Jump to content

Elac 200-serie

Markless
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben Mark, kom uit Borculo, Gelderland. Ik hoop hier nog wat te leren. Maar nu eerst een vraag. Een kennis van mij wil een nieuwe geluidsset kopen betreffende: 4 zuilluidsprekers, 1 centerluidspreker en een versterker. Nu komt de verkoper aan met Elac luidsprekers. Zoals de topictitel vermeld, uit de 200 serie.

Center:

Elac CC 200.2

Zuilen:

optie 1: 4 x FS 208.2

optie 2: 2 x FS 208.2 en 2 x FS 209.2

optie 3: 4 x FS 209.2

Versterker:

Marantz, type weet ik zo niet.

1.Zal degene hier een goede koop aan doen ?( ik doel hiermee op het merk Elac, en de serie. )

2.Welke zuil-optie raden jullie aan?

3. En welke versterker? Ik dacht zelf aan iets van Harman/Kardon.

4. Misschien geen van alle? wat raden jullie dan aan? ongeveer de zelfde prijsklasse, versterker mag 1000/1500 kosten.

Alvast bedankt

Ik zou voor optie 3 gaan, een mooie luidspreker die wel een echte versterker nodig heeft (let op de dempingsfactor). De luisprekers vragen een zeer stabiele versterker (geen mediamarkt type)

Ik heb zelf Elac speakers en heb de ervaring dat ze vrij makkelijk aan te sturen zijn met verschillende versterkers.

Mijn systeem:

Stereo / front: CL102i zuilen

Center: CM80/4

Achter: Cinema Sat 2

Voor dagelijks gebruik en films zijn de CL102i's aangesloten op mijn Marantz SR-5500 versterker. Die levert 90Watt per kanaal. De Marantz heeft de Elacs prima onder controle, het geluidsbeeld is zoals het hoort te zijn. Ook de center wordt door de Marantz over het volledige frequentiebereik van 40Hz-23kHz probleemloos aangestuurd. Het laagste laag dat de speakers kunnen produceren komt er strak uit met de Marantz.

Als ik echt "ervoor ga zitten" om te luisteren, dan worden de CL102i's aangesloten op een Croft 2x 30Watt buizenversterker. Ook hier is de controle is prima, geluidsbeeld is diep, hoog en breed en alles komt los van de speakers. De afbeelding is weliswaar mooier dan met de Marantz, dat verschil komt door de versterkers.

Het is vooral belangrijk dat de versterker voldoende stroom levert; vermogen is minder relevant. De meeste Elacs nemen al genoegen met een vermogen van zo'n 30 - 40 Watt per kanaal omdat ze doorgaans een vrij hoog rendement hebben (de FS-serie rond de 90 dB).

Technisch zal het allemaal dus wel goed gaan. Luisteren is het devies om te bepalen of de combinatie qua klank naar wens is.

Bedankt voor de reacties. Ik zie hier het begrip "buizenversterker" voorkomen. Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Kan iemand mij uitleggen wat het inhoud, en wat het voordeel er van is. Of een link naar een pagina o.i.d. In dat geval, bedankt.

Een buizenversterker werkt met buizen in plaats van transistoren. Buizen zijn, zeg maar , de voorloper van transistoren.

Het is een uiterst discutabel onderwerp, maar over het algemeen geldt dat een buizenversterker het geluidsbeeld doorgaans mooier weet neer te zetten (groter, hoger, dieper, betere plaatsing) dan een transistorversterker.

Een transistorversterker levert doorgaans echter (veel) meer vermogen en vertoont op papier lagere vervormingscijfers. De vraag (en eeuwige discussie) is dan weer of die (op papier) hogere vervorming van een buizenversterker hoorbaar en van invloed op het geluid is of niet.

Kortom: het verschil is de soort componenten waaruit de versterker is opgebouwd, met daardoor een verschillend klankkarakter.

Zie o.a. Wikipedia, Triode Dick

Bedankt voor de reacties. Ik zie hier het begrip "buizenversterker" voorkomen. Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Kan iemand mij uitleggen wat het inhoud, en wat het voordeel er van is. Of een link naar een pagina o.i.d. In dat geval, bedankt.

goliath_laag_standpunt_op_rek.jpg

Da's toch mooi man! :wub:

Alleen als je ze in meerkanaals uitvoering wilt zul je ze zelf moeten bouwen.. :rolleyes:

Da's toch mooi man! :wub:

Alleen als je ze in meerkanaals uitvoering wilt zul je ze zelf moeten bouwen.. :rolleyes:

Het ziet er gaaf uit jah. Maar zelf bouwen? Dat word niet wat:P zo handig ben ik niet. Bedankt voor de info mensen. Iemand nog tips voor een versterker? Of moet ik hiervoor een nieuw topic openen in een andere categorie?

Het is een uiterst discutabel onderwerp, maar over het algemeen geldt dat een buizenversterker het geluidsbeeld doorgaans mooier weet neer te zetten (groter, hoger, dieper, betere plaatsing) dan een transistorversterker.

Inderdaad