Jump to content

Zilver soldeer

Blade
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Hoe wordt de waarde van zilver soldeer of i.i.g. het zilver percentage aangegeven op een rol soldeer.

Ik ben namelijk in het bezit van een rolletje Stannol soldeer, 100 g, 0,8mm waarop staat "bleifrei" en type HS10 1510 Fg1,5% EN29454.

Ik ben steeds in de veronderstelling geweest (nu nog) dat dit zilverhoudend is, maar hoe weet ik dat? Is dat die Fg1,5% aanduiding?

Ik hoor graag een verhelderend antwoord.

Groeten,

Marcel

Hmm dat nummer komt in de Stannol catalogus niet voor. Dit heb ik voor je kunnen vinden:

828696_RB_00_FB.EPS.jpg

Als je het bij Conrad vandaan hebt is het dus waarschijnlijk dat. Overigens is er ook loodvrijsoldeer met Sn99%Cu1%. Aanduiding HS10 is iig het type flux (vloeimiddel), in dit geval natuurcolophonium.

;)

Bedankt collega forumleden voor deze snelle reactie.

En ja, ik heb dit ook van de firma Conrad. Maar om toch op zeker te gaan denk ik dat ik toch maar een rolletje WBT bestel.

Groeten,

Marcel

Wonder Solder is ook mooi B)

Stelling:

Een soldeerverbinding op een juiste wijze maken is oneindig veel belangrijker dan het toepassen van de soort tin.

Soldeertin met zilver is prima als je het hebt en goed kan verwerken. Die paar zilvermoleculen die in dit type tin per gemaakte verbinding voorkomen, maakt geen snars uit.

Groet

Henk