde taal. MUZIEK. En ik kan dat niet van Anouk zeggen.

Echter, de keerzijde is, zolang er publiek voor is, zolang mensen er op kicken heeft het bestaansrecht. Ik zal het op op de plee tijdens het schijten nog niet willen horen zo verschrikkelijk vind ik het. Ik vind het verkrachting en een belediging voor mijn muzikaliteit.

Voor degene die mij misschien nog niet zo lang kennen. Ik heb lichte muziek gestudeerd aan het conservatorium, en schrijf zelf heel veel muziek en treedr regelmatig op.

Groeten,

Bas

Voor degene die mij misschien nog niet zo lang kennen. Ik heb lichte muziek gestudeerd aan het conservatorium, en schrijf zelf heel veel muziek en treedr regelmatig op.

S0000884 heeft ook aan het conservatorium gestudeerd (nog steeds?) en heeft toch een totaal andere mening over Anouk en muziek in het algemeen, volgens mij...

Bovendien vind ik dit...

Ik vind het verkrachting en een belediging voor mijn muzikaliteit.

...wel heeeeeel erg overdreven...

Ik ben geen fan van Anouk of zo, maar ze heeft af en toe best aardige nummers vind ik. Ik vind haar zeker geen belediging voor de muzikaliteit van wie dan ook. Dan zijn er wel die veel ergere bagger maken...

Beste Henrie,

Soms moet je overdrijven om een statement neer te zetten. Dat het muzikaal begaafd is vind ik dus ook ovedreven. ;)

Wat ik je zei, ik was er bij toen het opgenomen werd, en je hebt geen idee. Dat het uiteindelijke op de radio nog als een aardig product klinkt zegt meer over de geniale software van Pro-tools dan de uitvoerend artiest zelf ;)

Groeten,

Bas

Soms moet je overdrijven om een statement neer te zetten. Dat het muzikaal begaafd is vind ik dus ook ovedreven. ;)

Ik zei dan ook niet dat ze muzikaal begaafd is. Ik zeg ook niet dat ze dat niet is, want ik ben zelf geen muzikant... Maar overdrijving kan ook je mening doen ondersneeuwen. Dat is je in dit geval redelijk gelukt... :rolleyes:

Hai Sebastiaan,

Hoe vond je Janis Joplin vond/vind ik ook geweldig (op zijn tijd).

Muziek is emotie en als mensen het lekker vinden klinken dan is het ook lekker. Dat het dan niet past in een soort van wetenschappelijke benadering van muziek zegt me dan niet zoveel.

Carl

Soms moet je overdrijven om een statement neer te zetten. Dat het muzikaal begaafd is vind ik dus ook ovedreven.  ;)

Ik zei dan ook niet dat ze muzikaal begaafd is. Ik zeg ook niet dat ze dat niet is, want ik ben zelf geen muzikant... Maar overdrijving kan ook je mening doen ondersneeuwen. Dat is je in dit geval redelijk gelukt... :rolleyes:

Beste Henrie,

Als ik er weer langer over nadenk vind ik niet dat ik ovedrijf. Ik vind het echt bagger van de bovenste plank. House en andere herrie is nog erger maar op vocaal gebied staat dit toch zeker in mijn persoonlijke top 10 man A-muzikaal gebler.

Groeten,

Bas

Hai Sebastiaan,

Hoe vond je Janis Joplin vond/vind ik ook geweldig (op zijn tijd).

Muziek is emotie en als mensen het lekker vinden klinken dan is het ook lekker. Dat het dan niet past in een soort van wetenschappelijke benadering van muziek zegt me dan niet zoveel.

Carl

Beste Carl,

Ben het met alles wat je hier zegt eens. Janis joplin is toch (vind ik) een heel andere klasse dan Anouk. Die vond ik muzikaal dus wel begaaft.

Ik zeg altijd "if it sounds good it is good" en er is niets persoonlijkers dan muzieksmaak. Helaas is er geen algemene standaard aan te tonen wat wel of niet goed is in muziek, en dat maakt discuseren moeilijker.

Groeten,

Bas

Wat ik je zei, ik was er bij toen het opgenomen werd, en je hebt geen idee. Dat het uiteindelijke op de radio nog als een aardig product klinkt zegt meer over de geniale software van Pro-tools dan de uitvoerend artiest zelf ;)

Anouk schijnt ook weleens live te spelen.

Heeft ze die conservatorium opleiding in Rotterdam nog afgemaakt?

Ik heb haar wel eens gezien op Pinkpop. Ik vond er niet veel aan, maar dat had vooral met haar houding te maken. Muzikaal kan ik me er niet veel meer van herinneren. Ik ken bovendien niet veel nummers van haar...

Beste Ravon,

A dat klopt, en Live is het niet om aan te horen.

B ze heeft gestudeerd in Tilburg aan de rock academy, en dat is wat anders dan het conservatorium ;) En nee ze heeft het niet afgemaakt.

Met alle respect ze zou nooit zijn toegelaten op een conservatorium just my 2 cents ;)

Groeten,

Bas

Ik ben wel een beetje jaloers op de kennis van iemand als s00000884. Aan de andere kant is het bij mij net als met literatuur. Ik ben altijd blij geweest dat ik niet te veel kennis van al die boeken heb gehad die ik gelezen heb. Die kennis kan ook ballast zijn die je het onbevangen lezen onmogelijk maken.

Alle muziek is net als literatuur in een bepaalde tijd, in een bepaalde cultuur en met een bepaald doel gemaakt. En als je het op je af laat komen dan trekt het je een beetje in die tijd en cultuur mee.

Als ik We cannot get out of this place van Eric Burdon kuister herken ik daar toch die opzwepende 60 popcultuur en raak ik daar nog steeds vol van. Ik ben niet met Dvorak opgegroeid maar daar heb ik dat op een heel andere manier.

Anouk is iets wat in deze tijd tot stand is gekomen en in die zin heel wat fraaier dan veel ander werk. Of het echt overleefd weet ik niet. Ik denk dat mijn dochters het over 20 jaar nog met plezier horen.

Carl