WanFie Posted 15 april 2006 Report Share Posted 15 april 2006 Toen het Evoluon in Eindhoven net open was (ca. 1966) was er een soort van techniek/wetenschapstentoonstelling. In de kelder waren wat aardige techniekjes bij elkaar gebracht zoals een bootje wat werd aangedreven door zonne-energie en meer van dergelijke "zooi". Geweldig interessant vond ik dat. Ook stond daar een vrij uitgebreide hoek die (hoe kan het anders) gewijdt was aan licht. Een huiskamer met verschillende soorten lampen, verschillende kleuren in het licht en hoe licht is opgebouwd. Aan een ding moest ik afgelopen week denken.... Dat was n.l. een soort van doos met een lamp erin. In die doos werd een wit plaatje geschoven. Niks bijzonders zou je zeggen. Alleen werd er later een iets kleiner witter plaatje voor geschoven. Het eerste plaatje bleek dus toch niet helemaal wit. Om een lang verhaal kort te maken. Dit ging zo 'n keer of 10 door waarna het oorspronkelijke witte plaatje eerder zwart dan wit leek. Ik moest daar aan denken toen ik deze week omschakelde van een eenvoudige CD-speler naar een moderne en als laatste naar de plaat. Die eenvoudige CD speler klonk fantastisch... totdat je de tweede hoorde.... h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 april 2006 Author Report Share Posted 15 april 2006 Hier trouwens nog wat nostalgie... Evoluon Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 16 april 2006 Report Share Posted 16 april 2006 Jaaa het Evoluon !!! Daar ben ik als klein knulletje nog wel eens naar toe geweest met pa en ma. Geweldig leuk en spannend was dat toen ! Niet in de laatste plaats vanwege het mooie en speelse gebouw. Een paar dingen kan ik me nog herinneren. De luisterstoel bijvoorbeeld, waar je helemaal in verdween als het ware. Er was ook iets als een traploze toon/klank-opwekker. Dan was er, als ik me goed herinner, een groot bord tegen de wand waar het spoorwegennet op werd weergegeven. Met knoppen kon je dan het het een en ander activeren op het bord. Wat vooral zo leuk was aan het Evoluon was dat je bijna overal nog aan kon zitten en kon uitproberen !! ( en natuurlijk lekker rondrennen ) Weemoed, ach ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 Waar het natuurlijk over gaat is, dat er ook bij Audio altijd een overtreffende trap is.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Haha, dan moet je maar niet over het Evoluon beginnen Mij staat nog een luidspreker bij, waar een reflector om heen draaide, je hoorde de toon uit de luidspreker dan langs je heen scheren, best leuk gedaan Ik vraag me af of het wel altijd een overtreffende trap is Als je Kraus bezig ziet met zijn draaitafel, dan wordt het vooral steeds veel duurder en neemt de kwaliteit in steeds kleinere stappen toe (dat hoop ik voor Kraus tenminste). Zelf ging ik (financieel gezien) een flinke stap terug van een dikke Krell naar de Aragon monoblokken, maar de kwaliteit van het geluid werd niet evenredig minder, door de simpele opbouw kan Aragon met minder middelen toch eenzelfde nivo bereiken als een veel duurdere Krell met allerlei poespas erin. Met de Wadia cdspeler idem, die was nieuw veel duurder dan mijn NS combi, maar ik heb wel een gedetailleerder geluid met veel meer punch. In beide gevallen gaat het om een sobere uitvoering t.o.v. een statig top apparaat. Sacd beloofde ook zo'n overtreffende trap te zijn, maar ik ken inmiddels meer bedroevende (saaie) sacdspelers dan cdspelers Kennelijk is nieuw en modern niet altijd beter dan het degelijke oudere spul Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 (...)Beter (witter) kan het altijd. Soms is het beter om te zeggen... ik geniet van de eerste en het verder maar zo te laten. (...) Om iedere neiging om steeds nieuw te kopen de kop in te drukken heb ik dus alles in zwarte uitvoering gekocht. Versterker, cd-speler en luidsprekers alles is gitzwart, slechts de kabels wijken af doordat deze grijs zijn. Maar ja, die liggen veilig achter de boekenkasten, uit het zicht. En inderdaad, gisteren was ik in m'n uppie, lekker naar barokmuziek geluisterd. Ene meneer Veracini bracht mij in hoger sferen met zijn sonates. Had ik alles in het wit gekocht, dan had ik veel gemist Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Het hangt er ook vanaf hoe heet je wast, of het goed wit blijft. Verder zijn er mensen die zweren bij verschillende wasmiddelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 april 2006 Members Report Share Posted 18 april 2006 Misschien is het ook wel een audiofiele eigenschap. Vanaf een bepaald (kwalitatief) moment krijg je steeds dat gevoel van als ik nou es, zou ik misschien, en met dat..., je kent het waarschijnlijk wel. Zelf heb ik hier ook jaren mee lopen tobben, het kostte altijd een vermogen, en de verbetering (als die er al was) vaak marginaal. Op een gegeven moment (bij mij tenminste wel) loop je voor een appel-en-een-ei ergens tegenaan waarvan je denkt ''Tjeeezus, dat klinkt lekker !!'', rigoreus de (zowat) hele janboel eruit gewerkt, en hiermee opnieuw begonnen. De set presteert zeg maar net onder high-end niveau, maar alles klinkt gewoon lekker. Ineens is daar rust, nu eens niet in je geluid, maar innerlijk. En dat kan toch een verademing zijn... Het is niet zo dat het me niet meer interreseert, ik mag nog steeds graag bij derden gaan luisteren, en ik ben altijd nieuwschierig naar nieuwe produkten, maar ik hoef niet meer pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 (...)Zelf heb ik hier ook jaren mee lopen tobben, het kostte altijd een vermogen, en de verbetering (als die er al was) vaak marginaal. (...) Kijk, dat stadium heb ik overgeslagen Nooit lopen tobben (sowieso nooit lopen, zitten of staan tobben ), veel geld bespaard en immer genoeglijke uurtjes muziek beleefd Maar ik sta ook wel eens kwijlend bij een audioboer in de winkel, maar ja, ik zit ook wel eens kwijlend op een terras en dan beheers ik me ook Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 Het grootste probleem is eigenlijk... Wanneer je weet dat het beter KAN, te weten HOE... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 24 april 2006 Report Share Posted 24 april 2006 Dat is voor mij een standaard handeling bij vervangen apparatuur / kabels etc. Eerst een tijdje de nieuwe, dan terug naar de oude. Meestal lijkt de stap naar voren niet zo groot (tov de investering), maar de stap terug kan enorm lijken. En als de stap terug geen merkbaar verschil oplevert gaat het dus niet door, hou je lekker gewoon de oude. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 april 2006 Report Share Posted 24 april 2006 Kijk, dat stadium heb ik overgeslagen Nooit lopen tobben (sowieso nooit lopen, zitten of staan tobben ), veel geld bespaard en immer genoeglijke uurtjes muziek beleefd Maar ik sta ook wel eens kwijlend bij een audioboer in de winkel, maar ja, ik zit ook wel eens kwijlend op een terras en dan beheers ik me ook De tweede alinea lijkt mij in tegenspraak met de eerste Dick Goed voorzien en tevreden heeft kwijlen dan toch andere oorzaken .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts