Jump to content

Net-verbeter-apparaat....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Burmester en andere merken hebben van die hele mooie apparaten die ons vervuilde 230 V net weer perfect in orde herstellen.

Is zoiets ook zelf te bouwen of uit de dump te betrekken...

Ik dacht dat er voor medische apparatuur ook wel van dit soort apparaten gebouwd waren.

Hebben jullie wat ide

Is zoiets ook zelf te bouwen of uit de dump te betrekken...

Ik dacht dat er voor medische apparatuur ook wel van dit soort apparaten gebouwd waren.

Kijk, dat zijn nou leuke ide

Mijn scheidingstrafo bromt als een gek... ik denk dus dat mijn netspanning niet zo best is.... :(

Een trafo trilt altijd. Hij bromt dus ook altijd. Dat komt door de wikkelingen die nooit honderd procent vast liggen. En hoe meer stroom er door vloeit, des te groter de krachten op de wikkelingen. En dus des te groter de kans dat je 'm hoort brommen. Dat heeft niet zoveel met een eventueel vervuilt net te maken...

Mijn scheidingstrafo bromt als een gek... ik denk dus dat mijn netspanning niet zo best is.... :(

Een trafo trilt altijd. Hij bromt dus ook altijd. Dat komt door de wikkelingen die nooit honderd procent vast liggen. En hoe meer stroom er door vloeit, des te groter de krachten op de wikkelingen. En dus des te groter de kans dat je 'm hoort brommen. Dat heeft niet zoveel met een eventueel vervuilt net te maken...

Mijn scheidingstrafo trilt helemaal niet.

Mijn scheidingstrafo trilt helemaal niet.

Dan staat ie uit zeker ;) Of hij is gewoon goed gebouwd. Feit is wel dat er krachten werken op de wikkelingen, als er stroom door vloeit. Hoe groter de stroom, des te groter de krachten, dus des te groter de kans dat je 'm hoort trillen. Natuurlijk kun je 'm wel zo bouwen dat ie niet hoorbaar trilt. Maar dan nog kan ie na verloop van tijd wel gaan trillen, als ie ouder wordt, of vaak zwaar (op 100% of meer) belast wordt...

Guest tubejack
Burmester en andere merken hebben van die hele mooie apparaten die ons vervuilde 230 V net weer perfect in orde herstellen.

I

Hebben jullie wat ide

Ze maken van een wisselspanning een gelijkspanning, en van de gelijkspanning maken ze een nieuwe (schone) wisselspanning van.

De sinus uit een omvormer is ook zelden een fraaie sinus.

Een goede oplossing voor een 100% schone stroom lijkt me met een een generator in de kelder, aangedreven door een elektomotor of diesel (warmte-krachtkoppeling?). De kabel van deze generator naar de set uitvoeren als een afgeschermde vmvk grondkabel of gewoon degelijk installatiedraad door een metalen installatiebuis. Geen lasdoppen in de leiding toepassen!

Wil je het helemaal goed doen plak je aluminiumfolie op de muren, daaroverheen fijn kippengaas en laat je het theropane vervangen door speciaal gemataliseerd vensterglas. Niet vergeten de kozijnen en naden in deuren en vensters te beplakken met aluminium tape.

Je gooit alle afstandsbedieningen, dect-telefoons en mobieltjes ook het huis uit, of bewaart ze in een blikken trommel. En je komt natuurlijk nooit meer op dit forum omdat je de pc ook het huis uit gooit.

Dan staat ie uit zeker ;) Of hij is gewoon goed gebouwd. Feit is wel dat er krachten werken op de wikkelingen, als er stroom door vloeit. Hoe groter de stroom, des te groter de krachten, dus des te groter de kans dat je 'm hoort trillen.

Nou, toen ik gisteren de set wilde aanzetten moest ik twee keer naar de meterkast lopen :angry: om het schakelaartje weer terug te zetten, dus aangesloten is ie zeker.

Maar dat ding is geloof ik 300 VA, dus hij wordt niet maximaal gebruikt :rolleyes:

Dan staat ie uit zeker ;) Of hij is gewoon goed gebouwd. Feit is wel dat er krachten werken op de wikkelingen, als er stroom door vloeit. Hoe groter de stroom, des te groter de krachten, dus des te groter de kans dat je 'm hoort trillen.

Nou, toen ik gisteren de set wilde aanzetten moest ik twee keer naar de meterkast lopen :angry: om het schakelaartje weer terug te zetten, dus aangesloten is ie zeker.

Maar dat ding is geloof ik 300 VA, dus hij wordt niet maximaal gebruikt :rolleyes:

Trekt dat ding zo'n enorme inrush stroom dan? 300VA is niet zo zwaar namelijk. Dat is 1,3A nominaal, aan de primaire kant (230V). Laat een inrush een keer een piek hebben van 2,5x de nominale stroom, dat is nog steeds maar 3,3A. Daar wordt een kortsluitbeveiliging niet warm of koud van. En een overstroombeveiliging al helemaal niet (letterlijk :D )... Misschien de aardlekbeveiliging?

Trekt dat ding zo'n enorme inrush stroom dan? 300VA is niet zo zwaar namelijk. Dat is 1,3A nominaal, aan de primaire kant (230V). Laat een inrush een keer een piek hebben van 2,5x de nominale stroom, dat is nog steeds maar 3,3A. Daar wordt een kortsluitbeveiliging niet warm of koud van. En een overstroombeveiliging al helemaal niet (letterlijk :D )... Misschien de aardlekbeveiliging?

Aardlekschakelaar? Ja, ik wist effe het goede woord niet, die dingen waar froeg

Aardlekschakelaar? Ja, ik wist effe het goede woord niet, die dingen waar froeg

Dacht ik net een gat in de markt ondekt te hebben; bestaat het al.

Net alls de nuclaire thuiscentrale voor schone stroom waarvan in een aprilnummer van aantal jaren geleden een bouwtekening in de K&T heeft gestaan. Dat ding werkte op cobalt-isotopen, verkrijgbaar in de speciaalzaken voor ziekenhuisbenodigdheden.

Zo lust ik er nog een..... van de topicstarter hoor je trouwens weinig.

Lig je te pitten Hans?

schone stroom :-)

Groet,

Jack

Nog even en er staan er 36 (meen ik) in de Noordzee bij IJmuiden. Leuke trafo gebruiken ze daarvoor trouwens... :rolleyes:

60.....

De topicstarter had het effe met andere dingen druk.... :rolleyes:

Zo'n electromotor met generator heb ik al eens eerder geopperd. Waar laat je zo'n ding.??

Mijn scheidingstrafo komt uit een oude UPS. Het is een ringkerntrafo die alleen de bronnen (draaitafel, phonopre en cd-spelers) van spanning voorziet. Veel stroom loopt er niet.

Wanneer ik een aparte kabel door m'n huis moet trekken, is dat eigenlijk niet fatsoenlijk weg te werken. Dit komt natuurlijk ook omdat m'n set op zolder staat. Ik heb nu de scheidingtrafo achter het schot gezet. Bovendien staat hij op een schuimplastic kussen. De eneige manier om hem niet te horen.

Aan een frequentieregelaar heb ik ook wel eens gedacht. Hier komt toch iets meer blokgolf uit. Of dit 'n verbetering is wens ik te betwijfelen.

:)

Guest tubejack

Als voor de rest de netspanning stabiel is, dan zou ik er

niet zo veel meer aan doen. Je zou die scheidingstrafo nog

in hars kunnen in gieten. Ben je gelijk van die brom af.

Of een betere laten maken natuurlijk b.v. bij AE Shagen

Groet,

Jack

P.s heb je geen regenpiijp buiten waar achter je een VMVKAS kabel

naar beneden kunt laten zakken? of b.v. de luchtkokers van mechanische

ventilatie? oude schoorsteen, afvoer oid?

Als voor de rest de netspanning stabiel is, dan zou ik er

niet zo veel meer aan doen. Je zou die scheidingstrafo nog

in hars kunnen in gieten. Ben je gelijk van die brom af.

Of een betere laten maken natuurlijk b.v. bij AE Shagen

Groet,

Jack

P.s heb je geen regenpiijp buiten waar achter je een VMVKAS kabel

naar beneden kunt laten zakken? of b.v. de luchtkokers van mechanische

ventilatie? oude schoorsteen, afvoer oid?

Directe kabels zijn vrijwel onmogelijk vanwege trapgaten, tegelvloeren en schoonmetselwerk. Buitenlangs is ook geen optie omdat ik dan zo'n 20 strekkende meter bestrating moet afbreken en terugleggen. :(

Eigenlijk zou ik graag zo'n netverbeteraar willen bouwen.

Heeft er niemand een schema van zo'n ding.

Wie van de mensen die posten in dit topic heeft een stopcontact en de uitgang van de voeding van zijn audiocomponenten doorgemeten? Wie heeft door te meten een correlatie gelegd tussen troep op het lichtnet en troep op de uitgang van je voeding? Zo ja, hoe ligt deze correlatie?

Zo lust ik er nog een..... van de topicstarter hoor je trouwens weinig.

Lig je te pitten Hans?

schone stroom :-)

Groet,

Jack

Nog even en er staan er 36 (meen ik) in de Noordzee bij IJmuiden. Leuke trafo gebruiken ze daarvoor trouwens... :rolleyes:

60.....

De topicstarter had het effe met andere dingen druk.... :rolleyes:

Zo'n electromotor met generator heb ik al eens eerder geopperd. Waar laat je zo'n ding.??

Mijn scheidingstrafo komt uit een oude UPS. Het is een ringkerntrafo die alleen de bronnen (draaitafel, phonopre en cd-spelers) van spanning voorziet. Veel stroom loopt er niet.

Wanneer ik een aparte kabel door m'n huis moet trekken, is dat eigenlijk niet fatsoenlijk weg te werken. Dit komt natuurlijk ook omdat m'n set op zolder staat. Ik heb nu de scheidingtrafo achter het schot gezet. Bovendien staat hij op een schuimplastic kussen. De eneige manier om hem niet te horen.

Aan een frequentieregelaar heb ik ook wel eens gedacht. Hier komt toch iets meer blokgolf uit. Of dit 'n verbetering is wens ik te betwijfelen.

Beste Hans,

Waarom geen PLL? Op een paar MHz een kristal en een hele heftige synthesizer. Ik ruik nu al euro's: wellicht is 50.1 Hz audiofiel beter.

Groet,

Jacco

Zo te zien concurentie voor Pietje.

Geen concurrentie voor Pietje, de pulse protector onderdrukt alleen spanningspieken en filtert verder niets :huh:

Het zal me niet verbazen als er slechts