Jump to content

Nordost Blue Heaven

paul demo
 Share

Recommended Posts

(en vervolgens proberen te begrijpen waarom dat verschil ontstaat).

En hier zit het probleem nou juist, ondanks alle meet-deskundigheid en -mogelijheden zijn er nog geen "geleerden" die de verschillen eensluidend kunnen verklaren.

Hoorbaar zijn ze zeker wel... (ook blind)... dat is n.l. w

En hier zit het probleem nou juist, ondanks alle meet-deskundigheid en -mogelijheden zijn er nog geen "geleerden" die de verschillen eensluidend kunnen verklaren.

Er zijn door "Hear lui" verschillende vergelijkingen gedaan, helaas worden die telkens als "niet wetenschappelijk" naar de prullenbak verwezen.

Er staat bij John Picoso nog iets op het programma. Misschien worden we daar wat wijzer.

:)

Als je dit bedoelt met bewijs, dan is dat inderdaad erg zwak ja, zeker wetenschappelijk gezien.

Er zijn door "Hear lui" verschillende vergelijkingen gedaan, helaas worden die telkens als "niet wetenschappelijk" naar de prullenbak verwezen.

Er staat bij John Picoso nog iets op het programma. Misschien worden we daar wat wijzer.

Als je dit bedoelt met bewijs, dan is dat inderdaad erg zwak ja, zeker wetenschappelijk gezien.

Misschien kun je t.z.t. ook naar John komen.... Dan heb je tenminste recht van spreken.

[...]

BTW: Op een ander forum las ik dat een professionele studiotechnicus de CD met opnamen van Norah, waarin jij feilloos de scherpe randjes aanwees, als een uitstekend opgenomen CD omschreef. Amusant.

Smaken verschillen zullen we maar zeggen...

Groet,

Jacco

Misschien kun je t.z.t. ook naar John komen.... Dan heb je tenminste recht van spreken.

Ik vind het nogal wat dat je beweert dat ik nu geen recht van spreken heb. Het verbaast me meer dat jij wetenschappelijke inzichten, op een gedegen manier verkregen, terzijde schuift voor een lusitertest met een paar forummers.

Audiofielen zijn van huis uit geen wetenschappers, op enkele uitzonderingen na.

Kennelijk wordt wetenschappelijk onderzoek verheerlijkt en als enig bewijsmiddel bestempeld, terwijl een audiofiel gewoon luistert of een bepaald onderdeel klinkt zoals hij het graag hoort.

Ik vind het heel kwalijk dat bepaalde figuren wetenschappelijk 'bewijs' eisen van mensen die geen wetenschappers zijn.

Zou Cgm bijv. (ik noem maar eens iemand) opeens Nordost kabels gaan aanschaffen als deze in een wetenschappelijk verantwoord onderzoek als beste uit de bus komen :blink::unsure:

Andr

Ach, als de meeste fabrikanten het functioneren van hun spullen al niet technisch onderbouwen, waarom zou de audiofiel het dan beter weten?

Probeer maar eens een referentie vast te stellen (aan de hand van fabrieksgegevens), daar begint het onderzoek toch mee :unsure:

Andr

Ik heb in het verleden (meet)instrumenten gekalibreerd, hiervoor heb je een referentiewaarde nodig, anders kun je niet vaststellen of- en hoeveel een instrument afwijkt.

Met een aantal metingen gedurende een bepaalde periode kun je vaststellen hoe de afwijking verloopt en daarmee kun je ook 'voorspellen' wanneer de afwijking buiten de gestelde toleranties raakt.

Bij audio zou zo iets ook bruikbaar kunnen zijn, maar elke fabrikant heeft zijn eigen normen.

Om een voorbeeld te noemen, neem een luidspreker van merk X en probeer aan de hand van de bekende technische gegevens eens vast te stellen hoe deze luidspreker klinkt ....

Als dit mogelijk zou zijn, dan heb je een basis om de klank van een luidspreker te beschrijven en hier iets 'wetenschappelijks' mee te doen :rolleyes:

Met versterkers en kabels idem, welke meetbare gegevens zijn verantwoordelijk voor de uiteindelijke klank?

Jan Breem loopt daar met een ruime boog omheen door te stellen dat alle 'goede' versterkers en cdspelers hetzelfde klinken, zonder te omschrijven wat dan 'goed' is.

Andr

Het lijkt er soms op dat een fabrikant in deze business er gewoon geen belang bij heeft om met maatstaven te werken.

Er kan best wel een methode worden ontwikkeld hoor, maar het is niet nodig, allerlei accessoires verkopen toch wel.

Ik heb er geen pijn in de buik van dat er nog geen onderzoek geweest is hoor :lol:

Maar ik wil wel mijn zilveren (zelfbouw) interlinks beschikbaar stellen om te zien of het bekende 'aangedikte' laag-midden gebied met metingen aantoonbaar is :rolleyes:

Andr

Ik vind het nogal wat dat je beweert dat ik nu geen recht van spreken heb. Het verbaast me meer dat jij wetenschappelijke inzichten, op een gedegen manier verkregen, terzijde schuift voor een lusitertest met een paar forummers.

Hoe kom je daar bij.... :confused:

Ik schuif helemaal geen inzichten opzij.... Ik zeg alleen dat er verschillen in kabels HOORBAAR zijn waarvoor GEEN WETENSCHAPPELIJK bewijs voor bestaat.

Ik schuif helemaal geen inzichten opzij.... Ik zeg alleen dat er verschillen in kabels HOORBAAR zijn waarvoor GEEN WETENSCHAPPELIJK bewijs voor bestaat.

Je bedoelt dat die verschillen NOG niet wetenschappelijk zijn aangetoond. Ik refereer met plezier nog maar eens aan de scherpe randjes van Norah Jones. Jij hoort ze en wijst ze aan, ik hoor ze ook en ik laat je zien waar ze zich precies bevinden, hoe ze eruit zien en hoe je ze kunt wegpoetsen.

Het blijft van jouw kant overigens wel erg stil als ik het over die scherpe randjes heb. Neem je het mij kwalijk dat de audiofiele magie van die randjes niet meer bestaat?

Met hoorbare klankverschillen tussen kabeltjes zal het dezelfde weg gaan als met de scherpe randjes van Norah. Kwestie van tijd. Want wat jij kunt horen is altijd meetbaar en wat nog wel meetbaar is kun jij niet horen.

In het algemeen mogen de heren audiofielen-met-technische-interesse weleens beginnen met het opzij zetten van hun simplistische gedachten over het meten van hoorbare verschillen. Het telkens opnieuw vaststellen dat "men" blijkt te denken dat de techneuten-die-daar-iets-vanaf-weten denken in eendimensionale grootheden wordt zo langzamerhand een beetje vervelend.

Die referentie die Andr

Volgens mij heeft "de wetenschap" zich nog nooit verdiept in audio kabels, en de fabrikanten doen het op hun eigen wijze.