Jump to content

Plof bij aanzetten versterker

Arne
 Share

Recommended Posts

Een idee waardoor dit komt heb ik niet. Maar misschien helpt het als ik je vertel dat ik het ook heb bij mijn NAIM NAP150/NAC112 combinatie. Ook de geintegreerde versterker van NAIM (NAIT5) kent dit probleem. Ik maak me er niet druk over en laat mijn vv/ev gewoon permananent aan staan (behoudens een flinke onweersbui). Probleem opgelost ;). Ik vind het namelijk ook storend en ben eigenlijk wel benieuwd waardoor het komt.

Groeten

Frank :D

Klopt Frank,

Ik heb 't ook bij mijn Naim Nait versterker.

Hij geeft zelfs een harde klap uit beide speakers als ik 'm aanzet. Hij staat bij mij ook altijd 24/7 aan. Voor 't stroomvrbruik hoef je 't niet echt te laten.

ps:Arne, Ik weet niet of je voorversterker een 'mute' schakelaar heeft,anders zou je die in kunnen schakelen voordat je de versterker(s) aanzet. Bij mijn versterker werkt dit prima. dan zet ik na ongeveer 10seconden de 'mute' weer uit.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

ps:Arne, Ik weet niet of je voorversterker een 'mute' schakelaar heeft,anders zou je die in kunnen schakelen voordat je de versterker(s) aanzet. Bij mijn versterker werkt dit prima. dan zet ik na ongeveer 10seconden de 'mute' weer uit.

Helaas, de Quad heeft geen mute. Ik laat de versterker ook wel 24/7 aanstaan, maar aangezien hij nog niet definitief is opgesteld moet ik alles nog wel eens weghalen. Nu sluit ik gewoon de luidsprekers pas aan na het aanzetten... Ik vind het alleen wel vreemd dat het met de B&W's wel gebeurt en met de JBL's niet.

Arne

Dat deze plof te horen is, komt door de opbouw van de versterker. Naim, Linn en Quad werken volgens hetzelfde principe. Je kan het wegkrijgen door een zobelnetwerkje aan te brengen (C en R in serie), maar dit zal het typische geluid van dergelijke apparatuur niet ten goede komen.

Wat zijn C en R???

En bedoel je met de opbouw van de de versterker dat er bij deze merken geen sprake is van tegenkoppeling???

Arne, mijns inziens zou het fenomeen dat je de "plof" wel bij de B&W's ervaart en niet bij de JBL's verklaart kunnen worden doordat de JBL's minder gevoelig zijn.

Wat ik wel vreemd vind is, dat je de plof niet bij je linker speaker hoort. Zit er niet toevallig een vertraging tussen links en rechts? Als ik mijn vv/ev uitzet hoor ik na ca. 5 sec. ook nog twee zachte pufjes uit mijn speakers; eerst rechts en dan links.

Gr.

Frank

Wat zijn C en R???

Ik neem aan dat Sodejuu een condensator © en een weerstand ® bedoelt. Deze letters zijn namelijk de officiele symbolen daarvoor. Een L is bijvoorbeeld een spoel. Waarom die L heet is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk omdat het engels voor spoel (coil) met een C begint en de C al aan de condensator (capacitor) was gegeven en ze de laatste letter hebben gebruikt..(?) R staat (uiteraard) voor resistance...

Ok, maar hoe werkt dat dan?

Ik ken het genoemde zobelnetwerkje niet, maar Sodejuu beschrijft het als volgt:

Je kan het wegkrijgen door een zobelnetwerkje aan te brengen (C en R in serie), maar dit zal het typische geluid van dergelijke apparatuur niet ten goede komen.

Ik weet niet waar je dat netwerkje moet aansluiten (mijn gevoel zegt tussen de luidsprekeruitgangen en de luidsprekers zelf), maar dat moet je maar aan Sodejuu vragen... 'In serie' wil zeggen dat ze achter elkaar (i.p.v. naast elkaar zoals bij parallelle schakelingen) staan, maar dat leek me wel duidelijk...

Geplaatst door Arne:

Wanneer ik mijn Quad 34/405-II combinatie aanzet op mijn B&W 610's geeft dat een behoorlijke plof op de rechter speaker. Wanneer ik het met mijn JBL MX1000's doe, gebeurt dat niet...

Iemand een idee?

Arne

Lastig hoor de zelfde topics van dezelfde mensen op twee forums.

De versterker heeft waarschijnlijkeen licht defect aan de rechterkant.

Waarschijnlijk een elko, maar dat hadden we al gehoord!

maar het verschil tussen de b&w en de jbl, zou veroorzaakt kunnen zijn door de beroemde beveiliging van JBL.

Als er inderdaad een lamp in de speaker zit dan zal bij het opkomen van de voeding veel gelijkstroom door je woofer lopen. Nu zal de lamp gaan branden en de "plop" verzachten.

Just a thought

Succes Arne

Groeten Simon

Komt dit niet door het ontbreken van een inschakel relais?

Ik heb ooit een Cambridge versterker die dezelfde "plop" liet horen.

Ik vind eigenlijk heel normaal om een versterker altijd aan te laten staan, hoewel het natuurlijk afhangt welke versterker je hebt, maar met een Quad voor en eind moet dat toch geen probleem zijn,en het klinkt ook nog eens beter.

Donny

Simon,

Het is juist het punt van deze versterkers dat ze geen uitgangselco of spoel hebben. Dat zorgt mede voor de karakteristieke klank van deze beestjes. De plop raak je niet zomaar kwijt en kun je ook beter laten zitten. Door een C(apacitor = condensator) en R(esistor = weerstand) in serie te zetten en deze aan te sluiten op de + (rood) van de speaker en de ander zijde aan de ground van de voeding ben je de plop kwijt. Als deze ground dezelfde is als de - van de speaker (zeer waarschijnlijk) kun je ze ook parallel op de speaker monteren. Je raakt echter ook de zo beroemde karakteristieke klank. Het is dus het een of het ander.

Henrie zit dus aardig in de richting ;)

Dat de JBL's hier geen (of weinig) last van hebben kan idd aan de lamp liggen die erin kan zitten. JBL heeft daar een handje van om zo een speaker te beveiligen. Deze werkt zo tevens als inschakelvertraging.

Een andere optie is om in de speakerlijn een schakelaar te zetten die je pas aanschakelt nadat de versterker al een seconde of 10 aan staat.(Ook niet erg elegant, maar wel effectief)

Geplaatst door sodejuu:

[QB]Simon,

Het is juist het punt van deze versterkers dat ze geen uitgangselco of spoel hebben. Dat zorgt mede voor de karakteristieke klank van deze beestjes. De plop raak je niet zomaar kwijt en kun je ook beter laten zitten. Door een C(apacitor = condensator) en R(esistor = weerstand) in serie te zetten en deze aan te sluiten op de + (rood) van de speaker en de ander zijde aan de ground van de voeding ben je de plop kwijt. Als deze ground dezelfde is als de - van de speaker (zeer waarschijnlijk) kun je ze ook parallel op de speaker monteren. Je raakt echter ook de zo beroemde karakteristieke klank. Het is dus het een of het ander.

Henrie zit dus aardig in de richting    ;)

QB]

Nu ben ik je ff kwijt. Ik heb 't over een eindtrap die niet symetrisch inschakeld. Dit komt door waarschijnlijk een elko die stuk is. Ik heb 't niet over uitgangs elko's (die geven ook een plop).

Mijn versterkers ploppen ook en leggen regelmatig het net plat. Maar omdat ze het allebij doen zal 't wel zo horen. En zo erg vind ik 't niet. Ik heb wel een externe inschakel vertraging gemaakt om de plop te verzachten en om de zekeringen heel te houden. soft starter

Hier echter is iets anders aan de hand hier plopt maar 1 kanaal. En dat is vreemd.

Groeten Simon