Jump to content

Muziek bewaren

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Hallo allemaal,

Geen idee, of dit topic hier ooit de revue gepasseerd heeft.

"Dillema" van een van mijn collega's, die zelf muziek maakt.

"Er is geen medium waar je lange tijd zeg > 25 jaar of

nog langer muziek op kunt slaan"

De huidige digitale media zijn erg "vluchtig" dan heb ik het maar niet over het "Kruidvat CDtje" die hooguit 1... 2jaar leesbaar is . Maar sommige 1e generatie orginele CD's van pak em beet 20 jaar terug ...... haperen :-(

Kortom: "Hoe bewaar ik mijn muziek het best, voor de komende generaties?"

Vriendelijke groet,

Jack

Ik heb het met originele cd's nog niet meegemaakt, maar cd-r's echter, vreselijk soms. Ze staan bij mij niet in de zon, ben er voorzichtig op, maakt weinig uit vrees ik. Af en toe een kopie maken misschien..

Hallo allemaal,

Geen idee, of dit topic hier ooit de revue gepasseerd heeft.

"Dillema" van een van mijn collega's, die zelf muziek maakt.

"Er is geen medium waar je lange tijd zeg > 25 jaar of

nog langer muziek op kunt slaan"

De huidige digitale media zijn erg "vluchtig" dan heb ik het maar niet over het "Kruidvat CDtje" die hooguit 1... 2jaar leesbaar is . Maar sommige 1e generatie orginele CD's van pak em beet 20 jaar terug ...... haperen :-(

Vriendelijke groet,

Jack

Gelukkig heb ik in het geheel niet zoveel last ermee.

Zegge en schrijven is de enige orginele cd die al jaren niet meer pakt de cd van Sting.Dat is de enige cd die hapert of waar informatie is verloren gegaan.

Met mijn CDR's (1 op 1 gebrand) ook geen last en daar zijn er ook een aantal al 10 jaar oud.

Dus ik herken het niet,gelukkig maar.

Na het draaien ruim ik de cd gelijk op in het doosje en laat ze nooit rond slingeren.

Verder staan de cd netjes opgesteld naast elkaar in de speciale lp/cd kast en deze staat uit de zon.Hoewel ik een verwoed en verstokte roker ben blaas ik ook nooit mijn sigarettenrook uit boven een cd schijfje uit en ik maak regelmatig mijn cd schoon met een doekje met wat bitstreamvloeistof erop.

Nicotineaanslag schijnt niet best te zijn voor cd heb ik mij laten vertellen ooit.

Overigens geldt dat ook voor je apparatuur.Zo had ik verleden jaar dat ik mijn Njoe Tjoeb wegbracht voor een servicebeurt en kreeg toen de opmerking dat er bij mij thuis veel gerookt werd,dat kon de man zien aan de binnenzijde van de Njoe Tjoeb.Vervolgens heeft hij alles schoongemaakt en alles deed het weer naar behoren.

Gezien de opmerking van de man heb ik toen gelijk alle apparatuur thuis opengemaakt en alles zelf ook gereinigd en Man wat een vieze zooi zat er aan de vele wattenstaafjes en ik ben me nooit bewust geweest dat sigarettenrook overal door kieren en spleten en ventilatieroosters van je apparatuur doorheen dringt.

Met groet,

:cool2:

Gisteren dacht ik toevallig ook nog na over dat onderwerp, bij het platen wassen. Toen ik vervolgens uitrekende hoelang ik er als veertiger zelf nog plezier van zou hebben maakte ik me er niet meer druk om, en ik bewaar het niet voor een ander.

CD-R's of harde schijven of tape kan als je een heel strak regime van controleren en kopieren aanhoud.

LP's kan een goed medium zijn, er zijn dacht ik snijmachines die direct in het vinyl snijden, heb je geen master etc. nodig.

Een alternatief dat zeker 100 jaar mee gaat is alles als een analoog optisch signaal op 35 mm film zetten. Wel complex.

Guest tubejack
op een externe HD. Deze HD gaat hopelijk zo lang mee dat ik 'm nog kan overzetten op een nieuwe (of wat tegen die tijd dan ook maar beschikbaar is).

Ok na de reacties zit ik te denken:

Opslaan op vinly en van die LP op een magnetisch iets, dus b.v. een tape van

een 38cm spoelenrecorder.

Een kleine oplage LP's lijkt me heel duur, net als apparatuur om direct

een vinly master te maken.

Voordeel wel is e.e.a. gaat erg lang mee, LP's zijn er al vanaf de jaren 30? dus

zeg zo'n 70jaar. Een vette Ampex 2 sporen tape, gaat ook erg lang mee.

Tegen de tijd dat de tape is vergaan, neem je gewoon de LP opnieuw op.

Jammer dat er niet zoiets is als, met een laser een glasplaat of goudplaat data

kunnen branden.

Aan de andere kant een van Nasa's satelieten, ik dacht de Vojager had toch ook

een gouden beeldplaat mee? met stemmen, muziek en foto's van ons mensen en de aarde.

Ik zoek nog even verder.

Groet,

Jack

Aan de andere kant een van Nasa's satelieten, ik dacht de Vojager had toch ook

een gouden beeldplaat mee? met stemmen, muziek en foto's van ons mensen en de aarde.

180px-GPN-2000-001976.jpg

Wat betreft muziek bewaren, het grote probleem met "definitief" opslaan is natuurlijk de vraag of de gebruikte opslagmethode nog uit te lezen zal zijn.

Analoge en digitale tapes gaan vrij lang mee.

Maar om bijvoorbeeld de Stonescatalogus op sacd te kunnen zetten moest men wel eerst een analoge taperecorder restaureren.

Digitale tapesystemen volgen elkaar vrij rap op, meestal downwards compatible, maar een garantie tot correct uitlezen is dat helaas niet.

Een harde schijf heeft ook maar een beperkte levensduur, gemiddeld vijf jaar, schat ik.

Voor de thuisgebruiker zit er volgens mij niet veel anders op dan om de zoveel jaar de boel opnieuw te kopi

Er is in de VS een club die zich hier erg in heeft verdiept.

En over de nodige financien beschikt.

Alle info/ toespraken van de leider wordt digitaal op glasplaten bewaard.

CD masters dus.

En voor het geval de energie voorziening helemaal op z'n reet ligt.

Wordt alles ook nog een keer op lp's ,gemaakt van nikkel, gezet.

Mechanisch afspeelbaar dus.

...en Man wat een vieze zooi zat er aan de vele wattenstaafjes en ik ben me nooit bewust geweest dat sigarettenrook overal door kieren en spleten en ventilatieroosters van je apparatuur doorheen dringt.

Kun je indenken hoe het er in je longen uit ziet. B)

Teer is trouwens een prima conserveringsmiddel. Maar teer en nicotine laten inderdaad een kleverige laag achter die vooral kunststoffen aantasten, door de warmteontwikkeling van elektrische apparaten krijg je een luchtstroom die de stof-, teer en nicotinedeeltjes in je apparaat zuigen. Bij een cd-speler heb je daarbij nog het loopwerk die voor heel wat luchtwervelingen zorgt.

Guest tubejack
Muziek bewaren, och...

Maar denk eens inwat het betekent dat alle digitale info pakweg 10 jaar bewaard kan worden. Voor over 100 a 200 jaar.

Dat had ik me al bedacht... niet altijd ben ik gelukkig die digitale revolutie.

Het past echter wel bij deze tijd en lijkt veel op hoe veel mensen tegenwoordig leven.

Vluchtig :o

Groet,

Jack