Jump to content

Mooi hoog

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Ik ben elke keer weer onder de indruk van het hoog van de Dynaudio luidsprekers. Zo mooi helder zonder scherp te worden. Van de Audience 42 tot en met de Special Twenty Five.

Welke luidsprekers hebben er, in jullie oren, ook zo'n mooi hoog? En het liefst natuurlijk een midden en laag van dezelfde kwaliteit.

Hubertinus

Ik ben elke keer weer onder de indruk van het hoog van de Dynaudio luidsprekers. Zo mooi helder zonder scherp te worden. Van de Audience 42 tot en met de Special Twenty Five.

Welke luidsprekers hebben er, in jullie oren, ook zo'n mooi hoog?  En het liefst natuurlijk een midden en laag van dezelfde kwaliteit.

Hubertinus

Tot twee jaar geleden vond ik de Offrande van Jean-Marie Reynaud het mooiste hoog hebben. Nu geef ik die titel aan mijn huidige speaker, de Musical Affairs Sonatine (Heb de Offrandes nooit gehad).

Welke luidsprekers hebben er, in jullie oren, ook zo'n mooi hoog? En het liefst natuurlijk een midden en laag van dezelfde kwaliteit.

Hubertinus

Totem...??? ;)

Guest Hubertinus

@ Hans,

ik heb de Totem Rainmaker luidspreker, maar het hoog is niet het Dynaudio hoog. De klank vind ik wel erg mooi. Als daar nog het Dynaudio hoog bij zat was het helemaal kompleet.

Hubertinus

als het hoog maar helder en sprankelend klinkt dan is het voor mij goed. Af en toe fel mag best. Ik vind iets als snel dof als ik eerlijk ben

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden, Robin.

Ik denk er net zo over B)

Wat dat betreft ben ik dan over erg tevreden over m'n kleine Rogers Studio 3's.

M'n vorige speakers, de Diapason Micra had ook zo'n mooi midden en hoog.

Groeten,

Alco

M'n vorige speakers, de Diapason Micra had ook zo'n mooi midden en hoog.

Ik denk dat dat voor mij het mooiste hoog/mid is, wat ik ooit heb gehoord. Ik miste alleen wel wat bas (maar goed, daar schijn jij akoestische problemen mee te hebben)...

als je iedere keer naar een speaker luistert waar iets aan opvalt,

dan is er iets niet goed,

mooi hoog is fout

mooi laag is fout

een speaker moet gewoon goed klinken,

en er mag NIETS opvallen.

niet positief en niet negatief.

dus is Dynaudio gewoon prut.

het hoog kan misschien wel mooi zijn , maar het valt op , en dat is niet goed. ;)

@Erik,

heb ik gezegd dat de rest niks was? Je houdt wel van een beetje stennis schoppen merk ik.

Hubertinus

Erik is de man hier met zo'n beetje de meest opvallende speakers.. :D

Guest Hubertinus

Ik heb het idee dat hij een nieuw project nodig heeft. Hij doet niks anders dan knuppels in hoenderhokken gooien. Lekker makkelijk als die opgehokt zitten!

Hubertinus

Ach op die sneer naar Dynaudio (zou ie ze ooit wel eens gehoord hebben :P ) na heeft Erik wel een punt. Speakers moeten gewoon goed zijn en idd helemaal niet als zodanig opvallen. Als het goed is: Aansluiten en niet meer naar omkijken en lekker van muziek genieten.

Perfect zijn ze geen van allen en als het naar je smaak is .... wat zou je dan verder zoeken?

;)

Ik heb het idee dat hij een nieuw project nodig heeft. Hij doet niks anders dan knuppels in hoenderhokken gooien. Lekker makkelijk als die opgehokt zitten!

Hubertinus

Ik weet misschien nog wel een project voor Erik, nl een nieuw audiorek gemaakt van orgelpijpen :P:lol:

@Huub,

Ik vraag me nog steeds af waarom je de Dynaudio's toen weg hebt gedaan :blink::huh: .

Over hoog gesproken, dat is een kwestie van smaak. De meesten die bij mij komen luisteren vinden het midden en hoog werkelijk subliem. Anderen schieten B&W gelijk af.. Erik heeft wel gelijk dat een speaker geen uitgesproken goed punt moet hebben. Een homogeen beeld is wenselijk. Helaas ben je afhankelijk van de ontwerper/bouwer. Die heeft ook een smaak en maakt de speakers zoals hij ze het mooist vindt. Dat zou eigenlijk niet mogen, maar het is een menselijke trek waar we maar al te vaak afhankelijk van zijn.

Guest Hubertinus

@ Sodejuu,

ik heb die toen weggedaan omdat de kat 1 luidspreker van de standaard had gegooid. Die was beschadigd. Nee jongens, niet meteen dat beestje aanvallen. Heb ik ook niet gedaan. Een dier is ook maar een mens.

@Sodejuu,

Ik ken de B&W 804 klank en het is niet de klank die ik zoek.

Net nog even een cd van Leo Kottke gedraaid en de Totem's klinken erg lekker!

Hubertinus

Ik denk dat de kwaliteit van het hoog ook heel sterk door de electronica wordt bepaald.

Wanneer je zomaar lukraak luidsprekers beluistert en beoordeelt op het hoog, moet je niet vergeten dat je de rest van de set en de luisterruimte ook meevergelijkt.

Thuis beluisteren en vergelijken met je eigenspeakers, op je eigen set is het ENIGE wat goed is.

Omega's b.v. heb ik zo, al heeeeeeeeel verschillend horen klinken.

:)

Speakers met een Morel (Supreme)

Ja, lijkt heel veel op een goede Dynaudio.

Een luidspreker met Hiquphon tweeters heeft ook onberispelijk hoog. Maar de Esotar van Dynaudio geeft wat mij betreft nog op de fraaiste manier het hoog weer.

Ik denk dat dat voor mij het mooiste hoog/mid is, wat ik ooit heb gehoord. Ik miste alleen wel wat bas (maar goed, daar schijn jij akoestische problemen mee te hebben)...

O,..goh :rolleyes::)

Tja, ik vond 't midden/hoog ook mooi, maar ik moest toen wel de baspoorten van de Diapason Micra afdichten, anders was 't laag niet om aan te horen.

(zowel teveel als te rommelig/dreunend)

Dat had inderdaad wel als nadeel dat 't soms wat aan de magere kant was.

M'n huidige Rogers hebben zo'n beetje datzelfde midden/hoog als de Diapasons, alleen een wat strakker laag.

De Diapason's lieten bij mij vrijwel geen laag horen en als er dan toch veel laag in een opname voorkwam, leek zelfs de demping niet meer te werken en dreunden ze alsnog.

M'n Rogers gaan in 't laag niet zo diep, maar doordat 't een gesloten kast is,

is 't wel erg consistend en strak. Ik kan dus prima de basloopjes volgen, maar van die maagstoten zal men bij mij niet voelen. :rolleyes::D

Ik ken de B&W 804 klank en het is niet de klank die ik zoek

Als de klank enigszins lijkt op de N805 dan is 't ook niet echt de klank die ik zoek.

(heb alleen een keer een set N804's beluisterd bij iemand thuis in een home-cinema set, en dat was voor bij een film wel mooi. Bij muziek zou ik niet weten)

Guest Hubertinus

De 805 ken ik niet, Alco. Ik heb wel vaker B&W beluisterd. OA de DM305, de CDM2 en de CDM1 en de 804. Dat zijn dan types die ik echt uitgebreid beluisterd heb.Ik ben echter niet weg van die klank.

Hubertinus

O,..goh :rolleyes::)

Tja, ik vond 't midden/hoog ook mooi, maar ik moest toen wel de baspoorten van de Diapason Micra afdichten, anders was 't laag niet om aan te horen.

(zowel teveel als te rommelig/dreunend)

Dat had inderdaad wel als nadeel dat 't soms wat aan de magere kant was.

Tja, dreunende bas is irritanter dan geen bas... Maar ik zou het diepere laag toch wel gaan missen denk ik. Al is het natuurlijk ook maar net wat je gewend bent.

Ik weet nog dat ik een nummer van Opeth (Face Of Melinda) heb gedraaid bij jou. En het hoog en mid was daarbij erg mooi. Maar op het einde van het nummer (als er wat stevige gitaren inkomen), miste ik wel een beetje het diepere laag. Maar nogmaals, bonkend laag (uit een subwoofer van een el cheapo 5.1-setje bijvoorbeeld) is vele malen irritanter...

1. Hans heeft gelijk, het is altijd de complete set die het geluid bepaald (plus akoestiek e.d.)

2. Erik heeft ook wel gelijk wanneer hij zegt dat als iets opvalt, iets niet in balans is.

Maar iets kan ook opvallen door onopvallend te zijn.

Het is niet aan mijn eerdere post af te lezen, maar deze twee punten heb meegenomen in mijn antwoord. De set bestond uit gemodificeerd spul van 47Labs en Sun Audio. Dat zorgde ervoor dat de Sonatine heel mooi speelde. Meest in balans en bijzonder homogeen.

leuk en aardig maar als de opnametechnici besluiten er 'lekker veel' hoog in te gooien dan klinkt het ook met de beste tweeters 'te hoog'.. Zo kan het ook te dof klinken als men daartoe besluit.

Er zijn vast wel 25 tweeters in de handel die in principe een 'erg goed' hoog *kunnen* weergeven.

leuk en aardig maar als de opnametechnici besluiten er 'lekker veel' hoog in te gooien dan klinkt het ook met de beste tweeters 'te hoog'.. Zo kan het ook te dof klinken als men daartoe besluit.

Er zijn vast wel 25 tweeters in de handel die in principe een 'erg goed' hoog *kunnen* weergeven.

ja, heheh! :lol:

Ook een hoenderhok in de buurt? :o:D

Als de cd's van Katie Melua teveel hoog bezitten, dan nog is het voor een tweeter mogelijk dit mooier weer te geven dan een andere.

Hoe mooi of lelijk iets ook is, een tweeter mag niet onluisterbaar worden. In geen geval! Het mag slechts laten horen dat de opname slecht is.