Jump to content

meridian en luidsprekers

Guest jwe
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb laatst een leuk meridiansetje aangeschaft (506 cd-speler en versterker van oudere 200-serie) en deze voldoet goed. Nu wil ik mijn huidige luidsprekerset (= celestion ditton 44 MKII, heeft iemand interesse?) verruilen voor een betere set. Ik heb al veel geprobeerd, zoals: Linn Ninka, Danisch Physiks, Reference 3a, Audio Physiks, Dynaudio enz. met nog niet het geluidsbeeld wat ik hoopte.

Heeft iemand nog opties voor luidsprekers die goed met de meridianset kan combineren.

graag hoor ik van jullie en alvast bedankt, Jan Wiebe.

Hallo JanWiebe,

Zo te lezen heb jij al aardig wat luidsprekers de revue laten passeren. Als daar geen speaker tussen zat die jou beviel dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn:

1- wat jij wil horen kan niet door een audioset verwezenlijkt worden

2- met de Meridian is het onmogelijk om het geluid te krijgen dat jij hebben wil

3- om het gewenste kwaliteitsniveau te bereiken dien je toch naar een hogere prijsklasse te grijpen.

Ik heb een paar vragen aan jou:

- wat beviel jou niet aan de Ninka`s, Dynaudio`s (welke?) en Reference 3a`s? En in welke configuratie heb jij die speakers beluisterd? (thuis/winkel, welke apparatuur/kabels?).

- hoe groot is kamer die jij hebt, en wat zijn de opstellingsmogelijkheden die jou ter beschikking staan?

- met welke financi

Hoi Marcel,

bedankt voor je reactie. Even wat opmerkingen over de geluisterde speakers, maar eerst wat over de omgeving. Huiskamer in L-vorm waarbij speakers van uit de muur in het lange stuk van de L blazen. Afstand tussen speakers = 2m. afstand muren; achter max 1m. links 0.5m. (gordijnen) en rechts 4m. zitafstand 3m. met nog 1.5m vrij ruimte achter.

Kabels audioquest indigo speakerkabel en interlinks

Jan Wiebe,

voor je een geheel nieuwe installatie aanschaft is het misschien ook wel wat om eens naar een aantal speakers te luisteren die nogal afwijken.........

Hierbij denk ik met name aan de Heritage speakers van Paul Klipsch.

http://www.audioimport.nl

mail of bel, maak een afspraak om ze eens te beluisteren....

Groet Jitze

Wel, ik heb ook een Meridianset (502/556/506) aangesloten met MIT terminator2 bekabeling op Audio Physic Tempo edition luidsprekers en dit is een goede combinatie. Misschien moet je eens gaan luisteren met een versterker uit de 500 serie? Dit gaat in ieder geval goed op Audio Physic.

Hallo Jan Wiebe,

Ik schrijf men reactie (tussen haakjes met MF er voor) tussen jouw tekst door op de plaatsen waar ik wat over te melden heb;

QUOTE]Originally posted by jwe:

Hoi Marcel,

bedankt voor je reactie. Even wat opmerkingen over de geluisterde speakers, maar eerst wat over de omgeving. Huiskamer in L-vorm waarbij speakers van uit de muur in het lange stuk van de L blazen. Afstand tussen speakers = 2m. afstand muren (MF vraag: kan dat eventueel nog iets breder?); achter max 1m. links 0.5m. (gordijnen) en rechts 4m. zitafstand 3m (MF vraag: kun je nog iets met de zitafstand schuiven?), met nog 1.5m vrij ruimte achter.

Kabels audioquest indigo speakerkabel en interlinks

Marcel, Jitze en Carlo,

bedankt voor de reactie. Ik wil nog even op het verhaal van Marcel inhaken. De Ninka's zitten qua budget al aan het maximaal haalbare, dus wat dat betreft zijn de Thiels uit den bose. Tevens verbaasd mij ook die keuze, want op afraden van een winkelier heb ik in mijn eigenwijsheid toch mijn meridians aan de CS 1.5 gekoppeld. Resultaat: zeer veel rust, mooi breed beeld en goede plaatsing, maar geen diepte en vooral een zwevend, rommelig laag, absoluut storend. Hopelijk hebben ze mij bij die demo niet voor de gek gehouden, want de CS 0.5 leek me nog wel een optie. Of eventueel de oudere CS 1.2.

Verder een vraagje, zouden elektrostaten kunnen?

groeten, Jan Wiebe.

Originally posted by jwe:

Marcel, Jitze en Carlo,

bedankt voor de reactie. Ik wil nog even op het verhaal van Marcel inhaken. De Ninka's zitten qua budget al aan het maximaal haalbare, dus wat dat betreft zijn de Thiels uit den bose. Tevens verbaasd mij ook die keuze, want op afraden van een winkelier heb ik in mijn eigenwijsheid toch mijn meridians aan de CS 1.5 gekoppeld. Resultaat: zeer veel rust, mooi breed beeld en goede plaatsing, maar geen diepte en vooral een zwevend, rommelig laag, absoluut storend. Hopelijk hebben ze mij bij die demo niet voor de gek gehouden, want de CS 0.5 leek me nog wel een optie. Of eventueel de oudere CS 1.2.

Verder een vraagje, zouden elektrostaten kunnen?

groeten, Jan Wiebe.

Hallo Jan Wiebe,

Als de Thiel CS1.5 (en dat gaat eigenlijk voor elke moderne Thiel luidspreker op) erg rommelig klinkt dan is er toch iets serieus mis, hetzij met de opstelling, hetzij met de ruimte waarin ze staan te spelen. In onze ervaring klinken ze zelfs goed met Single Ended buizenbakjes, en die staan toch niet bekend om hun geweldige dempingsfactoren. De CS0.5 en de 1.2 zijn in onze ervaring minder strak in het laag dan de 1.5, maar wellicht is het laagverloop net zo dat een lastige bult in jouw situatie vermeden wordt.

Als de Ninka`s aan het einde van jouw budget zitten dan zou ik die speakers nog eens opnieuw proberen, maar neem dan wel de moeite om ook (bi-wired) met diverse kabels te experimenteren, en wees ook eens kritisch over de opstelling die jij hanteert. Kennelijk loopt in jouw situatie de bas erg snel uit de pas, wellicht dat dan een radicaal andere opstelling noodzakelijk is. Kan jouw dealer die speakers niet zelf die speakers bij jou op proef plaatsen? Hij hoort dan zelf wat er gebeurt en heeft wellicht een idee over de oplossing.

Volgens mij moet de meridian ook wel een set electrostaten aan kunnen sturen.

Groet,

Marcel