Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ik heb daarbij de fout gemaakt ze te beloven om schuldenvrij te mogen studeren. Haha... Nee, dat was misschien inderdaad niet zo slim. Ik wou dat ik zo'n vader had. Al hoewel, dan was ie nu waarschijnlijk failliet, met tot voor kort 2 studerende kinderen en binnenkort nog een... Tja, als je van die eeuwige studenten hebt dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen..... Conqubite 'Eeuwig' kun je tegenwoordig niet meer studeren. Althans, niet met studiefinanciering, want daar heb je maar recht op voor zolang je studie duurt. Dan mag je nog 3 jaar lenen geloof ik. Maar ja, Carl maakt het z'n kinderen wel mogelijk om eeuwig te studeren. Hij heeft immers beloofd dat ze geen schulden zullen hebben na de studie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 (...)Maar ja, Carl maakt het z'n kinderen wel mogelijk om eeuwig te studeren. Hij heeft immers beloofd dat ze geen schulden zullen hebben na de studie... Ik ben ook van plan te zorgen dat mijn zoon financieel gezien zorgeloos kan studeren (hij is pas 6 dus nog tijd zat om te sparen ) Maar als hij tzt inderdaad gaat studeren dan zijn er wel degelijk voorwaarden verbonden aan het trekken van mijn knip, zoals een zekere aantoonbare progressie, continue toename van het aantal behaalde studiepunten en geen eeuwigdurend verhaal. Het hoort nu eenmaal bij het leven dat je bepaalde dingen in een bepaalde periode dient af te ronden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Het hoort nu eenmaal bij het leven dat je bepaalde dingen in een bepaalde periode dient af te ronden. Het hoort er tegenwoordig ook bij om te (laten in-) zien wat dat kost. Ik doe i.i.g. geen beloftes Daarom schreef ik ook "van plan" Enneh... hij krijgt tzt ook echt wel de rekeningen onder de neus hoor! Daar zijn we nu al mee begonnen overigens: al kunnen wij het missen, 't is niet vanzelfsprekend allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Even voor de duidelijkheid, het is natuurlijk niet zo dat mijn kinderen tot de eeuwigheid op mijn kosten kunnen studeren. Wel realiseer ik me dat er altijd momenten zijn in het leven dat er tijd verloren wordt cq verlummelt. Het feit dat mijn vader dood ging toen ik 13 was had bijvoorbeeld behoorlijke impact op mijn middelbare schooltijd - duurde langer. Of mijn kinderen op hun 24 of 26 afstuderen maakt me geen zak uit als ze maar gelukkig zijn en hun tijd nuttig gebruiken. Wat wil je meer als ouder? Carl PS Theo wat verder met je samenlevingscontract. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Twee van de drie jongens zijn het huis uit. Dat betekend dat ik een luisterruimte kon inrichten. Niet dat m'n vrouw 'n hekel had aan de hoofdset in de woonkamer (integendeel..!!), maar het klinkt op m'n zolder wel veel beter. Bovendien kun je de rommel laten liggen wanneer dat even zo uitkomt. In de huiskamer staan nu de Pipers... dat is voldoende voor de TV en af en toe wat achtergrondmuziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Even voor de duidelijkheid, het is natuurlijk niet zo dat mijn kinderen tot de eeuwigheid op mijn kosten kunnen studeren. Wel realiseer ik me dat er altijd momenten zijn in het leven dat er tijd verloren wordt cq verlummelt. Het feit dat mijn vader dood ging toen ik 13 was had bijvoorbeeld behoorlijke impact op mijn middelbare schooltijd - duurde langer. Of mijn kinderen op hun 24 of 26 afstuderen maakt me geen zak uit als ze maar gelukkig zijn en hun tijd nuttig gebruiken. Wat wil je meer als ouder? Carl PS Theo wat verder met je samenlevingscontract. Carl, Nee ik ben nog niet verder met het samenlevingscontract. Eerst moet de principe beslissing definitief worden, daarna gaan we wel even naar een notaris en zal ik eerst eens een modelcontractje op internet bekijken. Over studerende kinderen gesproken: mijn beide zoons hebben inmiddels hun studie afgerond (HEAO Arnhem bedrijfseconomie) cq gaan die in juni afronden (UvA Software Engeneering). Ik heb altijd gezegd: ik betaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Overigens wordt je niet verplicht om bij IBG te lenen. Als je als ouder betaalt, kan je dat fiscaal aftrekken boven een drempel (recent arrest). Nee, als je ouders het kunnen ophoesten, hoef je inderdaad niet te lenen. Met andere woorden: als je 'pech' hebt dat je ouders niet 'rijk' zijn, wordt je WEL verplicht te gaan lenen... Dat is ook net wat ik tegen heb op het duurder maken van studeren (en daardoor meer moeten lenen van IBG, als je geen rijke ouders hebt)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ach, met een goede baan na je studie - en de economie ziet er rooskleurig uit - is zo'n studielening toch wel te overzien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ach, met een goede baan na je studie - en de economie ziet er rooskleurig uit - is zo'n studielening toch wel te overzien? Nu nog wel ja, maar wat als als het collegegeld flink omhoog gaat? Gaat de studiefinanciering dan ook mee? Oh nee, die wordt ook al afgeschaft, alles wordt een lening (als het aan sommige politici ligt)... Moet je zometeen alles eerst gaan lenen en kun je dan eerst nog eens een jaar of 10 krom liggen om alles terug te betalen. Nee, zo krijgen we wel een kennis-economie inderdaad... Zoals het 'vroeger' was, dat je oneindig lang kon blijven studeren (je kreeg toch wel studiefinanciering, en niet te weinig ook...) was ook niet goed. Maar er wordt zo langzaam aan wel een beetje doorgeschoten met de bezuinigingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Het wordt inderdaad erg duur. Maar realiseer je dat elke belastingbetaler fors meebetaalt aan elke student op HBO / WO. Zie het als prikkel om binnen redelijke termijn je studie af te ronden. Rustig aan studeren is natuurlijk prima, maar neem er dan een baantje bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Overigens wordt je niet verplicht om bij IBG te lenen. Als je als ouder betaalt, kan je dat fiscaal aftrekken boven een drempel (recent arrest). Nee, als je ouders het kunnen ophoesten, hoef je inderdaad niet te lenen. Met andere woorden: als je 'pech' hebt dat je ouders niet 'rijk' zijn, wordt je WEL verplicht te gaan lenen... Dat is ook net wat ik tegen heb op het duurder maken van studeren (en daardoor meer moeten lenen van IBG, als je geen rijke ouders hebt)... Daar heb je natuurlijk wel gelijk in Henrie maar aan de andere kant heb ik het in mijn leven niet al te gek gedaan en daardoor geld opzij kunnen zetten. Het is natuurlijk aan mij dat te besteden hoe ik dat wil en ik heb er plezier van mijn kinderen aan een goede startpositie te helpen. Even los van het voordeel van die startpositie -uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen. Het is overigens allemaal zo relatief. Zelf financieel een goede startpositie gehad maar ik had er heel wat meer aan gehad als mijn vader niet op mijn 13 gestorven was. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ach, met een goede baan na je studie - en de economie ziet er rooskleurig uit - is zo'n studielening toch wel te overzien? Nu nog wel ja, maar wat als als het collegegeld flink omhoog gaat? Gaat de studiefinanciering dan ook mee? Oh nee, die wordt ook al afgeschaft, alles wordt een lening[...] En over welke bedragen hebben we het dan? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ach, met een goede baan na je studie - en de economie ziet er rooskleurig uit - is zo'n studielening toch wel te overzien? Nu nog wel ja, maar wat als als het collegegeld flink omhoog gaat? Gaat de studiefinanciering dan ook mee? Oh nee, die wordt ook al afgeschaft, alles wordt een lening[...] En over welke bedragen hebben we het dan? Groet, Jacco Als alles een lening wordt, is het aan jou hoe hoog dat bedrag oploopt natuurlijk. Maar een studiefinanciering is tegenwoordig een kleine Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Okidoki. Ik zie dat je 2 maanden "vakantie" neemt. Geeft niet, want dan kun je veel geld verdienen. Zeg 1000,- euro per maand? Je kamer en verzekering loopt wel gewoon door, dus dat is 600 euro voor die 2 maanden. Studentenvoedsel hoeft niet meer dan 7.50 euro per dag te kosten, dus dat is voor 2 maanden 450 euro. Dan houd je een kleine 1000 euro over. Anyway, voor de rest van het jaar (= 10 maanden): * huur enzo, 300 euro per maand * studentenvoedsel, 200 euro per maand (af en toe bij de ouders mee-eten) * collegegeld, 150 euro per maand * boeken, 75 euro per maand * stufi, 500 euro per maand Een negatief saldo van 225 euro per maand. Dat is dan exclusief kleed- en zuipgeld. Zuipen was bij mij 200 euro per maand en kleedgeld misschien 50 euro. In totaal minstens 500 euro per maand bijverdienen dus. Een studentenweek heeft ca 70 uur (10 uur per dag lijkt me redelijk) waarvan je er 40 aan studie zou moeten besteden. Blijven er 30 per week over. Oke, het stappen er af, 30 - 12 = 18 uur. Per maand dus 72 uur om te werken! Voor 6.95 euro netto per uur kun je jezelf bedruipen. Als je een studie niet in 40 uur per week redt, moet je iets anders gaan studeren of helemaal niet studeren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met een beetje bijverdienen kun je je inderdaad prima redden (met wat spaargeld ook wel trouwens). Maar het punt wat ik wilde maken, is dat je in de problemen komt, als je alles moet lenen. Stel dat je 6 jaar studeert en Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met een beetje bijverdienen kun je je inderdaad prima redden (met wat spaargeld ook wel trouwens). Maar het punt wat ik wilde maken, is dat je in de problemen komt, als je alles moet lenen. Stel dat je 6 jaar studeert en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Maar volgens mij bedoel je dat die stufi van 500 euro een lening wordt in plaats van een gift zoals nu als je maar een bepaald aantal studiepunten behaalt. Dat bedoel ik ja. Het zal voorlopig nog niet zo ver zijn en ik ontloop het sowieso wel, maar de ideeen zijn er al wel. Ene meneer Rutte (die zelf 3 jaar 'te lang' over z'n studie deed) wil namelijk dat er sneller gestudeerd gaat worden. Alsof dat de kwaliteit ten goede gaat komen. ALS het uberhaupt al sneller gaat, door deze maatregel... Ik denk eerder dat er MINDER mensen gaan studeren. Dan bereikt ie toch niet helemaal wat ie zegt te willen (kenniseconomie) volgens mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik betaal voor mijn extern wonende zoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, mijn dochter komt niet rond van 2200 euro hoor. Die verdient 2500 euro en daar doe ik elke maand 1000 euro bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Dan zou ik maar eens een goed gesprek met haar hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, mijn dochter komt niet rond van 2200 euro hoor. Die verdient 2500 euro en daar doe ik elke maand 1000 euro bij. Daar kom je je leven niet meer van af... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, mijn dochter komt niet rond van 2200 euro hoor. Die verdient 2500 euro en daar doe ik elke maand 1000 euro bij. Dat is dan geen student neem ik aan. Alleenstaande moeder met 5 kinderen of zo? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, mijn dochter komt niet rond van 2200 euro hoor. Die verdient 2500 euro en daar doe ik elke maand 1000 euro bij. Jazeker... Geld moet waaien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, mijn dochter komt niet rond van 2200 euro hoor. Die verdient 2500 euro en daar doe ik elke maand 1000 euro bij. Dat is dan geen student neem ik aan. Alleenstaande moeder met 5 kinderen of zo? Groet, Jacco Nou, dan nog kun je er wel van rondkomen. Ik moet het met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik betaal voor mijn extern wonende zoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts