rli Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Goedenavond, Het zal wel 100X aan bod zijn geweest maar wat is nu de beste manier, zonder scoop, om de anti skating van een rega rb250 juist af te stellen. Ik heb een Goldring gr1 met goldring 1006 mm element. Ik heb ook een hifi news testplaat. De naaldkracht staat op 1,8 gram geweogen met geijkte digitale naalddrukmeter. Als ik de anti skating op max zet dan zie ik de arm naar buiten bewegen als ik de naald van de plaat haal, lijkt mij dus niet ideaal. Het geluid is dan echter wel mooi clean maar het stereobeeld plat. Anti skating op de juiste waarde middels groefloze deel van de hifi news plaat, zodat de arm niet naar binnen of buiten beweegt, klinkt anders en luchtiger. Kortom ik weet het niet. Iemand suggesties? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Ik heb het als volgt gedaan, het resultaat mag er zijn, maar ik ben geen expert dus ook ik hoor graag of dit correct is. Ik heb een Thorens 166 met standaard arm. Ik ben er achter gekomen dat het het handigst is om de antiskating als laatste in te stellen. Ik heb e.e.a. in de volgende volgorde gedaan: 1) Plateau waarop de plaat ligt waterpas stellen 2) De arm rechtzetten zodat deze evenwijdig aan de plaat ligt (was in mijn geval niet nodig) 3) Naaldruk instellen 4) Het element "rechtzetten", bij die test LP die je hebt zit in mijn geval een sjabloon welke je op het plateau legt, de pijl richt je op het scharnierpunt van de arm (waar deze omhoog en omlaag gaat). Het element laat je zakken op het sjabloon en dan moet de voorkant van het element evenwijdig met de streepjes lopen. 5) Azimuth, middels een spiegeltje schijn je makkelijk te kunnen zien dat de naald loodrecht op de plaat staat. De headshell van de thorens arm kun je iets bewegen, in mijn geval zat deze zo scheef, dat was makkelijk met het blote oog te zien. Een spiegeltje hielp mij niet (geen idee hoe je dat zou moeten doen), maar afijn op het blote oog het element recht gezet. De stappen nog eens doorlopen, kijk of alles nog steeds goed staat. Dan als laatste heb ik de antiskating goed gezet. Op de LP die je hebt staan op side 1 een aantal test-tonen met verschillend amplitudes, het zijn een soort fluit tonen. Begin met de eerste track. Op het gehoor kun je vaststellen of de anti skating goed staat, de fluit-toon moet op beide kanalen zonder vervorming (vervorming was in mijn geval duidelijk te horen) te horen zijn. Is dit niet het geval, dan moet je de antiskating bijregelen totdat dat lukt. Daarna ga je verder met de volgende track (grotere amplitude) van de fluittoon. Bij mij gaat de derde track mis. Op beide kanalen treed er vervorming op. Is best jammer, maar ik hoor dat de vervorming min of meer gelijk is op beide kanalen, en dat lijkt me minder erg. Groeten Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Antiskating instellen van een RB250 is niet moeilijk. Gewoon die groene knop zo ver mogelijk richting contragewicht schuiven, dan staat ie in 99 van de 100 gevallen goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 Antiskating instellen van een RB250 is niet moeilijk. Gewoon die groene knop zo ver mogelijk richting contragewicht schuiven, dan staat ie in 99 van de 100 gevallen goed. op max is dus geen verkeerde instelling? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Antiskating instellen van een RB250 is niet moeilijk. Gewoon die groene knop zo ver mogelijk richting contragewicht schuiven, dan staat ie in 99 van de 100 gevallen goed. op max is dus geen verkeerde instelling? Robin Beste Robin, Inderdaad dat is bijna altijd goed, gewoon vol gas . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Antiskating instellen van een RB250 is niet moeilijk. Gewoon die groene knop zo ver mogelijk richting contragewicht schuiven, dan staat ie in 99 van de 100 gevallen goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Jeroenhog, Ik durf het wel te zeggen , want ik heb inmiddels zeer veel Rega RB 250 armen gemonteerd en ingesteld ,bij een enkele was het anders, maar bij de meeste helemaal open. Dit dus alleen bij een RB 250 en niet bij andere armen , trouwens ook steeds met testplaten gecontroleerd. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Jeroenhog, Ik durf het wel te zeggen , want ik heb inmiddels zeer veel Rega RB 250 armen gemonteerd en ingesteld ,bij een enkele was het anders, maar bij de meeste helemaal open. Dit dus alleen bij een RB 250 en niet bij andere armen , trouwens ook steeds met testplaten gecontroleerd. MvG, Haudio Geldt "antiskating op maximum" ook voor de RB600 arm? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Jeroenhog, Ik durf het wel te zeggen , want ik heb inmiddels zeer veel Rega RB 250 armen gemonteerd en ingesteld ,bij een enkele was het anders, maar bij de meeste helemaal open. Dit dus alleen bij een RB 250 en niet bij andere armen , trouwens ook steeds met testplaten gecontroleerd. MvG, Haudio Dag Haudio, Ik twijfel er niet aan dat de Rega RB 250 arm het in de meeste gevallen "helemaal open" moet staan, maar dan is het waarschijnlijk wel zo dat alle andere instelmogelijkheden optimaal ingesteld moeten staan, toch? Kan het niet zo zijn als een andere parameter niet optimaal staat afgesteld, de antiskating misschien niet "helemaal open" moet staan? En waarom zou je geen test LP proberen als je deze toch al hebt, het is makkelijk te controleren. Groeten Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Jeroenhog, Ik durf het wel te zeggen , want ik heb inmiddels zeer veel Rega RB 250 armen gemonteerd en ingesteld ,bij een enkele was het anders, maar bij de meeste helemaal open. Dit dus alleen bij een RB 250 en niet bij andere armen , trouwens ook steeds met testplaten gecontroleerd. MvG, Haudio Geldt "antiskating op maximum" ook voor de RB600 arm? Met vriendelijke groet, Erjee. Beste Erjee, Nee, het geldt alleen voor de rb 250 en niet altijd maar wel vaak. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Jeroenhog, Ik durf het wel te zeggen , want ik heb inmiddels zeer veel Rega RB 250 armen gemonteerd en ingesteld ,bij een enkele was het anders, maar bij de meeste helemaal open. Dit dus alleen bij een RB 250 en niet bij andere armen , trouwens ook steeds met testplaten gecontroleerd. MvG, Haudio Dag Haudio, Ik twijfel er niet aan dat de Rega RB 250 arm het in de meeste gevallen "helemaal open" moet staan, maar dan is het waarschijnlijk wel zo dat alle andere instelmogelijkheden optimaal ingesteld moeten staan, toch? Kan het niet zo zijn als een andere parameter niet optimaal staat afgesteld, de antiskating misschien niet "helemaal open" moet staan? En waarom zou je geen test LP proberen als je deze toch al hebt, het is makkelijk te controleren. Groeten Jeroen Beste Jeroen, Alle andere parameters moeten natuurlijk wel goed ingesteld staan, dus verder niet zomaar wat doen ! En inderdaad als je een testplaat hebt dan wel gebruiken, dat doe ik ook , daarom weet ik het ook hoe het zit met de Rega RB 250. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
weerfreak Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 op max dus, gaan met die banaan Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts