Jump to content

speaker kabel dikte

tube 300
 Share

Recommended Posts

Zelf kabeltjes vlechten?

Leef je uit

Ben benieuwd welke methode nu het beste geluid geeft. Vraagt om een luisterdag van de kabelbreiklup  :D;)

Je moet nou toch geleerd hebben wat het verschil tussen vlechten en breien is.

Vlechten doe je met meerdere draden zie Leef je uit en breien met

Hoi ik wil een paar speakerkabels gaan maken

maar wat is nou de juiste dikte?

kun je stellen hoe dikker hoe beter,

of moet ze ook weer niet te dik zijn?

Ik speel met een buizen versterker 1,5 watt single ended op 110 db hoogrendement speakers

en de kabels moeten ongeveer 3 meter lang worden.

gr Robert

zelf kabels maken, huh???? Koop een mooie kabel van Oelhbach, 2x 2,5 cm2, en maak daar zelf een paar mooi spades aan vast. Zal niet meer kosten dan 25 euro denk ik.

robin

(...)een mooie kabel van Oelhbach, 2x 2,5 cm2(...)

Da's wel een hele dikke! Neem aan dat je 2,5 mm2 bedoelt?

ja natuurlijk mm2.

Waarom zelf moeilijk lopen doen met vlechten e.d. Dat je nou zelf een versterker of speakers bouwt kan ik nog net begrijpen, maar zelf kabels maken?????

Robin

hoi Robin

dat klopt ik heb mijn speakers zelf gebouwd

mijn versterkers en ben nu bezig met een phono versterker en platen speler zelf te bouwen.

Dat is nou eenmaal mijn hobby

Ik heb ook al verschillende interlinks en speaker kabels gebouwd

en mijn vraag was welke dikte nu eigenlijk ideaal is voor een mooie speaker kabel.

Ik dacht dat er wel een vuistregeltje zou zijn rekening houdend met vermogen en lengte.

Volgens mijn gevoel kan het een hele dunne kabel zijn (ik speel nu met 0,4 mm)

een dikkere kabel kan natuurlijk altijd

Maar bij interlinks is het zo, dat ik de ervaring heb dat een dunnere draad gewoon mooier klinkt.

Interessant! welke luidsprekers heeft de topic starter? 110 db is heel veel!

Groeten Roland

Denk dat dit een vlag is die de lading dekt. :)

tube3005pq.jpg

It started with a tube amplifier...... I've always loved the sound of it. But, to get the best out of it you need a loudspeaker that matches with it. Horns should do well with tubes, so I bought Klipschhorns. It sounded very beautiful. But I thought it sounded a bit like a diesel engine. Everything goes with ease (lots of torque), but it's loud (yep, it's a diesel).

After a while I wanted a more subtle sounding speaker with more "being there" effect. I choose the Hedlunds. Beautiful sounding speakers for some types of music. Very beautiful indeed. And after a while I only listened to that type of music. The Hedlunds have some preferences. But what about my other CD's. I knew now that my next speaker had to be a combination of the ease of the Klipsch and the subtlety of the Hedlunds.

Browsing along the Internet I found the Oris. They looked quite impressive but what about the sonic quality. I sent Bert an E-mail and he invited me for a demonstration. When I entered his studio I saw the Oris 150 for the first time...WOW, very impressive indeed. I had some CD's (I thought I knew them back to front, inside out) which I tested on the Oris. I couldn't recognize my own CD's. More details, more dynamical, more realness, more "being there". In fact it was the best I've ever heard. It still is. If there is a weak link in the stereo setup, the Oris can't be it. No worry's there. And that's reassuring. I never was more impressed by a loudspeaker then that day at Bert's studio. I've bought them and I enjoy them every day.

I started with a DX3 and after a while replaced them with the AER MD2, a big improvement. The bass section was the Onken/VIFA, which I played with for quite a while. Now I'm playing with Belle Klipsch which I converted to house an 18 inch Beyma. The amount of air they can move is enormous. Superb dynamics and very speedy, a good match with the Oris 150.

My equipment:

TEAC VRDS 10 CD-Drive & XO3 clock upgrade

Siltech HF9 dig. interlink

Audionote DAC 2.1 non oversampling battery charged & XO DAC reclock upgrade

DIY. silver interlink

DIY. 300B mesch plate amplifier

DIY. coax speakercable

Oris 150 with AER MD2

Belle Klipsch with 18 inch Beyma

Plans for the future, I don't know. Maybe a turntable. One thing I do know. The Oris stays ! PS. Thank you, Bert for all your support and the help in designing the crossover filter.

Maar bij interlinks is het zo, dat ik de ervaring heb dat een dunnere draad gewoon mooier klinkt.

Mijn ervaring is, dat dit bij speakerkabels ook zo is.

Voor het laag heb je iets meer nodig.

Daarom biwiren met zo'n 3,2 mm2 voor het laag en 1,6 mm2 voor het hoog.

Voor jouw vermogen zou het nog wat dunner kunnen.

Dikke kabels (veel koper) en zware pluggen zorgen ervoor dat het allemaal iets minder puntig klinkt.

Dit dus zoals IK het ervaar.... :)

Anderen horen soms (vaak) geen verschil.... :(

• 7 months later...
Hey vraagje als ik zilver kabeltjes van 0,8mm diamter koop. Hoeveel moet ik er dan samen bundelen om een fatsoenlijke kabel te krijgen? Ik gebruik op dit moment dail suites 2.5 maar ben van plan andere speakers te gaan kopen, vermoed dat die ongeveer zelfde rendement zullen hebben.

Greetz bart

Je zult de weerstand moeten uitrekenen van 1 enkele 0,8 mm diameter draad. En je zult een indicatie moeten hebben van de impedantieschommeling van de luidspreker. Dan kun je hear: klemspanningsvariate tool kijken welke verzwakking je op de klemmen kunt verwachten. Een variatie van 0.3 dB schijnt hoorbaar te zijn volgens sommige onderzoeken. Bij blinde testen wordt 0.1 dB aangehouden, aan jou de keus.

Groet,

Jacco

En als er in die mid/hoog hoorns een AER MD3 zit kom je met 1 wattje de wereld rond :)

md3_v.jpg

(Plaatje is klikbaar)

Ik heb deze topic blijkbaar gemist! :huh:

eerst en vooral: wat een speaker, wat een beauty, wat een specs! Ik dacht dat dat niet bestond!

Ik wou eigenlijk ivm Tube 300 zijn vraag naar speakerkabel (interessante berekeningen van Jacco weeral :) ) ook de bedenking plaatsen dat hij in zijn geval misschien eens kon rondkijken voor een goede kabel die speciaal ontworpen is voor buizenamps; Audio Note en zo... bij goede merken worden kabels speciaal voor hun specifieke toepassing gebouwd, die zullen de berekeningen van Jacco toch ook meepakken in hun r 'n d afdeling?

En zo zijn we nog steeds bij zilverkabel gebleven ;)

mvg RastaPhil

[...]

een goede kabel die speciaal ontworpen is voor buizenamps; Audio Note en zo... bij goede merken worden kabels speciaal voor hun specifieke toepassing gebouwd, die zullen de berekeningen van Jacco toch ook meepakken in hun r 'n d afdeling?[...]

mvg RastaPhil

Als je een bepaald frequentiegebied wilt benadrukken of juist niet en je kent je speakerimpedantiegedrag en je uitgangsweerstandgedrag, dan zou je wel eens een dedicated kabeltje kunnen maken die precies dat laat horen wat je graag wilt horen. Dat zou ik me kunnen voorstellen.

Groet,

Jacco

• 2 weeks later...
Hey vraagje als ik zilver kabeltjes van 0,8mm diamter koop. Hoeveel moet ik er dan samen bundelen om een fatsoenlijke kabel te krijgen? Ik gebruik op dit moment dail suites 2.5 maar ben van plan andere speakers te gaan kopen, vermoed dat die ongeveer zelfde rendement zullen hebben.

Greetz bart

Hoi Bart, ik zou als ik jou was nog eens wat sites bezoeken over zelfbouwkabels (oa met zilver) want ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je met zilver minder doormeter nodig had, maar ik kan me vergissen, en ik weet ook niet meer op welke site het was dat ik me zou kunnen vergissen <_<

Maar als je het regeltje aanhoudt dat hearboven aangegeven wordt, heb je, om het practisch te houden, 4 kabels voor de plus en vier voor de min (retour) nodig. Zitten die kabeltjes al in een isolerende huls, of steek je ze in teflon tubing? Moest ik aan zulk project beginnen, ik zou die kabels vlechten (eerder punniken :P ) eventueel rond een teflon tube-je, dan alles mooi inpakken. Ik denk trouwens dat zo'n 3,5 mm zilverkabel wel vrij stug wordt!

:) veel plezier met je research!

mvg RastaPhil