Jump to content

Trafokern of foliespoel?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Wanneer gebruik je welke en wat zijn de voor en nadelen? Mij lijkt de trafokern vooral voor het laag beter en de folie voor mid/hoog?

De laag ohmige weerstand van een trafospoel lijkt mij erg voordelig mbt het laag. De versterker heeft er minder werk aan?

Jeroen

Het zal we iets met verzadiging te maken hebben, maar hoe je dat kunt meten/voorspellen?

Ik dacht dat bij verzadiging de vervorming sterk toenam.

Misschien even google raadplegen

http://people.zeelandnet.nl/cantalou/ferronl.html

http://home.planet.nl/~meij6824/uitleg.htm#comp

hmm, de inductie wijzigt met de stroom

Breem zegt hierover

In een aantal gevallen vind je daarom wel spoelen die gewikkeld zijn rond een ijzerkern. Er zijn dan voor de zelfde zelfinductie veel minder wikkelingen nodig, waardoor de weerstand van de spoel gemakkelijker laag kan blijven. Helaas zijn de magnetische eigenschappen van ijzer (hysteresis en verzadiging) afhankelijk van de stroom door de spoel. Dit betekent dat er intermodulatie vervorming kan optreden.

Voor hifi toepassingen gebruiken we liever geen spoelen met ijzer of zoiets er in. (De tussenvorm met een ijzerkern met luchtspleet heeft minder last van deze vervormingen)

Trafokernspoelen voor hifi zijn tegenwoordig hoger belastbaar dan Jan Breem schijnt te weten!

De mooiste types die ik ken, worden gemaakt door Mundorf. De 0,0... Ohms serie.

Prachtig! Bijna geen weerstand en extreem hoog belastbaar.

Maar vreselijk duur.

(Nou ja... altijd nog maar een fractie van een luchtspoel van dezelfde inductiewaarde en dezelfde ohmse weerstand.)

Maar een veel goedkopere, van Monacor bijvoorbeeld, kan uitstekend voldoen.

Voorbeeld: 4,7mH, 1,4 mm draad, vervormingsvrij belastbaar tot 500W bij 8 Ohms, R = 0,14 Ohm, verzadigingsstroom bij 50 Hs: 7,9A.

Bij 500W hoor je de dan eventueel inzettende vervorming niet meer, hoor.

Dan hoor je allang n

Hallo,

Wanneer gebruik je welke en wat zijn de voor en nadelen? Mij lijkt de trafokern vooral voor het laag beter en de folie voor mid/hoog?

De laag ohmige weerstand van een trafospoel lijkt mij erg voordelig mbt het laag. De versterker heeft er minder werk aan?

Jeroen

Voor het laag een Trafokern E130 spoel en voor het mid een Tritec luchtspoel of een bandspoel.

Ikzelf heb een Trafokern E130 spoel voor hety laag en een Tritec luchtspoel voor de mid. Ik wil niet meer anders.

Hallo,

Jeroen

Voor het laag een Trafokern E130 spoel en voor het mid een Tritec luchtspoel of een bandspoel.

Ikzelf heb een Trafokern E130 spoel voor hety laag en een Tritec luchtspoel voor de mid. Ik wil niet meer anders.

Ben ik het mee eens, maar het gaat bij mij om een lage waarde (1,5mH) en filtering rond de 850hz. Als ik het zo lees is de luchtspoel dan de beste keus?

Ik heb sinds kort deze tjoepet erin :)

trafo1.jpg

Is een 3,9 mH waarde en speelt alleen in de onderste regionen. Welk gebied moet jij 'm inzetten Jeroen?

Heb je die sub nog? wil binnenkort misschien nog wel experimenteren. Komen er gelijk een paar andere (bekende) om te meten.

Mail maar effe.

Ben ik het mee eens, maar het gaat bij mij om een lage waarde (1,5mH) en filtering rond de 850hz. Als ik het zo lees is de luchtspoel dan de beste keus?

Beste jeroen,

Ik heb dus in mijn midgedeelte een Tritec luchtspoel

tritecspoel.jpg

Ook met dezelfde waarde die jij nodig hebt,dus 1,5 mH.

Ja kan nog kiezen tussen verschillende diktes draad.

Ik heb voor mijn crossovers voor de tritecspoel de middelste dikte maat genomen en voor mijn trafokernspoel de dikste draad.

Te verkrijgen bij Speakerland te Oss of bij Speaker en Co te Haarlem en Groningen.

Intertechniek of Mundorf hebben deze spoelen in hun programma.

Overigens Audiofabriek verkoopt Mundorf.

Met groet,

:cool2:

Edited by audiofreak

Met groet,

En deze fabriek is een stuk goedkoper ;)

Ik heb eveneens in mijn mid de tritec zitten. Gaat super goed. Ik had eerst op mijn laag de HQ56/48 zitten. Ook goed maar nu met die T - 130 gaat het een stuk strakker. Gecontroleerder laag als ik een stuk luider speel.

Met groet,

En deze fabriek is een stuk goedkoper ;)

Ik heb eveneens in mijn mid de tritec zitten. Gaat super goed. Ik had eerst op mijn laag de HQ56/48 zitten. Ook goed maar nu met die T - 130 gaat het een stuk strakker. Gecontroleerder laag als ik een stuk luider speel.

Inderdaad Fireman,ik kan dat beamen.

Ik ben ook begonnen destijds met de gewone spoel te vervangen voor een HQ spoel en gaf een verbetering en daarna heb ik de HQ spoel vervangen voor een trafokern E130 spoel.

Met de trafokernspoel een strakker en dieper laag dan met de HQ spoel op het laag dan.

In de mid heb ik geen ervaring met trafokernspoel,wel met de tritec luchtspoel.

Met groet,

De mundorf T84 trafospoel lijkt mij dan wel wat!! (20 euro p.s. bij de audiofabriek).

Zou dit echt veel beter zijn bij 1,5mH op 850hz?

Je gaat dan al vrij hoog nl.

Ik heb deze speaker:

af3.jpg

alleen die onderste ( 21W8555-00 ) daar staat die T - 130 op.

en deze zou al afzwakken op 120 Hz. Heb je er haast mee? Anders kan je je vraag ook effe neergooien op het zelfbouwaudio forum.

Waar ben jij nu mee bezig? ook zo'n soort systeem toch? ( linkje ? )

De mundorf T84 trafospoel lijkt mij dan wel wat!! (20 euro p.s. bij de audiofabriek).

Zou dit echt veel beter zijn bij 1,5mH op 850hz?

Je gaat dan al vrij hoog nl.

Ik heb deze speaker:

af3.jpg

alleen die onderste ( 21W8555-00 ) daar staat die T - 130 op.

en deze zou al afzwakken op 120 Hz. Heb je er haast mee? Anders kan je je vraag ook effe neergooien op het zelfbouwaudio forum.

Waar ben jij nu mee bezig? ook zo'n soort systeem toch? ( linkje ? )

Heb ik daar gedaan en zij adviseren een luchtspoel, maar altijd handig om te dubbel checken! B)

Ik ben bezig met een B&G Neo8 magnetostaat (open baffle) met een 18W Scanspeak woofer (BR). Dit moet een volwaardige speaker worden, maar in eerste instantie voor de achter kanalen.

De hoofdspeakers zijn nu de Neo8 open baffle met een Scanspeak 25W8567-SE gesloten. Filtering is actief. Ik wil hier nog eens kijken naar een passief filter om het verschil te horen. Prototype:

bg2od.jpg

De centre speaker moet ik nog aan beginnen....

bg2od.jpg

BTW, wat zijn dat voor klompen :ph34r:

btw, ik had jou toch een tijdje geleden gemaild? ivm die sub??

Zei adviseren een lucht spoel omdat......?? waarschijnlijk omdat je zo hoog zit met je filtering. Blijf je laag dan trafo. Of hebben ze daar een andere reden voor?

BTW, wat zijn dat voor klompen :ph34r:

btw, ik had jou toch een tijdje geleden gemaild? ivm die sub??

Zei adviseren een lucht spoel omdat......?? waarschijnlijk omdat je zo hoog zit met je filtering. Blijf je laag dan trafo. Of hebben ze daar een andere reden voor?

Lees dit topic maar even, dat gaat sneller!! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2027

Die klompjes hebben we gekregen. Mijn zoontje past ze nu net.... :D

Die sub klopt, die staat nu op zolder. Ik was toen opzoek naar de scanspeak mid en tweeter mogelijkheden, maar de Neo8 open baffle vind ik tot nu toe het beste wat ik gehoord heb (ok