Pjotr Posted 10 januari 2003 Report Share Posted 10 januari 2003 Nu eens geen aprilgrap over het zwart schilderen van je CD's om ze beter te laten klinken. Kocht vandaag een paar CD-R van het merk DataTrack type "Black Professional" Deze CD-R hebben niet alleen een zwart label maar OOK de optische kant (de kant waar de laser actief is) is pikzwart. Op de CD zelf geen enkele verwijzing over het hoe en waarom. Ze worden niet aangeprezen als audiofiel of wat dan ook. Het zijn gewoon data CD-R's. Ook op de site van de fabrikant http://www.euro-digital-disc.de/manufacturing/ geen enkele tekst of uitleg. Volgens mijn computerboertje zijn deze CD's perfect voor audio in de auto. Getest natuurlijk en wat denk je? Geen draad verschil te horen met mijn vertrouwde TDK CD-R's. Ze hebben alleen het nadeel dat je er met een witte viltstift op moet schrijven. Een gouden staat in ieder geval erg chique. Iemand meer gelezen over deze "Black" CD-R's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 10 januari 2003 Report Share Posted 10 januari 2003 In Beverwijk gekocht ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2003 Author Report Share Posted 10 januari 2003 Geplaatst door Paul Jenner:In Beverwijk gekocht ? Paul. Hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......... Was al bang voor flauwiteiten. Zei toch al dat het GEEN grap was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 januari 2003 Report Share Posted 10 januari 2003 Toch vond ik een link op die website met uitleg: makrolon Datatrack is een merknaampje, net als Mmore, die dezelfde zwarte cdr's op de markt zet Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 10 januari 2003 Report Share Posted 10 januari 2003 volgens mij is het weer iets voor mensen die van dat zilver afwillen. Ik zag ook eerst fluoriserende cds Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Ik kan me nog een topic herinneren op het forum van hifi.nl wat ook ging over het zwart verven van cd's. En het in de koelkast leggen van cd's..... Ik heb er toen ook hartelijk om gelachen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door @:Ik kan me nog een topic herinneren op het forum van hifi.nl wat ook ging over het zwart verven van cd's. En het in de koelkast leggen van cd's..... Ik heb er toen ook hartelijk om gelachen. Van het in de koelkast leggen van cd's (wat voor nut zou dat moeten hebben?) gaan ze alleen maar beslaan als je ze eruit haalt. Ik heb hetzelfde met mijn discman/mp3-speler als ik vanuit de koude buitenlucht (zoals nu het geval is) in een warme ruimte kom (in mijn geval meestal de trein). Dan weigert mijn discman eerst om te gaan afspelen. Waarschijnlijk omdat de lens en/of cd beslagen raakt. Dus volgens mij heeft dat alleen maar nadelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Nou Henrie, het kwam erop neer dat koude cd's een beter resultaat zouden opleveren. Als de handel beslaat dan lijkt me dat ook niet echt praktisch inderdaad. Een beetje klasse A CD speler genereert ook nogal wat warmte dus misschien is het dan een idee om met je hele setup in een koelcel te gaan zitten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door @:Nou Henrie, het kwam erop neer dat koude cd's een beter resultaat zouden opleveren. Als de handel beslaat dan lijkt me dat ook niet echt praktisch inderdaad. Een beetje klasse A CD speler genereert ook nogal wat warmte dus misschien is het dan een idee om met je hele setup in een koelcel te gaan zitten.... Nou dat lijkt me ook weer niet helemaal de oplossing. De gebruikte componenten presteren juist het beste bij een bepaalde temperatuur (de half geleiders tenminste). En laat dat nou net (mits het een goed ontworpen apparaat is) de 'bedrijfstemperatuur' zijn. Dus om die dingen nou te gaan afkoelen lijkt me niet echt logisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Warm of koud, ik hou het voorlopig maar bij luisteren in de woonkamer en ik haal mn cd's gewoon uit de kast, das wel zo praktisch. Maar goed dr zijn mensen die bedenken de gekste dingen, en het verleden heeft uitgewezen dat belangrijke uitvindingen zo hun oorsprong vinden. Chapeau dus maar weer voor de zwartververs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 hoi pjotr. als ik me niet vergis zijn dat carbon schijven. ik heb er zelf ook 1. ze zijn te koop bij conrad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 tis en blijven mooie onderzetters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Hmmmm... Er zijn duidelijk mensen die niet het onderscheid kunnen maken tussen kleuren (zwart of zilver/goud/blauw/groen) en temperatuur (warm of koud). Over warm of koud gaat het voor mij helemaal niet. Deze CD-R's komen uit Duitsland uit een fabriek die er helemaal niet op zit te wachten om de boel te belazeren. Het is een van hun vele professionele producten. Die link had ik ook al gevonden Andre, maar niets over het nut van die zwarte coating. Overigens komt MMORE er in het algemeen niet zo best af bij de diverse CD-R testen. TDK en Verbatim doen het een stuk beter. Op het doosje staat vermeld dat de drager Makrolon is, de merknaam van Bayer voor het polycarbonaat waar (bijna) alle CD's van gemaakt worden. De lichtgevoelige laag bestaat uit phthalocyanine. Een vrij algemeen goedje voor CD-R's. Heb de CD eens nader bekeken. Over de "afspeelkant" is een zwarte coating aangebracht. Waarschijnlijk is die coating alleen transparant voor het infrarood van de laser maar houdt ie verder alle andere licht tegen zoals het voor CD-R's schadelijke uv. Denk dat het ook een voordeel is bij open toploaders waar het daglicht bij de afspeeloptiek kan komen. Maar ik heb zo'n ding niet en kan dat dus ook niet testen. Dat spiegelende zwarte oppervlak heeft iig het voordeel dat je ieder stofje en iedere vingerafdruk onmiddelijk ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:Hmmmm... Er zijn duidelijk mensen die niet het onderscheid kunnen maken tussen kleuren (zwart of zilver/goud/blauw/groen) en temperatuur (warm of koud). Over warm of koud gaat het voor mij helemaal niet. Deze CD-R's komen uit Duitsland uit een fabriek die er helemaal niet op zit te wachten om de boel te belazeren. Het is een van hun vele professionele producten. Telefunken, Op het doosje staat vermeld dat de drager Macrolon is, de merknaam van Bayer voor het polycarbonaat waar (bijna) alle CD's van gemaakt worden. De lichtgevoelige laag bestaat uit phthalocyanine. Een vrij algemeen goedje voor CD-R's. Heb de CD eens nader bekeken. Over de "afspeelkant" is een zwarte coating aangebracht. Waarschijnlijk is die coating alleen transparant voor het infrarood van de laser maar houdt ie verder alle andere licht tegen zoals het voor CD-R's schadelijke uv. Denk dat het ook een voordeel is bij open toploaders waar het daglicht bij de afspeeloptiek kan komen. Maar ik heb zo'n ding niet en kan dat dus ook niet testen. Dat spiegelende zwarte oppervlak heeft iig het voordeel dat je ieder stofje en iedere vingerafdruk onmiddelijk ziet. Pjotr, Ik noemde het voorbeeld van de temperatuur alleen omdat het ook in dezelfde categorie van uitvindingen valt. Zowel de invloeden op het geluid door kleur als door temperatuur werkten behoorlijk op mn lachspieren. Verder is de kleur zwart de kleur die het hele scala van licht absorbeert. En dus absoluut niet bepaalde soorten licht weert. Juist het tegenovergestelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door @: Pjotr, Ik noemde het voorbeeld van de temperatuur alleen omdat het ook in dezelfde categorie van uitvindingen valt. Zowel de invloeden op het geluid door kleur als door temperatuur werkten behoorlijk op mn lachspieren. Verder is de kleur zwart de kleur die het hele scala van licht absorbeert. En dus absoluut niet bepaalde soorten licht weert. Juist het tegenovergestelde. Jawel Apenstaart, Heb je dan wel eens lenzen voor infrarood in je handen gehad? Die zien er ook pikzwart uit. Kijk ook eens naar het afdekplaatje in je ir-afstandsbediening of de ir-ledjes die daar in zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Het gaat al weer de zelfde kant op als de discussie op hifi.nl over zwarte cd's. En dat is fijn want dan valt er dus weeer wat te lachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Pjotr: Kijk ook eens naar het afdekplaatje in je ir-afstandsbediening of de ir-ledjes die daar in zitten. Verdomd je hebt gelijk, dat was me nog nooit opgevallen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door @:Het gaat al weer de zelfde kant op als de discussie op hifi.nl over zwarte cd's. En dat is fijn want dan valt er dus weeer wat te lachen Als je wilt zeiken start dan je eigen thread. Bij de weg er zijn ook wat dit betreft al genoeg threads op dit forum. Ook ik ben skeptisch en hou wel van een grapje maar daar gaat het mij nu even niet om. Hier is trouwens een link over alles en nog wat over CD-R's en alles wat daarme te maken heeft: http://www.cdrfaq.org/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Mijn excuses Pjotr, ik zal mn cynisme in bedwang houden. Sterker nog zo gauw ik in de gelegenheid ben schaf ik zo'n zwarte cd aan en wil ik het ook wel es horen. Wat zal ik daar es op zetten, hmmmmmmm, "The White Album" van the Beatles, nee toch maar "Black" van Metallica Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Neem dan de eerste elpee van de Dolly Dots, die is van echt wit vinyl. Bij de weg vanmorgen nog een CD gekopieerd. Een dramitisch verschil: Begint over te slaan bij track 9 Neemt niet weg dat ik nog steeds wil weten waarom ze die CD-R's zwart coaten. Er wordt verder geen hokus pokus verhaal over opgehangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de cd'tjes voor de eerste Play Station waren ook zwart (dacht ik). Geen idee waar dat voor was, maar ik dacht, laat ik het ff noemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 klopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Zouden ze voor PlayStations bedoeld zijn? En waarom zijn die PS-CD's dan zwart? Gewone copieen doe het immers ook goed daarin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:Zouden ze voor PlayStations bedoeld zijn? En waarom zijn die PS-CD's dan zwart? Gewone copieen doe het immers ook goed daarin. Geen idee waarom die zwart zijn. Trouwens, ik heb wel een cd waarbij het juist wel erg mooi zou zijn als de cd zelf ook helemaal zwart zou zijn. Het doosje is dat namelijk al (op de tekst die op het doosje is geprint na). De bovenkant van de cd is ook zwart, maar de onderkant is gewoon zilverkleurig. Het gaat om deze cd's: Deel 1 heb ik niet, deel 2 wel. Deel 1 van deel 3 is volgens mij ook zwart, alleen staat er op de site van SM alleen maar een limited edition en die is weer niet zwart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Die PS1 cd's waren zwart om de indruk te wekken dat ze niet te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts